تعمیر جک کابینت آشپزخانه: جک پمپی، اتوبوسی و اونتوس

چوب و کابینتساختمانکابینت

خرابی‌های مختلفی ممکن است در خانه و وسایل منزل اتفاق بیفتد که می‌تواند عملکرد آن‌ها را دچار مشکل کند. مثلاً ممکن است جک کابینت خراب شود و دیگر نتوان به راحتی از آن استفاده کرد. جک کابینت که برای باز و بسته کردن درب کابینت‌ها کاربرد دارد، در معرض خرابی‌های زیادی است زیرا مدام مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله با انواع جک کابینت و علل خرابی آن‌ها آشنا می‌شویم. همچنین روش‌های تعمیر جک کابینت آشپزخانه را نیز معرفی خواهیم کرد.

انواع جک کابینت

برای تعمیر جک کابینت آشپزخانه و یا تعویض آن ابتدا باید با انواع این جک‌ها آشنا شوید. ممکن است هر نوع کابینت جک خاص و متفاوتی داشته باشد که بر اساس محل استفاده کابینت و جنس آن متغیر است. جک‌های کابینت شامل جک پمپی یا گازی، جک اتوبوسی یا آسانسوری و جک‌های اونتوس است. در ادامه با هر کدام از آن‌ها آشنا می‌شویم.

1. جک پمپی یا گازی

این نوع جک‌ها به دلیل گاز موجود در داخل آن به راحتی باعث باز و بسته شدن درب کابینت می‌شوند. در کابینت هایی که به سمت بالا باز می‌شوند، معمولاً از جک گازی استفاده می‌کنند. این نوع جک می‌تواند فلزی یا پلاستیکی باشد و به همین دلیل مقاومت و استحکام آن بسیار زیاد است. میزان وزن و عرض هر نوع کابینت ممکن است متفاوت باشد که در آن از جک گازی یا پمپی استفاده می‌کنند. چرا که این جک قدرت‌های مختلفی دارند و هرکدام متناسب با کابینت مورد نظر استفاده می‌شوند. به همین دلیل هنگام خرید جک پمپی باید دقت کنید که اگر عرض درب کابینت کم باشد و جک با قدرت کمتر خریداری کنید. همچنین دقت کنید تا میزان وزن درب کابینت با میزان قدرت جک متناسب باشد.

جک کابینت آشپزخانه

2. جک اتوبوسی یا آسانسوری

در کابینت‌هایی که به صورت افقی باز و بسته می‌شوند، از این نوع جک‌ها به کار می‌رود. جک‌های اتوبوسی دارای سایزهای مختلفی هستند که باید بر اساس عرض کابینت خریداری شوند تا کارایی لازم را داشته باشند. مثلاً در کابینت‌هایی که عرض کمتری دارند، می‌توان از این نوع جک ها استفاده کرد.

جک‌های اتوبوسی دارای دو نوع آرام بند و معمولی هستند که سرعت باز و بسته شدن کابینت معمولاً توسط جک آرام بند کنترل می‌شود و این جک دارای پیچ تنظیم سرعت درب کابینت است. اما جک‌های معمولی با سرعت زیاد باز و بسته می‌شوند.

بیشتر بخوانید : آموزش گام به گام اجرای نور مخفی کابینت

جک کابینت آشپزخانه

3. جک اونتوس

جک‌های دو درب یا اونتوس برای کابینت‌های دو درب و در آشپزخانه‌های با سقف بلند می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. این نوع جک‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که درب کابینت هنگام باز شدن به دو قسمت تقسیم شود. جک خود دارای انواع مختلفی است که کدام کارایی‌های خاصی دارند و این نوع جک در تعمیر کابینت آشپزخانه بسیار سختتر از کابینت‌های دیگر است.

انواع جک‌های کابینت اونتوس متناسب برای درب‌های عمودی و زاویه دار، آشپز خانه‌های با سقف کوتاه یا بلند، برای چرخش در کمترین فضا، استفاده در کابینت‌های دیواری خیلی کوچک، مورد استفاده برای کابینت‌های کم عمق و… هستند.

آموزش نصب جک کابینت: قدم به قدم و آسان

علت خراب شدن جک کابینت چیست؟

به دلیل کاربرد زیاد کابینت‌ها در آشپزخانه، جک‌ها نیز از  پر استفاده‌ترین ابزار آلات می‌باشند. در کابینت‌ها به طور مداوم باز و بسته می‌شوند و به همین دلیل فشار زیادی به جک کابینت وارد میشود. معمولا کابینت‌هایی که درب آنها به سمت بالا باز و بسته می‌شود، از جکهای پمپی استفاده میکنند. به دلیل وجود گاز در داخل این جک‌ها، استفاده زیاد، باعث خارج شدن گاز از آن خواهد شد و در نتیجه جک خراب می‌شود. در ادامه با اصلی‌ترین علل خرابی جک کابینت آشنا می‌شوید.

علل خرابی جک کابینت و روش‌های تعمیر آن

برای آشنایی با روش‌های تعمیر جک کابینت آشپزخانه در ادامه علت‌های مختلف خرابی آن را معرفی می‌کنیم و روش‌های تعمیر آن را بررسی میکنیم:

  • نصب جک کابینت در سمت اشتباه
  • فرسوده شدن جک تحت تأثیر استفاده زیاد
  • شکسته شدن قسمت‌های مختلف جک
  • عدم تناسب میان وزن درب کابینت و میزان کارایی جک
  • نگهداری نامناسب جک کابینت
  • خرابی جک ناشی از خشکی قطعات آن
  • جنس نامرغوب جک مورد استفاده در کابینت
  • نصب جک کابینت در سمت اشتباه

بیشتر بخوانید : بازسازی کابینت آشپزخانه

1. خراب شدن جک و نگه نداشتن درب بالا

اگر در هنگام نصب جک کابینت دقت نشود و جک کابینت در جهت اشتباه نصب شود، پس از استفاده در نهایت دچار خرابی می شود. برای تعمیر جک کابینت آشپزخانه زمانی که جک به صورت اشتباه نصب شده است، باید دقت کنید بازوی استیل جک در جهت پایین باشد. نصب اشتباه جک باعث تجمع رطوبت در بالای پمپ می‌شود و هنگامی که رطوبت به پمپ وارد شود، دچار خرابی‌های زیادی خواهد شد. نصب اشتباه جک کابینت قابل تعمیر نیست و باید آن را تعویض نمود.

2. فرسوده شدن جک تحت تأثیر استفاده زیاد

اگر جک کابینت در طولانی مدت مورد استفاده قرار بگیرد، ممکن است دچار فرسودگی و استهلاک شود. در این صورت نیز جک قابل تعمیر نیست و باید آن را تعویض کرد. البته اگر جنس جک تهیه شده با کیفیت باشد، برای مدت طولانی می‌تواند بدون هیچ مشکلی کار کند. جک خراب می‌تواند به دلیل فرسودگی باعث از دست رفتن گاز جک پمپی شود و در نتیجه جک کارایی خود را از دست بدهد.

3. شکسته شدن قسمت‌های مختلف جک

در داخل جک کابینت یک فنر وجود دارد که به باز و بسته شدن درب کابینت کمک می‌کند. اگر این فنر دچار شکستگی شود، باعث آسیب به آن شده و جک خراب می‌شود. در این صورت نیز دیگر تعمیر جک کابینت آشپزخانه کارساز نیست و باید به طور کامل آن را تعویض کرد. در صورت شکستن هر کدام از اجزای جک دیگر امکان تعمیر آن وجود نخواهد داشت.

برای تعویض این جک، مدل قبلی جک را تهیه کنید تا درب کابینت مجدداً سوراخ نشود. بدنه جک باید به دیواره کابینت بسته شده و محکم شود. پس از آن جک را در سر جای خود بگذارید و جک را از سمت دیگر نیز به در سفت کرده و محکم کنید. در نهایت جک را روغن کاری کنید تا نرم شود.

4. عدم تناسب میان وزن درب کابینت و میزان کارایی جک

هنگامی که برای خرید جک مناسب با کابینت نکات لازم را رعایت نکنید، بین وزن درب کابینت و تحمل جک تناسبی وجود نخواهد داشت. در این صورت جک نمی‌تواند میزان وزن درب کابینت را تحمل کند و باید برای تعمیر آن مجدداً جک مناسبی را انتخاب کنید و جک قبلی را تعویض کنید.

اگر بین وزن کابینت و تحمل جک مشکلی به وجود بیاید، جک مناسب خریداری کنید و یا از دو جک هم‌زمان برای کاهش میزان فشار وارده به کابینت کمک بگیرید. برای تعویض جک ابتدا پیچ‌های جک قبلی را باز کنید و جک جدید را نصب کنید.

بیشتر بخوانید : انواع مدل کابینت آشپزخانه

5. نگهداری نامناسب جک کابینت آشپزخانه

اگر هنگام تمیز کردن کابینت، بیش از حد از مواد شوینده استفاده کنید میتواند باعث زنگ زدگی در قسمت‌های مختلفی از کابینت شود و مشکلاتی مثل کم شدن سرعت حرکت جک کابینت و همچنین خرابی آن خواهد شد. به همین دلیل باید دقت کنید تا مواد شوینده و پاک‌کننده مستقیم روی جک کابینت آشپزخانه ریخته نشود. همچنین باید در استفاده از جک نیز دقت کنید، چرا که استفاده نادرست می‌تواند طول عمر جک را کاهش دهد. باز و بسته کردن بیش از حد درب کابینت‌ها در گذر زمان باعث از کار افتادن جک خواهد شد.

6. خرابی جک ناشی از خشکی قطعات آن

اگر هنگام باز و بسته کردن درب کابینت صدای سوت یاجیرجیر  می‌شنوید، مشکل مربوط به خشکی قطعات جک کابینت است و به خاطر نبود روغن دو فلز داخل جک روی هم کشیده می‌شوند. برای همین باید داخل جک کابینت روغن کاری شود. برای انجام تعمیر جک کابینت آشپزخانه به دلیل خشکی آن، باید روغن به داخل درز وسط جک ریخته شود و کابینت چند بار باز و بسته شود تا روغن به همه قسمت‌های آن برسد. برای تعمیر جک کابینت آشپزخانه پمپی باید از فرد ماهر در این زمینه کمک گرفته شود. چرا که ساختار این جک‌ها متفاوت است و ممکن است با انجام روغن کاری به مکانیزم آن آسیب برسد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

7. جنس نامرغوب جک مورد استفاده در کابینت

اگر جنس جک کابینت از مواد با کیفیتی تولید نشده باشد،  باید به دنبال تعمیر جک کابینت آشپزخانه و یا تعویض آن باشید. هر دو قسمت بازوی استیل جک و پمپ آن از نظر کیفیت اهمیت زیادی دارند. استفاده از جک نامرغوب سبب می‌شود گاز از جک‌های پمپی خارج شود و در نتیجه از کار بیفتند. به همین دلیل بهتر است هنگام خرید دقت کنید تا جک کاملاً با کیفیت تهیه کنید و در نتیجه طول عمر آن نیز بیشتر باشد. همچنین باید جک مورد استفاده را از برندهای معتبر خریداری کنید تا در صورت لزوم بتوان برای انجام تعمیرات از آن‌ها کمک گرفت.

8. خراب شدن جک و نگه داشتن درب بالا

برای تعمیر جک کابینت آشپزخانه‌ای که درب بالا را نگه نمی‌دارد، باید جک را تعویض کنید. جک قدیمی را باز کنید و سپس جک جدید را به جای آن قرار دهید تا کاملاً چفت شود. معمولاً بعد از تعویض جک مشاهده می‌کنید که درب به راحتی در بالا نگه داشته می‌شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله درباره جک کابینت آشپزخانه صحبت کردیم. با انواع جک کابینت آشنا شدیم و ویژگی‌های مختلف هر یک را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین برای آشنایی بیشتر با روش‌های تعمیر جک کابینت آشپزخانه، علل مختلف خرابی جک کابینت‌ها را بیان کردیم.

استفاده از اطلاعات این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تا با این جک‌ها آشنا شوید و روش‌های کار هر یک را به طور کامل یاد بگیرید. همچنین در هنگام بروز هر نوع خرابی یا مشکل به راحتی جک را تعمیر یا تعویض کنید. باید دقت کنید تا برای تعویض برخی از جک‌ها از افراد ماهر در این زمینه کمک بگیرید و در حین تعویض جک حتماً محصول با کیفیتی را جایگزین آن کنید.

1.3/5 - (124 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. تز اون مقاله‌های بی مصرفی بود که با عنوان جعلی مردم رو میکشونه توی سایت مزخرف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا