نحوه برطرف کردن نویز در دوربین مدار بسته

برقکاریدوربین مدار بستهساختمان

برطرف کردن نویز دوربین مدار بسته یکی از مشخصاتی است که هنگام خرید دوربین امنیتی باید مورد توجه قرار گیرد. نویز می‌تواند مشکل مهمی در عملکرد ویدیو باشد و برطرف کردن آن نه تنها کیفیت تصویر را افزایش می‌دهد، بلکه در هزینه‌ها نیز صرفه جویی خواهد کرد.
تداخل نویز یک مشکل عمده در سیستم‌های دوربین مداربسته‌ای است که از کابل‌های کواکسیال استفاده می‌کنند. در بیشتر موارد، برطرف کردن نویز دوربین مدار بسته با استفاده از کابل‌های خوب، منابع تغذیه مناسب و ساختن یک سیستم نظارتی با طراحی خوب امکان‌پذیر می‌شود.
در این مقاله در مورد مشکل تداخلات دوربین‌های مدار بسته صحبت خواهیم کرد و نکاتی را در مورد نحوه برطرف کردن نویز در دوربین مدار بسته ارائه می‌دهیم.

نویز دوربین مداربسته چیست؟

قبل از این که با نحوه برطرف کردن نویز در دوربین مدار بسته آشنا شویم ببینیم نویز چیست. اصطلاح نویز به تصویر نامطلوب در تلویزیون یا مانیتور به خصوص در طول شب اشاره دارد. حتی در دوربین‌های با کیفیت نیز ایجاد نویز در دوربین مدار بسته هنگام فیلمبرداری در تاریکی، امری اجتناب ناپذیر است.نویز دوربین مداربسته

نویز بخشی جدا نشدنی از هر ارتباط الکترونیکی، اعم از تصویری یا صوتی است. اساساً تداخل در سیگنال ویدیویی به صورت لکه‌های سفید و سیاه در کادر ظاهر می‌شود. نور ناکافی و کم، تشخیص رنگ‌ها و کنتراست را برای دوربین دشوار می‌کند و در نتیجه پیکسل‌های تصویر با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

انواع نویز در دوربین‌های مداربسته

اولین مرحله در پروسه برطرف کردن نویز در دوربین مدار بسته این است که با انواع نویز آشنا باشیم. نویز نوسانات نامنظمی است که سیگنال‌های الکتریکی یا الکترومغناطیس را که بخشی از فیلم‌برداری معمولی دوربین‌های مداربسته نیستند را منتقل و سیگنال دوربین مدار بسته معمولی را مبهم می‌کند.

انواع نویز در دوربین مداربسته را می‌توان به دو گروه تقسیم بندی کرد: نویز الکترومغناطیسی و نویز الکترونیکی.

1. نویز الکترومغناطیسی

نویز الکترومغناطیسی نوعی از تداخلات تصویری در دوربین‌های مدار بسته است. بطور معمول این نویز به صورت خطوط یا موج در تصویر ظاهر می‌شود. گاهی مواقع این موج‌ها در طول صفحه در حال حرکت دیده می‌شوند. دلیل ایجاد این نوع نویز، پایین آمدن سیگنال تصویر در طول پروسه انتقال است.

2. نویز الکترونیکی

یکی دیگر از انواع نویز در دوربین مداربسته نویز الکترونیکی است که عموما به صورت برفک در تصویر دوربین دیده می‌شود. دلیل ایجاد این نویز، نور کم و تقویت سیگنال بیش از حد معمول است.

دلایل تداخل و ایجاد نویز در دوربین‌های مدار بسته

در این قسمت به تفصیل توضیح خواهیم داد که چه چیزی باعث ایجاد نویز در دوربین مدار بسته می‌شود و نکاتی را برای رفع این پدیده ارائه می‌دهیم. عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد تداخل در دوربین‌های امنیتی شود. دانستن این دلایل به آسان‌تر شدن پروسه برطرف کردن نویز در دوربین مدار بسته کمک می‌کند.دلایل تداخل و ایجاد نویز

  1. استفاده از کابل‌های بی‌کیفیت
  2. منبع تغذیه ناکافی
  3. استفاده از دوربین‌های بی کیفیت و ارزان
  4. اتصال به زمین نادرست
  5. اتصالات ضعیف
  6. نبود نور کافی
  7. استفاده از ویدئو بالون‌های ضعیف
  8. استفاده از ویژگی DNR برای خلاص شدن از شر تداخل
  9. نادرست بودن تنظیمات دوربین مدار بسته

در ادامه به تشریح هر یک از این موارد می‌پردازیم:

1. استفاده از کابل‌های بی کیفیت

کابل کواکسیال ارزان، محافظت کافی در برابر پدیده‌های الکترومغناطیسی ایجاد نمی‌کند. این جزء حیاتی سیستم اغلب نادیده گرفته می‌شود و بسیاری از کاربران به کابلی که انتخاب می‌کنند توجه کمی دارند. با این حال همه کابل‌ها یکسان نیستند و اکثر مشکلات تصویر ناشی از کیفیت پایین یا کابل‌های نادرست نصب شده است.


خدمات پیشنهادی آچاره : نصب و تعمیر دوربین مدار بسته


کابل معمولی انتخابی برای سیستم نظارت دوربین مدار بسته کابل سیامی RG59 است. این کابل از دو کابل مختلف متصل به یکدیگر تشکیل شده است یعنی یک کابل کواکسیال RG59 که برای حمل سیگنال ویدئویی استفاده می‌شود و یک کابل دو سیمه (معمولاً 18/2) که برای حمل برق بکار می‌رود.برطرف کردن نویز در دوربین مدار بسته

اگر از کابل‌های UTP برای سیستم دوربین مداربسته‌ استفاده می‌کنید مطمئن شوید که توسط یک شرکت معروف ساخته شده‌ باشند. برخی از کابل های CAT5 از مس خالص ساخته نمی‌شوند بلکه CCA یا آلومینیوم با روکش مس هستند. شکنندگی این کابل‌ها یکی از دلایل ایجاد نویز در دوربین مدار بسته است.

حداکثر فاصله سیگنال ویدئویی که می‌توان با بالون‌های ویدئویی خوب منتقل کرد تقریباً 300 متر است. اگر از کابل برای تغذیه دوربین و همچنین انتقال سیگنال ویدیویی استفاده می‌کنید برای جلوگیری از افت ولتاژ، ما حداکثر فاصله حدود 50 متر را توصیه می‌کنیم.

2. منبع تغذیه ناکافی

اگر از خود می‌پرسید چگونه نویز دوربین را از بین ببریم پاسخ بسیار واضح است. برای عملکرد درست، دوربین امنیتی باید مطابق با مشخصات ساخت، تغذیه شود. اکثر دوربین‌های مداربسته از 12 ولت DC (جریان مستقیم) استفاده می‌کنند، اما دوربین‌هایی نیز وجود دارند که از برق AC 24 ولت با کابل‌های طولانی‌تر استفاده می‌کنند.

برای برطرف کردن نویز در دوربین‌های مداربسته باید بدانیم ولتاژ مناسب دوربین چقدر است؟ باید دوربین‌های مداربسته‌ای را تهیه کنید که از ولتاژ 10 درصد پشتیبانی می‌کنند. یعنی اگر دوربین به 12 ولت DC نیاز دارد باید بتواند ولتاژ 10 درصد بالاتر یا 10 درصد کمتر از ولتاژ استاندارد 12 ولت DC را پشتیبانی کند.

اگر دوربین ارزان قیمتی بخرید که از چنین تغییرات ولتاژی پشتیبانی نمی‌کند، اگر ولتاژ کمی بیشتر یا کمتر شود دوربین ممکن است آسیب ببیند. دوربین همچنین باید جریان کافی (معمولاً 1 آمپر در هر دوربین) را از منبع تغذیه دریافت کند تا عملکرد درستی داشته باشد. آمپرهای بیشتر مشکلی ندارند اما آمپرهای کمتر باعث ایجاد مشکل در دوربین خواهند شد.

مشکلات مربوط به برق اغلب باعث ایجاد نویز در دوربین مدار بسته می‌شود جدا از اینکه در طولانی مدت هم به سیستم آسیب می‌رساند. بنابراین اگر تداخل یا نویز را تجربه می‌کنید، مطمئن شوید که دوربین‌ها برق کافی از منبع تغذیه دریافت می‌کنند.

3. استفاده از دوربین‌های ارزان قیمت

اگر به دنبال یک دوربین امنیتی ارزان و بی کیفیت هستید، مهم نیست که زیرساخت تا چه حد مطلوب باشد. دوربین‌های ارزان قیمت از برندهای نامعتبر، کیفیت مورد انتظار برای سیستم دوربین مداربسته شما را به خصوص در شرایط کم نور ارائه نمی‌کنند.دوربین‌های ارزان قیمت

به همین دلیل بسیار مهم است که قبل از خرید محصول در مورد آن تحقیق کنید و مطمئن شوید که الزامات کیفیت پروژه دوربین مدار بسته شما را برآورده می‌کند. شما باید دوربین‌های امنیتی را از سازنده یا فروشنده معتبر خریداری کنید که پشتیبانی فنی برای محصولات ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید : تست هارد دوربین مدار بسته به صورت دستی

4. اتصال به زمین نادرست

اگر اتصال زمین به درستی انجام نشود یا کلا حذف شود که در بسیاری از پروژه‌ها اتفاق می‌افتد، ممکن است خطوطی متحرک را روی صفحه دوربین ببینید. به این نوع تداخل، حلقه زمین می‌گویند و یکی از دلایل ایجاد نویز در دوربین مدار بسته است.

مشکل حلقه زمین ممکن است در چندین نقطه از سیستم رخ دهد و هر مشکل باید به صورت جداگانه اصلاح شود. حلقه‌ها می‌توانند بین دوربین و مانیتور، از دوربین به سوئیچر یا بخاطر احتمالات دیگر رخ دهند. حال چگونه نویز دوربین را از بین ببریم. راه حل آسان استفاده از جداکننده‌های حلقه زمین است.

5. اتصالات ضعیف

اتصالات منبع تغذیه یا کابل کواکسیال را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی انجام شده‌اند. تداخل ناشی از اتصال دهنده‌های ضعیف و غیرحرفه‌ای یا صرفاً محکم نبودن کنتاکت‌ها می‌تواند امری اجتناب ناپذیر باشد.اتصالات ضعیف

6. نبود نور کافی

برای به دست آوردن یک تصویر خوب یا قابل قبول باید نور کافی در محیطی که تحت نظارت است وجود داشته باشد. همه دوربین‌های امنیتی در شرایط نور کم مشکل دارند با این حال، زمانی که دوربین با کیفیت تر و گران‌تر باشد، این مشکل به حداکثر می‌رسد.

برای برطرف کردن نویز در دوربین‌های مداربسته قبل از خرید دوربین مدار بسته امنیتی، عملکرد شبانه را در ویدیوهای نمایشی بررسی کنید یا به تعداد LED‌های تعبیه شده در دوربین نگاهی بیندازید.

بیشتر بخوانید : آموزش اتصال دوربین مدار بسته به کامپیوتر و لپ تاپ

یکی دیگر از راه‌های بهبود نور، نصب نورافکن‌های LED در منطقه تحت نظارت است. دوربین ارزان قیمت تداخل و نویز زیادی را در تصویر زنده نشان می‌دهد در مقابل دوربین با کیفیت بالا تصویر بسیار بهتری را ارائه خواهد داد.

7. استفاده از ویدئو بالون‌های ضعیف

اگر از ویدئو بالون‌ها برای کابل‌های Cat5e یا Cat6 UTP استفاده می‌کنید مطمئن شوید که محصول مناسب را انتخاب کرده‌اید. ویدئو بالون‌هایی وجود دارند که با دوربین‌های HD-CVI یا دوربین‌های HD-TVI یا AHD بهتر کار می‌کنند.

8. استفاده از قابلیت کاهش نویز دیجیتال یا DNR

برخی از شرکت‌های دوربین مدار بسته ممکن است فناوری نوآورانه DNR را در برندهای خود بگنجانند. وقتی صحبت از دوربین مداربسته به میان می‌آید، DNR برای تصاویر واضح‌تر بسیار مهم است.

قابلیت کاهش نویز دیجیتال از نرم‌افزار موجود در CCD برای حذف دیجیتالی هر نویز موجود در هر تصویر استفاده می‌کند. این پروسه دارای الگوریتمی است که دو فریم متوالی را تجزیه و تحلیل می‌کند و هر مشکلی را که با فریم قبلی مطابقت ندارد را حذف می‌نماید.

زمانی که CCD نویز عکس را حذف می‌کند، تصویر به دستگاه DVR یا NVR منتقل می‌شود. زمانی که روی هارد دیسک (HDD) ذخیره می‌شود، اندازه تصویر 70٪ کاهش می‌یابد و واضح‌تر از قبل می‌شود.

مشاهده قیمت نصب دوربین مداربسته

اهمیت برطرف کردن نویز در دوربین‌های مداربسته

دلیل اصلی استفاده مردم از روش‌های برطرف کردن نویز در دوربین‌های مداربسته این است که ویدیوی نظارتی منزل یا محل کار آن‌ها واضح‌تر به نظر برسد. داشتن فیلم واضح تر به افراد امکان می‌دهد تا فعالیت‌ها را بهتر زیر نظر داشته باشند زیرا می‌توانند هر چیزی را که اتفاق می‌افتد ببینند.

برای مثال اگر در نیمه‌ شب شخصی به خانه شما دستبرد زد قطعا دوست دارید فیلم‌ دوربین شما بهترین کیفیت ممکن را داشته باشند تا بتوانید مدرکی برای نشان دادن به پلیس داشته باشید.

بیشتر بخوانید: دوربین مدار بسته لامپی چیست؟

برطرف کردن نویز در دوربین‌های مداربسته

یکی دیگر از دلایل مهم کاهش نویز دوربین مدار بسته این است که انجام این کار باعث کوچک‌تر شدن فایل‌ها برای ذخیره‌سازی بیشتر می‌شود. یک تصویر با نویز زیاد، به دلیل وجود لکه‌ها، اندازه فایل بزرگ‌تری خواهد داشت.

با برطرف کردن نویز در دوربین‌های مداربسته اندازه فایل کاهش می‌یابد زیرا موارد کمتری روی تصویر ذخیره می‌شود. ضبط‌ کننده‌های ویدیو دارای فضای ذخیره‌سازی محدودی هستند بنابراین استفاده از این تکنیک برای حفظ فضای ذخیره‌سازی مفید خواهد بود.

جمع‌بندی

برای برطرف کردن نویز دوربین مدار بسته باید عوامل متعددی را بررسی کنید. بکارگیری تجهیزات با کیفیت و قطعات استاندارد کیفیت تصویر دوربین شما را تضمین می‌کند. انتخاب دوربین‌های ارزان، اتصالات ضعیف، منبع تغذیه ناکافی و استفاده از کابل‌های بی کیفیت همگی دلایل ایجاد نویز در دوربین مدار بسته هستند. با رعایت ضوابط و قوانین استاندارد می‌توانید از نویز دوربین مدار بسته جلوگیری کرده و تصاویری با کیفیت داشته باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا