نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

راهنمای انتخاب گیاهان مناسب محل کار با بررسی 10 گیاه

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

محل کار خانه دوم ماست و به‌همین خاطر بهتر است با انتخاب گل و گیاه مناسب محل کار، شادابی و زیبایی را نیز در آن به جریان درآوریم. همانطور که احتمالا می‌دانید، تحقیقات ثابت کرده است که وجود گل و گیاه مناسب باعث ایجاد روحیه مثبت و افزایش کارایی می‌شود و محققان توصیه می‌کنند که حداقل یک گیاه کوچک روی میز کار خودتان داشته باشید. گیاهان مناسب محل کار بسیار متنوع هستند و انتخاب میان آن‌ها شاید سخت باشد.

برای انتخاب گیاه مناسب برای کار باید به موارد مختلفی مثل شرایط آبیاری، نور مورد نیاز، شرایط محیطی و… توجه کنید تا بتوانید بهترین گزینه ممکن را برای انتخاب کنید. به همین خاطر قصد داریم در این مطلب از‌ مجله آچاره، چندین گیاه مناسب برای محل کار را به همراه شرایط نگهداری هرکدام معرفی کنیم تا شما بتوانید بهترین گیاه را انتخاب کنید. با ما همراه باشید:

چطور یک گیاه مناسب برای محل کار انتخاب کنیم؟

گیاهان مناسب برای محل کار باید دارای چند ویژگی خاص باشند تا مزاحمت زیادی در محل کار برای شما ایجاد نکنند. مهم‌ترین نکته برای انتخاب گیاهان مناسب برای محل کار این است که نباید ارتفاع زیادی داشته باشد و در عین حال اندازه گلدان آن هم باید کوچک باشد تا جلوی دید کسی را نگیرد. همچنین کارشناسان توصیه می‌کنند گیاه دارای برگ آویز نباشد تا میز کارتان خیلی شلوغ به نظر نرسد.

در صورتی که محل کارتان کوچک است می‌توانید از آویز گلدان هم استفاده کنید. این نوع گیاه‌ها را می‌توانید در محل‌های کم رفت و آمد مثل گوشه اتاق نصب کنید تا مانع رفت و آمد همکاران نشود و در عین حال جذابیت محیط کارتان را افزایش دهد.

انتخاب گیاه مناسب محل کار

ویژگی‌های گیاهان مناسب برای محل کار

گیاهی که برای محل کار استفاده می‌کنید باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  1. همیشه سبز باشد.
  2. نسبت به شرایط متفاوت آبیاری و نوری مقاوم باشد.
  3. حشرات را جذب نکند.
  4. رایحه‌ای خیلی قوی نداشته باشد (با گلهای آپارتمانی خوشبو آشنا شوید!)
  5. حتی‌الامکان توانایی تصفیه هوا داشته باشد  (15 گیاه تصفیه کننده هوا که به نور کم نیاز دارند)
  6. نیازی به‌ مراقبت زیاد نداشته باشد.
  7. برگ خشک کمی تولید کند.
  8. نیازی به عوض کردن سریع گلدان نداشته باشد.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

گیاهان مناسب برای ادارات

۱- پتوس

پتوس یک گیاه خیلی زیبا است که به صورت سبز یکدست یا ابلق با رگه‌های سبز و سفید در بازار وجود دارد. این گیاه قابلیت قلمه‌زنی و تکثیر نیز دارد و می‌توانید تا چند ماه آن را داخل آب و بدون خاک نگهداری کنید. پتوس از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند در مدت کوتاهی، محل کار شما را به یک مکان زیبا و جذاب تبدیل کند.

آبیاری این گل باید هفته‌ای دوبار باید انجام شود و بهترین نشانه برای اینکه بفهمید گلدان به آب نیاز دارد این است که سطح خاک آن خشک شده باشد. همچنین درصورتی‌که به برگ‌های آن آب اسپری کنید، اندازه برگ‌های آن نیز رشد می‌کند. نکته جالب این است که این گیاه به نور مستقیم نیاز ندارد و به همین خاطر یکی از بهترین گزینه‌ها برای محل کار به شمار می‌رود.

گیاهان مناسب محل کار پتوس

۲- گیاه گندمی یا عنکبوتی

گیاه گندمی یا عنکبوتی نیز یکی دیگر از گیاهان مناسب برای محل کار به شمار می‌رود. این گیاه تقریبا به هیچ‌گونه نگهداری نیاز ندارد و در عین حال یکی از بهترین گزینه‌ها برای تصفیه هوا به شمار می‌رود. آبیاری این گیاه به‌صورت متوسط هفته‌ای دوبار انجام می‌شود اما تا دو روز هم بدون آب دوام می‌آورد. شرایط نوری موردنیاز گیاه، نور متوسط است، اما در سایه هم می‌توانید از آن نگهداری کنید. همچنین گیاه گندمی نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.

گیاه عنکبوتی از گیاهان مناسب محل کار

۳- فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین یک گیاه نسبتا بزرگ است که برای تصفیه هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ‌های براق و سبز زیبای این گیاه باعث زیبایی هرچه بیشتر محل کار شما خواهد شد. البته با توجه به ابعاد بزرگ آن، فیکوس بنجامین برای محیط‌های کوچک توصیه نمی‌شود.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

گیاه فیکوس بنجامین باید به‌صورت مرتب هفته‌ای یکبار آبیاری شود و به نور غیرمستقیم زیادی هم نیاز دارد. معمولا این گیاه را در فضاهای خالی بزرگ قرار می‌دهند. فیکوس به مراقبت چندانی ندارد. فقط کافی است مکان آن را خیلی تغییر ندهید و در عین حال مراقب باشید که در معرض هوای سرد هم قرار نگیرد.

فیکوس بنجامین

۴- سانسوریا شمشیری

سانسوریا شمشیری یکی دیگر از گیاهان مناسب محل کار به‌شمار می‌رود که معمولا برای قدرت بالای تصفیه هوا از آن استفاده می‌شود. این گیاه در طول شب، دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل می‌کند.

سانسوریا شمشیری از  گیاهانی است که نیاز به آب کم دارد و حتی در صورتی که ماهی یکبار هم آن را آبیاری کنید اتفاق خاصی برای این گیاه رخ نمی‌دهد. شرایط نوری هم برای این گیاه تفاوتی ندارد و حتی در صورتی که در سایه یا نور مستقیم آفتاب هم قرار بگیرد به رشد خودش ادامه خواهد داد. این گیاه معمولا در گوشه دیوارها و فضاهای خالی قرار می‌گیرد و می‌توانید از آن برای جدا کردن بخش‌های مختلف محل کار خودتان هم استفاده کنید.

سانسوریا شمشیری از گیاهان مناسب محل کار

۵- فیکوس

برگ‌های سبز براق و ضخیم این گیاه، علاوه‌بر ظاهر زیبایی که به محیط کار شما می‌بخشند، به تصفیه هوا نیز کمک می‌کنند. در صورتی که به دنبال زیبایی محل کار خودتان هستید، بدون شک گیاه فیکوس یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما محسوب می‌شود.

این گیاه باید حداقل هفته‌ای یک بار آبیاری شود و همچنین لازم است که در نزدیکی پنجره‌های پرنور قرار بگیرد. البته توصیه می‌شود پشت پنجره یک پرده قرار داشته باشد زیرا گیاه فیکوس در برابر نور مستقیم کمی ضعیف می‌شود. برای نگهداری از این گیاه لازم است چند وقت یکبار، سطح برگ‌های آن را تمیز کنید.

وینتر فیکوس

۶- اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم یا زنبق صلح یکی از گیاهان مقاوم آپارتمانی است. مناسب برای ادارات و محل کار است که توانایی بسیار بالایی در تصفیه هوا دارد. برگ‌های براق و گل‌های قاشقی سفیدرنگ این گیاه، ظاهر بسیار زیبایی به محل کار شما می‌بخشد و در عین حال از مقاومت بالایی برخوردار است.

گیاه اسپاتی فیلوم را می‌توانید دو هفته یکبار آبیاری کنید و در شرایط نوری متوسط تا کم نیز دوام می‌آورد. به همین دلیل اگر در محل کار شما نور طبیعی کمی وجود دارد، می‌توانید از اسپاتی فیلوم نگهداری کنید. مراقبت مورد نیاز این گیاه هم خیلی کم است و می‌توانید در هوای سرد و خشک نیز از آن نگهداری کنید.

اسپاتی فیلوم

۷- زامیفولیا

زامیفولیا یک گیاه با برگ‌های سبز پررنگ مایل به تیره است که نقش بسیار موثری در تصفیه هوا دارد. نمونه مشکی این گیاه با برگ‌های سیاه رنگ خود یک گزینه مناسب برای افرادی می‌باشد که به دنبال یک گیاه خاص برای محل کار خودشان هستند.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

در صورتی که فراموش می‌کنید به گیاه خودتان آب بدهید، گیاه زامیفولیا برای شما خلق شده است. این گیاه می‌تواند مدت‌ها بدون آب دوام بیاورد و نیازی نیست که هر روز آن را آبیاری کنید. بهتر است زامیفولیا را در محیط‌هایی که نور غیرمستقیم زیادی دارند قرار دهید، اما از آنجایی که تقریبا جزو گیاهان بدون نیاز به نور است، می‌تواند نور کم را هم تا مدت زیادی تحمل کند. بهتر است برای رشد بیشتر زامیفولیا، حداقل ماهی یکبار به آن کود بدهید.

گیاه زاموفیلیا

۸- شفلرا

شفلرا یک گیاه با برگ‌های سبز و چتری است و می‌تواند یک گزینه مناسب برای فضاهای خالی محل کار شما باشد. شرایط نگهداری شفلرا نسبت به دیگر گیاهان مناسب برای محل کار، حساس‌تر است. برای مثال آبیاری آن نباید خیلی کم یا خیلی بیش از حد باشد.

در صورت آبیاری نامناسب، برگ‌های این گیاه به سرعت زرد خواهند شد. همچنین شفلرا باید در محلی قرار بگیرد که دارای نور غیرمستقیم متوسط تا زیاد باشد. گیاه شفلرا سرعت رشد متوسطی دارد و به همین خاطر نیازی نیست که مدام گلدان آن را تعویض کنید؛ فقط لازم است مراقب آفت یا شته روی برگ‌ها باشید و در صورت مشاهده این موارد، به‌سرعت گیاه را سم‌پاشی کنید.

شفلرا از گیاهان مناسب محل کار

۹- کاکتوس و ساکولنت

یکی از پراستفاده‌ترین انواع گیاه رومیزی، کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها هستند. این گیاهان تنوع بسیار زیادی دارند و در صورتی که در محل کار شما نور کافی وجود دارد، می‌توانند بهترین گزینه برای روی میز کارتان باشند. در حال حاضر بیش از دو هزار نوع کاکتوس در سراسر جهان وجود دارد و به همین خاطر دست شما برای انتخاب باز است. همچنین از آن‌جایی که این گیاه آب را در خود ذخیره می‌کند، نیازی هم به آبیاری زیاد ندارد.

کاکتوس و ساکولنت‌ها

۱۰- تراریوم

تراریوم‌ها نیز یکی دیگر از گیاهان مناسب برای محل کار هستند. تراریوم در واقع یک محفظه کوچک شیشه‌ای است که می‌توانید گیاهان مختلفی را داخل آن بکارید. به دلیل فضای بسته تراریوم، نیازی نیست که مدام آن را آبیاری کنید. معمولا بسته به شرایط محل زندگی خودتان، می‌توانید این گیاه را هر دو هفته یکبار آبیاری کنید. شرایط نوری مورد نیاز تراریوم هم نور زیاد اما غیرمستقیم است و نباید گیاه را در معرض نور مستقیم زیاد قرار دهید.

تراریوم

سخن نهایی

در این مطلب تلاش کردیم لیست کاملی از گیاهان مناسب برای محل کار را در اختیار شما قرار دهیم. در صورتی که در این رابطه سؤال یا مشکلی دارید، از طریق بخش نظرات همین مطلب با ما در ارتباط باشید. کارشناسان  باغبانی آچاره آماده‌اند تا به تمامی سوالات شما در زمینه نگهداری گیاهان در محل کار پاسخ دهند.

گیاهان آپارتمانی به کوددهی، آبیاری و بسیاری دیگر از مراقبت‌ها نیاز دارند پس به‌راحتی ممکن است محل (اتاق خواب، پذیرایی و…) بهم ریخته شود مخصوصا اگر تعداد گلدان‌ها بالا باشد. برای نظافت منزل بعد از این نوع بهم ریختگی‌ها با آچاره در ارتباط باشید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید