سمپاشی سمپاشی

با خطرات سمپاشی منزل آشنا شوید

باغبانی و سمپاشیسمپاشی

درباره خطرات سمپاشی منزل و اثرات حشره‌ کش‌ها بر سلامتی انسان تحقیقات زیادی انجام گرفته و متأسفانه ثابت شده که این مواد شیمیایی عوارض جبران ناپذیری روی بدن ما دارند. امروزه استفاده از حشره‌ کش‌ها به طور گسترده رایج شده و به بخشی ضروری از برنامه زندگی انسان‌ها تبدیل شده است.

خطرات سمپاشی منزل را می‌توان به بخش‌های مختلفی تقسیم کرد. بخشی از این مواد وارد پوست ما می‌شوند، حجم زیادی از این مواد خطرناک را همراه مواد غذایی وارد بدنمان می‌کنند و بخش عمده‌ای از این موارد وارد دستگاه تنفسی ما می‌شوند. در واقع ما به افرادی تبدیل شده‌ایم که هر شب همراه با بوی خفیف حشره‌ کش‌ها به خواب می‌رویم.

حشره کش چیست؟

قبل از این که به جزئیات مربوط به خطرات سمپاشی منزل بپردازیم ببینیم سم حشره کش چیست؟ حشره‌ کش‌ها مواد شیمیایی یا بیولوژیکی هستند که برای کشتن یا دفع ارگانیسم‌های هدف استفاده می‌شوند. همه حشره‌ کش‌ها نوعی سم هستند که برای تاثیرگذاری روی سیستم ایمنی، تولید مثل یا سیستم عصبی حشرات بکار می‌روند.

این محصولات حاوی برخی از مضرترین مواد فعال آفت کش هستند که هنوز هم در محدوده‌ای گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله مواد شیمیایی خطرناک برای سلامت انسان می‌توان به آترازین، پاراکوات، متیل بروماید، کلروپیکرین، آبامکتین، بیفنترین، اگزامیل، پرمترین، هیدرامتیلون و بوریک اسید اشاره کرد.

اثرات جانبی آفت ‌کش‌ها بر سلامتی

از آنجایی که آفت‌ کش‌ها سمی هستند به طور بالقوه برای انسان، حیوانات، سایر موجودات و محیط زیست خطرناک می‌باشند. بنابراین افرادی که از آفت‌ کش‌ها استفاده می‌کنند باید اصول سمپاشی منزل و اقدامات پیشگیرانه برای کاهش قرار گرفتن در معرض این مواد را مورد توجه قرار دهند.

برخی افراد نسبت به سایرین نسبت به اثرات آفت ‌کش‌ها آسیب پذیرتر هستند. به عنوان مثال، نوزادان و کودکان خردسال نسبت به بزرگسالان بیشتر مستعد اثرات سمی آفت ‌کش‌ها خواهند بود. کارگران مزرعه و مصرف کنندگان مستقیم آفت‌ کش‌ها نیز آسیب پذیرتر هستند زیرا در معرض مستقیم این مواد قرار می‌گیرند.
سمپاشی
سمپاشی
حشره‌ کش‌ها می‌توانند اثرات نامطلوب کوتاه مدتی روی سلامت ما بگذارند که با نام اثرات حاد شناخته می‌شوند. همچنین اثرات نامطلوب مزمنی را می‌توان با خطرات سمپاشی منزل مرتبط دانست که ماه‌ها یا سال‌ها پس از قرار گرفتن در معرض آن‌ها بروز می‌کنند.

نمونه‌هایی از اثرات حاد حشره‌ کش‌ها شامل سوزش چشم، بثورات پوستی، تاول، کوری، تهوع، سرگیجه، اسهال و مرگ می‌شود. نمونه‌هایی از اثرات مزمن شناخته شده عبارت‌اند از سرطان‌ها، نقایص مادرزادی، آسیب‌های تولید مثل، نقص سیستم ایمنی، آسیب به سیستم عصبی و رشدی و اختلال در سیستم غدد درون ریز.

اثرات جانبی آفت ‌کش‌ها بر سلامتی

اثرات حاد سم حشره کش روی سلامت انسان

خطرات سمپاشی منزل و اثرات حاد و کوتاه مدت ناشی از قرار گرفتن در معرض آفت‌ کش‌ها شامل تحریک بینی، گلو و پوست است که باعث سوزش، خارش و همچنین بثورات و تاول می‌شود.

حالت تهوع، سرگیجه و اسهال نیز شایع است. افراد مبتلا به آسم ممکن است واکنش‌های بسیار شدیدی به برخی از آفت‌ کش‌ها، به ویژه ارگانوفسفره و کاربامات داشته باشند.

در بسیاری از موارد، علائم مسمومیت با آفت‌ کش‌ها شبیه علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا است. از آنجایی که بیماری‌های مرتبط با آفت‌ کش‌ها مشابه سایر بیماری‌ها به نظر می‌رسد، مسمومیت‌ ناشی از آفت‌ کش‌ها اغلب به اشتباه تشخیص داده شده و کمتر گزارش می‌شوند.

استعلام هزینه سمپاشی انواع حشرات موذی

علائم حاد ممکن است آن‌قدر شدید نباشد که فرد به پزشک مراجعه کند. یا ممکن است پزشک حتی فکرش را هم نکند که در مورد قرار گرفتن در معرض آفت‌ کش‌ها از بیمار خود سؤالاتی  بپرسد. با این حال، اگر فکر می‌کنید به خاطر آفت‌ کش‌ها مسموم شده‌اید، فوراً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

خطرات سمپاشی منزل

اثرات مزمن حشره‌ کش‌ها بر سلامتی

اثرات مزمن و بلند مدت آفت‌ کش‌ها روی سلامتی شامل سرطان و سایر تومورها است. آسیب‌های مغزی و سیستم عصبی، نقص در زمان تولد، ناباروری و سایر مشکلات تولید مثل و آسیب به کبد، کلیه‌ها، ریه‌ها و سایر اندام‌های بدن از جمله خطرات سمپاشی منزل برای از بین بردن حشرات هستند.

اثرات مزمن ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از قرار گرفتن در معرض حشره‌ کش‌ها ظاهر نشوند و تشخیص ارتباط تأثیر آفت‌ کش‌ها روی سلامتی دشوار خواهد شد.

مطلب پیشنهادی:سمپاشی آشپزخانه

در مطالعات انسانی ثابت شده که آفت‌ کش‌ها روی سرطان خون، لنفوم و سرطان‌های مغز، سینه، پروستات، بیضه و تخمدان‌ها نقش دارند. آسیب‌های باروری ناشی از آفت‌ کش‌ها شامل نقایص مادرزادی، مرده زایی، سقط جنین و ناباروری است.

برخی از آفت‌ کش‌ها به عنوان مختل کننده غدد درون ریز عمل می‌کنند و ثابت شده که باعث آسیب جدی به حیوانات، از جمله سرطان، نازایی و مشکلات رشدی می‌شوند. در نتیجه می‌توان با اطمینان گفت که خطرات سمپاشی منزل گریبان گیر حیوانات خانگی هم خواهد شد.

کودکان در برابر آفت‌ کش‌ها آسیب پذیرتر هستند

کودکان در برابر آفت‌ کش‌ها آسیب پذیرتر هستند زیرا اندام‌ها، دستگاه عصبی و سیستم ایمنی آن‌ها هنوز در حال رشد است. آنها همچنین قادر به سم زدایی و دفع آفت‌ کش‌ها نیستند. قرار گرفتن در معرض حشره‌ کش‌ها در طول دوره‌های رشد اولیه کودکان می‌تواند باعث آسیب دائمی آن‌ها شود.

در مورد کودکان، قرار گرفتن در معرض آفت‌ کش‌ها بیشتر از طریق پوست رخ می‌دهد و مشکلات پوستی در کودکان اولین مورد از خطرات سمپاشی منزل خواهد بود. کودکان تعداد تنفس بیشتری دارند و بنابراین آفت‌ کش‌های موجود در هوا را با سرعت بیشتری نسبت به بزرگسالان استنشاق می‌کنند.

کودکان همچنین نسبت به بزرگسالان تغذیه بیشتری دارند و ممکن است آفت‌ کش‌های بیشتری را همراه را با غذا مصرف می‌کنند. همچنین با افزایش تماس آن‌ها با زمین، چمن و زمین بازی، احتمال قرار گرفتن آن‌ها در معرض آفت‌ کش‌ها بیشتر می‌شود.

تأثیرات دسته‌بندی‌های خاصی از آفت‌کش‌ها

خطرات سمپاشی منزل به نوع آفت کش مورد استفاده بستگی دارد. در ادامه با برخی مواد سمی تشکیل‌دهنده حشره‌کش‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

ارگانوفسفات و کاربامات: این آفت‌کش‌ها همچون گازهای عصبی هستند. آن‌ها به مغز و سیستم عصبی حمله کرده و در انتقال سیگنال‌های عصبی اختلال ایجاد می‌کنند. علائم مسمومیت شامل سردرد، حالت تهوع، سرگیجه، استفراغ، درد قفسه سینه، اسهال، درد عضلانی و گیجی است. در موارد شدید مسمومیت، علائم می‌تواند شامل تشنج، مشکل در تنفس، بی‌اختیاری در ادرار، کما و مرگ باشد. مسمومیت حاد سیستم عصبی توسط این آفت‌کش‌ها سالانه صدها هزار نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پیرتروئیدها: این حشره‌کش‌ها مواد شیمیایی مصنوعی هستند که ساختاری شبیه به ترکیبات گیاهی دارند اما ماندگارتر هستند. این مواد برای سیستم عصبی سمی بوده و این نگرانی را تشدید می‌کنند که در دوران بارداری، جنین قادر به تجزیه مؤثر این مواد شیمیایی نباشد. علائم مسمومیت با پیرتروئید شامل لرزش، ترشح بزاق، سردرد، خستگی، استفراغ، سوزش و خارش پوست و تکان خوردن غیرارادی است. بسیاری از پیرتروئیدها باعث مشکلات طولانی مدتی می‌شوند.

ثبت سفارش سمپاشی خانه و محل کار

به عنوان مثال، سم رسمترین، سایپرمترین، فنوالرات و دلتامترین همگی باعث آسیب ژنتیکی و تولید مثل می‌شوند. داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های برنامه ملی پایش زیستی، قرار گرفتن در معرض پیرتروئید را با بیماری قلبی مرتبط می‌داند.

سم آفت‌کش‌ها چگونه وارد بدن ما می‌شوند؟

از جمله خطرات سمپاشی منزل می‌توان به ورود سم آفت‌کش‌ها به بدن اشاره کرد. به طور کلی سه راه وجود دارد که یک ماده شیمیایی یا سمی بتواند وارد بدن شود:

  • از طریق پوست
  • از طریق ریه‌ها یا استنشاقی
  • از طریق دهان

ورود سم به بدن از طریق پوست یا چشم

در اکثر موقعیت‌های کاری، جذب پوستی رایج‌ترین راه قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها است. با عدم رعایت اصول سمپاشی منزل افراد ممکن است در زمان ترکیب کردن یا استفاده از آفت‌کش‌ها در معرض پاشش آن‌ها قرار بگیرند.

تماس با پوست ممکن است زمانی رخ دهد که شما یکی از تجهیزات، لباس محافظ یا سطحی را که آفت کش روی آن اسپری شده را لمس کنید.

آفت‌ کش‌ها می‌توانند از طریق چشم هم جذب شوند. علاوه بر این، آفت‌ کش‌ها باعث آسیب‌های جدی  به چشم‌ها می‌شوند.

ورود سم به بدن از طریق استنشاق و ریه‌ها

استنشاق ممکن است هم‌زمان با فعالیت در نزدیکی پودرها، قطرات معلق در هوا یا بخارات رخ دهد. استفاده از یک آفت کش با فشار بالا، حجم بسیار کم یا تجهیزات سمپاشی می‌تواند خطر را افزایش دهد زیرا قطرات کوچک‌تر هستند و بیشتر در هوا پخش می‌شوند.

ورود سم به بدن از طریق بلع از راه دهان

در حالی که بلع از راه دهان روش کمتر رایجی برای قرار گرفتن در معرض آفت‌ کش‌ها است اما می‌تواند منجر به شدیدترین مسمومیت‌ها شود. موارد متعددی از مصرف تصادفی آفت‌کشی که در یک بطری یا فنجان یا ظرف نوشیدنی بدون برچسب از جمله قوطی یا بطری‌های نوشابه ریخته شده گزارش شده است.

کارگرانی که با آفت‌ کش‌ها کار می‌کنند نیز ممکن است به‌طور ناخواسته این ماده را هنگام غذا خوردن یا سیگار کشیدن مصرف کنند.

علائم مسمومیت با آفت‌ کش‌ها

در صورتی که اصول سمپاشی منزل به درستی رعایت نشود علائم مسمومیت با آفت‌ کش‌ها می‌تواند از تحریک خفیف پوست تا کما یا حتی مرگ متغیر باشد. دسته‌بندی‌های مختلف مواد شیمیایی انواع مختلفی از علائم را ایجاد می‌کنند. حساسیت افراد بسته به سطوح مختلف این مواد شیمیایی نیز متفاوت است.

برخی از افراد ممکن است هیچ واکنشی به تماسی که ممکن است باعث بیماری شدید در دیگران شود نشان ندهند. به دلیل نگرانی‌های مربوط به سلامت افراد ، مصرف‌کنندگان و کنترل‌کنندگان آفت‌ کش‌ها باید با علائم و نشانه‌های رایج مسمومیت با آفت‌ کش‌ها آشنایی کامل داشته باشند. اثرات یا علائم مسمومیت با آفت‌ کش‌ها را می‌توان به طور کلی به صورت موضعی یا سیستمیک تعریف کرد. درماتیت یا التهاب پوست به عنوان شایع‌ترین اثر موضعی گزارش شده مرتبط با قرار گرفتن در معرض آفت کش به اثبات رسیده است. علائم درماتیت از قرمز شدن پوست تا بثورات و تاول متغیر است.

خطرات سمپاشی منزل در برخی از افراد به صورت سرفه، خس خس سینه یا عطسه بروز می‌کند. برخی از افراد به بوی قوی و اثرات تحریک کننده مواد  نفتی که به عنوان افزودنی در محصولات آفت کش استفاده می‌شوند واکنش نشان می‌دهند.

یکی از علائم این است که چشم‌ها، غشاهای مخاطی بینی و حتی لایه‌های حساس دهان و پشت گلو تحریک و خراشیده می‌شوند. این علامت معمولاً در عرض چند دقیقه پس از دور شدن فرد از محل فروکش می‌کند. با این حال واکنش‌هایی همچون عطسه و سرفه و علائم شدید تنفسی حاد به احتمال زیاد یک واکنش حساسیت مفرط یا آلرژیک واقعی خواهند بود.

علائم واکنش آلرژیک از قرمزی و خارش چشم و پوست تا ناراحتی تنفسی شبیه به بیماری آسم متغیر است. اثرات سیستمیک با اثرات موضعی کاملاً متفاوت است. آن‌ها اغلب دور از نقطه تماس اصلی و در نتیجه جذب آفت کش در بدن و پخش شدن آن در بدن ایجاد می‌شوند. اثرات سیستمیک اغلب شامل تهوع، استفراغ، خستگی، سردرد و اختلالات روده‌ای است.

در موارد مسمومیت پیشرفته فرد ممکن است دچار تغییراتی در ضربان قلب، مشکلات تنفسی، تشنج و کما شود که منجر به مرگ خواهد شد.

جمع بندی

خطرات سمپاشی منزل در مورد همه آفت‌ کش‌ها به قوت خود باقی است. در صورت استفاده نادرست از حشره‌ کش‌ها و عدم رعایت اصول سمپاشی منزل این مواد شیمیایی می‌توانند برای انسان، حیوانات، سایر موجودات زنده و محیط زیست مضر باشند.

نکته مهم در کاهش خطرات سمپاشی منزل و استفاده از آفت‌ کش‌ها این است که همیشه با استفاده از پوشش محافظ و تجهیزات حفاظت فردی، در معرض قرار گرفتن خود را محدود کنید و در صورت امکان از آفت‌ کش‌هایی با میزان سمیت کم استفاده نمایید. مطالعه برچسب و رعایت نکات ایمنی خطرات ناشی از استفاده از آفت‌ کش‌ها را به حداقل می‌رساند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

سمپاشی حشرات موذی
سمپاشی انواع حشرات موذی با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید