راهنمای نصب ایزوگام

ساختمانایزوگامتعمیرات ساختمان

چکه کردن آب از سقف، تجربه‌ای است که هیچکدام از ما علاقه‌ای به کسب آن نداریم. با این که بارش باران و برف یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌هایی است که ما در طول زندگی خود پشت سر می‌گذاریم، اما وجود نشتی در سقف باعث از بین رفتن این لذت خواهد شد. این عامل باعث شده تا عایق‌بندی سقف ساختمان محل زندگی، کار و … به یک اولویت اصلی تبدیل شود. رایج‌ترین روشی که امروزه در این جهت مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از ایزوگام است. شاید بپرسید که آیا این روش بهترین انتخاب ما محسوب می‌شود؟ در این مقاله از مجله آچاره شما را با این محصول بیشتر آشنا کرده و به شما در جهت نصب ایزوگام کمک خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

کاربرد ایزوگام و انواع آن

نام ایزوگام را تقریبا همه ما شنیده‌ایم و با کاربرد آن ناآشنا نیستیم اما کمتر کسی با خصوصیات و انواع مختلف ایزوگام آشنایی قبلی دارد. ایزوگام یک فرآورده نفتی است که به عنوان عایق سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایزوگام با ایجاد یک سطح پوششی در سطوحی مثل سقف ساختمان‌ها، از نفوذ آب به آن جلوگیری می‌کند.

کاربرد ایزوگام

عمر مفید طولانی و بازدهی بالا از جمله خصوصیاتی هستند که باعث رواج بیش از پیش ایزوگام در بین عموم مردم شده‌اند. کارشناسان عمر متوسط ایزوگام را 10 سال تخمین می‌زنند اما عوامل مختلفی می‌توانند این مدت زمان را تغییر دهد. عواملی همچون کیفیت ایزوگام، شرایط آب و هوایی ساختمان و … به صورت مستقیم بر روی طول عمر ایزوگام تاثیر داشته و بدون در نظر گرفتن آن‌ها نمی‌توان طول عمر دقیقی را برای این محصول در نظر گرفت.

ایزوگام امروزه در انواع مختلفی تولید می‌شود تا هر مصرف‌کننده بتواند بسته به نیاز خود، مناسب‌ترین انتخاب را در بین آن‌ها داشته باشد. به صورت کلی ایزوگام را می‌توان بر اساس عوامل مختلفی مثل جنس، نحوه ساخت و … دسته‌بندی کرد که در ادامه از مهم‌ترین آن‌ها نام خواهیم برد.

بیشتر بخوانید : نحوه انجام عایق کاری سرویس بهداشتی

ایزوگام‌ها بر اساس مواد اولیه ساخت به 2 دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • ایزوگام پلیمری
  • ایزوگام دمیده

انواع ایزوگام

تفاوت اصلی این دو در نوع قیری است که در ساخت آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. در ساخت ایزوگام پلیمری از قیر خالص و در ساخت ایزوگام دمیده از قیر دمیده استفاده شده است. این عامل باعث ایجاد تفاوت در کیفیت این 2 محصول شده و امروه ایزوگام‌های پلیمری از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

فارغ از جنس ایزوگام، این محصول از لحاظ نحوه ساخت نیز به 2 دسته تقسیم می‌شود.

  • ایزوگام تک لایه
  • ایزوگام دو لایه

همان‌طور که از نام این دو ایزوگام مشخص است، تعداد لایه‌ها تفاوت اصلی ایزوگام تک لایه و دو لایه محسوب می‌شود. در ساخت هر 2 ایزوگام از پلی استر استفاده شده است اما ضخامت پلی استر در ایزوگام دو لایه بیشتر است. همچنین در ساخت ایزوگام دو لایه برخلاف ایزوگام تک لایه، 2 لایه تیشو به کار برده شده است. این خصوصیات باعث شده که از ایزوگام دو لایه برای سطوحی که نفوذ آب به آن‌ها بسیار حساس است، استفاده شود اما به طور کلی محدودیتی در بکارگیری آن وجود ندارد.

با این که موارد ذکر شده را می‌توان دسته‌بندی‌های اصلی ایزوگام دانست اما انواع مختلف ایزوگام به همینجا محدود نمی‌شوند. امروزه ایزوگام‌هایی مثل ایزوگام آلومینیومی، ایزوگام طرح‌دار و … نیز در دسترس مصرف‌کنندگان قرار داشته و شما می‌توانید بسته به نیازها و اولویت‌های خودتان، از بین گزینه‌های موجود بهترین انتخاب را داشته باشید.

بیشتر بخوانید : انواع مدل‌های سقف کاذب آشپزخانه 

مراحل نصب ایزوگام

اگر با استفاده از ایزوگام قصد عایق کردن سقف خانه و یا محل کار خود را دارید، باید ابتدا برخی مقدمات را فراهم کنید. قدم اول در این جهت تهیه لوازم موردنیاز است. از لوازمی که شما در روند نصب ایزوگام به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد، می‌توانیم از موارد زیر نام ببریم:

  1. ایزوگام
  2. مشعل
  3. دستکش نسوز
  4. تیغ فلزی
  5. کفش مناسب
  6. جارو
  7. تیغه پلاستیکی
  8. فندک و …

خرید ایزوگام از مراکز معتبر به شما در راستای انتخاب یک محصول باکیفیت و بااصالت کمک کرده و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند. بنابراین در انتخاب ایزوگام عجله نکرده و پس از مشورت با کارشناسان بهترین گزینه موجود را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

  • هشدار: نصب ایزوگام یک روند خطرناک محسوب شده و باید توسط افراد دارای صلاحیت انجام بپذیرد. در صورتی که در این زمینه تخصص و تجربه قبلی ندارید، سلامت خود را در معرض خطر قرار نداده و این روند را به متخصصین بسپارید.

مراحل نصب

1. سطح موردنظر را کاملا تمیز کنید

در قدم اول شما باید سطحی که قصد ایزوگام کردن آن را دارید، با استفاده از جارو کاملا تمیز کنید. در این روند هر گونه شی اضافه‌ای را از روی سطح برداشته و هیچ لوازم اضافه‌ای را بر روی این سطح باقی نگذارید. در قدم بعد با شستشوی سطح، همه گرد و غبار موجود در این ناحیه را از بین ببرید. توجه داشته باشید که هر چه این مرحله را بهتر پشت سر بگذارید، ایزوگام راحت‌تر به سطح زیرین خود متصل خواهد شد. پس از شستشو، منتظر بمانید تا سطح موردنظر کاملا خشک شود.

برای نصب ایزوگام از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

تمیز کردن سطح مورد نیاز

2. زیرسازی سطح را به دقت انجام دهید

در این مرحله شما باید تمام ناهمواری‌های موجود در سقف را برطرف کنید. با بررسی برآمدگی‌ها، فرورفتگی‌ها، ترک‌خوردگی‌ها و …، اقدامات لازم در جهت رفع آن‌ها را در نظر بگیرید. از آنجایی که معمولا ایزوگام بر روی سطوحی همچون آسفالت، موزاییک و … نصب می‌شود، بهترین روش برای رفع ترک‌خوردگی در این نوع سطوح را ذکر خواهیم کرد:

  • آسفالت: استفاده از قیر رقیق شده در آب
  • موزاییک: استفاده از سیمان و سپس قیر محلول در حلال نفتی
  • سیمان: استفاده از قیر محلول در حلال نفتی

شما با استفاده از این روش‌ها می‌توانید تمامی درزهای موجود بر روی سطح را از بین برده و سقف را برای نصب صحیح ایزوگام آماده کنید.

بیشتر بخوانید : سقف کاذب کناف

3. زمان استفاده از پرایمر فرا رسیده است

مرسوم‌ترین پرایمری که در این مرحله مورد استفاده قرار می‌گیرد، قیر است. شما با زیرکاری سطح به ایزوگام در جهت اتصال بهتر کمک کرده و احتمال نفوذ آب به این سطح را به حداقل می‌رسانید. انجام این مرحله به خصوص در مناطقی که فصل‌های پر بارشی دارند، ضروری است و شما نباید آن را نادیده بگیرید.

استفاده از پرایمر

4. سطح را اندازه‌گیری کرده و علامت‌گذاری کنید

حالا که سطح سقف کاملا آماده شده است، باید مقدمات نصب ایزوگام فراهم شود. اندازه‌گیری سطح و علامت‌گذاری آن، احتمال بروز خطا در روند نصب ایزوگام را کاهش داده و کار را برای شما راحت‌تر خواهد کرد. این اندازه‌گیری باید از نقاطی که دودکش، ناودان و … قرار گرفته‌اند، آغاز شود تا این نقاط در اولین قدم ایزوگام شوند. در ادامه کل سطح را در عرض‌های 90 سانتی‌متری اندازه‌گیری و علامت‌گذاری کنید.

5. رول ایزوگام را باز کنید

پس از باز کردن کامل رول ایزوگام باید آن را از دو طرف به سمت وسط جمع کنید زیرا روند نصب ایزوگام از وسط آغاز شده و به طرفین ادامه پیدا می‌کند. این روش باعث کاهش احتمال کج شدن ایزوگام پس از اتمام نصب شده و شما با استفاده از آن می‌توانید تراز را راحت‌تر ایجاد کنید. رول ایزوگام معمولا به طول 10 متر است در نتیجه از هر سمت 5 متر را به سمت وسط جمع کنید. در نهایت رول‌های ایزوگام را در نقاط مدنظر خود جایگذاری کنید.

باز کردن رول ایزوگام

6. روند نصب ایزوگام را آغاز کنید

  • در قدم اول مشعل را روشن کرده و آن را نسبت به نیاز خود تنظیم کنید.
  • سپس شعله را به سمت سطح زیرین ایزوگام گرفته تا این سطح برای چسبیدن به سقف آماده شود.
  • هر رول ایزوگام را بعد از حرارت دادن با دقت بالا و حوصله زیاد، باز کرده و به سطح مورد نظر (سقف) بچسبانید.
  • هنگام ایزوگام کردن نقاطی مثل دودکش، ناودان و … از پوشیده شدن کامل سطح دور آن‌ها توسط ایزوگام اطمینان حاصل کنید.
  • شیب را به نحوی تنظیم کنید تا آب از همه نقاط به سمت خروجی آب جریان یابد. تنظیم شیب گوشه‌ها را فراموش نکرده و از جمع نشدن آب در این قسمت‌ها مطمئن شوید.
  • هر لایه جدید ایزوگام باید به میزان 10 سانتی‌متر بر روی لایه قبلی قرار بگیرد. به این روش هم‌پوشانی گفته شده که احتمال نفوذ آب به سطح را به حداقل ممکن خواهد رساند.
  • پس از نصب هر لایه، تا حد ممکن هوای زیر ایزوگام، چروک‌خوردگی و … را از بین برده تا ایزوگام کاملا به سطح سقف متصل شود.

روند نصب ایزوگام

با پشت سر گذاشتن مراحلی که تا به اینجا با آن‌ها اشاره کردیم می‌توانید روند نصب ایزوگام را به اتمام برسانید. در ادامه به برخی از نکات دیگر که در انجام صحیح این روند به شما کمک خواهند کرد، اشاره می‌کنیم:

  • در صورت بارش باران و … نصب ایزوگام را به تعویق بیاندازید.
  • اگر دمای هوای محل موردنظر شما زیر 7 درجه سانتی‌گراد است، بهتر است این روند را در زمان دیگری اجرا کنید.
  • ایزوگام را در نقاطی با زاویه 90 درجه نصب نکنید.

مراحل نصب ایزوگام

در این مقاله تلاش کردیم که به شما در روند نصب ایزوگام کمک کرده و اطلاعات لازم به این منظور را در اختیار شما قرار دهیم. مجددا یادآور می‌شویم که نصب ایزوگام یک روند تخصصی بوده و افراد بدون تجربه نباید هیچ اقدامی در این راستا انجام دهند. اگر از تخصص کافی در جهت نصب ایزوگام برخوردار نیستید، سلامت خود را در معرض خطر قرار نداده و این روند را به افراد دارای صلاحیت واگذار کنید. شما می‌توانید سوالات خود در این زمینه را از طریق بخش نظرات با کارشناسان مجرب آچاره در میان گذاشته و پاسخ خود را در زمانی کوتاه دریافت کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا