نصب کاشی با چسب به چه صورت است؟

ساختمانتعمیرات ساختمانکاشی کاری و سرامیک

کاشی‌ها عناصر واحدی از خاک رسِ پخته شده، فلز، شیشه یا سنگ هستند که برای کف، دیوار یا سقف به کار گرفته می‌شوند. آن‌ها در داخل و خارج ساختمان‌ها قابل استفاده هستند و غالبا از نظر رنگ، بافت و مشخصات حالت تزئینی پیدا کرده‌اند. اولین نمونه‌های کاشی‌سازی در سرزمین‌های مقدس، حدودا از قرن چهارم قبل از میلاد، سرچشمه گرفت و پس از آن به دلیل جنگ و اشغال سرزمین‌ها، صنعت کاشی کاری از روم به اروپا آورده شد. در قرن‌های 8 و 9، مردم اویغور شمال غربی چین نیز چیزی را ایجاد کردند که اساس کاشی‌های قرن سیزدهم ترکیه و خاورمیانه شد. در آن زمان، این نوع کاشی‌ها به دلیل تقارن هندسی و نقوش گیاه‌شناسی بسیار مورد توجه قرار گرفت. صنعت کاشی کاری در ایران نیز قدمت دیرینه دارد، به طوری که اشکال مختلفی از آن در خانه‌های تاریخی (در شهرهای اصفهان، کاشان و …) قابل رویت می‌باشد. از دیرباز تاکنون، نصب کاشی بر روی دیوار با ابزار مختلفی انجام شده که در این مقاله به طور مفصل، درمورد نصب کاشی با چسب و سیمان صحبت خواهیم کرد.

کاشی کاری با چسب

در گذشته برای اینکه بتوانند خانه یا محل کار خود را کاشی کاری کنند، اصطلاحا از ترکیباتی به نام ملات(ترکیبی از سیمان، آب و …) استفاده می‌کردند. به طور کلی انتخاب مواد برای نصب کاشی به محل، بستگی به نوع کاشی و مکان آن دارد. با این حال، با آمدن انواع مختلفی از کاشی‌ها، استادکاران از تکنیک‌های جدیدی برای نصب آنها استفاده می‌کنند. نصب کردن کاشی با چسب یکی از تکنیک‌های جدید است که تنها برای موقعیت‌های خاصی قابل اجرا می‌باشد. نصب کاشی با چسب یک فرآیند نسبتا ساده است، تنها نیاز به دقت دارد. به طور کلی کاشی کاری با چسب شامل 4 مرحله است:

چسب کاشی

1. زیرسازی

قبل از هر کاری باید محل مورد نظر را زیرسازی کنید. از این رو باید دیوارها (یا کف زمین) را از لحاظ شکستگی و تراز بودن (هم سطح بودن) بررسی شوند. به عنوان مثال اگر روی دیوار پستی و بلندی (مثل تیکه‌های گچ و سیمان برآمده) وجود داشت باید با کاردک یا هر وسیله دیگری آن را بردارید.

بیشتر بخوانید : آسان‌ترین راه تمیز کردن کاشی‌های حمام 

اگر محلی که قرار است کاشی کاری کنید، از جنس سیمان، گچ یا چوب است، نحوه زیرسازی آن فرق دارد. برای این کار باید از ماده‌ای به نام پرایمر، استفاده کرده و به کمک یک قلموی بزرگ آن را پخش کنید. رطوبت موجود در گچ، چوب و سیمان بالاست و در دراز مدت کاشی‌های چسب کاری شده را از هم باز می‌کند. پس لازم است در محیط‌های این چنینی، قبل از نصب کاشی با چسب این زیرسازی را انجام دهید. پس از زیرسازی‌های لازم، باید ابعاد محیط را اندازه گرفته و وارد گام بعدی شوید.

نصب کاشی

2. آماده کردن مواد چسب

برای کاشی کاری با چسب خمیری، شما نیازی به آماده‌سازی چسب ندارید. اما اگر از چسب‌های پودری برای چسباندن کاشی‌ها استفاده می‌کنید، باید قبل از شروع کار، پودر چسب را آماده کنید. در همین راستا، مطابق با دستورالعمل روی بسته، پودر چسب را کم‌کم با مقدار معینی آب حل کنید. برای این کار، می‌توان از یک مته یا میکسر برای مخلوط کردن مواد چسب استفاده کرد.

توجه: چسب‌های یک دوسه، برای کاشی کاری مناسب نیستند. بنابراین، از استفاده از آن‌ها خودداری کنید.

بیشتر بخوانید : بررسی علل نشتی لوله آب خانه

نصب کاشی

3. پخش کردن مواد چسب بر سطح کار

در این مرحله از نصب کاشی با چسب باید به کمک یک ماله، مواد چسب را روی دیوار یا کف پخش کنید. یک راه راحت‌تر این است که چسب را به پشت هر کدام از کاشی‌ها زده و سپس کاشی را بر روی محل قرار دهید. اما پخش کردن چسب به دیوار یا هر سطحی، کار را تمیزتر و ترازتر خواهد کرد. لازم به ذکر است که نحوه نصب کاشی با چسب کار سختی نیست، تنها کافیست در حین چسب زدن با ماله، دقت داشته باشید.

بیشتر بخوانید : فرمول درست کردن انواع دوغاب سیمان

بعد از پخش کردن چسب، باید کاشی‌ها را تک به تک با دقت کافی در محل بر روی مواد قرار داده، به گونه‌ای بین کاشی‌ها فاصله نیفتد. در زمان کاش کاری با چسب این نکته را درنظر داشته باشید که بعد از اتمام کار حدودا سه تا چهار ساعت باید صبر کنید تا چسب به خورد کاشی‌ها رفته و کاشی‌ها به سطح مورد نظر به طور کامل بچسبند. پس خشک شدن چسب می‌توانید مرحله آخر کاشی کاری با چسب را انجام دهید.

کاشی

4. بندکشی

این آخرین مرحله از نصب کاشی با چسب است. پس از چسباندن کاشی‌ها شما باید با دوغ اب آنها را بندکشی کنید. بنابراین، ملات دوغاب سیمان را آماده کرده و خیلی سریع آن را بر روی درزها بزنید. توجه داشته باشید که دوغاب سیمان به سرعت سفت شده و باید در زمان استفاده، با سرعت بالایی این کار را انجام دهید. در حین دوغاب کردن، اضافه مواد را با یک اسفنج یا پارچه مرطوب تمیز کنید.

 کاشی

لوازم کاشی کاری با چسب

چسب و کاشی دو مورد از اصلی‌ترین تجهیزات، برای نصب کاشی با چسب هستند. به طور کلی دو نوع چسب برای این کار استفاده می‌شود:

  1. چسب پودری
  2. چسب خمیری

این دو چسب عملکرد یکسانی دارند فقط از لحاظ قیمت، چسب خمیری نسبتا گرانتر می‌باشد. از دیگر وسایل کاشی کاری می‌توان به سنگجت برای برش کاشی‌ها، ماله مخصوص کاشی، تراز حبابی، فاصله دهنده، چکش پلاستیکی، مواد دوغاب و انبر کاشی اشاره کرد.

نصب کاشی با چسب روی کاشی

یکی از نکات جالب این است که شما می‌توانید این کار را روی کاشی‌های موجود نیز انجام دهید. یعنی بدون اینکه نیاز باشد کاشی‌های قبلی را از روی دیوار یا کف جدا کنید، می‌توان بر روی کاشی‌های قدیمی مواد چسب را پخش کرده و کاشی‌های جدید را روی آن قرار داد. برای نصب کاشی با چسب روی کاشی، مطابق با مراحل ذکر شده در بالا عمل کنید و پس از اتمام کار چند ساعت زمان داده تا کاشی‌های جدید به خوبی به کاشی‌های قدیمی بچسبند.

بیشتر بخوانید: محاسبه تعداد کاشی مورد نیاز برای بازسازی – چند کاشی نیاز دارید؟

نصب کاشی بین کابینت با چسب

چند سالی هست که در دکوراسیون مدرن، از کاشی‌ها به منظور زیباتر کردن آشپزخانه‌ها استفاده میکنند. در میان روش‌های مختلف نصب کاشی، نصب کاشی با چسب برای محیط آشپزخانه کاربردی‌تر است. از این رو می‌توانید دیوار بین کابینت‌های سقف یا زمین را با استفاده از چسب، کاشی کاری کنید. انواع متنوعی از کاشی‌های تزئینی وجود دارد که با توجه به رنگ کابینت و سطح میز می‌توانید از آن‌ها برای طراحی آشپزخانه استفاده کنید.

کاشی بین کابینت

کاشی کاری با چسب  یا سیمان

هر دو تکنیک همچنان در صنعت ساختمان سازی قابل استفاده هستند و این کاملا به سلیقه، بودجه و زمان شما بستگی دارد. همان طور که گفتیم کاشی کاری با چسب بسته به متراژ، کار بسیار راحتی است و خیلی سریع انجام می‌شود. از لحاظ قیمت نیز، هزینه تمام شده کاشی کاری با چسب در مقایسه با ملات سیمانی بسیار پایینتر میباشد. علت این امر گران بودن قیمت سیمان است. از طرفی نیازی به کنده کاری زیادی برای زدن کاشی‌ها به دیوار و کف ندارید.

با این حال، استفاده از چسب برای کاشی کاری، با محدودیت‌هایی همراه است. مثلا اگر بخشی از کاشی‌های قدیمی دیوارها یا کف ترک برداشته و از هم جدا شوند، نمیتوانید از چسب برای چسباندن کاشیهای جدید روی کاشیهای قدیمی استفاده کنید. باید اول کاشیهای قبلی را جدا کنید. علاوه بر این، اگر چسبی که استفاده می‌کنید، مرغوب نباشد بعد از مدتی کاشی‌ها از هم باز می‌شوند و شما دوباره مجبور به صرف هزینه خواهید شد. پس تا آنجایی که ممکن است برای محیط‌های پر رفت و آمد یا مرطوب از تکنیک سیمان کاری برای چسباندن کاشی‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: روش ترمیم و تعویض کاشی

معایب نصب کاشی با چسب

همانند هر کاری،  کاشی کاری با چسب نیز دارای در یک سری مزیت‌ها و معایب است. به عنوان مثال آسان بودن روش نصب، سرعت عمل بالا، نیاز نداشتن به درآوردن کاشی‌های قدیمی، کثیف کاری کم،از جمله مهم‌ترین مزیت‌های این روش می‌باشد. با این حال نصب کاشی با چسب بدون عیب نیست. عیب اصلی نصب کاشی‌ها با چسب، بیشتر مربوط به قدرت استحکام کاشی‌ها و محل اتصال برمی‌گردد. چسب‌ها از هر نوعی که باشند به هیچ عنوان به اندازه ملات مقاوم نیستند.

از این رو، تکنیک کاشی کاری با چسب بیشتر برای کاشی کاری روی دیوار آشپزخانه (به خصوص مابین کابینت‌ها) کاربرد دارد. این را در نظر داشته باشید که اگر محیط رطوبت بالایی دارد (مانند شهرهای نزدیک به دریا یا استخرها) نصب با چسب دوام آنچنانی ندارد و بعد مدتی بین کاشی و دیوار فاصله میافتد.

برای کاشی کاری از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

ایراد بعدی این تکنیک، مربوط به درزهای آن است. اگر آب به درون درزها نفوذ کند، می‌توان باعث باز شدن چسب‌ها شود. از این رو، کاشی کاری با چسب برای حمام زیاد مناسب نیست. مگر اینکه به طور مرتب درزها را دوغاب کرده و بعد از هر بار حمام از تهویه برای خشک کردن و رفع رطوبت استفاده کنید. در صورت شکستن، جداش شدن و برآمده شدن کاشی‌های قدیمی، نمی‌توان از این روش برای کاشی کاری استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : ترمیم ترک چوب

یکی دیگر از مشکلات رایج برای نصب کاشی با چسب بر روی کاشی‌های قدیمی، افزایش ارتفاع کف آشپزخانه یا سرویس بهداشتی می‌باشد. در این چنین شرایطی، باید ارتفاع درب‌ها یا کابینت‌ها را تنظیم کرده که خود این هم شما را متحمل هزینه می‌کند و بسیار زمان‌بر خواهد بود.

کلام آخر

ما در این مطلب شما را با مراحل نصب کاشی با چسب آشنا کردیم. همان طور که دیدید این یک کار نسبتا راحت است که نهایتا ظرف 6 ساعت می‌توانید آن را تمام کنید. شما می‌توانید سوالات خود را در ارتباط با نصب کاشی در بخش نظرات بنویسید تا متخصصین آچاره در کم‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا