تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

راهنمای جامع تعویض و تعمیر رادیاتور پراید

خودروسرویس و نگهداری

قبل از اینکه بخواهیم مراحل تعویض و تعمیر رادیاتور پراید را توضیح دهیم، بهتر است ابتدا با رادیاتور و عملکرد آن آشنا شوید.

یک خودرو زمانی که روشن و در حال حرکت است، به علت احتراق سوخت و سرعتی که دارد گرما و حرارت زیادی تولید می‌کند.  این گرمای ناشی از کارکرد ماشین می‌تواند موجب آسیب رساندن و ذوب شدن قطعاتی مانند پیستون، سیلندر و واشر سر سیلندر شود.

رادیاتور ماشین به‌عنوان یک خنک‌کننده برای ماشین عمل می‌کند و وظیفه آن کاهش این فشار حرارتی است. با این توضیحات کاملا مشخص است که عملکرد رادیاتور خودرو چقدر برای سیستم موتور خودرو حیاتی است.

شما می‌توانید برای تعمیر رادیاتور و تعمیر تخصصی خودرو از طریق ثبت درخواست در صفحه تعمیرات خودرو آچاره از تعمیرکاران ممتاز شهر خود به رایگان مشاوره دریافت کنید و در صورت لزوم از این سرویس استفاده کنید.

عملکرد رادیاتور خودرو – اجزای تشکیل‌دهنده رادیاتور پراید

قبل از انجام هر کاری برای تعمیر رادیاتور پراید، بهتر است ابتدا با اجزای تشکیل‌دهنده آن آشنا شوید. در اینفوگرافی زیر می‌توانید نمای شماتیک اجزای رادیاتور را ببینید.

 car-radiator-schematic

دنبال کردن مسیر حرکت سیال در رادیاتور پراید، که با هدف خنک‌کنندگی آن انجام می‌شود، یکی از گام‌های مهمی است که باید برای  آموزش تعمیر رادیاتور پراید بردارید. در تصویر زیر با پیگیری فلش‌ها این مسیر را دنبال کنید.

Troubleshooting-and-repairing-Pride-radiators - تعمیر رادیاتور پراید

آشنایی با نحوه عملکرد رادیاتور می‌تواند به شما در عیب یابی و تعمیر رادیاتور پراید کمک کنید. حرارت ایجاد شده توسط موتور و احتراق سوخت باید به گونه‌ای تعدیل شود و این کار از طریق انتقال آب به محیط صورت می‌گیرد.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

آب خنکی که در مخزن پایینی رادیاتور قرار دارد، از طریق لوله وارد موتور می‌شود و با گردش در داخل سیستم موتور، آن را خنک می‌کند. این آب بعد از گردش و گرفتن گرمای سیلندر و سرسیلندر و محفظه احتراق، در حالی که دمای بالایی پیدا کرده است برمی‌گردد و وارد مخزن بالایی رادیاتور می‌شود.

در پشت رادیاتور دو فن مکانیکی و الکتریکی تعبیه شده است که گرمای آب رادیاتور را می‌گیرد و پس از خنک شدن، آب دوباره در مسیر گردش قرار می‌گیرد.

علت تعبیه کردن دو مدل فن برای این است که فن مکانیکی با نیروی ماشین کار می‌کند و به‌محض خاموش شدن ماشین متوقف می‌شود، اما فن الکتریکی انرژی خود را از باتری ماشین دریافت می‌کند و تا زمان خنک شدن کامل سیستم به کار خود ادامه می‌دهد.

مقاله پیشنهادی چگونه باید نشتی سانروف خودروی خود را رفع کنید؟

مراحل تعویض و تعمیر رادیاتور پراید

نکته مهم: یادتان باشد قبل از اینکه تعویض رادیاتور پراید را شروع کنید از سرد بودن کامل ماشین مطمئن شوید.

برای این کار به ابزار زیر نیاز دارید:

  • پیچ گوشتی
  • آچار ۱۰
  • مایع ضد یخ و آب رادیاتور
  • رادیاتور

و اما شروع مراحل تعویض رادیاتور پراید

1- با استفاده از آچار 10 بست‌های نگه‌دارنده رادیاتور را باز کنید.

2- بست شلنگ مرتبط بین رادیاتور و ترموستات را باز کنید.

Replacement-and-repair-of-Pride-radiator

3- بست شلنگ زیری رادیاتور را هم باز کنید.

4- سوکت موتور فن و مقاومت فن را بکشید.

Pride-radiator-repair

5- رادیاتور را به آرامی بیرون بکشید و با استفاده از آچار 10، ۴ عدد پیچ دور فن رادیاتور را باز کنید.

Can-you-repair-a-car-radiator

6- هنگام جا زدن رادیاتور به پایه آن دقت کنید و از گیرس برای جا زدن شلنگ رادیاتور استفاده کنید. در صورتی که بست شلنگ خراب است، حتماً آن را عوض کنید.

Pride-radiator-components

دلایل تعویض یا تعمیر رادیاتور پراید

ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که چرا رادیاتور پراید خراب می‌شود و نیاز به تعمیر و تعویض دارد و یا چه زمانی باید این کار انجام شد. موارد ذیل پاسخ کوتاهی به پرسش شما است:

  • وجود مشکل در اتصالات رادیاتور
  • پارگی و یا ترک خوردن لوله‌های انتقال آب
  • سوختن فیوز فن رادیاتور
  • خرابی واترپمپ
  • خرابی ترموستات
  • سوراخ شدن مخزن آب رادیاتور

تعمیر رادیاتور بخاری پراید

اگر بخاری ماشین شما به درستی کار نمی‌کند و باد گرمی ندارد یکی از دلایل آن می‌تواند خرابی رادیاتور بخاری باشد. چون اگر رادیاتور بخاری به‌درستی کار نکند بخاری توانایی پرتاب و پمپاژ باد گرم را ندارد.

در چنین شرایطی یا باید برای تعمیر رادیاتور بخاری پراید اقدام کنید و یا آن را عوض کنید. در ادامه ما هم نحوه تعمیر رادیاتور پراید و هم نحوه تعویض آن را برای شما توضیح می‌دهیم.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

آموزش تعمیر رادیاتور بخاری پراید

برای شروع کار، این ابزار و لوازم را دم دست بگذارید تا کار را شروع کنیم:

  • پیچ گوشتی چهار سو
  • پیچ گوشتی دو سو
  • انبر دست
  • پیچ گوشتی مچی
  • آچار بکس ۱۰
  • رابط کوتاه
  • جغجغه
  • چراغ قوه
  • آچار بکس ۱۹

برای رفع مشکل رادیاتور بخاری پراید 8 مرحله زیر را اجرا کنید.

1- در گام اول برای تعویض و یا تعمیر رادیاتور بخاری پراید باید اتصال شلنگ بخاری به رادیاتور را از طرفی که به موتور وصل می‌شود را باز کنید.

Pride-heater-radiator-repair

2- حالا برای اینکه بتوانید به بخاری دسترسی پیدا کنید، باید قسمت میانی را باز کنید.

3- بعد از پیدا کردن دسترسی به بخاری خودرو که در زیر داشبورد قرار دارد، باید همه پیچ‌هایی که به بخاری وصل شده است را باز کنید.

4- سه عدد پیچی که روی بخاری بسته شده است را باز کنید و فن را جدا کنید.

Repair-Radiator-Leaks

5- برای تعمیر رادیاتور پراید تمام فیش‌های متصل به بخاری را باز کنید و بخاری را بیرون بکشید.

6- چهار پیچ بسته شده روی بخاری را باز کنید و قاب یا صفحه را بلند کنید.

مراحل تعمیر رادیاتور پراید

7- بعد از بلند کردن قاب شما به رادیاتور بخاری دسترسی پیدا می‌کنید و می‌توانید تعویض رادیاتور پراید را انجام دهید.

8- بعد از اینکه رادیاتور جدید را با رادیاتور قدیمی عوض کردید، تمام مراحل گفته شده را از آخر به اول اجرا کنید. مطمئن شوید که اتصالات به درستی در جای خود قرار گرفته‌اند و محکم شده‌اند. و از گرمای مطبوع بخاری خود لذت ببرید.

عویض رادیاتور بخاری پراید

رادیاتور کولر پراید

کولر خودرو یکی از مهم‌ترین بخش های ماشین به خصوص در روزهای گرم سال است و یکی از مهم تر ین اجزای تشکیل‌دهنده ان رادیاتور است.

خرابی رادیاتور کولر یکی از عواملی است که می‌تواند موجب درست کار نکردن کولر شود که در این صورت باید برای تعمیر رادیاتور کولر پراید اقدام کنید.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

وظیفه رادیاتور کولر چیست؟

رادیاتور کولر گاز با فشار بالا را تبدیل به مایع با فشار بالا می‌کند و یک نوع مبدل حرارتی است و در واقع عمل چگالش را انجام می‌دهد.

کندانسور کولر، گرمای گاز خنک‌کننده را می‌گیرد و زمانی که دمای سیال کم شد از طریقه دریچه‌های رادیاتور کولر آن را خارج می‌کند. در صورتی که گرد و خاک و غبار وارد کندانسور و رادیات شوند، دیگر رادیاتور نمی‌تواند به خوبی عمل خنک کردن را انجام دهد.

رانندگان با تجربه همواره به این نکته توجه دارند و بنا بر تجربه با غبارروبی و رسوب‌گیری دوره‌ای، به افزایش عمر مفید رادیاتور و کیفیت کارکرد آن کمک می‌کنند.

علائم فرارسیدن زمان تعمیر کولر پراید

  • بوی سوختگی در داخل کابین خودرو احساس شود.
  • از دریچه‌های کولر هوای گرم خارج شود.
  • بیش از اندازه معمول در رادیاتور کولر بخار جمع شود.
  • در زیر ماشین مایعات نشت کند.
  • چراغ هشدار خودرو روشن شود.

داغ کردن موتور پراید

اگر هنگام رانندگی متوجه شدید دمای موتور بیش از اندازه بالاست و یا صدای غیر متعارف از موتورتان شنیدید با رعایت احتیاط بایستید، کولر را خاموش کنید و دنده را خلاص کنید و ترمز دستی را بکشید و دو حالت زیر را بررسی کنید:

اگر سیال خنک‌کننده یا بخارات از رادیاتور برون می‌آید موتور را خاموش کنید. سوایچ را در حالت روشن یا On قرار دهید تا فن عمل کند (استارت نزنید و موتور را روشن نکنید).

اگر فن شما کار نکرد حتما به یک تعمیرکار مراجعه کنید تا نقص آن را رفع کند. از راهنمایی‌هایی که در بخش انتهایی مقاله آمده است نیز می‌توانید کمک بگیرید.

حالت دوم زمانی است که سیال خنک کننده از رادیاتور بیرون نمی‌زند. در این صورت در حالتی که موتور در دور آرام کار می‌کند کمی شکیبایی کنید تا موتور خنک شود و نشانگر دما را چک کنید. اگر دما کاهش نیافت موتور را خاموش کنید. حتما سطح خنک کننده را چک کنید.

اگر سطح آن کم بود بررسی کنید که نشتی در رادیاتور، درب آن، پمپ، بخاری و شلنگ‌ها وجود دارد یا خیر. اگر نشتی در سیستم خودرو وجود داشت به هیچ عنوان موتور را روشن نکنید.

برای بررسی سطح مایع خنک‌کننده، وقتی موتور سرد است ایندکسر مخزن را چک کنید. سطح مایع باید بین Max و Min قرار بگیرد. بیشتر بودن سطح مایع از علامت حداکثر نیز مانند کم بودن آن برای سلامت خودرو شما مضر است.

چک کردن سطح مایع خنک کننده رادیاتور در تعمیر رادیاتور بخاری پراید

نکات ایمنی برداشتن درب رادیاتور

مهم‌ترین نکته در آموزش تعمیر رادیاتور پراید این است که اگر تجربه کافی در تعمیر خودرو ندارید هرگز نباید بدون کسب اطلاعات کافی دست به عمل بزنید. باز کردن درب رادیات اگرچه امری ساده به نظر می‌رسد اما اگر نکات ایمنی که در ادامه خواهیم گفت را رعایت نکنید ممکن است آسیب جدی ببینید.

هرگز وقتی موتور روشن است درب رادیاتورش را باز نکنید چون علاوه بر اینکه خطر سوختگی وجود دارد، سیستم خنک کنندگی و موتور آسیب می‌بینند.

لذا اول موتور را خاموش کنید و بعد به کمک دستمال درب رادیاتور را (با چرخش خلاف عقربه‌های ساعت) تنها تا اولین پله باز کنید. در این مرحله اجازه دهید فشار کاهش یابد و سپس کاملا درب رادیاتور را باز کنید.

حتما از کافی بودن ضد یخ در رادیاتور پراید مطمئن شوید و از ضد یخ استاندارد که تاثیر منفی روی رگلاتور ندارد استفاده شود. وقتی موتور پراید گرم است به هیچ عنوان درب رادیاتور را باز نکنید چون ممکن است آب داغ به بیرون جهیده و باعث سوختگی شود.

تعمیر موتور فن رادیاتور پراید

یکی دیگر از عواملی که ممکن است باعث شود به اشتباه تصور کنیم که رادیاتور ماشین دچار مشکل شده و باید برای تعمیر رادیاتور پراید اقدام کنیم، خرابی موتور فن رادیاتور است. در این قسمت ما به بررسی دلایل و علائم خرابی موتور فن و روش تعمیر موتور فن رادیاتور پراید می‌پردازیم.

علائم خرابی موتور فن رادیاتور پراید:

  • کار نکردن موتور فن
  • ضعیف کار کردن موتور فن
  • فن کار می‌کند اما دمای موتور همچنان بالا است.
  • فن صدای اضافی ایجاد می‌کند و می‌لرزد.
  • چراغ هشدار ماشین روشن می‌شود.

در اکثر موارد خرابی فن به دلیل سوختن و یا خرابی مقاومت فن اتفاق میفتد. از نشانه‌های خرابی مقاومت فن این است که زمانی که ماشین داغ می‌شود، فن روی دور کند کار نمی‌کند و مستقیم وارد دور تند می‌شود و چراغ خطر ماشین روشن می‌شود.

مراحل باز کردن فن برای تعمیر فن رادیاتور پراید

باز کردن فن  در تعمیر فن رادیاتور پراید

برای تمیز کردن و یا تعمیر فن رادیاتور پراید باید به فن دسترسی پیدا کنید و باز کنید و از ماشین جدا کنید. معمولاً موتور فن پراید در بخش میانی ماشین قرار گرفته است. شما امکان دسترسی به فن خودرو از طریق کاپوت جلوی ماشین را هم دارید. باید با استفاده از پیچ گوشتی، پیچ‌های سین فن را باز کنید و از ماشین جدا کنید.

برای جدا کردن موتور فن از ماشین، تمام خارها و پیچ‌های فن را به طور کامل باز کنید و فن را خیلی آرام جدا کنید. در مرحله بعد باید پیچ‌های موتور فن را باز کنید. در این قسمت به جهت باز و بسته شدن پیچ‌ها و طریقه قرارگیری فن خوب دقت کنید.

بیشتر بخوانید 7 علت کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمزگیری

حالا می‌توانید فن و موتور فن را بررسی کنید و بعد از عیب‌یابی کردن برای تعمیر موتور فن رادیاتور پراید اقدام کنید. بعد از تمام شدن همه مراحل، نوبت به قرار دادن فن در جای خودش است. در این مرحله ابتدا تمام قطعات را در جای خود قرار دهید و پس از مطمئن شدن از درست بودن محل قرارگیری قطعات پیچ‌ها و خارها را ببندید.

اگر پرسشی در خصوص تعمیر رادیاتور پراید دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا به شما پاسخ دهیم. در آچاره متخصصین متبحری مشغول به کار هستند که تعمیرات رادیاتور پراید را به صورت تخصصی انجام می‌دهند.

سوالات متداول

رانندگی با رادیاتور خراب چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

وظیفه اصلی رادیاتور، خنک نگه داشتن موتور و سیلندر ماشین است. اگر رادیاتور خوب کار نکند، ممکن است که موتور بیش از حد گرم شود و این موضوع می‌تواند آسیب‌های جدی به موتور و سیستم خودرو بزند.

اصلی‌ترین عاملی که موجب زنگ‌زدگی رادیاتور ماشین می‌شود چیست؟

استفاده از مایع خنک‌کننده بی‌کیفیت اصلی‌ترین عاملی است که در پره‌های رادیاتور رسوب ایجاد می‌کند و باعث زنگ‌زدگی آن می‌شود.

عمر مفید رادیاتور ماشین چقدر است؟

به طور کلی عمر مفید یک رادیاتور 5 تا 10 سال است؛ اما عوامل متعددی در کاهش یا افزایش این مدت زمان، نقش دارند. از جمله رسوب‌گیری و تمیز کردن دوره‌ای رادیاتور، استفاده از مایع خنک‌کننده باکیفیت، رفع گرفتگی و رسوبات پره‌ها و شلنگ رادیاتور.

3.8/5 - (19 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید