آیا نصب ایزوگام روی آسفالت امکان‌پذیر است؟

ساختمانایزوگامتعمیرات ساختمان

در گذشته برای عایق کردن پشت‌بام‌ها از روش سنتی قیرگونی استفاده می‌کردند. سپس نصب ایزوگام روی آسفالت روی کار آمد و در ساختمان‌های امروزی از آن‌ استفاده می‌کنند‌.

همه تصور می‌کنند که نصب کردن ایزوگام روی آسفالت فقط برای پشت‌بام‌ها قابل استفاده است. این در حالی است که از آن برای ایزوله کردن سرویس بهداشتی، پی‌ریزی اولیه ساختمان، استخرها، مرغ‌داری‌ها و … نیز استفاده می‌شود. همچنین هر مکان دیگری که به ایزوله‌سازی با عایق رطوبتی احتیاج دارد، در آن از این روش استفاده می‌کنند. ما در این مقاله شما را با مراحل و روش‌های نصب ایزوگام بر روی آسفالت به‌طور کامل آشنا می‌کنیم، با ما همراه باشید.

نکات کلیدی

  • نصب ایزوگام روی آسفالت امکان‌پذیر است و ایزوگام می‌تواند از این سطح حفاظت کند.
  • قبل از نصب ایزوگام حتما شرایط آب‌وهوایی، سالم بودن، مسطح بودن و خشک بودن آسفالت را بررسی کنید.

ایزوگام‌ چیست؟

ایزوگام در واقع نوعی پوشش است برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل ساختمان یا هر مکان دیگری. این پوشش از قیر و الیاف مصنوعی ساخته شده و شما بعد از نصب ایزوگام معمولا می‌توانید تا 10 سال بدون هیچ دردسری از مزایای آن بهره ببرید.

آسفالت چیست؟

آسفالت به ماده‌ای می‌گویند که از ترکیب شن، ماسه و قیر ساخته می‌شود و با توجه به نوع مصرف آن، با روش‌های مختلفی درست شده و به 3 دسته تقسیم‌بندی می‌شود: آسفالت گرم، سرد و حفاظتی.

آیا می‌توان ایزوگام را روی آسفالت نصب کرد؟

همیشه در مرحله آخر ساخت یک ساختمان، پشت بام آن را آسفالت می‌کنند. اما این آسفالت به‌تنهایی در برابر سرما، گرما و رطوبت دوام نمی‌آورد و باید روی آن را ایزوگام کرد. با نصب یک ایزوگام خوب روی آسفالت در حقیقت یک پوشش مناسب را روی آن ایجاد می‌کنید. پوششی که آن را از تخریب، شکستگی و آثار رطوبت در امان نگه می‌دارد. از ایزوگام روی آسفالت در برخی مواقع به عنوان عایق حرارتی نیز استفاده می‌شود.

برای نصب ایزوگام در ابتدا باید کیفیت آسفالت، زمان نصب آن و شرایط آب‌وهوایی را بررسی کرده و سپس نسبت به نصب آن اقدام کنید.

اگر آسفالت خراب باشد، ایزوگام به‌راحتی روی آن نمی‌چسبد و ممکن است بعد از مدتی از آن جدا شود. بنابراین برای نصب ایزوگام روی آسفالت احتیاج به زیرسازی داریم.نکات مهم در نصب ایزوگام روی آسفالت

زیرسازی ایزوگام برای نصب روی آسفالت شامل چه مراحلی است؟

  1. در ابتدا شرایط آب‌وهوایی منطقه خود را بررسی کنید، روزی را برای این کار انتخاب کنید که هوا بارانی نباشد.
  2. محیط آسفالت‌شده را با دقت بررسی کنید تا از سالم‌ بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  3. در صورت وجود هرگونه شکستگی، تخریب و گودی بر روی آسفالت، در ابتدا محل را هموار کنید. برای این کار می‌توانید از قیر استفاده کرده و شکاف‌ها را پر کنید. برخی دیگر از خمیر پرایمر برای این کار استفاده می‌کنند.
  4. سطح آسفالت‌شده باید تمیز و صاف باشد؛ همپنین هیچ‌گونه رطوبتی نداشته و عاری از هر گونه شن، ماسه، خاک و … باشد.
  5. برای بیشتر شدن چسبندگی ایزوگام باید سطح آسفالت را با قیر یا پرایمر که محلول در آب یا بنزین است، آغشته کرد. بعد از این مرحله منتظر ماند تا آسفالت کاملا خشک شود.
برای نصب ایزوگام از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

نکات مهم در نصب ایزوگام چیست؟

برای نصب ایزوگام روی آسفالت بام منزلتان یا هر نقطه دیگری باید موارد ذیل را رعایت کنید. شما عزیزان بعد از خواندن این نکات قادر خواهید بود خود به نصب ایزوگام بر روی آسفالت اقدام نمایید. همچنین از هزینه‌های اضافی نیز جلوگیری کنید و در نصب دچار مشکلات متعدد نشوید. ما در اینجا به نکاتی می‌پردازیم تا شما گیج و سردرگم‌ نشوید و تجربه یک نصب خوب را داشته باشید.

  1. استفاده از ایزوگام مرغوب: در همین ابتدای کار از ایزوگام مرغوب و دارای مهر استاندارد استفاده کنید. استفاده از ایزوگام با کیفیت بالا سبب افزایش طول عمر مفید آن می‌شود. همچنین این امر موجب حذف هزینه‌های اضافی در آینده می‌گردد.
  2. بررسی شرایط آب و هوایی: در ابتدا شرایط آب‌وهوایی منطقه خود را بررسی کنید. روزی را برای نصب ایزوگام روی آسفالت انتخاب کنید که هوا بارانی نباشد. بهترین زمان، شرایط آب‌وهوایی گرم و خشک است.
  3. محیط مناسب برای نصب ایزوگام: ابتدا تمام موانع و اجزای نصب‌شده روی پشت بام را از سر راه بردارید. سپس جنس سطحی که قرار است تا ایزوگام را روی آن نصب کنیم باید مشخص شود.
    این مسئله به دوام ایزوگام در سال‌های بعد کمک بزرگی می‌کند. اگر بر روی چوب، سرامیک و فلز این کار را انجام دهید، باید به شما بگوییم که کاملا اشتباه است. فلزات در سرما و گرما دچار انقباض و انبساط می‌شوند؛ از این رو نمی‌توانند سطوح مناسبی برای نصب ایزوگام باشند. چوب نیز در صورت جذب رطوبت و نداشتن مقاومت کافی، بسیار آسیب‌پذیر است.
  4. استفاده از قیر: حتما در زیرسازی خود از قیر استفاده کرده و سطح را به قیر داغ آغشته کنید. این کار موجب پر شدن چاله‌ها و فرورفتگی‌ها می‌شود. قیر داغ موجود روی سطح با قیر داخل ایزوگام‌ مخلوط می‌شود و از این رو سطح چسبندگی بالایی ایجاد می‌کنند.آیا میتوان ایزوگام را روی آسفالت نصب کرد؟
  5. استفاده از ابزار مناسب: در چسباندن لایه‌ها به‌خوبی دقت کنید. از مشعل‌های سبک‌تر و چوب بلند برای راحتی کارتان استفاده کنید. استفاده از چوب علاوه بر راحتی در جابه‌جایی لایه‌های ایزوگام، باعث می‌شود تا گرما و حرارت به دست شما منتقل نشود.
  6. مواظب ایجاد درزها باشید: ممکن است در چسباندن لایه‌های ایزوگام روی آسفالت در کنار یکدیگر درزهایی ایجاد شود. با مهارت تمام و استفاده از ابزار هر لایه را چند سانتی‌متر بیشتر روی لایه بعدی قرار دهید و بچسبانید تا هیچ درزی ایجاد نشود.زیرسازی ایزوگام برای نصب روی آسفالت
  7. محیط را تمیز کنید: محیط همیشه باید عاری از شن، ماسه و … باشد. سطح را کاملا هموار کنید تا در صورت بارش باران یا برف، آب در ناحیه‌ای تجمع نکند. در این خصوص در بخش زیر سازی ایزوگام برای نصب روی آسفالت توضیحات کاملی داده‌ایم.
  8. دقت در حفظ شیب‌ها: ایزوگام را با دقت و ظرافت بچسبانید تا سایر ویژگی‌های قبلی محیط از بین نرود. مثلا در مناطقی که ناودان دارد، باید سطح شیب را رعایت کرد. در این موارد مقداری از ایزوگام را روی سطح ناودان می‌کشند تا آب بتواند مسیر خود را به‌راحتی طی کند.
    بعد از آن، محل را برای سفت شدن داغ می‌کنند تا قیر یا مانعی موجب بستن راه ناودان نشود. در هنگام نصب ایزوگام بر روی لوله‌های بخاری و هواکش‌ها نیز به همین صورت عمل کنید.
    یعنی در ابتدا روی آن‌ها را ایزوگام کرده و سپس محل را برش بزنید و همواره سعی کنید مقداری از دیواره آن‌ها را نیز ایزوگام کنید. معمولا تا ۱۵ سانتی‌متر بالاتر از سطح لوله‌ها، آن‌ها را عایق می‌کنند. با این کار مطمئن می‌شوید که هیچ رطوبتی به داخل نفوذ نمی‌کند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله نصب ایزوگام‌ روی آسفالت را به‌طور دقیق توضیح دادیم و نکات بسیار مهم و کاربردی در نصب ایزوگام، زیرسازی آن، بهترین زمان نصب و … را ارائه کردیم. شما پس از خواندن موارد فوق قادر خواهید بود تا به‌تنهایی و با استفاده از لوازم ساده و ارزان، فرایند نصب را انجام دهید. البته کارشناسان مجرب آچاره هم در این شرایط در کنار شما خواهند بود.

4.5/5 - (23 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا