5 علت روشن نشدن مایکروفر چیست؟

لوازم خانگیمایکروفر

روشن نشدن مایکروفر مشکلی است که گاهی اوقات کاربران را می‌آزارد؛ آن هم درست در زمانی که می‌خواهند خیلی سریع غذایی را درست کرده یا گرم کنند. اگر با چنین مشکلی روبه‌رو شده‌اید، شما تنها نیستید. روشن نشدن مایکروفر مشکل رایجی است که در اغلب برندهای این دستگاه یافت می‌شود و معمولاً علل ساده‌ای دارد. در این مقاله تمامی عوامل بروز این مشکل را بررسی کرده‌ایم.

چرا مایکروفر روشن نمی‌شود؟

روشن نشدن مایکروفر یا خاموش شدن ناگهانی آن ممکن است خبر از وقوع یک مشکل اساسی‌تر داشته باشد. در ادامه علل بروز این مشکل را بررسی خواهیم کرد.

تعمیرات مایکروفر را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • تعمیر مایکروفر انواع برندها (ال‌جی، سامسونگ، بوش و …)
  • تعمیرات جزئی و کلی مایکروفر
  • سرویس‌های دوره‌ای مایکروفر
تعمیرات انواع مایکروفر با آچاره
تعمیرات مایکروفر را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.
  • تعمیر مایکروفر انواع برندها (ال‌جی، سامسونگ، بوش و …)
  • تعمیرات جزئی و کلی مایکروفر
  • سرویس‌های دوره‌ای مایکروفر
تعمیرات انواع مایکروفر با آچاره
روشن نشدن مایکروفر

1. سوئیچ درب معیوب؛ از علل روشن نشدن مایکروفر

یکی از دلایل روشن نشدن مایکروفر، خرابی سوئیچ درب است. سوئیچ درب، که به عنوان کلید اینترلاک نیز شناخته می‌شود، به سایر اجزای مایکروفر سیگنال می‌دهد که با بسته شدن درب کار خود را آغاز کرده و با باز شدن آن متوقف شوند؛ بنابراین ممکن است همه چیز در حالت کار ظاهر شود، اما مایکروویو روشن نشده و شروع به گرم کردن نمی‌کند.

نحوه تست سوئیچ درب مایکروویو با مولتی‌متر به‌صورت ذیل است:

  • ابتدا مطمئن شوید که مایکروویو را از برق جدا کرده‌اید.
  • سوئیچ درب را پیدا کرده و بردارید. ممکن است برای برداشتن آن نیاز به برداشتن کابین پیدا کنید.
    قلاب‌های درب که باعث فعال کردن سوئیچ می‌شوند نیز باید بررسی شوند. کارکرد صحیح آن‌ها نشان می‌دهد که سوئیچ به‌صورت مکانیکی به‌درستی فعال می‌شود.
  • برای تست سوئیچ، مولتی‌متر را روی Rx1 تنظیم کنید. دکمه محرک را فشار داده و پایانه‌ها را با پروب‌ها لمس کنید. قرائت صفر نشان می‌دهد که سوئیچ تداوم دارد و سالم است.
  • اگر سوئیچ شما صفر را نشان ندهد، باید آن را تعویض کنید.

2. مشکل در فیوز سرامیکی

اگر مایکروویو شما روشن نمی‌شود و صفحه نمایش نیز خالی و بدون پاسخ است، ممکن است مشکل از فیوز سرامیکی باشد. فیوز از سایر اجزای مایکروویو در برابر نوسانات برق محافظت می‌کند و در صورت خراب بودن، باعث قطع دسترسی کامل از برق می‌شود؛ به این معنی که مایکروویو شما کار نمی‌کند.

اگر از علت خرابی فیوز مطلع نیستید، باید سایر قطعات مایکروویو مانند مگنترون، دیود ولتاژ بالا، خازن و ترانسفورماتور را نیز تست کنید.روشن نشدن مایکروفر

نحوه تست فیوز سرامیکی مایکروویو با مولتی‌متر به‌صورت زیر است:

  • قبل از انجام تست مایکروویو خود را از برق بیرون بکشید.
  • فیوز سرامیکی در نزدیکی سیم برق واقع شده است. محفظه مایکروویو را بردارید و فیوز را پیدا کنید. آن را برداشته و سالم بودن آن را چک کنید.
  • مولتی‌متر را روی Rx1 تنظیم کنید و پروب‌ها را با پایانه‌های فیوز لمس کنید. این تست باید قرائت صفر ایجاد کند. قرائت صفر نشان می‌دهد که بین پایانه‌ها تداوم وجود دارد.
  • اگر تست عددی به جز صفر را نشان داد، نیاز به جایگزینی فیوز سرامیکی خواهید داشت.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر مایکروفر!

3. مشکل در فیوز حرارتی

مشکل در فیوز حرارتی نیز یک علت روشن نشدن مایکروویو است. قطع‌کننده‌های حرارتی که با نام فیوزهای حرارتی نیز شناخته می‌شوند، از داغ شدن بیش از حد مایکروفر جلوگیری می‌کنند.

اگر قطع‌کننده‌های حرارتی از کار افتاده باشند، مایکروویو در یک اقدام احتیاطی و برای جلوگیری از داغ شدن بیش‌ازحد، روشن نمی‌شود. همچنین سالم بودن فن خنک‌کننده را نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید قطع جریان هوا باعث گرم شدن بیش‌ازحد مایکروفر نشود.

نحوه تست فیوز حرارتی مایکروفر با مولتی‌متر:

  • قبل از انجام تست، دستگاه خود را از برق جدا کنید.
  • فیوز حرارتی را پیدا کرده و جدا کنید. برای دسترسی به آن باید محفظه دستگاه را بردارید. برای جدا کردن نیز باید سیم‌های متصل به فیوز را جدا کنید.
  • با جدا کردن فیوز از دستگاه، مولتی‌متر خود را روی Rx1 تنظیم کنید. برای تست تداوم، پروب‌ها را به پایانه‌ها تماس دهید. اگر فیوز به‌درستی کار کند، باید قرائت صفر را مشاهده کنید.
  • اگر نتیجه قرائت شما عددی به جز صفر است، فیوز حرارتی مشکل دارد و باید جایگزین شود.مشکل در فیوز حرارتی مایکروفر

4. مجموعه قفل درب؛ از دیگر علل روشن نشدن مایکروفر

ممکن است علت روشن نشدن مایکروفر شما وجود مشکل در مجموعه چفت درب باشد. اکثر مجموعه‌های قفل درب از قلاب‌های پلاستیکی ساخته شده‌اند که از درب بیرون آمده و در زمان بسته شدن درب، سوئیچ را درگیر می‌کنند. همچنین به بقیه کنترل‌ها سیگنال می‌دهند که سوئیچ را تغذیه کنند.

نحوه بازرسی مجموعه قفل درب مایکروویو:

  • مانند دیگر بازرسی‌های مایکروویو ابتدا باید دستگاه را از برق جدا کنید.
  • مجموعه قفل درب به درب متصل است. برای برداشتن آن باید پانل درب داخلی را بردارید.
  • بررسی کنید که آیا اثری از ساییدگی، تغییر رنگ، آسیب یا ترک‌خوردگی در مجموعه قفل درب دیده می‌شود یا خیر.
  • اگر در حین بازرسی مشکلی پیدا کردید، باید مجموعه قفل درب را عوض کنید.

5. برد کنترل اصلی

اگرچه مشکل در برد کنترل اصلی یک علت رایج روشن نشدن مایکروفر نیست، اما ممکن است گاهی اوقات از کارکرد صحیح مایکروفر جلوگیری کند. از آنجا که آزمایش برد اصلی مشکل است، ابتدا باید مطمئن باشید که فیوز حرارتی، سوئیچ درب، فیوز سرامیکی و مجموعه قفل درب مشکلی ندارند.برد کنترل اصلی مایکروفر

برخی علل دیگر روشن نشدن مایکروفر

علل زیر نیز ممکن است باعث روشن نشدن مایکروویو شوند:

  • وجود خرابی، قطع شدگی یا جای سوختگی در دوشاخه
  • خرابی 3 به 2 بر سر دوشاخه
  • خرابی پریز
  • خرابی ترموستات
  • خرابی مگنترون
  • خرابی فن خنک‌کننده
  • عدم تهویه مناسب دستگاه
  • خرابی برد اینورتر

اگر هیچ یک از علت‌های گفته‌شده در بالا در مایکروفر شما وجود نداشت، برای حل مشکل روشن نشدن مایکروویو از تعمیرکار خبره کمک بگیرید.

هشدار ایمنی در مورد حل مشکل روشن نشدن مایکروفر

دقت کنید که مایکروویو دستگاهی است که در آن ولتاژ و جریان بالایی استفاده شده است. تعمیر این دستگاه در صورت عدم رعایت نکات ایمنی ممکن است خطر جدی آسیب‌دیدگی یا مرگ را در پی داشته باشد.

همیشه قبل از هر گونه تست باید مایکروویو از برق جدا باشد. از آنجا که ممکن است خازن‌های ولتاژ بالای مورد استفاده در مایکروویو حتی پس از قطع برق نیز شارژ خود را حفظ کنند، توصیه می‌کنیم تعویض قطعات داخلی را فقط متخصصان مجرب انجام دهند.

تعمیرات مایکروفر با آچاره

علت کار نکردن دکمه استارت مایکروفر

کار نکردن دکمه استارت مایکروفر ممکن است به دلایل ذیل اتفاق بیفتد:

1. خرابی صفحه لمسی؛ علت کار نکردن دکمه استارت مایکروفر

برای اطمینان از اینکه این عامل باعث کار نکردن دکمه استارت مایکروفر شما شده است، هر یک از دکمه‌های صفحه کلید را فشار دهید. اگر برخی دکمه‌ها خوب کار می‌کنند و برخی دیگر خیر، صفحه کلید نیاز به تعمیر دارد.

2. خرابی کلیدها

کار نکردن دکمه استارت یا دیگر دکمه‌ها در مایکروفر ممکن است به دلیل خرابی پوشش رسانای خاص در صفحه لمسی باشد. این پوشش در اثر استفاده مکرر احتمال خرابی دارد.

برای بررسی این مسئله دستگاه را از برق جدا کنید. سوئیچ غشایی را با مولتی‌متر تست کنید. فشار دادن سوئیچ باید چند اهم مقاومت بین پایانه‌ها نشان دهد؛ در غیر اینصورت احتمالاً باید صفحه کلید مایکروویو را جایگزین کنید.خرابی کلیدهای مایکروفر

3. خرابی ترانس بورد

یک علت کار نکردن دکمه استارت مایکروفر، خرابی ترانس بورد است. اگر صفحه لمسی دستگاه پس از فشردن هیچ واکنشی ندهد اما چراغ‌های نمایشگر روشن شوند، یعنی ترانس بورد مشکل دارد.

علت روشن نشدن مایکروفر سامسونگ

اغلب مایکروفرها علل یکسانی برای روشن نشدن دارند. اگر مایکروفر شما برند سامسونگ است، تمام نکات گفته‌شده در این مقاله را تست کنید. به احتمال زیاد یکی از این موارد باعث روشن نشدن مایکروفر سامسونگ شما شده است؛ در غیر اینصورت از یک متخصص یا تعمیرکار کمک بگیرید.

علت روشن نشدن مایکروویو ال جی

علت روشن نشدن مایکروویو دوو

اغلب مایکروفرها علل یکسانی برای روشن نشدن دارند. اگر مایکروفر شما برند دوو است، تمام نکات گفته‌شده در این مقاله را تست کنید. به احتمال زیاد یکی از این موارد باعث روشن نشدن مایکروفر دوو شما شده است؛ در غیر اینصورت از یک متخصص یا تعمیرکار کمک بگیرید.

علت روشن نشدن مایکروویو بلک اند دکر

اغلب مایکروفرها علل یکسانی برای روشن نشدن دارند. اگر مایکروفر شما برند بلک اند دکر است، تمام نکات گفته‌شده در این مقاله را تست کنید. به احتمال زیاد یکی از این موارد باعث روشن نشدن مایکروفر بلک اند دکر شما شده است؛ در غیر اینصورت از یک متخصص یا تعمیرکار کمک بگیرید.روشن نشدن مایکروویو بلک اند دکر

علت روشن نشدن مایکروویو پاناسونیک

اغلب مایکروفرها علل یکسانی برای روشن نشدن دارند. اگر مایکروفر شما برند پاناسونیک است، تمام نکات گفته‌شده در این مقاله را تست کنید. به احتمال زیاد یکی از این موارد باعث روشن نشدن مایکروفر پاناسونیک شما شده است؛ در غیر اینصورت از یک متخصص یا تعمیرکار مایکروفر کمک بگیرید.

سوالات متداول

علت کار نکردن دکمه‌های مایکروفر چیست؟

اغلب اوقات این مشکل به دلیل معیوب بودن بخشی از صفحه کلید ایجاد می‌شود و با تعمیر صفحه لمسی برطرف خواهد شد.

علت خاموش شدن مایکروفر در حین کار چیست؟

این مسئله به دلیل داغ شدن بیش از حد مایکروفر ایجاد می‌شود. خرابی مگنترون یا خرابی فن خنک‌کننده نیز به عنوان عوامل ایجادکننده این مشکل در نظر گرفته می‌شوند.

چه عواملی باعث روشن نشدن مایکروفر می‌شود؟

وجود مشکل در فیوز حرارتی، فیوز سرامیکی، سوئیچ درب، مجموعه قفل درب، برد کنترل، خرابی پریز، خرابی ترموستات، خرابی مگنترون، خرابی فن خنک‌کننده، عدم نصب صحیح تهویه یا خراب بودن آن و ... می‌توانند به عنوان علت روشن نشدن مایکروفر عمل کنند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا