تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

بررسی علت خارج نشدن یخ از یخساز دوو و راه حل آن

لوازم خانگییخچال و فریزر

اگر متوجه خارج نشدن یخ از یخساز دوو خود شدید، نگران نباشید! برخی تکنیک‌های ساده وجود دارند که در کمترین زمان ممکن می‌توانند مشکل خرابی یخساز شما را حل کنند. در این مقاله از مجله آچاره به بررسی راهکارهایی برای حل مشکل خارج نشدن یخ از یخساز دوو پرداختیم.

چه عواملی باعث خارج نشدن یخ از یخساز دوو می‌شوند؟

آماده بودن یخ در یخچال امری بدیهی به‌نظر می‌رسد. اینکه هر موقع به یخ نیاز داشتیم بتوانیم آن را از یخساز یخچال تحویل گرفته و استفاده کنیم، اتفاقی طبیعی است، البته تا زمانی که یخساز مشکلی نداشته باشد. اینکه ناگهان متوجه می‌شوید مثل همیشه نمی‌توانید از یخچال یخ بردارید اتفاق ناگواری که برای یخچال‌های دارای یخساز ممکن است رخ دهد. یخسازها ماشین‌هایی هستند که تقریباً در تمام یخچال‌ها به یک شکل عمل می‌کنند. خارج نشدن یخ از یخساز دوو و خرابی آن معمولاً علل مشابهی با خرابی یخساز در سایر یخچال‌ها دارد. برخی عوامل ایجاد خرابی یخساز یخچال عبارتند از:

  • نرسیدن آب به یخساز
  • ایراد در سیستم یخساز
  • وجود مشکل در مدول یخساز
  • چسبیدن یخ‌ها به یکدیگر
  • پایین نبودن دمای یخساز به حد کافی
  • وجود مشکل در ترموستات یخچال
  • و …

در ادامه هر یک از عوامل خارج نشدن یخ از یخساز دوو و به طور کلی عواملی که باعث خرابی یخساز یخچال می‌شوند را بررسی خواهیم کرد.

علت خارج نشدن یخ از یخساز دوو

1. خارج نشدن یخ از یخساز دوو به دلیل غیر فعال بودن بازوی کنترل

اگر یخ را در قالب پیدا کردید، بدین معنی است که یخساز شما آب دریافت می‌کند و احتمالاً مشکل از منبع آب نیست. در این شرایط به احتمال زیاد مشکل مکانیکی یا الکتریکی است.

تعمیر یخچال
تعمیر یخچال فریزر
علت

وقتی مواد درون فریزر را حرکت می‌دهید، ممکن است به طور تصادفی بازوی کنترل را در حالت خاموش قرار دهید. در این حالت تولید یخ متوقف می‌شود.

راه حل

بازوی کنترل فلزی را پیدا کرده و آن را به سمت پایین فشار دهید یا در پوزیشن فعال (on) قرار دهید.

2. مشکل خارج نشدن یخ از یخساز با وجود فعال بودن بازوی کنترل

اگر متوجه شدید که با وجود فعال بودن بازوی کنترل و رو به پایین بودن آن و همچنین پر بودن قالب یخ باز هم نمی‌توانید از یخساز یخچال خود یخ بردارید، احتمالاً مشکل از موتور، گیربکس یا اتصال الکتریکی است. برای حل مشکل خارج نشدن یخ از یخساز دوو در این حالت اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ابتدا مطمئن شوید که تمام اتصالات الکتریکی به درستی برقرار شده‌اند. یخچال را از دیوار جدا کرده و شیر منبع آب را ببندید. یخچال را از برق بیرون بکشید. دوشاخه را روی دیواره پشتی داخل فریزر قرار دهید. اتصال را جدا کرده و مجدداً وصل کنید تا مطمئن شوید که کاملاً متصل است.
  • تمام یخ‌های باقی مانده در قالب یخ را به صورت دستی و با اضافه کردن مقداری آب خارج کنید. اجازه دهید آب به مدت 1 دقیقه درون قالب بماند تا یخ‌ها راحت‌تر جدا شوند.
  • یخچال را مجدداً به برق بزنید و بازوی کنترل را در حالت خاموش قرار دهید. بازوی کنترل را پایین بیاورید و به مدت 10 ثانیه صبر کنید تا شیر برقی درگیر شود و قالب را با آب پر کند.
  • مدتی صبر کنید (حدود 3 تا 4 ساعت) تا یخ کاملاً منجمد شود و بررسی کنید که آیا اکنون یخ خارج می‌شود یا خیر. اگر باز هم یخ خارج نشد، احتمالاً باید موتور یا گیربکس را تعویض کنید.
برای سرویس یخچال فریزر از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

3. خارج نشدن یخ از یخساز دوو وقتی اصلاً یخساز یخ درست نمی‌کند!

ممکن است متوجه شوید که یخساز یخچال شما اصلاً یخ نمی‌سازد. اگر یخ در یخساز تولید نمی‌شود یا مکعب‌هایی کوچکتر از حد معمول تولید می‌کند، معمولاً گرفتگی در طول خط عرضه یخ وجود دارد.

علت اول

یکی از دلایل رایج گرفتگی و انسداد در طول خط عرضه، وجود آب یخ زده است. آب یخ زده ممکن است به علت پاره شدن لوله و نشتی آن نیز ایجاد شود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

راه حل

برای تعمیر یخ زدگی موجود در خط، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یخچال را بلغزانید و آن را از برق خارج کنید. شیر قطع را در محل مناسب قرار دهید (معمولاً در زیر سینک یا پشت یخچال).
  • شیر را در حالت بسته یا خاموش قرار دهید.
  • ظرفی را از آب گرم پر کرده و روی خط آب بریزید. همچنین می‌توانید خط آب را با سشوار یخ زدایی کنید یا اجازه دهید یخچال به مدت بیش از 2 ساعت خارج از برق بماند.
  • یخچال را مجدداً به برق بزنید و اجازه دهید منبع آب قالب یخ را پر کند.
  • اگر گرفتگی یا انسداد مربوط به چیزی غیر از آب یخ زده است، از یک تعمیرکار یخچال کمک بخواهید.

علت دوم

ممکن است انسداد در فیلتر آب یخساز یخچال باشد.

راه حل

فیلتر آب را پیدا کرده و تعویض کنید. فیلترهای یخساز معمولاً درون یخچال قرار می‌گیرند (برای جلوگیری از یخ زدن آنها).

مطلب پیشنهادی : آموزش تعمیر یخساز یخچال

4. وقتی مکعب‌های یخ خارج شده کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از حد معمول هستند!

در صورت بزرگ یا کوچک بودن تکه‌های یخ خارج شده احتمالاً یخساز شما تنها به کمی تنظیم نیاز دارد. برای تنظیم یخساز مراحل زیر را انجام دهید:

  • برای تنظیم اینکه قالب یخ در هر چرخه چه قدر از آب پر شود، در ابتدا پوشش یخساز را بردارید. صفحه سفید در قسمت جلویی مجموعه یخساز قرار گرفته است و باید به‌راحتی کنده شود (اگر در برداشتن آن با مشکل روبه‌رو شدید، از یک پیچ گوشتی سر صاف استفاده کنید تا به آرامی از محفظه جدا شود).
  • در زیر پوشش باید یک مجموعه پیچ و فنر به همراه یک نشانگر مثبت و منفی ببینید. مجموعه پیچ و فنر به همراه نشانگرها دوز آب را کنترل می‌کنند. برای کاهش مقدار آب در هر دوز پیچ را به سمت نشانگر منفی و برای افزایش آب در هر دوز پیچ را به سمت نشانگر مثبت بچرخانید.

علت خارج نشدن یخ از یخساز دوو

5. خارج نشدن یخ از یخساز دوو به دلیل وجود مشکل در ترموستات

یک عامل دیگر خرابی یخساز یخچال مربوط به ترموستات است. اگر فریزر شما خیلی گرم یا خیلی سرد باشد، یخساز نمی‌تواند به خوبی کار کند. ترموستات در داخل محفظه یخچال قرار دارد. ترموستات یخچال خود را پیدا کنید و ببینید که آیا ترموستات فریزر نیز همین است یا خیر. اگر یخ شما نرم است، فریزر را سردتر کنید. اگر یخ شما خیلی سفت است و نمی‌شکند، فریزر را کمی گرمتر کنید.

6. خارج نشدن یخ از یخساز دوو به دلیل تراز نبودن یخساز

یکی از مشکلاتی که عموماً نادیده گرفته می‌شود، تراز نبودن یخساز یخچال است. اگر یخساز در یخچال آویزان نشود، یخ در قالب تراز نمی‌شود و مجموعه خروج یخ از یخساز نیز به‌درستی کار نخواهد کرد. ابتدا مطمئن شوید که یخچال تراز است. از یک سطح حباب‌دار استفاده کرده و آن را روی سطح پایین یخچال و کف فریزر تست کنید. اگر تراز نبودند، پایه‌های یخچال را طوری تنظیم کنید که کف آن صاف شود.

اگر یخچال تراز است، محل نصب خود یخساز را چک کنید. مطمئن شوید که براکت‌های نصب صاف هستند و پیچ‌ها نیز در جای خود محکم شده‌اند. اگر قطعه خمیده‌ای وجود دارد، آن را برداشته و دوباره خم کنید یا در صورت لزوم قطعه را تعویض کنید.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

7. برخی علل دیگر خارج نشدن یخ از یخساز دوو

برخی مشکلات دیگر که منجر به عدم خروج یخ از یخساز یخچال می‌شوند، عبارتند از:

  • باز بودن درب یخچال: یخساز زمانی کار می‌کند که درب یخچال بسته باشد. اگر قفل درب یخچال خراب باشد، ممکن است حتی در صورت بسته بودن درب یخچال نیز یخساز کار نکند.
  • چسبیدن یخ‌ها به هم: در صورتی که یخساز یخچال به مدت طولانی مورد استفاده قرار نگیرد، یخ‌ها درون یخساز به هم می‌چسبند و خروج آنها از یخساز مشکل می‌شود. برای حل مشکل باید مخزن را درآورده و قالب‌های یخ را از آن جدا کنید. اگر نیازی به استفاده از یخساز ندارید، آن را خاموش کنید.
  • پایین نبودن دمای درون فریزر به قدر کافی: گاهی دمای داخل فریزر به قدر کافی پایین نیست. دمای بالا در فریزر باعث ذوب شدن یخ‌ها و به هم چسبیدن آنها می‌شود (ممکن است علت بالا بودن دمای فریزر خرابی فن باشد. در این صورت از تعمیرکار ماهر برای حل مشکل کمک بگیرید).

مطالعه بیشتر: طرز کار یخساز یخچال 

سوالات متداول در مورد علت خارج نشدن یخ از یخساز یخچال

در ادامه برخی سوالات رایج در مورد علت عدم خروج یخ از یخساز را پاسخ داده‌ایم.

1. علت کار نکردن یخساز یخچال چیست؟

عوامل مختلفی وجود دارند که باعث کار نکردن یخساز یخچال می‌شوند. از جمله عوامل مؤثر در عدم کارکرد صحیح یخساز یخچال می‌توان پایین نبودن دمای درون فریزر به قدر کافی، چسبیدن یخ‌ها به هم درون یخساز، خرابی قفل درب یخچال و باز بودن درب، مشکل در ترموستات، یخ زدگی خط آب، گرفتگی فیلتر یخساز، نرسیدن آب به یخساز و … را نام برد.

2. آیا مشکل کار نکردن یخساز یخچال را خودم هم می‌توانم برطرف کنم؟

بله. اگر عوامل به‌وجود آورنده خرابی یخساز یخچال را بدانید، خودتان نیز قادر خواهید بود مشکل را حل کنید. اگر با وجود به‌کار گیری تمام راه حل‌های گفته شده در این مقاله باز هم نتوانستید مشکل کار نکردن یخساز یخچال را برطرف کنید، از یک تعمیرکار بخواهید تا شما را یاری دهد.

3. آیا علت خارج نشدن یخ از یخساز دوو با دیگر یخچال‌ها یکی است؟

از آنجا که مکانیزم عملکرد یخسازها در اکثر یخچال‌ها تقریباً یکی است، پاسخ این سوال بله است. راهکارهای گفته شده در این مقاله در مورد تمام برندهای داخلی و خارجی یخچال صدق می‌کنند. اگر با مشکل خارج نشدن یخ از یخساز روبه‌رو شدید، راهکارهای گفته شده در این مقاله را انجام دهید. در صورتی که نتوانستید مشکل را حل کنید یا اگر فکر می‌کنید حوصله و وقت کارهای فنی را ندارید، به نمایندگی‌های یخچال خود مراجعه کنید.

برای ثبت سفارش تعمیر انواع یخچال در اصفهان هم اکنون می توانید اقدام کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید