تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

صدا خفه‌کن خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

خودروسرویس و نگهداری

صدا خفه‌کن یا مافلر، یکی از اجزای کلیدی خودرو است که در قسمت انتهایی اگزوز، نزدیک به سطح زمین قرار می‌گیرد. این قطعه علاوه بر کاهش صدا‌های اضافی تولیدشده در موتور، به بهبود در روند کارکرد آن نیز کمک بسیاری می‌کند. در این مقاله از مجله آچاره با ما همراه باشید تا با صدا خفه‌کن خودرو و نحوه عملکرد آن بیشتر آشنا شویم.

ساختار صدا خفه‌کن

صدا خفه‌کن از یک محفظه به نام تشدیدکننده، لوله و تعدادی حفره تشکیل شده است. گاز‌های اگزوز و امواج صدا از طریق حفره‌ها وارد لوله مرکزی می‌شوند، سپس به بدنه برخورد کرده و به قسمت اصلی صدا خفه‌کن باز می‌گردند.

این گازها و امواج در ادامه از سوراخ‌ها وارد لوله‌ دیگری شده و از آنجا خارج می‌شوند. محفظه‌ تشدیدکننده به‌وسیله یک سوراخ به لوله اول متصل شده است تا با استفاده از تولید موج، صدا‌های تولیدشده را خنثی کند. در ادامه توضیحات بیشتری راجب نحوه کارکرد صدا خفه‌کن‌ها خواهیم داد.

 صدا خفه‌کن خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد صدا خفه‌کن خودرو

همان‌طور که اشاره کردیم، مهم‌ترین وظیفه صدا خفه‌کن خودرو، از بین بردن صدا‌های اضافی است که توسط پیستون و سوپاپ‌های موتور تولید می‌شوند. هر بار سوپاپ تخلیه موتور باز می‌شود، انفجار بزرگی درون سیلندر خودرو رخ می‌دهد و گاز‌های سوخته‌ حاصل از آن، وارد اگزوز می‌شوند که این گاز‌ها امواج صوتی قدرتمندی ایجاد می‌کنند.
تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

هنگامی که یک موج پرفشار وارد اگزوز می‌شود، به دیوار انتهایی صدا خفه‌کن برخورد می‌کند و به طرف خارج سوراخ برگردانده می‌شود. اگر بخش پرفشار موج که از محفظه خارج شده با یک موج کم‌فشار که از دیواره محفظه بازتاب داده شده است برخورد کند، این دو موج یکدیگر را خنثی می‌کنند و در نتیجه صدای اگزوز کاهش پیدا خواهد کرد. به این فرایندی که درون صدا خفه‌کن رخ می‌دهد تداخل مخرب می‌گویند.

بیشتر بخوانید: پیدا کردن نشتی اگزوز ماشین

صدا خفه‌کن خودور

انواع صدا خفه‌کن

صدا خفه‌کن‌های خودرو در سه مدل واکنشی، ترکیبی و جذبی عرضه می‌شوند که در ادامه به شرح هر یک خواهیم پرداخت.

1. صدا خفه‌کن‌های واکنشی

صدا خفه‌کن‌های واکنشی از یک محفظه و لوله سوراخ‌داری تشکیل شده‌اند که امواج صوتی به‌وسیله این سوراخ‌ها هدایت می‌شوند و با انعکاس صدا در بدنه محفظه، از بالا بودن میزان صدا می‌کاهند. تمیز کردن این نوع صدا‌خفه کن‌ها به دلیل اندازه کوچکی که دارند راحت است و برای استفاده در اگزوز موتور و خودرو‌ها نیز بسیار مناسب هستند. صدا خفه‌کن‌های واکنشی، مناسب ماشین‌آلاتی هستند که رنج صدای آن‌ها بین متوسط تا ضعیف است.

صدا خفه کن خودور

2. صدا خفه‌کن‌های جذبی

این نوع صدا خفه‌کن‌ها با انعکاس صدا عمل نمی‌کنند، بلکه به‌وسیله الیاف با جذب صدا، آن را ضعیف می‌کنند. به این صورت که وقتی انرژی از عایق عبور می‌کند به انرژی گرمایی تبدیل شده و از طریق تبادل هوا با گرما، صدا خنثی می‌شود. این نوع صدا خفه‌کن‌ها برای فرکانس صدای زیاد طراحی شده‌اند و به آن‌ها صدا خفه‌کن موازی یا تقسیم‌کننده نیز گفته می‌شود.

3. صدا خفه‌کن‌های ترکیبی

این نوع صدا خفه‌کن‌ها از ترکیب جذب و منعکس کردن برای خنثی کردن صدا استفاده می‌کنند و برای مصارف صنعتی مناسب هستند. با توجه بررسی‌هایی که در بخش‌های قبل انجام دادیم، بهترین صدا خفه‌کن خودرو را می‌توان صدا خفه‌کن‌های واکنشی در نظر گرفت.

مطلب پیشنهادی: آموزش گام به گام تست سنسور فشار اگزوز

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

مشکلات رایج در صدا خفه‌کن خودرو

صدا خفه‌کن‌ها مانند دیگر قطعات خودرو نیاز به نگهداری و تعمیر دارند، در غیر اینصورت دچار نقص خواهند شد. در ادامه به بررسی رایج‌ترین مشکلات می‌پردازیم:

1. زنگ‌زدگی

زنگ‌زدگی صدا خفه‌کن یکی از مشکلات رایجی است که به دلیل رطوبت و تجمع آب در اگزوز رخ می‌دهد. افرادی که ساکن مناطق مرطوب هستند بیشتر دچار این مشکل می‌شوند.

صدا خفه‌کن خودور

2. آسیب‌دیدگی

از دیگر مشکلات رایج صدا‌ خفه‌کن شل شدن قطعات آن است. در اثر تصادف خودرو یا برخورد آن با سنگ، ممکن است قطعات صدا خفه‌کن شل شود و آسیب ببیند.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

3. بوی بد

در صورتی که بوی بدی در خودروی خود احساس کردید، اولین قطعه‌ای که باید از خودرو چک کنید اگزوز و قسمت صدا خفه‌کن است. در صورتی که صدا خفه‌کن سوراخ شده باشد، بخاری با بوی بسیار بد از اگزوز ماشین خارج می‌شود که می‌تواند بسیار خطرناک و حتی کشنده باشد.

صدا خفه‌کن خودور

چگونه صدا خفه‌کن شکسته را تعمیر کنیم؟

اگر شکستگی صدا خفه‌کن خودرو جزئی باشد، به‌وسیله چسب‌های مخصوص می‌توان قطعات آن را به یکدیگر چسباند اما به‌طور کلی توصیه می‌کنیم که تعمیر صدا خفه‌کن ماشین خود را به تعمیرکار حرفه‌ای و مجرب بسپارید تا به کارایی قبل بازگردد.

سخن پایانی

صدا خفه‌کن قطعه مهمی از خودرو در اگزوز است که علاوه‌ بر خنثی کردن صدا‌، وظیفه بهبود عملکرد موتور را نیز بر عهده دارد. در این مقاله از مجله آچاره به بررسی ساختار، نحوه عملکرد و مشکلات رایج این وسیله پرداختیم. شما می‌توانید سوالات و دیدگاه‌های خود را در ارتباط با صدا خفه‌کن خودرو در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید تا پاسخ خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از کارشناسان آچاره دریافت کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید