4 علت قطع نکردن چایساز بعد از جوش آمدن آب

لوازم خانگیچای و قهوه ساز

زندگی مدرن باعث شده که در طول روز برای علایق خود زمان کمی در اختیار داشته باشیم. یکی از این علایق، نوشیدن چای است که در گذشته آماده کردن آن زمان نسبتا زیادی از ما می‌گرفت. این کمبود زمان باعث شد تا کمپانی‌ها دستگاه چای‌ساز را به بازار معرفی کنند که زمان موردنیاز برای درست کردن چای را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌داد. با این وجود عملکرد این دستگاه همانند دیگر دستگاه‌های الکتریکی در طول زمان با اختلال مواجه می‌شود که یکی از این مشکلات، خاموش نشدن چایساز بعد از جوش آمدن آب است. اگر شما هم در حال تجربه این چالش هستید، با مطالعه این مقاله از مجله آچاره، تمامی اطلاعات لازم به منظور شناسایی علت قطع نکردن چایساز بعد از جوش آمدن آب را به دست خواهید آورد. با ما همراه باشید.

آشنایی با اجزای چایساز

برای این که شما در روند عیب یابی و تعمیر چایساز کمترین دردسر را تجربه کنید، بهتر است از قبل کمی بیشتر با اجزای تشکیل‌دهنده این دستگاه آشنا شوید. چرا که مختل شدن عملکرد هر کدام از این اجزا می‌تواند عملکرد کلی چای‌ساز را دچار مشکل کند.

در ادامه از مهم‌ترین اجزای چای ‌ساز نام خواهیم برد:

  • برد الکتریکی
  • بدنه
  • ترموستات
  • سنسور حرارتی یا سنسور دما
  • المنت
  • سیستم الکتریکی
  • توری (فیلتر)
  • گرم نگهدارنده چایساز

در صورتی که چای‌ساز شما پس از این که دمای آب به نقطه جوش رسید، خاموش نمی‌شود، شما باید عملکرد چند مورد از این اجزا را مورد بررسی قرار دهید تا در صورت وجود مشکل، اقدامات لازم برای رفع آن را در نظر بگیرید.

آشنایی با اجزای چای ساز

علت قطع نکردن چایساز بعد از جوش آمدن آب چیست؟

با این که تمام قطعات چای‌ساز به‌صورت یک شبکه فعالیت می‌کنند، صرفا عملکرد برخی از این قطعات به خاموش شدن دستگاه پس از جوشیدن آب مرتبط است. همان‌طور که می‌دانید وقتی آب موجود در کتری چای‌ساز به جوش می‌آید، دستگاه به‌طور خودکار خاموش می‌شود تا از بخار شدن کامل آب و در ادامه آسیب دیدن اجزای چای‌ساز، جلوگیری به عمل آید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

برای این که چای‌ساز بتواند این عملکرد را به‌درستی انجام دهد، 4 بخش از این دستگاه باید عملکرد صحیحی را از خود به نمایش بگذارند که عبارتند از:

  1. برد الکتریکی چایساز
  2. ترموستات چایساز
  3. سنسور حرارتی چایساز (سنسور دمای چایساز)
  4. فیلتر یا توری چایساز

در صورتی که هر کدام از این موارد قادر به اجرای صحیح وظایف خود نباشند، می‌توان آن‌ها را علت قطع نکردن چایساز بعد از جوش آمدن آب در نظر گرفت. به همین دلیل در ادامه راجع به هر کدام از این موارد توضیحاتی را شرح می‌دهیم.

 

علت قطع نکردن چای ساز بعد از جوش آمدن آب

1. خرابی برد الکتریکی چایساز

این قطعه را می‌توان مغز چای‌ساز در نظر گرفت، زیرا برد الکتریکی عملکرد تمام اجزا را زیر نظر دارد و تمامی دستورات از طریق این برد به دیگر بخش‌ها مخابره می‌شود. بنابراین اگر برد الکتریکی قادر به انجام صحیح وظایف خود نباشد، احتمال ایجاد اختلال در عملکرد تمامی قطعات چای‌ساز وجود دارد. با توجه به این نکته می‌توان گفت که بروز اختلال در عملکرد برد الکتریکی می‌تواند باعث خاموش نشدن چایساز بعد از جوشیدن آب شود، چرا که دستور قطع شدن جریان برق در این شرایط باید از سمت برد ارسال شود تا دیگر قطعات فعالیت خود را متوقف کنند.

مطلب پیشنهادی:رسوب‌زدایی چای‌ساز و کتری

اگر علت قطع نکردن چایساز بعد از جوش آمدن آب، خرابی برد الکتریکی دستگاه باشد، با تعمیر این قطعه مشکل موجود برطرف خواهد شد اما عیب‌یابی و تعمیر برد الکتریکی به دلیل پیچیدگی ساختار و ظرافت بالای آن، باید توسط افراد دارای صلاحیت انجام بپذیرد. بنابراین اگر در این زمینه از تجربه‌ای برخوردار نیستید، تعمیر برد الکتریکی چایساز خود را به یک فرد متخصص بسپارید.

کارشناسان مجرب آچاره به منظور ارائه انواع خدمات تخصصی، از جمله تعمیرات دستگاه چایساز در کنار شما خواهند بود.

خرابی برد الکتریکی چای ساز

2. خرابی ترموستات چایساز

یکی دیگر از دلایل خاموش نشدن چای‌ساز، خرابی ترموستات این دستگاه محسوب می‌شود اما وظیفه ترموستات چیست؟ به صورت کلی در ساختار چای‌ساز از 2 ترموستات استفاده شده است که عبارتند از:

  • ترموستات کف
  • ترموستات دسته

با وجود این که موقعیت این دو قطعه نسبت به یکدیگر متفاوت است اما هر دو وظیفه یکسانی را بر عهده دارند. وظیفه ترموستات‌های چای‌ساز قطع و وصل کردن جریان برق المنت بوده که در فواصل مختلف زمانی باید توسط این قطعات انجام بپذیرد. در واقع این ترموستات چای‌ساز است که با قطع کردن جریان برق هنگام جوشیدن آب، باعث خاموش شدن دستگاه و متوقف شدن المنت می‌شود. بنابراین اگر ترموستات چای‌ساز جریان برق المنت را در زمان موردنظر قطع نکند، چای‌ساز شما بعد از به جوش آمدن آب خاموش نخواهد شد.

خرابی ترموستات چایساز در 2 حالت اتفاق می‌افتد که در ادامه از آن‌ها نام می‌بریم:

  • جریان الکتریکی وارد مدار نمی‌شود.

در این شرایط المنت چای‌ساز آغاز به کار نکرده و در نتیجه، آب موجود در کتری دستگاه گرم نمی‌شود.

  • جریان الکتریکی موجود در مدار قطع نمی‌شود.

برخلاف مورد قبلی، در این شرایط فعالیت چای‌ساز تا زمانی که به جریان برق شهری متصل است، متوقف نخواهد شد.

فارغ از این که عملکرد ترموستات چای‌ساز شما دقیقا چه اختلالی دارد، شما باید در قدم اول به این قطعه دسترسی پیدا کرده و شرایط آن را مورد بررسی قرار دهید.

  1. ابتدا اگر موقعیت قرارگیری ترموستات ایراد دارد، موقعیت آن را اصلاح کنید.
  2. سپس اتصالات ترموستات را چک کرده و در صورت نیاز اصلاحات لازم را در این نواحی اعمال کنید.
  3. در صورتی که مشکل از این 2 ناحیه نبود، ساختار داخلی ترموستات باید توسط یک فرد دارای صلاحیت بررسی شود تا در صورت امکان، روند تعمیر آن به انجام برسد.

البته بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که تعمیر ترموستات چایساز مقرون‌به‌صرفه نیست و تعویض ترموستات انتخاب بهتری برای افراد است. در این شرایط توصیه آچاره مشورت با یک فرد دارای تجربه است تا در نهایت شما بهترین تصمیم را در این راستا اتخاذ کنید.

خرابی ترموستات چای ساز

3. خرابی سنسور حرارتی چایساز (خرابی سنسور دمای چایساز)

برای این که چای‌ساز بعد از جوشیدن آب خاموش شود، این دستگاه باید به جوش آمدن آب را تشخیص دهد. به این منظور در ساختار چای‌ساز از سنسور حرارتی یا سنسور دما استفاده شده است. شایذ بپرسید این سنسور چگونه جوشیدن آب را تشخیص می‌دهد؟

برخلاف تصور عموم سنسور حرارتی چای‌ساز، به جوش آمدن آب را از طریق بررسی دمای آن تشخیص نمی‌دهد، چرا که آب در ارتفاع‌های مختلف در دمای متفاوتی به نقطه جوش می‌رسد. در واقع اگر دمای 100 درجه سانتی‌گراد به عنوان نقطه جوش آب در نظر گرفته شود، در برخی از مناطق بسته به ارتفاع محل زندگی، چای‌ساز کمی قبل و یا بعد از به جوش آمدن آب خاموش شده یا اصلا خاموش نخواهد شد.

به همین دلیل امروزه سنسور حرارتی چایساز با بررسی بخار موجود در محفظه کتری، جوشیدن آب را تشخیص می‌دهد و در ادامه فرمان خاموش شدن را به سمت برد الکتریکی ارسال می‌کند. با توجه به این نکات می‌توان نتیجه گرفت که در صورت خرابی این سنسور، چای‌ساز بعد از به جوش آمدن آب خاموش نخواهد شد. البته خرابی سنسور حرارتی می‌تواند باعث خاموش شدن زودتر از موعد چای‌ساز هم شود.

از آنجایی که سنسور حرارتی، ساختاری بسیار ظریف و نسبتا پیچیده دارد، صرفا اعمال اصلاحات در موقعیت قرارگیری و اتصالات آن امکان‌پذیر است و تعمیر سنسور حرارتی چایساز صرفا در برخی از موارد توسط افراد متخصص انجام می‌پذیرد. در صورتی که خرابی این سنسور به دلیل وجود ایراد در موقعیت یا اتصالات آن نیست، پیشنهاد می‌کنیم که این قطعه را تعویض کنید. در این راستا دقت داشته باشید که قطعه جایگزین باید حتما از مراکز معتبر تهیه شود تا به دلیل بی‌کیفیت بودن بر عملکرد طولانی‌مدت چای‌ساز تاثیر منفی نگذارد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

خرابی سنسور حرارتی چای ساز

4. خرابی توری چایساز (خرابی فیلتر چایساز)

برای توری چای‌ساز می‌توان 2 وظیفه در نظر گرفت که این وظایف عبارتند از:

  1. جلوگیری از خارج شدن املاح و ذرات اضافه از کتری
  2. جلوگیری از خروج بخار موجود در محفظه داخلی کتری

همان‌طور که در بخش قبل اشاره کردیم، سنسور حرارتی با بررسی بخار موجود در محفظه، جوشیدن آب را تشخیص می‌دهد و اگر درون این محفظه بخار وجود نداشته باشد، این قطعه قادر به تشخیص جوشیدن آآآب نیست. در نتیجه خرابی توری چایساز که باعث خارج شدن بخار از کتری می‌شود، یکی از دلایل قطع نکردن چایساز بعد از جوش آمدن آب محسوب شده که با تعویض توری خراب می‌توان این اختلال را از بین برد.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم تا تمامی اطلاعات لازم برای تشخیص علت قطع نکردن چایساز بعد از جوش آمدن آب را در اختیار شما قرار دهیم. شما با توجه به این مطالب می‌توانید ریشه بروز این مشکل را شناسایی کرده و اقدامات لازم برای تعمیر چایساز خود را در نظر بگیرید. فراموش نکنید که که عیب یابی و تعمیر چایساز به تخصص نیاز داشته و افراد بی‌تجربه نباید اقدامی در این راستا انجام دهند. در صورتی که در هر مرحله‌ای از این روند به کمک نیاز داشتید، با ثبت درخواست در وب‌سایت یا اپلیکیشن آچاره یا تماس با شماره 1471 می‌توانید از خدمات تخصصی کارشناسان کاربلد آچاره بهره ببرید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

2.1/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا