تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

راهنمای کامل تعمیر، نگهداری و سوخت خودرو های انژکتوری

خودروسرویس و نگهداری

اگر به دنبال این هستید که خودروی شما به بهترین نحو کار کند، باید مقدار مناسبی از مخلوط سوخت/هوا را با توجه به طیف وسیعی از ظرفیت آن تامین شود. به همین منظور، ماشین انژکتوری سوخت به خودرو کمک خواهد کرد تا عملیات مذکور، به بهترین شکل انجام شود. به‌طور کلی ماشین انژکتوری سوخت، نقش بسیار مهمی در موتور احتراق داخلی دارد، زیرا با تغییر مداوم نسبت هوا به سوخت وارد موتور شده و به تنظیم سرعت و شتاب خودرو کمک می‌کند.

از آنجایی که ماشین انژکتوری اهمیت بالایی در روند سوخت رسانی خودروها دارد، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله، راهنمای کاملی از ماشین‌های سوخت انژکتوری را در اختیار شما خوانندگان عزیز بگذاریم.

معرفی کامل ماشین انژکتوری سوخت

همان طور که در مقدمه ذکر شد، ماشین انژکتوری یک دستگاه برای بهبود روند احتراق موتور داخلی خودروها می‌باشد. در واقع وظیفه اصلی ماشین انژکتوری سوخت این است که سوخت را به شکل مایع طبیعی خود بگیرد و سپس فرم تمیزه شده این مایع را به “منیفولد” ورودی موتور خودرو داده تا برای تزریق مجدد آن به محفظه احتراق موتور منتقل شود.

برای انجام این کار، ماشین انژکتوری سوخت به صورت مکانیکی متصل می‌شود. اگر دریچه گاز خودرو، در پایین ترین حالت خود قرار بگیرد سوخت بیشتری از طریق انژکتور وارد موتور می‌شود و در نتیجه سرعت خودرو بالاتر می‌رود. ماشین انژکتوری از قرار گرفتن چند بخش کنار هم طراحی شده که هر کدام نقش مهمی در روند کارایی آن دارد. این اجزاء شامل موارد زیر می‌باشند:

  1. اورینگ
  2. فیلتر سوخت
  3. پیکر اصلی
  4. سلونوئید
  5. سوزن انژکتوری
  6. خروجی سوخت
  7. درب محافظتی

ماشین انژکتوری سوخت

لازم به ذکر است که ماشین انژکتوری همانند بسیاری از سیستم‌ها، دارای انواع مختلفی مانند انژکتور سوخت بدنه، دریچه گاز انژکتور سوخت چند پورت، انژکتور سوخت متوالی و انژکتور مستقیم سوخت می‌باشند.
تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

تعمیر ماشین انژکتوری

موتورهای خودروهای مدرن امروزی، از لوله‌های سوخت تحت فشار و ماشین انژکتوری برای اضافه کردن مقدار دقیق بنزین به هر سیلندر، استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا در طول هر چرخه احتراق، مصرف سوخت به حداکثر مقدار خود برسد.

این موتورها بسیار کارآمدتر از طراحی قدیمی و “کاربراتوری” هستند. اما اگر یک انژکتور سوخت معیوب می‌تواند همه اینها را تغییر دهد. در واقع، یکی از رایج‌ترین علت‌های ضعیف شدن موتورهای سوخت، کثیف شدن ماشین انژکتوری است. اگر موتور شما تقریباً در دور آرام کار می‌کند، ضعیف کار می‌کند یا صرفه جویی در مصرف سوخت مورد انتظار را ندارد، اینها نشان می‌دهد ماشین انژکتوری نیاز به تعمیر و پاکسازی دارد.

مطلب پیشنهادی تنظیم مصرف سوخت با دیاگ

تعمیر ماشین انژکتوری

ماشین انژکتوری دارای یک فیلتر سوخت است تا از ورود ضایعات ریز و درشت به باک بنزین جلوگیری کند. با وجود این فلیتر سوخت و عملکردی که دارد، باز هم ممکن است ذرات خارجی را در باک بنزین ماشین انژکتوری دیده شود. اگر این ذرات بتوانند از فیلتر بنزین ماشین انژکتوری سوخت عبور کنند، می‌توانند به بخش‌های داخلی تر راه پیدا کنند.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

این ضایعات به راحتی می‌توانند درگاه‌های ریز سوخت انژکتور را مسدود کرده و از اضافه کردن مقدار کافی سوخت به سیلندر توسط انژکتور جلوگیری کنند. این مورد می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند عملکرد ضعیف موتور، مصرف سوخت ضعیف، دود ناشی از لوله اگزوز، مشکل در استارت زدن خودرو، حتی شلیک ناقص و توقف شود.

به طور کلی علائم خرابی ماشین انژکتوری شامل موارد زیر هستند:

  • افزایش مصرف سوخت
  • استارت سخت زمانی که موتور داغ است
  • شکست تست آلایندگی
  • کم شدن سطح روغن که در نهایت منجر به خرابی جدی موتور شود
  • ضربه یا انفجار موتور
  • آلودگی موتور
  • موتور به دور کامل نمی‌رسد
  • دود از لوله اگزوز
  • افزایش و کمانش تحت بارهای مختلف دریچه گاز و به طور کلی عملکرد ضعیف

اگر با همچین مواردی رو به رو شدید، کافیست از یک کدخوان استفاده کنید. واحد کنترل الکترونیکی (ECU) خطاهای ثبت شده را ظاهر می‌کند. یعنی اگر موتور به دلیل یک انژکتور بد روشن شود، کد خطا به انژکتور مورد نظر اشاره می‌کند.

راه دیگر استفاده از “استتوسکوپ” موتور است. برای تشخیص این مشکل، گوشی پزشکی را روی ماشین انژکتوری قرار داده و به صدایی که تولید می‌کند، گوش دهید. معمولاً یک انژکتور در حال کار صدای کلیک تند ایجاد می‌کند. بنابراین عدم وجود این صدا نشان می‌دهد که انژکتور نیاز به تعویض یا پاکسازی دارد. در زمان تعمیر ماشین انژکتوری موارد ذیل را مد نظر قرار دهید:

  • اورینگ(ورودی سوخت) معیوب را تعویض کنید
  • در صورت ترک خوردن درگاه یا اجزای داخلی انژکتور قبلی را با انژکتور جدید تعویض کنید
  • مهر و موم انژکتور و واشر ارزان هستند و به راحتی با شل شدن با آچار قابل تعویض هستند
  • انژکتورهای کثیف: آنها را با استفاده از پاک کننده انژکتور سوخت و روان‌کننده انژکتور سوخت در فواصل زمانی معین بازرسی و تمیز کنید.
  • گرفتگی انژکتورها: در صورت مشاهده به موقع مشکل قابل تعمیر هستند اما اگر دیر شده باشد، نیاز به تعمیرات اساسی خودرو است.

تست جریان انژکتور سوخت  از جمله موارد شایع در خرابی این دستگاه است که نشت سوخت می‌تواند به شکل داخلی یا خارجی باشد. به این منظور باید موارد زیر را انجام دهید:

  1. تست OHM: این برای بررسی وضعیت سیم پیچ انژکتور است که برای مقاومت در سراسر پایانه‌های سیم پیچ انژکتور آزمایش می‌شود.
  2.  تأیید الگوی اسپری: الگوهای اسپری برای بررسی رسوبات کثیفی روی درگاه که بر الگوی اسپری تأثیر می‌گذارد، ارزیابی می‌شوند. این می‌تواند تمیز کردن انژکتور سوخت را اصلاح کند.
  3. عملکرد پالس: هنگامی که وسیله نقلیه از حالت بیکار تا دریچه گاز کامل استارت می‌زند، می‌توان پالس‌ها را مشاهده کرد و هرگونه ناهماهنگی را می‌توان تشخیص داد و برطرف کرد.
  4. بررسی نرخ جریان با استفاده از ماشین حساب جریان انژکتور سوخت: این بررسی برای رسوب داخلی یا شرایطی که بر سرعت جریان تأثیر می‌گذارد، تمیز کردن انژکتور می‌تواند این مشکل را اصلاح کند.
  5. تعویض مهر و موم: مهر و موم‌های آسیب دیده در صورت شناسایی مشکلات، باید تعویض شوند.

مطلب پییشنهادی راهنمای کامل عیب‌یابی موتور دیزلی خودرو

نگهداری ماشین انژکتوری

اضافه کردن پاک کننده انژکتور سوخت به باک سوخت، یکی از راهکارهای افزایش طول عمر ماشین‌های انژکتور است که به خودرو قدرت بیشتری کرده و راندمان سوخت را افزایش می‌دهد. برای این کار از مواد شوینده استفاده می‌کنند که با سوخت موجود در مخزن شما مخلوط می‌شود تا رسوبات ناشی از ناخالصی‌های بنزین را بشکند.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

با این حال، اگر انژکتورهای شما مسدود شده باشند، احتمالاً به تمیز کردن فیزیکی نیاز خواهید داشت. اگر میزان گرفتگی انژکتورهای بیش از حد باشد، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با یک مکانیک مشورت کنید. چرا که تمیز کردن عمیق فرآیندی است که نیاز به مهارت‌های تخصصی و حلال‌های خطرناک و کنترل شده دارد.

نگهداری ماشین انژکتوری

ارتعاش اولتراسونیک اغلب برای شکستن رسوبات و به دنبال آن شستشو با فشار بالا، انفجار رسانه ای و جایگزینی درزگیرهای لاستیکی استفاده می‌شود. در چنین شرایطی، بهتر است جای پاکسازی، انژکتور را تعویض کنید.

برای اینکه ماشین‌های انژکتوری تمیز شوند، نیاز به مواردی همچون مجموعه آچار (سوکت و معمولی)، کمپرسور هوا (برای کیت تمیز کردن)، پاک کننده سیستم سوخت، کیت پاک کننده انژکتور سوخت، اورینگ سیل انژکتور جدید (در صورت نیاز) مجموعه کامل انژکتورهای سوخت جدید (در صورت نیاز) دارد.

علاوه بر این مورد سرویس منظم موتور و اصلاح عادات رانندگی هم می‌تواند راهکارهایی اثربخش در جهت بالا بردن قدر ماشین سوخت باشد. پس در بازه‌های زمانی مشخص، فیلتر روغن و هوا را به طور منظم تعویض کنید زیرا قطعات موتور بیش از حد استفاده شده، بار اضافی را بر سیستم تزریق سوخت خودرو وارد می‌کند. همچنین خودروهایی که برای شاتل و به طور همزمان با شتاب بالا استفاده می‌شوند، سیستم تزریق را با مشکل مواجه می‌کنند. زیرا موتور زمان کافی برای خنک کردن قبل از شروع سفر دیگر را ندارد.

فرد باید مطمئن شود که به موتور ماشین خود زمان خنک شدن کافی می‌دهد. به طور کلی هزینه نگهداری ماشین انژکتور سوخت بسیار مقرون به صرفه است که بسته به نوع خودرو، قیمت‌ها متغیر می‌باشند. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که کیت انژکتور سوخت، روغن انژکتور سوخت و فیلتر انژکتور سوخت را در اختیار داشته باشید، سپس به راحتی می‌توانید از ماشین‌های انژکتوری سوخت به خوبی نگهداری کرده و در صورت نیاز اقدام به پاکسازی یا تعمیر آنها کنید.

کلام آخر

اگر ماشین انژکتوری به خوبی تعمیر و نگهداری شود، مسلما کارایی خودروی شما را بهبود می‌بخشد. پس حداقل برای هر 40000 کیلومتر یک بار ماشین انژکتوری سوخت اتومبیل خود را بررسی و تمیز کنید تا طول عمر آن افزایش یافته و شما را متحمل هزینه‌های سنگین نکند.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید