برق خودرو برق خودرو

تست باتری ماشین : چگونه باتری خودرو را مثل یک حرفه‌ای تست کنیم؟

خودروبرق خودرو

تصور کنید در روزی که خیلی عجله دارید پشت فرمان ماشین خودتان می‌نشینید اما متوجه می‌شوید که ماشین استارت نمی‌خورد. ممکن این موضوع دلایل مختلفی مثل خرابی استارت، خرابی باتری و… داشته باشد. اما از کجا می‌توانیم مطمئن شویم که مشکل از چیست؟ بهترین روش برای انجام این کار تست باتری ماشین است.

شما با تست کردن باتری ماشین از وضعیت آن مطلع خواهید شد و در صورت خرابی می‌توانید به‌راحتی آن را تعویض یا تعمیر کنید. یادگیری طریقه تست باطری ماشین و انجام آن به صورت منظم به شما کمک می‌کند تا از خرابی سیستم برق ماشین جلوگیری کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل به‌راحتی آن را رفع کنید.

روش تست باتری ماشین

در صورتی که شما هم می‌خواهید نحوه تست باتری خودرو را یاد بگیرید، تا انتهای این مقاله از مجله آچاره با ما همراه باشید تا طریقه تست باطری ماشین را به شما آموزش دهیم:

نحوه تست باتری ماشین با مولتی متر

برای یادگیری نحوه تست باتری ماشین با مولتی متر فقط ولتاژ باتری ماشین را با کمک یک عدد مولتی متر آنالوگ یا دیجیتالی اندازه بگیرید. البته در صورتی که می‎خواهید به نتایج دقیق‌تری دست یابید، توصیه می‌کنیم که حتما از یک مولتی متر دیجیتالی استفاده کنید زیرا خواندن اعداد آن نیز دقیق‌تر است. نحوه تست باتری ماشین با مولتی متر به شرح زیر است:

تست باتری ماشین با مواپلتی متر

    • سويیچ را کامل ببندید.
    • چراغ‌های ماشین خودتان را خاموش کنید.
    • کابل مثبت مولتی متر که با رنگ قرمز قابل تشخیص است را به قطب مثبت باتری متصل کنید.
    • کابل منفی نیز یک کابل سیاه رنگ است که باید آن را به قطب منفی باتری وصل کنید.

معمولا باید ولتاژ نمایش داده شده چیزی حدود 12.66 ولت باشد. در این صورت می‌توان با اطمینان گفت که باتری در وضعیت ۱۰۰ درصد شارژ قرار دارد. هرچقدر که ولتاژ باتری پایین‌تر باشد نیز نشان دهنده ضعف آن است. برای مثال اگر ولتاژ ۱۱.۸۹ را مشاهده کردید یعنی باتری در وضعیت ۰ درصد شارژ قرار دارد.

نکته: ولتاژ ذکر شده برای دمای ۲۶ درجه است. شما باید توجه داشته باشید که ولتاژ باتری هر ۱۲ درجه سانتی‌گراد حدودا ۰.۰۱ ولت افت خواهد داشت. برای مثال در دمای 1- باتری سالم ماشین باید ولتاژی حدودا برابر با ۱۲.۵۸ داشته باشد. این مقدار برای دمای ۱۷- درجه سانتی گراد چیزی حدود ۱۲.۵۱ ولت خواهد بود.
برق خودرو
برق خودرو

طریقه تست باتری ماشین با دستگاه تستر

برای یادگیری روش تست باتری ماشین با کمک تستر به دو صورت می‌توانید عمل کنید. روش اول تست باتری خارج ماشین و روش دوم هم تست باتری داخل ماشین است.

نحوه تست باتری خودرو خارج از ماشین

برای این کار مثل روش قبل ابتدا گیره قرمز را به قطب مثبت باتری و گیره مشکی را نیز به قطب منفی آن متصل کنید و سپس دستگاه را روشن کنید و تنظیمات را به شکلی انجام دهید تا بتوانید ولتاژ باتری را ببینید. همانطور که در بخش قبلی هم گفتیم، در حالت نرمال ولتاژ باتری باید چیزی نزدیک به ۱۲.۶۶ باشد و هرمقداری کمتر از این نشان دهنده خرابی باتری است.

مقاله پیشنهادی تعویض روغن موتور و کاهش مصرف سوخت

نحوه تست باتری خودرو داخل ماشین با تستر

یک روش دیگر هم برای تست باتری ماشین وجود دارد و آن هم تست باتری داخل ماشین است. برای این کار ابتدا سوکت کوئل را جدا کنید تا زمانی که خودرو استارت می‌خورد روشن نشود. سپس گیره‌های دستگاه تستر را براساس قطب‌های مثبت و منفی به باتری وصل کنید و دستگاه تستر را روشن کنید. از منوی دستگاه گزینه مناسب را انتخاب کنید و از شخصی دیگر بخواهید که نور بالا و بخاری ماشین را روشن کند. همچنین از او بخواهید که به مدت ۱۵ ثانیه سوئیچ را روی وضعیت استارت نگه دارد.

تست باتری ماشین با مواپلتی متر

پس از مدت زمان پانزده ثانیه نتیجه تست به همراه ولتاژ باتری روی صفحه دستگاه تستر نمایش داده می‌شود و از طریق آن می‌توانید از صحت عملکرد باتری ماشین خودتان مطمئن شوید.

تست سلامت باتری ماشین

در قسمت بالا چند مورد برای روش تست باتری خودرو را به شما آموزش دادیم. به صورت کلی اگر ولتاژ باتری ماشین شما از ۱۲.۴۵ ولت کمتر باشد بدین معنی است که شارژ آن کمتر از مقدار لازم است و حتما باید به یک باتری ساز مراجعه کنید. البته در صورتی که شارژ باتری کم باشد با اتصال یک شارژر قابل حمل یا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه رانندگی با سرعت ۶۵ کیلومتر نیز می‌توانید آن را شارژ کنید اما اگر متوجه شدید که باتری پس از مدت کوتاهی شارژ خالی می‌کند، باید حتما به باتری ساز مراجعه کنید.

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

باتری‌های اسید سربی معمولا برای عملکرد صحیح و طول عمر مناسب باید بیشتر از ۷۵ درصد شارژ داشته باشند و در صورتی که باتری چند روز کمتر از این مقدار شارژ داشته باشد ممکن است به صورت دائمی آسیب ببنید. در این حالت باتری به اصطلاح سولفاته خواهد شد که از شارژ شدن کامل سلول‌های داخل باتری جلوگیری می‌کند. به‌منظور جلوگیری از این مشکلات تست باطری خودرو یک امر ضروری است که باید به صورت مرتب تکرار شود تا از آسیب جدی به ماشین جلوگیری کنید.

نحوه تست سلامت باتری ماشین

تشخیص سالم بودن یا خراب بودن باتری

در تست باتری ماشین می‌توانید متوجه شوید که آیا باتری شارژ کافی نگه می‌دارد یا خیر. یک باتری سالم باید بتواند به راحتی شارژ شود و شارژ را هم نگه دارد. همچنین باید شدت جریان آن هم به چیزی که روی آن نوشته شده نزدیک باشد. اما باتری خراب شارژ نمی‌شود و در صورت شارژ آن را نگه نمی‌دارد. همچنین باتری‌های خراب نمی‌توانند شدت جریان کافی برای استارت موتور را هم تولید کنند. در صورتی که در تست باطری خودرو متوجه شوید که باتری به صورت کامل خراب شده است باید آن را تعویض کنید اما در غیر این صورت می‌توانید فقط با شارژ کردن دوباره از باتری استفاده کنید.

خدمات تخصصی برق خودرو با تیم آچاره

عمر مفید باتری ماشین چیزی حدود ۴ یا ۵ سال است. در صورتی که باتری ماشین شما بیش از چهار سال کار کرده است و شارژ را نگه نمی‌دارد یا هنگام استارت موتور با سرعت لازم نمی‌چرخد، به احتمال زیاد به یک عدد باتری جدید نیاز دارید. البته توجه داشته باشید که ضعیف بودن یا خالی شدن باتری لزوما به معنی خرابی آن نیست زیرا ممکن است به دلایلی مثل روشن ماندن چراغ‌ها، خاموش بودن ماشین برای طولانی مدت، وجود مشکل در مدار شارژ و… باتری به درستی شارژ نشود و یا شارژ آن تخلیه شده باشد.

تشخیص سالم بودن یا خراب بودن باتری

سخن نهایی

تست باتری ماشین یکی از روش‌های ضروری برای اطمینان از صحت و سلامتی سیستم‌های برقی و باتری ماشین است. در صورتی که با نحوه تست سلامت باتری خودرو آشنا باشید شما می‌توانید به سادگی خودتان از این موضوع اطلاع یابید و نیازی نیست که همیشه به باتری ساز مراجعه کنید. اما در صورتی هم که دانش فنی لازم برای تست باطری خودرو را ندارید و با روش تست باتری خودرو آشنا نیستید، می‌توانید ماشین خودتان را حداقل ماهی یک بار به باتری ساز ببرید. معمولا در باتری سازی ها این تست به صورت رایگان برای شما انجام خواهد شد و در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد آن را برای شما رفع خواهند کرد.

3.6/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

برق خودرو
درخواست خدمات سیم کشی و برق خودرو در محل!

 

کلیک کنید