آموزش نصب کابینت در 8 گام

چوب و کابینتساختمانکابینت

اگر دوست دارید که ظاهر آشپزخانه منزل خود را تغییر داده و آن را زیباتر کنید، باید بدانید که تعویض کابینت‌ها شما را به هدفتان خواهد رساند. شاید در نگاه اول روند تعویض یا تعمیر کابینت‌ها بسیار دشوار به نظر برسد اما این روند چندان هم سخت نیست و شما می‌توانید با توجه به برخی نکات، این روند را در زمان کوتاهی پشت سر بگذارید. احتمالا می‌پرسید که مراحل نصب کابینت چیست؟ در این مقاله از مجله آچاره با آموزش نصب کابینت، به شما در انجام هر چه راحت‌تر این روند کمک خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

آموزش نصب کابینت و مراحل آن

در راستای این که بتوانید مراحل نصب کابینت را بدون هیچ دردسری طی کنید، باید این مراحل را بدون عجله و با دقت تمام پشت سر بگذارید. مهم‌ترین نکته‌ای که رعایت آن در این روند به شما کمک حائزاهمیتی خواهد کرد، دقت در اندازه‌گیری‌ها و علامت‌گذاری‌هاست. در صورتی که شما به این نکته دقت کافی نداشته باشید، نتیجه نهایی به طور مستقیم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت بنابراین تلاش کنید که از بروز مشکل در این مرحله جلوگیری کنید. البته در روند نصب کابینت، انجام صحیح دیگر مراحل نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و این نکته به معنای بی‌اهمیت بودن دیگر مراحل این روند نیست. مراحل نصب کابینت به صورت کلی عبارتند از:

1. بررسی ابعاد قبل از نصب کابینت جدید

به منظور تعویض کابینت آشپزخانه شما باید در اولین قدم کابینت جدیدی که برای نصب در این محیط مدنظر دارید را انتخاب کنید. این انتخاب باید با توجه به ابعاد آشپزخانه انجام گرفته شود و شما نمی‌توانید بدون توجه به این نکته و صرفا بر اساس سلیقه کابینت جدید خود را برگزینید. علاوه بر این نکته، شما باید ابعاد کابینت جدید خود را نیز با توجه به ابعاد محیط و نیازهای خودتان، انتخاب کنید. پس از این که شما این مرحله را با توجه به نکات ذکر شده طی کردید، باید مقدمات نصب کابینت جدید خود را فراهم کنید.

2. جداسازی کابینت‌های قدیمی

قبل از نصب انواع مدل کابینت، شما باید کابینت قدیمی را از منزل خود خارج کنید. در این جهت با توجه به ترتیب قرارگیری کابینت‌ها، اتصالات نگهدارنده هر کدام را جدا کرده و آن‌ها را از موقعیت خود خارج کنید. شما می‌توانید این اتصالات را نگهداری کرده تا در صورت نیاز برای نصب کابینت جدید از آن‌ها استفاده کنید. در نهایت پس از خارج کردن کابینت قدیمی از ساختمان، بستر قرارگیری آن را نظافت کرده و محیط را برای نصب کابینت جدید آماده کنید.

3. اندازه‌گیری و علامت‌گذاری دیوارها برای نصب کابینت

این مرحله را می‌توان مهم‌ترین مرحله نصب کابینت در نظر گرفت زیرا هر گونه اشتباه در طول آن، مطمئنا در انتها عواقبی را برای شما به همراه خواهد داشت. شما باید قبل از نصب کابینت جدید و با توجه به ابعاد این کابینت، دیوار محیط را علامت‌گذاری کنید تا در روند نصب کابینت، با مشکل خاصی روبه‌رو نشوید. کارهایی که شما باید در این مرحله انجام دهید، عبارتند از:

– تراز بودن دیوار را بررسی کنید

با استفاده از یک تراز یا شاقول و قرار دادن آن بر روی سطح دیوار، تراز بودن و یا اصطلاحا صاف بودن دیوار را چک کنید. وجود هر گونه برآمدگی و یا تورفتگی در سطح دیوار می‌تواند تراز کابینت‌های شما را کاملا تحت تاثیر قرار دهد، در نتیجه شما باید قبل از نصب این کابینت‌ها و پس از بررسی این عامل، تغییرات موردنیاز را در ساختار دیوار و یا کابینت جدید خود اعمال کنید.

– یک ارتفاع مشخص را علامت‌گذاری کنید

با استفاده از یک متر و تراز، یک ارتفاع مشخص را در سرتاسر دیوار محیط علامت‌گذاری کنید. این علامت‌گذاری به شما کمک خواهد کرد تا در روند نصب از این علامت به عنوان یک شاخص استفاده کرده و در زمان خود صرفه‌جویی کنید. بهتر است این ارتفاع را با توجه به ارتفاع کابینت جدید خود تعیین کنید اما به صورت مرسوم این ارتفاع 120 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

 نصب کابینت

– مرتفع‌ترین نقطه کف محیط را شناسایی کنید

کف بسیاری از ساختمان‌ها دارای شیب بوده و ارتفاع آن در تمامی نقاط یکسان نیست. این نکته بدین معناست که فاصله بین کف و سقف در تمام نقاط یکسان نبوده و وجود شیب باعث تغییر میزان این فاصله در نقاط مختلف خواهد شد. به همین دلیل شما باید با شناسایی مرتفع‌ترین نقطه، تغییرات موردنیاز در ساختار کابینت را اعمال کنید. پس از پیدا کردن این نقطه، آن را علامت‌گذاری کرده تا در طول روند نصب بدون هیچ مشکلی این نقطه را ببینید.

– محیط موردنیاز برای نصب دیگر تجهیزات را علامت‌گذاری کنید

کابینت تنها تجهیزاتی نیست که در آشپزخانه به کار برده می‌شود و امروزه تقریبا در تمامی منازل از تجهیزاتی مثل یخچال، ماشین لباسشویی و … نیز استفاده می‌شود. در نتیجه شما باید قبل از نصب کابینت‌ها، محیط موردنیاز برای قرارگیری این لوازم را علامت‌گذاری کنید. رعایت این نکته باعث می‌شود که پس از اتمام روند نصب کابینت، شما این لوازم را بدون هیچ چالشی در موقعیت خود قرار دهید. توجه داشته باشید که بی‌دقتی در این مرحله، قابلیت به باد دادن تمام تلاش‌های شما را داشته و شما نباید در این زمینه کوتاهی کنید.

– نقاط مستحکم دیوار را پیدا کنید

دیگر نکته مهمی که نباید نادیده گرفته شود، پیدا کردن نقاط مستحکم دیوار برای نصب ایمن کابینت‌هاست. شما با استفاده از تجهیزات مختلفی که امروزه در دسترس عموم مردم قرار دارد می‌توانید نقاطی که از استحکام بیشتری برخوردار هستند را شناسایی کرده و کابینت خود را با توجه به این عامل نصب کنید. فراموش نکنید که متصل کردن کابینت به نقاط ضعیف دیوار، سلامت شما و اطرافیانتان را در معرض خطر قرار خواهد داد.

پس از پشت سر گذاشتن این مراحل شما باید با توجه به همه این نکات، علامت‌گذاری‌های لازم به منظور نصب کابینت‌های فوقانی و پایه را انجام داده و نقاطی که قصد نصب اتصالات نگهدارنده بر روی آن‌ها را دارید، تعیین کنید.

4. نصب اتصالات نگهدارنده کابینت‌ها

امروزه از ابزارآلات مختلفی به منظور متصل کردن کابینت‌ها به دیوار استفاده می‌شود که شما می‌توانید نسبت به نیاز خود یکی از این روش‌ها را برای نصب کابینت جدید خود انتخاب کنید. در این مرحله پیشنهاد آچاره به شما، ابتدا استفاده از پایه نگهدارنده و سپس استفاده از پیچ و رول‌پلاک است. در این جهت باید قبل از نصب کابینت‌های فوقانی، تعداد مناسبی از گیره را به دیوار متصل کنید.

هدف از نصب این گیره‌ها، قرار گرفتن کابینت‌های فوقانی بر روی آن‌هاست تا وزن کابینت‌ها کاملا بر روی آن‌ها قرار گیرد. این عامل به شما اجازه خواهد داد تا پس از قرار دادن کابینت‌های فوقانی در موقعیت خود، بدون هیچ مشکلی آن‌ها را به دیوار متصل کنید. توجه داشته باشید که این گیره‌ها پس از متصل شدن کابینت به دیوار، از موقعیت خود جدا شده و نقشی در نگه داشتن کابینت نخواهند داشت.

البته استفاده از اتصال 45 درجه نیز در این راستا مرسوم بوده و شما می‌توانید با استفاده از این اتصال و نصب آن به دیوار، کابینت‌های دیواری را بر روی آن قرار داده و موقعیت کابینت را ایمن کنید. در این جهت کافیست که اتصال 45 درجه را در 2 گوشه پایینی کابینت‌های فوقانی نصب کرده و کابینت را بر روی آن قرار دهید.

5. نصب کابینت‌های فوقانی

حالا که مقدمات نصب کابینت جدید آشپزخانه فراهم شده، زمان آغاز روند نصب فرا رسیده است. از آن جایی که نصب اولیه کابینت‌های پایه، نصب کابینت‌های فوقانی را برای شما دشوارتر خواهد کرد، بهتر است ابتدا ردیف بالایی کابینت را نصب کرده و سپس به سراغ نصب کابینت‌های پایه رویم. به منظور نصب کابینت‌های فوقانی، مراحل ذیل را به ترتیب دنبال کنید:

  1. برای شروع کابینت‌ها را بر روی زمین در کنار یکدیگر قرار داده و آن‌ها را نسبت به هم تراز کنید. در این مرحله تمام کابینت‌ها باید نسبت به یکدیگر در یک خط قرار بگیرند. پس از این با استفاده از یک ابزار مناسب این کابینت‌ها را نسبت به یکدیگر تراز کردید، با بکارگیری گیره نگهدارنده، آن‌ها را در این موقعیت مستحکم کنید تا در روند جابه‌جایی، تراز آن‌ها از بین نرود.
  2. پس از تراز کردن کابینت‌ها نسبت به هم باید با استفاده از دریل، حفره‌های موردنیاز برای متصل کردن کابینت‌ها به یکدیگر و به دیوار را ایجاد کنید. این حفره‌ها باید با توجه به نقاطی که از قبل علامت‌گذاری کرده‌اید، ایجاد شوند تا اتصال کابینت با دیوار از ناحیه ایمن انجام بپذیرد. در این روش اتصال کابینت‌ها به یکدیگر و کابینت‌ها به دیوار، با استفاده از پیچ‌های 5 سانتی‌متری انجام خواهد گرفت بنابراین حفره‌ها را به گونه‌ای که این پیچ‌ها به راحتی وارد آن شوند، حفر کنید.
  3. سپس با استفاده از پیچ‌های 5 سانتی‌متری، کابینت‌های فوقانی را از ناحیه کناری به یکدیگر متصل کنید. انجام این مرحله باعث صرفه‌جویی در زمان شده و شما پس از نصب دیگر نیازی به تراز کردن مجدد کابینت‌ها نخواهید داشت.
  4. در قدم آخر شما باید با کمک چند نفر، کابینت‌ها را از کف بلند کرده و بر روی پایه‌های نگهدارنده‌ای که از قبل بر روی دیوار نصب کرده‌اید، قرار دهید. در این جهت شما وابسته به ابعاد کابینت‌ها به کمک نیاز خواهید داشت در نتیجه از قبل تدابیر لازم را در نظر بگیرید. پس از بلند کردن کابینت‌ها، آن‌ها را بر روی پایه قرار داده و سپس با استفاده از پیچ و رول‌پلاک، کابینت‌ها را به دیوار متصل کنید. همان‌طور که اشاره کردیم استفاده از پیچ 5 سانتی‌متری بهترین گزینه پیش روی شما در این شرایط است.
  5. پس از متصل کردن کابینت‌های فوقانی به دیوار، اتصال پایه نگهدارنده زیر کابینت به دیوار را باز کرده و گیره را از موقعیت خود خارج کنید.

 

 نصب کابینت

6. نصب کابینت‌های پایه

پس از نصب کابینت‌های فوقانی، تقریبا قسمت سخت روند نصب کابینت به اتمام رسیده و شما می‌توانید از این به بعد انتظار مراحل ساده‌تری را داشته باشید. در راستای نصب کابینت‌های پایه شما می‌توانید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  • در اولین قدم کابینتی که در گوشه قرار می‌گیرد را در موقعیت خود قرار دهید. پس از جایگذاری کابینت، تراز بودن آن نسبت به کف و دیوار را مورد بررسی قرار دهید تا در صورت نیاز، تغییرات لازم اعمال شود.
  • در مرحله بعد باید محل عبور انواع مختلف تاسیسات و … علامت‌گذاری شود. در صورتی که هر کدام از این موارد به عبور از محفظه داخلی کابینت‌ها نیاز داشت، مقدمات لازم برای عبور آن را فراهم کنید. در این جهت ابتدا نقاط موردنظر را علامت‌گذاری کرده و سپس نسبت به ابعاد تاسیسات عبوری، تغییرات لازم در ساختار کابینت را ایجاد کنید.
  • حالا اولین کابینت را پس از بررسی تراز بودن کامل آن نسبت به دیوار و سطح کف و اعمال تغییرات لازم، در موقعیت خود نصب کنید. به این منظور همچون مراحلی قبلی از پیچ‌های 5 سانتی‌متری مستحکم استفاده کنید.
  • پس از نصب اولین کابینت، کابینت بعدی را در کنار آن قرار داده و پس از بررسی تراز بودن، آن را نیز به دیوار و کابینت اول متصل کنید.
  • این روند را تا انتها ادامه داده و هر کابینت را بعد از بررسی شرایط تراز آن، به دیوار و کابینت قبلی متصل کنید.

 نصب کابینت

7. لبه‌چسبانی کابینت‌ها

در صورتی که لبه کابینت‌های شما به لبه‌چسبانی نیاز داشت، این مرحله زمان مناسبی برای انجام آن است. شما می‌توانید این مرحله را با استفاده از نوارهای پی وی سی (PVC) 1 میلی‌متر و یا 2 میلی‌متر پشت سر بگذارید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

8. نصب اتصالات و تجهیزات کابینت‌ها (درب، دستگیره و …)

در قدم آخر شما باید بخش‌هایی همچون درب، دستگیره و … را به کابینت‌های جدید خود متصل کنید. به منظور نصب درب کابینت، ابتدا لولای مناسب تهیه کرده و سپس این لولاها را در موقعیت خود نصب کنید. پس از نصب لولاها شما می‌توانید به سادگی درب‌ها را به کابینت متصل کنید. پس از قرارگیری درب‌ها در موقعیت خود، دستگیره‌ها را با استفاده از پیچ و مهره مناسب به درب متصل کرده تا روند نصب کابینت جدید آشپزخانه شما به اتمام برسد. برای کسب اطلاعات بیشتر بپیشنهاد می‌کنیم تعمیر جک کابینت آشپزخانه: جک پمپی، اتوبوسی و اونتوس را نیز مطالعه کنید.

در این مقاله از مجله تلاش کردیم تا با آموزش نصب کابینت، اطلاعات لازم به منظور انجام صحیح این روند را در اختیار شما قرار دهیم. فراموش نکنید که رعایت نکات ایمنی در این روند اولویت اصلی بوده و شما به هیچ عنوان نباید سلامت خود را در طی آن در معرض خطر قرار دهید. شما می‌توانید روند نصب کابینت جدید خود را با اطمینان خاطر به کارشناسان کاربلد آچاره سپرده و از نتیجه نهایی لذت ببرید. همچنین با طرح سوالات خود در بخش نظرات می‌توانید پاسخ خود در سریع‌ترین زمان ممکن از این متخصصین دریافت کنید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

4.7/5 - (43 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا