تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

7 علت کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمزگیری

خودروسرویس و نگهداری

از جمله رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است در سیستم ترمز ماشین پیش بیاید این است که به هنگام فشار دادن پا روی پدال ترمز فرمان ماشین به سمت راست یا چپ کشیده شود. در برخی موارد نیز ممکن است فرمان از یک طرف به طرف دیگر انحراف پیدا کند. در این مطلب می‌خواهیم 7 علت که باعث کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمزگیری می‌شوند را بررسی کنیم.

چه چیزی باعث کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمزگیری می‌شود؟

ترمزها از موارد مهم هنگام رانندگی هستند. سالم بودن سیستم ترمز و بی‌عیب بودن آن برای رانندگی ایمن امری ضروری است. هنگامی که نقصی در این سیستم وجود داشته باشد سریعا روی عملکرد خوردو اثر می‌گذارد. این علائم باید جدی گرفته شوند؛ چرا که سلامت و ضمانت خودرو به آن بستگی دارد و در صورت نادیده گرفته شدن خسارات فراوانی را به بار خواهند آورد. عوامل زیادی ممکن است موجب بروز چنین مشکلی شوند. در ادامه برخی از رایج‌ترین عوامل را بررسی خواهیم کرد.

علت کشیده شدن فرمان خودرو چیست؟

یک- گیر کردن کولیس ترمز

اولین علتی که باعث کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمزگیری می‌شود، گیر کردن کولیس ترمز است. در واقع خرابی کولیس در سیستم ترمز می‌تواند عاملی برای انحراف فرمان هنگام ترمز گرفتن باشد. در این صورت برای اینکه سیستم ترمز ماشین بتواند مجدداً عملکرد طبیعی خود را داشته باشد، می‌بایست به تعویض کولیس اقدام نمود.

کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمزگیری

دو- خرابی شیلنگ ترمز

از دیگر عللی که موجب کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمزگیری می‌شود، خرابی شیلنگ ترمز است. ممکن است شیلنگ هنگام بررسی از نمای بیرونی خوب به نظر برسد اما نمی‌دانید که آیا واقعاً این گونه است یا خیر. تنها روشی که با استفاده از آن می‌توانید خرابی یا صحت شیلنگ را بررسی کنید، مشاهده عملکرد ماشین هنگام فشار دادن پدال ترمز است.

خرابی شیلنگ ترمز علت کشیدن فرمان به یک سمت هنگام ترمز

در صورتی که شیلنگ ترمز خراب باشد، پس از فشار دادن ترمز خودرو به مدت چند ثانیه انحراف پیدا می‌کند و سپس به حالت اصلی باز می‌گردد. در موارد نادر وضعیت شیلنگ به‌گونه‌ای در می‌آید که مایع وارد شده به کالیپر به سیلندر اصلی بر نمی‌گردد. این بدان معنا است که کالیپر به طور کامل آزاد نمی‌شود که چنین اتفاقی در سیستم ترمز ماشین اختلال به‌وجود می‌آورد.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

سه- فرسودگی لنت‌های ترمز

به طور معمول لنت‌های ترمز راست و چپ در یک محور با سرعت یکسان ساییده می‌شوند. اگر به هر دلیلی با سایش ناهموار لنت‌های ترمز مواجه شوید، ممکن است علت آن گیر کردن لنت‌ها در یک طرف بیش از طرف دیگر باشد که موجب می‌شود اتومبیل یا کامیون به یک جهت متمایل شود.

بیشتر بخوانید تعویض روغن موتور و کاهش مصرف سوخت

فرسودگی لنت‌های ترمز

چهار- فرسودگی قطعات سیستم تعلیق

قطعات سیستم تعلیق از جمله عواملی هستند که در صورت وجود ناهنجاری در آنها  موجب کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمز می‌شوند. این تجهیزات به هنگام فشار دادن ترمز وزن وسیله نقلیه را کنترل کرده و موجب کاهش سرعت یا توقف آن می‌شوند. به عنوان مثال اگر بوش بازوی کنترلی در یک قسمت معیوب باشد، بازوی کنترلی در آن گوشه را به حرکت در می‌آورد که بسته به اینکه بوش در کدام طرف باشد، موجب کشیده شدن خودرو به سمت چپ یا راست می‌شود.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

فرسودگی قطعات سیستم تعلیق

پنج- فشار تایر غیر یکنواخت

فشار تایر غیر یکنواخت یکی از علت‌های کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمزگیری است. در شرایطی که فشار هوای موجود در لاستیک یک سمت به میزان قابل توجهی با فشار هوای موجود در لاستیک سمت دیگر متفاوت باشد، اتومبیل به صورت طبیعی به یک سمت منحرف می‌شود. این اتفاق در لاستیک‌های جلو شایع‌تر است. علت این است که فشار کم هوا به طور مؤثری قطر و سرعت تایر را تغییر می‌دهد و در نتیجه خودرو از خطوط تنظیم شده خود انحراف پیدا می‌کند. در این شرایط هنگام رانندگی و گرفتن ترمز وسیله نقلیه تمایل دارد از حالت طبیعی خود خارج شود.

فشار تایر غیر یکنواخت

شش- خرابی بلبرینگ چرخ

شل بودن یاتاقان چرخ یکی دیگر از عواملی است که در انحراف فرمان هنگام ترمز گرفتن و ناهماهنگی روتور ترمز و کالیپرهای آن مؤثر است. این به معنای ایجاد اصطکاک کمتر و کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمزگیری است.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

خرابی بلبرینگ چرخ دلیل کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمزگیری

هفت- ناهماهنگی لنت‌های ترمز

انواع مختلف لنت ترمز ضریب اصطکاک متفاوت دارند. بنابراین اگر شما یا کسی که قبل از شما صاحب وسیله نقلیه بوده لنت‌های ترمز را تنها روی یک چرخ عوض کرده‌اید (این کار را انجام ندهید)، احتمال زیادی وجود دارد که لنت‌های ترمز سمت چپ اصطکاک متفاوتی نسبت به لنت‌های ترمز سمت راست داشته باشند. این باعث می‌شود یکی از لنت‌ها نسبت به لنت دیگر قدرت بیشتری در توقف پیدا کند که همین امر می‌تواند به عنوان علت کشیدن فرمان به یک طرف در نظر گرفته شود.

ناهماهنگی لنت‌های ترمز دلیل کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمزگیری

چگونه وجود ناهنجاری را تشخیص دهیم؟

قبل از اینکه خودرو خود را برای بررسی و پیدا کردن علت کشیده شدن لاستیک هنگام ترمز به تعمیرگاه ببرید، بهتر است خودتان خودرو را چک کنید. این کار موجب صرفه‌جویی در هزینه شما شده و پیدا کردن علت مشکل را ساده‌تر می‌سازد. حتماً تا به اینجای مقاله متوجه شده‌اید که اصلی‌ترین علت منحرف شدن خودرو به یک طرف در زمان ترمز گرفتن، کولیس است.

سیستم ترمز خودرو

با وجودی که در بیشتر اوقات علت کشیده شدن لاستیک هنگام ترمز وجود مشکلاتی در کولیس ترمز است، ممکن است حتی بعد از تعویض کولیس و اطمینان از عملکرد صحیح آن نیز مشکل کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمزگیری را تجربه کنید. به همین علت ضروری است که همیشه ترمزهای عقب، ترمزهای جلو، قطعات فرمان و اجزای سیستم تعلیق خودرو را بررسی کنید تا از نظر عملکرد مناسب تست شوند.

قطعات تعلیق شل از موارد رایجی هستند که موجب انحراف فرمان هنگام ترمز گرفتن می‌شوند. برای اطمینان از شل نبودن این اجزا دوباره آنها را بررسی کنید. همچنین فشار باد لاستیک خودرو را بررسی کنید و مطمئن شوید که هر تایر مقدار مناسبی از فشار هوا که توسط سازنده خودرو پیشنهاد شده است را درون خود دارد.

بیشتر بخوانید 5 دلیل حرکت اتومبیل در یک جهت هنگام رانندگی

سوالات متداول

3.5/5 - (51 امتیاز)

4 دیدگاه

  1. با سلام. سپاس بابت مطلب مفیدتون.
    مدتیه ماشینم مشکلی مشابه با آنچه در این مطلب ارائه کردید داره، با این تفاوت که بیشتر در سر پیچها و مخصوصا سرازیری این مشکل نمود پیدا میکنه، به این طریق که موقع کم کردن سرعت بعد از نیش ترمز، به محض اینکه ترمز رو رها میکنم ماشین تعادلش بهم میخوره و منحرف میشه و بعد دو سه ثانیه دوباره برمیگرده، طوری که هر لحظه امکان چپ شدنش هست.
    هر چهارتا کمک و دیسک چرخهای جلو رو عوض کردم ولی تغییری نکرد ممنون میشم راهنمایی بفرمایید چون هرجا رفتم سر در نیاوردن که مشکل از کجاس

  2. سلام .ماشین من پژو پارسه ترمز که می گیرم ماشین به سمت راست کشیده می شه.انگار فقط چرخ سمت راست ترمز می گیره .هرجا بردم گفتن باید ببری پیشه کسی که کارش abs هست.بردم پیشه abs سازگفت.بلوکه ای بی اس.خراب شده ۲۴ساعتم ماشین مونده پیشش تا الآنم ۵میلیون ازم پول گرفته .ماشین آوردم بعد یک ساعت دوباره می کشه به یک سمت .دوباره رفتم پیشش گفت چرخ عقب روغن میده دورست کرد .۵۰۰تومانم گرفت .دوباره یک ساعت نشده ماشین کلن پدالش.میره پایین ترمز هم پشت سره هم می زنی ماشین می ره سمت راست .لطفا.بگیت چی کارکنم .ممنون

    1. سلام وقت بخیر . دوتا حالت داره اگه بلوکه تعمیر کردید و درست نشده باید تعویض کنید ولی قبلش از سنسور abs سمت چپ مطمئن شید چون خرابی اونم باعث این این اتفاق میشه. برای اطمینان بیشتر می‌تونید از سرویس مکانیک سیار آچاره استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید