دوربین مداربسته تا چند متر را نشان می‌دهد؟

برقکاریدوربین مدار بستهساختمان

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که خریداران دوربین مداربسته با آن روبرو می‌شوند این است که برد دوربین مداربسته چقدر است؟ پاسخ این پرسش، همان فاصله‌ای است که دوربین می‌تواند پوشش دهد. در این محدوده است که دوربین می‌تواند افراد و اشیا را تشخیص دهد و به شما گزارش دهد.

این یک مشخصه مهم هر دوربین مداربسته است چرا که باید بتواند هدف مدنظر شما را تامین کند. در ادامه عواملی که بر برد دوربین مداربسته موثر هستند، بررسی خواهد شد. به طور کلی یک دوربین امنیتی مداربسته معمولی بسته به اندازه لنز، وضوح و نوع سنسور می‌تواند بین 3 تا 23 متر را پوشش دهد. اما انواع دیگری از دوربین‌های مداربسته مانند مدل PTZ هستند که حتی می‌توانند تا فواصلی نزدیک به 300 متر را هم زیر چتر خود قرار دهند!

عوامل موثر بر برد دوربین مداربسته

با دانستن فاصله و وضوح قابل قبولی که دوربین می‌تواند ارائه دهد، می‌توانید بهتر از اموال و اشیای خود مراقبت کنید و از ایجاد هر نقطه کور احتمالی جلوگیری کنید. بایستی برد دوربین مداربسته عدد مناسبی باشد و تصویر خروجی واضح و شفاف پیش روی شما قرار گیرد، تا بتوانید فرد موردنظر یا پلاک و مشخصات خودرو یا موتورسیکلت را شناسایی کنید. قبل از خرید هرگونه دوربین امنیتی، باید مکان خود را بررسی کرده و از فاصله بین نقطه‌ نصب و وسایل تحت نظارت مطلع شوید. سپس دوربین‌ها را متناسب با ویژگی‌های محیطی، خریداری کنید.

نکته دیگری که در خرید این دستگاه و تعیین برد دوربین مداربسته، باید مدنظر داشته باشید این است که آیا دستگاه باید از یک منطقه عمومی عکس بگیرد یا علاوه بر آن باید چهره‌ها را در ورودی‌ها تشخیص دهد و پلاک‌های وسایل نقلیه را هم ثبت کند؟ بیشتر اوقات شما به یک دوربین مداربسته معمولی نیاز دارید ولی در موارد خاصی از کاربردهای مدنظرتان، ممکن است یک مدل خاص به درد شما بخورد.

1-‌زاویه دید

میدان دید، یکی از اصلی‌ترین فاکتورها در تعیین برد دوربین مداربسته است. ناحیه‌ای از پوشش است که دوربین می‌تواند در یک صحنه، ببیند و این موضوع به عوامل مختلفی بستگی پیدا می‌کند. به عنوان یک اصل کلی، هرچه میدان دید وسیع‌تر باشد، فاصله بیشتری را می‌توانید ببینید ولی به تبع آن، جزییات کمتری قابل مشاهده است. هر چه زاویه دید باریک‌تر باشد، صحنه کمتری قابل مشاهده است ولی وضوح تصویر، بیشتر خواهد بود.

دوربین‌های امنیتی می‌توانند با زاویه دید ثابت همراه باشند اما برخی از آن‌ها روی لنزهای قابل تنظیم در دسترس خواهند بود که شما را قادر خواهند ساخت زاویه دید را تنظیم کنید.

دوربین مداربسته تا چند متر را نشان می‌دهد؟

2-‌ ابعاد لنز

دومین مساله در تعیین برد دوربین مداربسته، ابعاد لنز آن است. بُعدی که به عنوان فاصله کانونی شناخته می‌شود، اندازه لنز دوربین مداربسته است که فاصله و زاویه‌ای را نشان می‌دهد که دستگاه پوشش می‌دهد. از لحاظ فنی، این فاصله، حد بین مرکز لنز و کانون آن است.

ابعاد لنز به طور معمول به شکل میلیمتر و به دو شیوه گزارش می‌شود:

لنزهای ثابت

ابعاد لنزهای ثابت، استاندارد هستند و در 2.8، 3.6، 4، 6 . 12 میلیمتر به شکل عمومی ساخته می‌شوند. اندازه این لنز، قابل تغییر نیستند.

لنزهای متغیر

اندازه لنز این دوربین مداربسته ثابت نیست و می‌توان آن را در محل کار تنظیم کرد تا بهتر با نیازهای نصب سازگار شود. اندازه متداول لنز متغیر(Varifocal)، 2.8 تا 12 میلیمتر است که نشانگر آن است شما می‌توانید بنا به نیاز، لنز را در این بازه تنظیم کنید.

دوربین مداربسته تا چند متر را نشان می‌دهد؟

برای درک اینکه اندازه لنز چگونه با فاصله و زاویه دید ارتباط پیدا می‌کنید، این موارد را مدنظر داشته باشید:

  • هرچه اندازه لنز کوچک‌تر باشد، میدان دیده گسترده‌تر است. دوربین، تصاویر واضحی را در زاویه دید وسیع ارائه می‌دهد، اما نمی‌تواند در فواصل دور به وضوح ببیند.
  • هرچه اندازه لنز بزرگ‌تر باشد، میدان دید باریک‌تر است. دوربین، تصاویر واضحی را در فواصل دور نشان می‌دهد اما زوایای آن باریک خواهد بود.

اگر به زاویه دید وسیع‌تری نیاز دارید، باید به سراغ دوربینی با اندازه لنز پایین‌تر بروید. اگر به فاصله و وضوح بیشتر(اما زاویه باریک‌تر) نیاز دارید، می‌توانید از یک دوربین 4 میلیمتری استفاده کنید(به طور مثال اگر می‌خواهید مسیر ورودی خود را ببینید). معمولاً یک دوربین با لنز 4 میلیمتری برای مسافتی در حدود 12 تا 15 متر، مناسب است.

نوع دیگری از دوربین، مدل PTZ(قابلیت حرکت افقی- عمودی- زوم) است که دارای اندازه قابل تنظیم است و می‌توان آن را از راه دور کنترل کرد و فاصله آن تا ده‌ها متر(بنا به مدل) افزایش می‌یابد. ولی برد دوربین مداربسته شما در این حالت، بسیار چشمگیر خواهد بود و هر جنبنده‌ای زیر نظر شماست ولی بدیهی است که برای تهیه این دوربین‌ها، بایستی هزینه بسیار بیشتری کرد.

 رزولوشن

اندازه رزولوشن در دوربین مداربسته(وضوح دید)، به شما کمک می‌کند تا جزییاتی که در صورت نیاز برای شناسایی افراد و اشیا به آن‌ها نیاز دارید، با کیفیت بهتری در اختیارتان قرار گیرد. همانطور که در تلویزیون‌ها مشاهده می‌شود، هرچقدر رزولوشن دوربین مداربسته بالاتر باشد، تصویر، به خصوص در شب واضح‌تر می‌شود.

امروزه به دلیل افزایش تولید و گسترش تقاضا، قیمت دوربین‌های مداربسته با رزولوشن بالا، کاهش پیدا کرده است. به طور مثال، دوربین‌های مداربسته با 4 تا 8 مگاپیکسل رزولوشن، دیگر مثل گذشته آنقدر گران نیستند.

شما همچنین می‌توانید از دوربین‌های امنیتی IP استفاده کنید که از کابل‌های شبکه یا حتی اچ‌دی روی کواکسی که از سیم‌کشی کابل سیام کواکسیال استفاده می‌کنند(یکی برای برق و یکی برای انتقال داده)، بهره ببرید. وضوح بالاتر به این معنی است که سنسور، پیکسل‌های بیشتری را برای تصویر فراهم می‌سازد که به نوبه خود، به خروجی بهتر تصویر کمک می‌کند.

به عنوان مثال، یک دوربین 4 مگاپیکسلی، به این معنی است که تصویر با استفاده از 4 میلیون پیکسل ایجاد شده است. این عدد در مدل 8 مگاپیکسل، 8 میلیون در هر فریم خواهد بود. افزایش این عدد باعث می‌شود که زوم دیجیتال صاف‌ و شفا‌ف‌تر شود. با این ترتیب می‌توانید سوژه‌ها را در فاصله بسیار زیاد(12 تا 21 متر) تماشا کنید.

دوربین مداربسته تا چند متر را نشان می‌دهد؟

 محل نصب

نقطه نصب در فاصله‌ای که دوربین می‌تواند ببیند، به ویژه ارتفاعی که دوربین در آن نصب شده است، عنصری مهم به شمار می‌رود. بدیهی‌ست که هر چه جسم دورتر باشد، مشاهده آن دشوارتر است مگر اینکه لنز مناسب را انتخاب کنید(در این مورد، اندازه لنز بالاتر)

قبل از اضافه‌کردن هر دوربینی، باید فاصله‌ای را که می‌خواهید دوربین پوشش دهد، تعیین کنید. سپس دوربینی را با مشخصات مناسب خریداری کنید(که بتواند اشیای موجود در مکان شما را تشخیص دهد). این فرایند بخشی از برنامه‌ریزی است و باید انجام شود.

 کیفیت دوربین

عوامل زیادی وجود دارند که کیفیت دوربین را تعیین می‌کند. همه دوربین‌های امنیتی یکسان نیستند. قیمت چیزی در مورد کیفیت سخت‌افزار آن‌ها نمی‌گوید.

قانون کلی این است که دوربین‌های ارزان قیمت را با سخت‌گیری زیاد انتخاب کنید، به خصوص دوربین‌هایی که ادعا می‌کنند وضوح دید بالا و دید در شب عالی با صرفه‌جویی در هزینه دارند! اگر توانایی مالی دوربین محدوده متوسط یا بالا را دارید، پیشنهاد این است که به سمت آن‌ها بروید.

یک دوربین خوب، سخت‌افزار قدرتمندی باید داشته باشد یعنی سنسورهای خوب، پردازنده عالی، نور IR مناسب و نرم‌افزاری قابل اعتماد. دوربین‌های بی‌نام ارزان‌قیمت، بسیاری از این موارد را در اختیار شما قرار نمی‌دهند و مجبورتان بکنید در زمان کوتاهی، ملزم به ارتقای دوربین مداربستهِ‌تان شوید. علاوه بر این دوربین‌های امنیتی، از مارک‌های معروف توسط سازنده پشتیبانی می‌شوند، ارتقای نرم‌افزاری را دریافت می‌کنند و گارانتی قابل اعتماد دارند.

بیشتر بخوانید: تنظیمات دید در شب دوربین مدار بسته

جدول برد دوربین مداربسته بر پایه ابعاد لنز

دوربین‌های معمولی مداربسته، مدل 3.6 میلیمتری هستند که زاویه دیدی در حدود 90 درجه دارند. این دوربین‌ها به شما امکان می‌دهند که افراد را در فاصله 6 متری شناسایی کنید. این دوربین، برای ارائه یک نمای کلی از منطقه عالی است اما در صورت نزدیک‌شدن به سنسور، نمی‌تواند افراد را شناسایی کند.

نوع دیگری از دوربین‌ها، دارای لنز 8 میلیمتری هستند و زاویه دید 40درجه را ارائه می‌دهند. این دوربین‌ها افراد را در فاصله 12 متری شناسایی می‌کنند بنابراین زاویه دید باریک‌تر است ولی در مقایسه با دوربین‌های 3.6 میلیمتری، به وضوح می‌توانید افراد را در فاصله دوبرابری ببینید.

همانطور که گفته شد، دوربین‌های با لنز متغیر، دارای اندازه لنز قابل تنظیم 2.8 تا 12 میلیمتر هستند. در این مدل‌ها، می‌توانید به صورت دستی، این فاصله را بین 2.8 میلیمتری فوق‌عریض تا 12 میلیمتری فوق تله تنظیم کنید. در 28 میلیمتر، زاویه دید حدود 100 درجه است اما فاصله شناسایی فقط 3 متر است. در 12 میلیمتر، زاویه دید 30 درجه و محدوده شناسایی 15 متر خواهد بود.

برای نصب دوربین مداربسته از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

یکی دیگر از دوربین‌های خاص، دوربین 6 تا 22 میلیمتری لنز متغیر است. در 6 میلیمتر، زاویه دید حدود 40درجه و محدوده شناسایی، 11 متر و در 22 میلیمتر، زاویه دید نزدیک به 16 درجه و فاصله شناسایی، 24 متر است.

اگر این برد دوربین مداربسته، کار شما راه می‌اندازد می‌توانید از دوربین‌های متغیر 5 تا 55 میلیمتری هم استفاده کنید. این نوع دوربین‌های مداربسته برای شرایط خاص، کارایی خوبی دارند و امکان شناسایی را تا فواصلی نزدیک به 70 متر هم فراهم می‌کنند. زاویه دید در این حالت، 7 درجه و باریک است.

ابعاد لنز زاویه دید فاصله شناسایی
2.8 میلیمتر 103 درجه 3 متر
3.6 میلیمتر 94 درجه 6 متر
5 میلیمتر 50 درجه 9 متر
6 میلیمتر 43 درجه 10.6 متر
8 میلیمتر 42 درجه 12 متر
12 میلیمتر 30 درجه 15.2 متر
22 میلیمتر 16 درجه 24.3 متر
50 میلیمتر 7 درجه 70 متر

 

چطور نقاط دور را رصد کنیم؟

اگر نیاز شما به شکلی است که حتماً باید نقطه‌ای در دوردست مورد رصد قرار گیرد، چند نکته وجود دارد که می‌تواند برای رسیدن به این هدف کمک شایانی بکند:

  • آن مدل دوربین‌های امنیتی را انتخاب کنید که دارای لنزهای متغیر(وریفوکال) هستند. به این معنی که می‌توانید به شکل دستی، لنز را تنظیم کنید تا محدوده شناسایی مناسب را به دست آورید. می‌توانید دوربین را نصب کنید و سپس با کلید زوم بازی کنید تا زمانی که به نتیجه موردنظرتان برسید. دوربین‌های رایج در این حالت عبارت‌اند از: لنزهای 2.8 تا 12 میلیمتر یا 5 تا 22 میلیمتر.
  • دوربین‌های با وضوح بالاتر، مانند دوربین‌های 4 مگاپیکسلی، 8 مگاپیکسلی و یا 4k می‌توانند امکان تماشای پیکسل‌های بیشتری را روی تصویر نیز فراهم آورند. با این دوربین‌ها، تصویر واضح‌تر و شفاف‌تر خواهد بود.
  • اگر فاصله بسیار دور است، می‌توانید از دوربین‌های PTZ(مجز به قابلیت زوم، حرکت افقی و عمودی) استفاده کنید. این دوربین‌ها دارای لنز قدرتمند موتوری هستند که می‌توان آن‌ها را تنظیم کرد. برد دوربین مداربسته در این حالت می‌تواند تا چند ده‌متر باشد.
  • دوربین‌ها را به نزدیکی نقطه نظارت نصب کنید.

بیشتر بخوانید : نکات مهم نصب دوربین مدار بسته

نکات مهم برای خرید دوربین مداربسته

  • برای خرید دوربین مداربسته، به شکل خلاصه چه چیزهایی باید دانست؟ برای تهیه یک دوربین مداربسته خوب، قبل از خرید و نصب، درک مفهوم زاویه دید و محدوده شناسایی بسیار مهم است. شما در ابتدا باید محلی که قرار است دوربین مداربسته نصب شود را بازدید میدانی کنید. حالا وقت مشخص‌کردن محل نصب دوربین‌ها و تعیین فاصله‌ای است که قرار است این دوربین پوشش بدهد. برد دوربین مداربسته، به این شکل تعیین می‌شود. حالا می‌توانید دوربین مناسب را تهیه کنید!
  • یکی از دلایل نصب دوربین مداربسته، کنترل محیط و افراد پیرامون است. ولی حتماً اصول قانونی و اخلاقی در مراکز عمومی(مانند ادارات و شرکت‌ها و..) ایجاب می‌کند که حتماً وجود این دوربین‌ها به اطلاع افراد برسد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا