تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

بررسی علائم سوختن موتور یخچال + آموزش تست سلامت موتور

لوازم خانگییخچال و فریزر

علائم سوختن موتور یخچال مانند یک زنگ هشدار به شما اعلام می‌کنند که سیستم یخچال فریزر شما در معرض یک خرابی وسیع و هزینه‌بر است؛ بنابراین با تشخیص زودهنگام و اقدام به موقع می‌توانید از ورود آسیب بیشتر بهدستگاه و نیاز به تعمیر یخچال خود جلوگیری کنید.

در ادامه این مطلب علائم سوختن موتور یخچال و همچنین نشانه‌های نیم سوز شدن آن را بررسی می‌کنیم.

نکات کلیدی

  • یکی از مهم‌ترین علائم سوختن موتور یخچال داغ شدن بیش از حد آن است.
  • برای این که گردش هوا در یخچال اتفاق بیفتد و همینطور برای این که موتور یخچال خنک بماند، باید از کف یخچال و همینطور دیواره پشت آن، مسیری برای عبور کردن هوا وجود داشته باشد.
  • پخش شدن بوی سوختگی از یخچال هم، می‌تواند به عنوان یکی دیگر از علائم نیم سوز شدن آن شناخته شود.

علت سوختن موتور یخچال چیست؟

سوختن موتور یخچال دارای علت‌های مختلفی است که یکی از آن‌ها نوسان شدید برق است. نوسان برق از جمله مشکلاتی است که در حد زیادی اتفاق می‌افتد و می‌تواند به وسایل مختلف برقی از جمله یخچال آسیب وارد کند.

در واقع نوسان برق به معنی تغییر آمپر و ولتاژ است و همیشه نمی‌تواند دلیل بر خرابی موتور یخچال باشد؛ اما گاهی اوقات وقتی چندین بار نوسان برق پیش می‌آید، می‌تواند باعث سوختن موتور یخچال شود. از دیگر مشکلاتی که می‌تواند موتور یخچال را دچار آسیب کند، عدم گردش هوا است.

برای این که گردش هوا در یخچال اتفاق بیفتد و همینطور برای این که موتور یخچال خنک بماند، باید از کف یخچال و همینطور دیواره پشت آن، مسیری برای عبور کردن هوا وجود داشته باشد.

علائم نیم سوز شدن موتور یخچال

علائم سوختن موتور یخچال

یکی از علائم سوختن موتور یخچال بالا رفتن تدریجی دما در یخچال و فریزر است. صدای غیرعادی و بلند داخل یخچال، می‌تواند به عنوان یکی دیگر از علائم سوختن موتور آن به حساب بیاید. هنگامی که موتور یخچال بسوزد، قطع شدن ناگهانی فیوز برق اتفاق می‌افتد.

داغ شدن بیش از اندازه درپوش موتور را هم، می‌توان به عنوان یکی دیگر از علائم سوختن موتور یخچال به حساب آورد. اگر از پشت یخچال صدای تق تق شنیدید، باید شک کنید که ممکن است مشکلی برای موتور یخچال به وجود آمده باشد.
تعمیر یخچال
تعمیر یخچال فریزر

در ادامه باید اضافه کنیم، زمانی که موتور یخچال طی مدت زمان ۸ ساعت کار نکند، باعث می‌شود تا دمای یخچال فریزر بالا برود و در نتیجه این امر موجب از دست رفتن سرمای یخچال می‌شود.

تمام این مواردی که عنوان کردیم، می‌توانند به عنوان علائم سوختن کمپرسور یخچال شناخته شوند. به طور کلی باید بازدید کارشناسانه از یخچال هم انجام شود تا مشکل آن به صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.

علائم نیم سوز شدن موتور یخچال

اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن به موضوع سوختن موتور یخچال پی ببرید، پیشنهاد می‌کنیم که با علائم نیم سوز شدن آن آشنا شوید. آگاهی از نشانه‌های سوختن موتور یخچال، باعث می‌شود که بتوانید به‌موقع مشکل یخچال را تشخیص دهیم. از طرفی دیگر از به وجود آمدن هزینه‌های زیاد هم جلوگیری کنید.

یکی از علائمی که نشان می‌دهد یخچال نیم سوز شده است، داغ شدن کمپرسور است. این موضوع به این معنی است که قدرت مورد نیاز برای چرخش گاز مبرد در مدار تامین نمی‌شود و همین مورد باعث می‌شود که یخچال سرمای لازم را به خوبی تامین نکند.

اگر صدای کارکرد یخچال را نشنیدید، پس باید بدانید که با یکی از مهم‌ترین علائم نیم سوز شدن یخچال مواجه شده‌اید. همانطور که می‌دانید، یخچال هنگام کار کردن صدایی از خود تولید می‌کند و هنگامی که متوجه شدید صدایی از یخچال بیرون نمی‌آید، باید به موضوع نیم سوز شدن آن شک کنید.

پخش شدن بوی سوختگی از یخچال هم، می‌تواند به عنوان یکی دیگر از علائم نیم سوز شدن آن شناخته شود. ممکن است هنگام نیم سوز شدن موتور، قسمت‌های دیگر هم آسیب ببینند و به طور کلی گاهی اوقات بوی سوختگی از سیم‌های یخچال بلند شود.

نشانه های سوختن موتور یخچال

اگر بخواهیم یکی دیگر از علائم نیم سوز شدن یخچال را معرفی کنیم، می‌توانیم به خرابی فن آن اشاره کنیم. موتور در قسمت پشت یخچال قرار دارد و فن هم در قسمت پایین موتور جاسازی شده است.

همانطور که می‌دانید، بسیاری از وسایل طول عمر معینی دارند و بعد از گذشت مدت زمانی ممکن است دچار خرابی شوند. فن یخچال هم مستثنی از این قاعده نیست و وظیفه دارد فرایند خنک سازی یخچال را به خوبی انجام دهد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

در صورت خراب شدن فن، موتور یخچال هم می‌تواند به مرور دچار سوختگی شود. در این شرایط یک متخصص باید به خوبی یخچال را نظارت کند.

تست سلامت موتور یخچال

حالا که با علائم سوختن موتور یخچال آشنا شدید، می‌خواهیم مطلب مفید دیگری را با موضوع تست سلامت موتور یخچال در اختیارتان قرار دهیم. شما با استفاده از روش‌های مختلفی می‌توانید از سلامت موتور یخچال خود اطمینان حاصل کنید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

یکی از روش‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن به سلامت یخچال پی ببرید‌، استفاده کردن از اهم‌متر است. اول از همه باید بگوییم که رعایت کردن نکات ایمنی لازم است و در ابتدای کار باید یخچال را از برق بکشید. دو سر سیم‌های موتور یخچال را بررسی کنید و میزان مقاومت آن‌ها را با استفاده از اهم‌متر اندازه بگیرید.

در حالت نرمال اندازه‌گیری باید مقدار ۶ تا ۸ اهم‌متر را نشان دهد. اگر میزان مقاومت از این اعداد پایین‌تر یا بالاتر بود، می‌توانید بفهمید که موتور یخچال دچار مشکل شده است. روش دیگری که می‌توانید با استفاده از آن تست سلامت موتور یخچال را انجام دهید، استفاده کردن از برق مستقیم است‌.

علائم سوختن کمپرسور یخچال فریزر

در آغاز کار باید از سالم بودن رله اورلود اطمینان پیدا کنید. پس از مطمئن شدن از سالم بودن رله اورلود، باید آن را از داخل کمپرسور یخچال بیرون بکشید. در نهایت می‌توانید یک شکل هندسی که به شکل عدد 8 است را مشاهده کنید.

در مرحله بعدی باید کمپرسور یخچال را تست کنید و برای این کار می‌بایست دو سر سیم را لخت نمایید. در مرحله بعدی باید یک سر سیم را به قسمت c و سر دیگر را به قسمت R وصل کنید.

سپس یک پیچ گوشتی را بردارید و آن را به دو سر R و S متصل کنید. اگر با انجام این کارها کمپرسور روشن شد، می‌توانید بفهمید که سالم است و اگر روشن نشد، نشان از سوختگی آن است.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

در نهایت یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید از آن استفاده کنید، روش مستقیم است‌. برای استفاده از این روش باید موتور یخچال را به برق وصل کنید و توجه داشته باشید که باید این کار در کوتاه‌ترین و سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

دلیل این امر این است که ممکن است موتور یخچال آسیب ببیند و بعد از اتمام این کار، در صورتی که موتور کار کند، سالم است.

تعمیر موتور سوخته یخچال

هنگامی که پس از مشاهده علائم سوختن کمپرسور یخچال فریزر، متوجه شدید که موتور سوخته است، می‌توانید اقدامات لازم را برای تعمیر کردن آن انجام دهید. افراد متخصص می‌توانند تشخیص دهند که موتور یخچال قابلیت تعمیر شدن را دارد یا نه. اگر تعمیر کردن آن میسر نبود، اقدام به تعویض آن می‌کنند.

بعد از اطمینان حاصل کردن از سوختن موتور یخچال، اقدامات لازم برای تعویض آن با موتور جدید صورت می‌گیرد و قبل از تعویض کردن آن، باید کارهایی انجام شود. برای تعویض کردن موتور یخچال، باید یخچال فریزر را با فاصله از دیوار قرار دهید تا بتوانید به راحتی به پشت یخچال دسترسی داشته باشید.

باید محفظه‌ای را که باعث ورود گرد و غبار به موتور یخچال می‌شود را باز کنید. در این قسمت می‌توانید مشاهده کنید که موتور یخچال با استفاده از دو عدد پیچ نگه داشته می‌شود.

روی کمپرسور قطعه‌ای وجود دارد که رنگ آن سیاه است که سیم‌های مختلفی به این قطعه متصل شده‌اند و نام آن قطعه هم رله استارت است.

کار بعدی که باید انجام دهید، این است که رله استارت را از کمپرسور جدا کنید و سپس آن را تکان دهید و اگر هنگام تکان دادن آن صدایی مانند صدای ریختن شن و ماسه حس کردید، باید بدانید که رله استارت خراب شده است. برای رفع کردن این مشکل؛ لازم است که رله استارت را تعویض کنید.

سخن پایانی

یکی از قسمت‌های مهمی که در یخچال‌های مختلف قرار دارد، موتور یخچال است. موتور یخچال هم مانند بسیاری دیگر از قسمت‌ها، گاهی اوقات ممکن است دچار خرابی یا سوختگی شود. علائم سوختن موتور یخچال متعدد هستند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند نشان از سوختگی موتور باشند.

مراقبت کردن از موتور یخچال اهمیت زیادی دارد و همانطور که می‌دانید، موتور به عنوان قلب یخچال شناخته می‌شود. برای این که بتوانید از به وجود آمدن این مشکل جلوگیری کنید، بهتر است علائم سوختن موتور یخچال را بشناسید و برای تعمیر یا تعویض قطعات معیوب به موقع اقدام کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا