بررسی علت سفت شدن شیرهای اهرمی و حل آن

ساختمانشیرآلاتلوله کشی و تاسیسات

زمانی که قصد ساختن ساختمان را دارید یا خانه‌های پیش‌ساخته را خریداری می‌کنید، باید به فکر تهیه لوازم موردنیاز هم باشید. بسیاری از این لوازم برای رفاه و راحتی شما در نظر گرفته شده‌اند و با خرید آن‌ها می‌توانید زندگی بهتر و آسان‌تری داشته باشید. یکی از این وسایل، شیرهای اهرمی هستند که معمولاً در سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه و دیگر مکان‌های خانه نصب می‌شوند. این شیرها در مقایسه با شیرهای معمولی یا همان کلاسیک، تفاوت‌هایی دارند که لازم است آن‌ها را بشناسید تا در نهایت بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

در تمامی وسایل خانه، امکان خراب شدن وجود دارد که شیر اهرمی هم از این قاعده جدا نیست. سفت شدن شیرهای اهرمی یکی از مشکلاتی است که اغلب افراد پس از چند وقت استفاده از این شیرها، با آن روبه‌رو می‌شوند. بسیاری از ایرادات، دارای دلایل و علت‌های مختلفی هستند. به‌وجود آمدن این مشکل هم علت‌های گوناگونی دارد که باید ابتدا آن‌ها را شناسایی کنید تا درنهایت بتوانید به رفع‌شان بپردازید. پیش از آنکه علل سفت شدن شیرهای اهرمی را نام برده و توضیح دهیم، لازم است ابتدا با چگونگی کارکرد این شیرها آشنا شوید تا بهتر بتوانید عملکرد آن‌ها را درک کنید.

شیر اهرمی چیست؟

شیرهای آب دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، در بخش‌های مختلف خانه به کار می‌روند. زیبایی در شیرهای آشپزخانه و روشویی سرویس بهداشتی، اهمیت زیادی دارد. شیرهای اهرمی که به آن‌ها شیرهای کارترجی هم گفته می‌شود، معمولاً در مکان‌های عمومی به چشم می‌خورند. شاید با شنیدن اسم شیر اهرمی، ندانید که منظورمان دقیقاً چیست، اما قطعاً تا به‌حال چند مورد از آن‌ها را دیده‌اید. فرقی نمی‌کند که از این شیرها در چه مکانی استفاده می‌کنید؛ سفت شدن شیرهای اهرمی دلایل خاص خود را دارد که باید آن‌ها را شناسایی کنید.

در چند سال اخیر که شیرهای اهرمی وارد بازار نشده بودند، مردم از شیرهای کلاسیک استفاده می‌کردند. استفاده از این شیرهای آب در مقایسه با شیرهای اهرمی کمی سخت‌تر بود. با روی کار آمدن شیرهای اهرمی، استفاده از آب گرم و سرد به شکل همزمان بسیار آسان‌تر شده است. این نوع شیرآلات دارای دوام و ماندگاری بیشتری هستند. البته این موضوع بیشتر به جنس آن شیر بستگی دارد. این نوع شیرها دارای یک دسته اهرمی هستند که برای تنظیم دما آب باید آن را در سمت راست، چپ یا وسط قرار دهید.

سمت چپ اهرم شیر، برای آب گرم، سمت راست برای آب سرد و وسط اهرم هم برای آب ولرم است. باید این موضوع را هم مورد توجه قرار دهید که اگر می‌خواهید دمای آب ولرم مایل به داغ باشد، اهرم شیر را بیشتر به سمت چپ قرار دهید و همین‌طور برعکس. چراکه ممکن است علت سفت شدن شیرهای اهرمی، عملکرد نادرست شما در چرخاندن اهرم باشد.

سفت شدن شیر اهرمی

 تفاوت شیرهای اهرمی با شیرهای معمولی یا کلاسیک

مشهودترین تفاوت این 2 نوع شیر در ظاهرشان است که در بخش قبلی هم کمی به این موضوع پرداختیم. شیرهای معمولی دارای 2 دسته هستند که یک دسته برای آب سرد و دسته دیگر برای آب گرم است. اما شیرهای اهرمی دارای یک دسته یا اهرم هستند که می‌توان تنها با همان یک اهرم، دمای آب را تنظیم کرد. دسته‌هایی که برای شیرهای کلاسیک تعبیه شده، از نوع پیچشی هستند که در دو طرف شیر قرار دارند. علاوه‌بر تفاوت ظاهری، عملکرد این 2 شیر در مسدودکننده‌هایشان متفاوت است. شاید بپرسید، مسدودکننده چیست؟

برای نصب و تعمیر شیرآلات از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

حدس این موضوع، بسیار ساده است. به قطع کننده آب در جریان درون لوله‌های شیر، مسدود ننده گفته می‌شود. کارکرد مسدودکننده در شیرهای کلاسیک، به‌صورت پیچی است. با چرخش دسته‌های موجود کنار شیر، آب باز یا بسته می‌شود. در شیرهای اهرمی، این عملکرد متفاوت است. احتمال می‌رود، سفت شدن شیرهای اهرمی به دلیل خراب شدن مسدودکننده آن‌ها باشد. در شیرهای کلاسیک یا معمولی، وقتی یک فرد دستگیره را می‌چرخاند، این چرخش سبب جابه‌جا شدن مسدودکننده می‌شود. در این نوع از شیرها به این صورت می‌توانید میزان آب خروجی را به‌راحتی کنترل کنید.

یکی از مزیت‌های اصلی شیرهای اهرمی این است که به‌راحتی می‌توانید با یک دست خود، آب را باز، بسته و تنظیم کنید. در مواردی مانند وضو گرفتن، استفاده از این نوع شیرها بسیار ساده است. در مراحل آخر وضو که نیازی به آب نیست، آب در شیرهای کلاسیک هدر می‌رود؛ چراکه فرد در حال وضو گرفتن، نمی‌تواند کار خود را قطع کند. به همین دلایل نام برده، می‌توان گفت که شیرهای اهرمی در مقایسه با شیرهای کلاسیک، از عملکرد بهتری برخوردار بوده و راحت‌تر هستند.

مطلب پیشنهادی:تمیز کردن رسوب شیرآلات

سفت شدن شیرهای اهرمی

آشنایی با مشکلات رایج در شیرهای اهرمی

سفت شدن شیرهای اهرمی، موضوع اصلی ما است که قصد داریم علت‌های رخ دادن آن را شناسایی کرده و رفع‌شان کنیم. اما پیش از این‌که به آن بپردازیم، لازم است مشکلات دیگر که به‌طور معمول برای شیرهای اهرمی رخ می‌دهد را هم بشناسید. دلیل مشخص کردن برخی مشکلات در شیرهای اهرمی این است که شما علاوه‌بر مزایا، معایب آن را هم بررسی کنید. تا بخش قبل، تنها از مزایا و ویژگی‌های این نوع شیر تعریف کردیم. حال با چند مورد از مشکلات معمول در شیرهای اهرمی هم آشنا شوید.

1. قطع شدن یا کم شدن فشار آب در شیرهای اهرمی

اینکه فشار آب ساختمان کم باشد و از شیر آب کمی خارج شود، امری معمول بوده و نیاز نیست چیزی را در شیر بررسی کنید. اما اگر فشار آب کلی ساختمان زیاد باشد، اما از یک شیر اهرمی‌تان آب کمی خارج شده یا اصلا آب قطع باشد، باید شیر را باز کرده و آن را آنالیز کنید. علت ایجاد این مشکل می‌تواند با علت سفت شدن شیرهای اهرمی یکی باشد. وقتی پشت توری شیر، رسوباتی همچون شن و ماسه جمع شود، این مشکل به وجود می‌آید. این توری‌ها در 2 نوع کارتریج و پیسوار، در قسمت جلویی شیر قرار می‌گیرند.

اگر شن و ماسه، درون توری‌ها نفوذ کرده باشند، باید توری را تعویض کنید. در غیر اینصورت، با یک شستشوی ساده، می‌توانید مشکل را برطرف کنید.

کم شدن فشار آب شیر آشپزخانه

2. ایراد در کارتریج یا همان قلب شیر اهرمی

دلیل اصلی این لقب برای کارتریج، اهمیت وجود آن در شیر اهرمی است. معمولاً علت اصلی چکه کردن آب در شیرهای اهرمی می‌تواند مشکل در همین بخش باشد. این قطعه بسیار پیچیده بوده و میزان خروجی آب و دمای آن را کنترل می‌کند. این وظیفه تنها به عهده همین قطعه قرار دارد. به این بخش از شیر اهرمی، مغزی هم می‌گویند. در صورت وجود مشکل در کارتریج، خودتان نباید آن را تعمیر کنید و لازم است که از یک تکنسین حرفه‌ای کمک بگیرید.

علل سفت شدن شیرهای اهرمی و چگونگی رفع هر کدام!

شاید برخی افراد با سفت شدن شیرهای اهرمی روبه‌رو شده باشند، اما گمان کنند که این مسئله یک چیز عادی است. وقتی نتوانید اهرم شیر را به راحتی جابه‌جا کرده و تکان دهید، باید این احتمال را بدهید که در این بخش مشکلی وجود دارد. شیر اهرمی، هیچ‌گاه خودبه‌خود سفت نمی‌شود؛ رخ دادن این اشکال، حتما دلیلی دارد. در ادامه برخی از این دلایل را با یکدیگر مرور می‌کنیم. خبر خوش این است که در صورت سفت بودن شیر اهرمی، لازم نیست حتما یک تعمیرکار خبر کنید.

سفت شدن شیر آشپزخانه

1. وجود رسوب در کارتریج

از آن‌جایی که این قطعه دائما در تماس با آب است، به‌راحتی رسوب می‌گیرد. معمولاً این اتفاق بسیار زود رخ می‌دهد و به همین دلیل شما باید هر چند وقت یکبار، کار رسوب زدایی شیر اهرمی را انجام دهید. برای این کار ابتدا باید شیر فلکه را ببندید. سپس پیچ مغزی را مشخص کنید. حال باید کارتریج را با استفاده از یک آچار باز کرده و رسوب‌های روی آن را با استفاده از یک مسواک تمیز کنید. محل پیچیدن مهره کارتریج را خوب با سرکه و آب تمیز کرده و آن را در جای خود قرار دهید. حالا شما مشکل سفت شدن شیرهای اهرمی را به‌خوبی حل کرده‌اید.

برای نصب و تعمیر شیرآلات از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

2. پیچیده شدن بیش از حد مهره کارتریج و سفت شدن آن

یکی از دلایل اصلی سفت بودن شیرهای اهرمی، ممکن است سفت بودن بیش از اندازه مهره کارتریج باشد. معمولاً این مشکل در صورت حرکت خشک اهرم، خود را نشان می‌دهد. برای رفع این مشکل باید مهره کارتریج را با استفاده از یک آچار، باز کنید. حال باید از تُرک متر کمک گرفته و با فشاری بین 8 تا 12 نیوتن متر، کارتریج را در جای خود محکم کنید. اگر مهره کارتریج شل هم باشد، مشکلات دیگری را به‌وجود می‌آورد.

3. گیر کردن رسوب در قطعات مغزی شیر اهرمی

وقتی شن و ماسه‌های ریز در میان قطعات اصلی کارتریج رسوب کنند، به آن اجازه باز و بسته شدن را نمی‌دهند؛ در نتیجه مغزی اجازه حرکت کردن ندارد. برای حل این مشکل، باید این رسوبات را از درون کارتریج خارج کنید.

در نتیجه

سفت شدن شیرهای اهرمی یکی از مشکلاتی است که افراد دارای این نوع شیر، در اغلب موارد با آن مواجه شده‌اند. به‌منظور رفع این مشکل، ما اطلاعاتی را در این مقاله گرد هم اورده‌ایم تا شما بتوانید ابتدا علت را جویا شده و سپس به رفع آن بپردازید. همچنین شما می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان گذاشته و پاسخ خود را در زمانی کوتاه از تعمیرکاران آچاره دریافت کنید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا