آیا روش تشخیص پریز برق و تلفن را می‌دانید؟

برقکاریساختمانسیم‌ کشی تلفنکلید و پریز

وقتی یک تلفن، یا لامپ و سایر وسایل برقی کار نمی‌کنند، برخی سریعا می‌گویند، وسیله مورد نظر سوخته و باید یکی دیگر خریداری شود. اما چنین نیست، تجربه نشان داده که این مشکل اکثرا به دلیل معیوب بودن پریز برق است. پس پیش از هرکاری باید پریزها را چک کرد. برای تشخیص پریز برق و تلفن از لحاظ سالم یا معیوب بودن، باید یک سری تجهیزات مثل فازمتر و پیچ گوشی تهیه کرده و مطابق با مراحل ذکر شده، پیش بروید. در ادامه مطلب به شما نشان خواهیم داد که چگونه مشکل اصلی را جستجو کرده و آن را حل کنید.

نحوه تشخیص پریز برق و تلفن

تشخیص پریز برق و تلفن کار ساده‌ای است، زیرا ظاهر این دو پریز کاملا متفاوت می‌باشد. پریزهای برق چه از نوع قدیمی باشد و چه جدید، در بخش بیرونی دارای سه منفذ بوده که منفذ وسط با یک پیچ، پر شده است. اما پریزهای تلفن این چنین نیستند. معمولا پریزهای تلفن 4 منفذ و یک جای سوکت دارند که یکی از این منافذ محل قرارگیری پیچ می‌باشد (در برخی نمونه‌ها ظاهر پریز تلفن اندکی متفاوت است). اگر هر دو پریز را باز کنید، درون آن تعدادی سیم خواهید دید. منشا برق سیم‌های درون این دو نوع پریز یکسان نیست. پریزهای تلفن برق خود را به صورت مستقیم تامین کرده و پریزهای معمولی، برای تامین برق به روش متناوب عمل می‌کنند. به همین دلیل است که در صورت متصل نبودن دو شاخه تلفن به پریز، خط تلفن ثابت شما خاموش نمی‌شود.

عیب‌یابی پریز برق و تلفن

ما در تیتر قبل، نحوه تشخیص پریز برق و تلفن را بیان کردیم. مثل وسیله جانبی الکترونیکی، این پریزها ممکن است خراب شده یا بسوزند. از این رو، ما عنوان نمونه به عنوان نمونه به شما نشان خواهیم داد که در صورت کار نکردن پریز برق چه اقداماتی را باید انجام دهید. قبل از هر کاری شما به یک سری ابزار نیاز دارید که عبارتند از:

عیب‌یابی پریز برق و تلفن

  • انواع پیچ گوشتی چهار گوش و خطی
  • چراغ قوه
  • دم باریک
  • تستر ولتاژ (یا همان فازمتر)

برای تشخیص پریز برق و تلفن ابتدا باید راه حل‌های ساده را بررسی کرد. پس مطابق با گام‌های زیر پیش بروید:

گام اول جهت تشخیص مشکل پریز برق و تلفن

قبل از بررسی جعبه فیوزها، اولین کار این است که سایر پریزها را چک کنید و ببینید کار می‌کنند یا خیر. پس چراغ‌های بخش‌های مختلف خانه را روشن و خاموش کنید. بعد از آن که مطمئن شدید بقیه پریزها سالم هستند، با  یک فازمتر یا وصل کردن یک لامپ به پریز معیوب، چک کنید که آیا برق وارد پریز می‌شود یا خیر. قبل از این کار، لامپ‌ها و وسایل برقی را از پریزهای معیوب جدا کنید.

گام دوم

در این مرحله از تشخیص پریز برق و تلفن باید کلیدهای مدار را بررسی کرد. به سراغ جعبه فیوزها رفته تا فیوزها یا سیم‌های سوخته و قطع شده درون جعبه را پیدا کنید.

گام سوم

چک کنید که آیا کلید فیوز پریده است یا اینکه آیا اثری از سوختگی و دوده‌های سیاه روی سیم‌ها و فیوزها مشاهده می‌کنید یا خیر.

گام چهارم

بعد از فیوز‌ها مدارهای قطع کلید را بباید بررسی کرد. با جستجوی دستگیره‌های مدارهای کلید قطع که با بقیه ردیف نشده‌اند، می‌توانید شکن‌های خاموش را تشخیص دهید. دسته‌های آن را به سمت موقعیت «روشن» فشار دهید.

تشخیص خرابی پریز برق

گام پنجم 

بریکر (مدار قطع) را ریست کنید. پس برای این کار، دسته را محکم به حالت “خاموش” فشار دهید.

گام ششم برای تشخیص مشکل پریز برق و تلفن

دوباره بریکر را فشار دهید تا ریست شود. با فشار دادن محکم دسته به حالت “روشن”، بریکر را بازنشانی کنید. بعد از ریست باید دسته بریکر با بقیه هم ردیف شود.

مطلب پیشنهادی آموزش سیم کشی روکار تلفن

گاهی اوقات، پیدا کردن این مورد کار راحتی نیست. اگر محل قطعی بریکر را پیدا نکردید،  هر شکن را محکم فشار داده تا در موقعیت “خاموش” قرار گیرد. سپس دوباره آنها را روشن کنید.اگر بریکر خاموش بدون خاموش شدن مجدد تنظیم نشود، ممکن است یک اتصال کوتاه بالقوه خطرناک یا وضعیت خطای زمین وجود داشته باشد. در چنین شرایطی بریکر را خاموش کرده تا زمانی که مشکل را پیدا کنید.

گام هفتم

در این مرحله از تشخیص پریز برق و تلفن از لحاظ خرابی، باید فیوزها تعویض شوند.

تشخیص خرابی پریز تلفن

گام هشتم

GFCI‌ها (قطع‌کننده مدار خطای زمین) را بررسی کنید.

گام نهم

مخزن محافظت شده “پایین دست” در صورتی که دارای حفاظت GFCI باشد باید برچسب گذاری شود. نشتی جریان در هر یک از پریزها، GFCI را از بین می‌برد و باعث می‌شود تمام پریزهای متصل به آن از بین بروند.

مطلب پیشنهادی 5 مشکل رایج در عیب یابی سیم کشی تلفن

گام دهم

GFCI‌های بخش‌های مختلف را  تست و بازنشانی کنید. اگر با فشار دادن دکمه “تست” GFCI بازنشانی نشود یا دکمه بیرون نیاید، ممکن است GFCI برق نداشته یا دکمه آن مشکل داشته باشد.اگر یک GFCI تنظیم مجدد نمی‌شود و پریز خاموش شما را روشن نمی‌کند، آخرین راه حل این است که به دنبال اتصالات شل باشید.

گام یازدهم

اگر همچنان برق وارد پریز نمی‌شود، باید به دنبال یک ارتباط شل باشید. اتصالات شل سه نوعند:

  1. پیچ‌های ترمینال شل
  2. اتصالات شل و چاقو
  3. سیم‌های شل در اتصالات سیم.

خرابی پریز برق

هنگامی که پریز خود را بردارید و به جعبه برق نگاه کنید، ممکن است یک یا چند مورد از این موارد را پیدا کنید.

گام دوازدهم

بعد از اطمینان از خاموش بودن تمامی کلیدهای خانه و کار نکردن از وسایل برقی، کلید اصلی را خاموش کرده تا برق کل خانه قطع شود.

گام سیزدهم

پایانه‌های پیچ را از نظر سیم‌های شکسته یا شل شده بررسی کنید. سیم را در هر ترمینال پیچ با دقت خم کنید تا ببینید شل شده است یا خیر. همچنین به دنبال سیم یا پیچ شکسته، سوخته یا ذوب شده باشید.

گام چهاردهم

اگر یک اتصال شل را در پریز پیدا کردید، چه در ترمینال پیچ یا یک اتصال ضربه ای، پریز معیوب را با یک پریز جدید جایگزین کنید. نکته: اتصالات شل تقریباً همیشه گرمای اضافی ایجاد می‌کند که می‌تواند به پریز آسیب برساند و منجر به مشکلات بعدی شود.

 پریز برق و تلفن

با خم کردن یک حلقه در انتهای سیم‌های سیاه، خنثی و زمین، یک خروجی جدید نصب کنید. سیم سیاه را به پیچ برنجی، سیم سفید خنثی را به پیچ نقره‌ای و سیم زمین را به پیچ زمین سبز وصل کنید. سیم‌ها را در جهت عقربه‌های ساعت دور پیچ ها حلقه کرده و سفت کنید.

مطلب پیشنهادی تعمیر سیم کشی تلفن

گام پانزدهم برای تشخیص مشکل پریز برق و تلفن

به عنوان یک صرفه جویی در زمان برای برقکارها، برخی از پریزها را می توان با فشار دادن سیم‌های جدا شده در سوراخ‌های پشت پریز سیم کشی کرد. با اینکه این نوع سیم‌کشی یک روش متداول است، اما می تواند به مرور زمان شل شده و مشکلاتی را ایجاد کند.

گام شانزدهم

اتصالات سیم را برای سیم‌هایی که شل شده‌اند، باید برطرف شوند. برای این کار، سیم‌ها را در کانکتورها بکشید. کانکتور سیم را بگیرید. هر یک از سیم‌های بسته را بکشید تا ببینید آیا هر یک از آنها شل شده است یا خیر. اگر سیم شلی پیدا کردید، کانکتور سیم را بردارید. تمام سیم‌های بسته را برش دهید (باید حدودا 5 تا 10 سانتی‌متر از روکش سیم‌ها را بردارید تا رشته‌های مسی مشخص شوند).

برای سیم کشی تلفن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

گام هفدهم

کانکتور را دوباره نصب کنید. برای این کار، سیم‌ها را جمع کنید، مطمئن شوید که انتهای آن‌ها در یک ردیف قرار گرفته‌اند، و روی یک رابط سیم جدید را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.  با خواندن برچسب روی بسته بندی کانکتور سیم، کانکتور را با تعداد سیم‌ها مطابقت دهید. حال کلید مدار اصلی را دوباره روشن کنید. حالا دوباره پریزها را تست کنید تا ببینید آیا مشکل را حل کرده اید یا خیر.

کلام آخر

ما در این مقاله ابتدا نحوه تشخیص پریز برق و تلفن را برای شما آوردیم تا در صورت خراب شدن پریزهایشان، بتوانید سریع‌تر مشکل را برطرف کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. تمام پریزای تلفن خونمون یجور خراب شده هر پریز هم سیم هاش متفاوته یجا دوتا سیمه یجا چنتا سیم چطور باید تشخیص بدم چه سیمی به کدوم وصل شه و کدوم سیما به پریز ؟,ممنون میشم زود جوابمو بدین

    1. برای انجام این کار نیاز هست که اهم متر داشته باشید اگر اهم متر ندارید باید تمامی پریزها رو باز کنید و سیم ها رو بکشید ببینید از کجا تکون میخوره، به همین ترتیب ادامه بدید تا سر سیم ها پیدا بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

سیم کشی تلفن
خدمات تخصصی سیم کشی تلفن با آچاره

 

کلیک کنید