بهترین چسب نشتی لوله فاضلاب و لوله سبز + انواع چسب لوله فاضلاب

لوله کشی و تاسیساتترکیدگی لولهساختمان

استفاده از چسب نشتی لوله فاضلاب راه حلی سریع و مقرون به صرفه است و در بیشتر موارد قادر است مشکل را برطرف کند. انواع چسب لوله فاضلاب به بازار عرضه شده‌اند که می‌توانید از بین آنها نمونه مناسب را انتخاب کنید. در این مقاله در مورد نحوه انتخاب بهترین چسب برای نشتی لوله فاضلاب و لوله سبز صحبت خواهیم کرد.

بهترین چسب برای نشتی لوله فاضلاب و لوله سبز چیست؟

هدف شما از انتخاب چسب جلوگیری از نشت است؛ اما باید بدانید که برای این کار انتخاب‌های متفاوتی وجود دارد. در قدم اول باید به جنس و کاربرد لوله خود توجه کنید؛ زیرا در بسیاری از موارد چسبی که برای جلوگیری از نشت لوله در یک شرایط مناسب است، در شرایط دیگر اصلاً کارایی ندارد. چسب‌های مختلف از نظر تحمل فشار و دما در شرایط مختلف کارایی متفاوتی دارند.

چسب برای نشتی لوله فاضلاب

هنگام خرید چسب نشتی لوله فاضلاب چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟

در موقع خرید چسب نشتی لوله فاضلاب به موارد زیر توجه کنید:

  • نوع چسب و تناسب آن با کاربرد مورد نظر
  • نوع و جنس لوله
  • دما
  • فشار

در قسمت‌های بعدی هر یک از موارد گفته شده را به صورت کامل بررسی کرده‌ایم.

توجه به نوع درزگیر و مناسب بودن آن برای کاربرد مورد نظر

اولین نکته‌ای که هنگام خرید بهترین چسب برای نشتی لوله فاضلاب و لوله سبز باید به آن توجه کنید، تناسب چسب و لوله است. درزگیرهای رزوه لوله به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند: نوارهای PTFE، آب‌بند لوله و رزین‌های بی‌هوازی.

1. پلی تترا فلوئورو اتیلن (PTFE)

پلیمری مصنوعی است که به نام تفلون شناخته شده است. در واقع تفلون نام تجاری آن است. نوار PTFE بسیار انعطاف‌پذیر است و به‌آسانی بر تمامی رزوه‌های لوله‌های فلزی قابل اعمال است. انواع گوناگونی از آن متناسب با لوله‌های هوا، آب و گاز وجود دارد. تفلون معمولاً برای لوله‌های PVC استفاده نمی‌شود؛ زیرا رزوه‌ها را روان می‌کند. این موضوع برای طیف وسیعی از مواد مسئله مهمی نیست، اما رزوه‌های PVC را بیش از حد لغزنده می‌کند و در اثر سفتی بیش از حد آسیب می‌بیند.

2. آب‌بند لوله (دوپ لوله)

خمیری غلیظ و قابل مسواک زدن است که اغلب آن را با بتونه مقایسه می‌کنند. این خمیر به عنوان همه‌کاره‌ترین درزگیر رزوه لوله شناخته می‌شود که در اکثر موقعیت‌ها قابلیت استفاده دارد. این درزگیرها به طور کامل سفت نمی‌شوند؛ بنابراین می‌توانند درجاتی از تغییر فشار یا حرکت را جبران کنند.

افراد حرفه‌ای آب‌بند لوله را ترجیح می‌دهند. این نوع درزگیر اثربخشی خیلی خوبی بر انواع لوله‌های مسی مورد استفاده برای آب و لوله‌های پلاستیکی مورد استفاده برای زهکشی دارد. به همین دلیل آن را در اکثر کیت‌های ابزار لوله‌کش‌ها پیدا خواهید کرد. آب‌بندهای لوله از نوارهای PTFE گران‌تر هستند و استفاده از آنها چندان ساده نیست. آنها بیشتر فرمول‌های مبتنی بر حلال هستند.

چسب برای نشتی لوله فاضلاب

3. رزین‌های بی‌هوازی

رزین‌های بی‌هوازی برای پخت نیازی به حلال ندارند، اما در عوض به خروج هوا از رزوه واکنش نشان می‌دهند. رزین ویژگی‌هایی شبیه به پلاستیک دارد؛ بنابراین جاهای خالی و حفره‌ها را به‌خوبی پر می‌کند و در عین حال ترک نمی‌خورد و نمی‌شکند. آنها به‌خوبی مهر و موم می‌شوند، حتی اگر مقداری حرکت و لرزش وجود داشته باشد.

 

چسب برای نشتی لوله فاضلاب

رزین‌های آب‌بندی برای پخت نیاز به حضور یون‌های فلزی دارند؛ بنابراین معمولاً برای رزوه‌های لوله‌های پلاستیکی قابل استفاده نیستند. همچنین ممکن است برای مهر و موم شدن آنها به زمانی در حدود 24 ساعت نیاز باشد. رزین‌های بی‌هوازی از آب‌بندهای خمیری‌شکل گران‌تر هستند. در واقع آنها گران‌ترین انتخاب برای آب‌بندی رزوه‌های لوله نشت‌کننده به‌حساب می‌آیند. محصولات رزینی معمولاً برای مصارف عمومی استفاده نمی‌شوند و برای کاربردهای تخصصی به‌کار می‌روند.


خدمات پیشنهادی آچاره : تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه


توجه به ماده تشکیل‌دهنده لوله

نکته دیگر که در خرید چسب نشتی لوله فاضلاب باید به آن توجه کرد، ماده تشکیل‌دهنده لوله است. به طور خلاصه نوارهای PTFE و رزین‌های بی‌هوازی درزگیرهایی هستند که برای لوله‌های فلزی مناسب‌اند. آب‌بند لوله (دوپ لوله) قادر است انواع لوله‌های ساخته شده از مواد مختلف را درزگیری کند. با این وجود توجه به برخی جزئیات بهتر است. به عنوان مثال لوله‌های فلزی ممکن است از مس، برنج، آلومینیوم، فولاد گالوانیزه، فولاد ضد زنگ، آهن و … تشکیل شده باشند. لوله‌های تشکیل شده از مواد مصنوعی می‌توانند شامل ABS، پلی اتیلن، Cycolac، PVC، CPVC و در موارد نادر فایبرگلاس تقویت شده باشند.

با وجودی که برخی از بهترین درزگیرهای رزوه لوله همه‌کاره هستند، اما همه انواع درزگیر روی همه نوع لوله کار نمی‌کنند. اگر شما به تناسب نوع درزگیر با لوله دارای نشتی توجه نکنید، ممکن است موجب نشتی‌های بیشتر در لوله شده و ناچار شوید خسارات بیشتری را جبران کنید. پس ضروری است که قبل از هر چیز مطمئن شوید که درزگیر انتخابی با لوله شما هماهنگی دارد یا خیر.

توجه به دما

در انتخاب بهترین چسب برای نشتی لوله فاضلاب مهم است توجه کنید آیا چسب یا درزگیر مورد نظر با شرایط محیطی لوله سازگاری دارد یا خیر. در بیشتر مواقع درزگیر استفاده شده باید بتواند شرایط دمایی شدید را تحمل کند، بدون اینکه بشکند یا ترک بخورد.

نوار PTFE انعطاف‌پذیری بالایی در شرایط دمایی متفاوت دارد. این نوار همه منظوره سفیدرنگ قادر است دماهایی بین 212- درجه تا 500 درجه فارنهایت (بین 135- تا 260 درجه سانتی‌گراد) را تحمل کند. نوارهای PTFE مورد استفاده برای گاز، که عموماً زردرنگ هستند، حد بالایی مشابه دارند، اما قادرند سرما را تا 450- درجه فارنهایت (267- درجه سانتی‌گراد) نیز تحمل کنند.

مطلب پیشنهادی : رفع نشتی لوله فاضلاب و مایع نشت گیر لوله فاضلاب

دوپ لوله و رزین‌های بی‌هوازی در برابر سرما و گرما انعطاف‌پذیری یکسانی ندارند. به طور کلی آنها می‌توانند دماهایی بین 50- درجه تا 300 یا 400 درجه فارنهایت را تحمل کنند. این میزان تحمل دما برای بسیاری از کاربردها کافی است، اگر چه ممکن است استفاده در فضای باز را در برخی مناطق با محدودیت روبه‌رو کند.

توجه به فشار

گاز طبیعی جریانی بین 3/1 تا 4/1 پوند بر اینچ مربع (psi) دارد. اگر چه نشت آب ممکن است چشمگیر به‌نظر برسد، فشار آب خانگی بعید است از 80psi بیشتر شود. با این حال در تأسیسات تجاری فشار ممکن است بیش از این بوده و درزگیر لوله مورد استفاده در این شرایط باید قادر به تحمل چنین فشاری باشد. به عنوان مثال دوپ لوله‌ای که می‌تواند فشار مایع 10000psi را تحمل کند، تنها برای فشار گاز حدود 3000psi درجه‌بندی می‌شود.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

در انتخاب بهترین چسب برای نشتی لوله فاضلاب به ویژگی‌های زیر توجه کنید!

بهترین چسب برای نشتی لوله فاضلاب و لوله سبز باید از پایدارکننده‌ها، غلظت‌دهنده‌ها و پلیمرهای پلاستیکی ساخته شده باشد که در مخلوطی از حلال‌ها ریخته شده‌اند. همچنین این چسب‌ها باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • مقاوم بودن در برابر پاک‌کننده‌های شیمیایی و محلول‌های لوله‌بازکن
  • توانایی تحمل سرما و گرمای شدید
  • ضد آب بودن
  • مقاومت بالا در برابر شکنندگی و ترک خوردگی
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • سبک بودن و استحکام کششی

از آنجا که متخصصان لوله‌بازکن‌ برای باز کردن لوله ابتدا از اسید و سپس از فنر مخصوص استفاده می‌کنند، چسب نشتی لوله فاضلاب باید در برابر فنر زدن و محلول‌های لوله‌بازکنی قوی بوده و دچار آسیب نشود. در خرید چسب نشتی لوله فاضلاب توجه کنید که چسب مورد نظر ویژگی‌های گفته شده در بالا را داشته باشد. همچنین به جنس و نوع لوله فاضلاب توجه کرده و چسب را متناسب با آن انتخاب کنید.

معرفی 2 مورد از انواع چسب لوله فاضلاب

در ادامه 2 مورد از انواع چسب لوله فاضلاب را معرفی کرده و مزایا و معایب هر یک را به طور خلاصه بیان خواهیم کرد.

چسب نشتی لوله فاضلاب دکتر پایپ

چسب نشتی لوله فاضلاب دکتر پایپ یکی از انواع چسب لوله فاضلاب است که جزء بهترین نمونه‌های موجود در بازار برای رفع نشتی لوله فاضلاب به‌شمار می‌رود. میزان تحمل فشار این چسب با استانداردهای جهانی مطابقت داشته و قادر است در سیستم آب و فاضلاب تأسیسات تا 30 بار و در سیستم‌های نفت و گاز و پتروشیمی تا 60 بار فشار را تحمل کند. از مزایای اصلی آن می‌توان بهداشتی و غیر سمی بودن محصول را نام برد. ویژگی‌های آن را در زیر لیست کرده‌ایم:

  • ساخته شده از یک نوار فایبرگلاس اشباع شده با رزین پلی اورتان، آب و سرنج صنعتی
  • قابل استفاده برای انواع لوله با جنس‌های متفاوت از جمله PVC، فلزی، مسی و …
  • توانایی ترمیم شکاف‌ها و آسیب‌های لوله از جمله پوسیدگی، زنگ‌زدگی و …
  • مقاوم در برابر ترکیبات هیدروکربن‌ها، الکل‌ها، شوینده‌ها و مواد شیمیایی، آب‌های شور و ناخالص
  • استفاده راحت و سریع و با هزینه کم
  • مقاومت دمایی بین 20- تا 200 درجه سانتی‌گراد

مطلب پیشنهادی : بررسی علل نشتی لوله آب 

 خمیر اپوکسی رفع نشتی لوله فاضلاب

خمیرهای اپوکسی از جمله درزگیرهایی هستند که برای رفع نشتی لوله فاضلاب کاربرد زیادی دارند. می‌توان آنها را یک چسب نشتی لوله فاضلاب خوب به‌شمار آورد. این خمیرها خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. معمولاً از دو جزء حلال و با مقاومت مکانیکی بالا تشکیل شده‌اند. خمیرهای اپوکسی جاری نمی‌شوند و می‌توان آنها را به‌راحتی روی لوله چسباند. ویژگی‌های آنها به طور خلاصه در زیر بیان شده‌اند:

  • توانایی استفاده برای لوله‌های مختلف
  • توانایی چسباندن قطعات در اشکال و ضخامت‌های مختلف
  • بالا بودن مقاومت مکانیکی و شیمیایی
  • توانایی عایق‌بندی اتصالات
  • توانایی ایجاد مقاومت وزنی زیاد
برای لوله کشی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد انواع چسب لوله فاضلاب، بهترین چسب نشتی لوله فاضلاب و ویژگی‌هایی که یک چسب خوب باید داشته باشد، صحبت کردیم. هر یک از انواع لوله نیاز به چسب مخصوص به خود دارد تا رفع نشتی لوله فاضلاب به بهترین نحو انجام شود و دچار پارگی مجدد یا خسارات ناشی از عدم درزگیری و آب‌بندی صحیح نباشیم. امیدواریم این مقاله مشکل شما در مورد چگونگی رفع نشتی لوله فاضلاب را حل کرده باشد.

سوالات متداول

در پایان توجه شما را به برخی سوالات رایج در مورد بهترین چسب نشتی لوله فاضلاب جلب می‌کنیم.

1. انواع چسب لوله فاضلاب چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

انواع چسب لوله فاضلاب از نظر مقاومت در برابر خوردگی و تماس مواد شیمیایی با آنها، میزان انعطاف‌پذیری، استحکام کششی، میزان تحمل دما و فشار، میزان ویسکوزیته و … با یکدیگر تفاوت دارند. ممکن است نیاز باشد برای آگاهی از تناسب چسب نشتی لوله فاضلاب با لوله از یک متخصص کمک بخواهید.

2. برای رفع نشتی لوله فاضلاب کدام چسب را انتخاب کنم؟

بسته به اینکه لوله فاضلاب شما از چه ماده‌ای تشکیل شده باشد، نوع چسب و درزگیر برای آب‌بندی آن متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال اگر لوله فاضلاب شما از PVC ساخته شده است، چسب مورد نظر باید استانداردهای ISIRI 2002 , BS-4346  ASTMD2564 , DIN1970 را داشته باشد، درصد رزین پی وی سی آن حداقل باشد و در دمای اتاق به اندازه 90 سانتی‌پواز ویسکوزیته نشان دهد. چسب تانگیت یک چسب نشتی لوله فاضلاب خوب است که متخصصان زیادی آن را تأیید کرده‌اند.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا