پذیرایی مراسم و تشریفات پذیرایی مراسم و تشریفات

آموزش اصول تشریفات و پذیرایی [رسمی، اداری و رستورانی]

پذیرایی و تشریفات

اصول تشریفات و پذیرایی دارای قواعد کلی هستند که اگر نادیده گرفته شوند، دیگر نمی‌توان به بهترین شکل از مهمانان پذیرایی کرد. امروزه سرو انواع غذاها و نوشیدنی‌ها باید با تشریفات و اصول خاصی انجام شود. اگر می‌خواهید به‌طور حرفه‌ای این کار را انجام دهید، باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید.

هدف ما در این مطلب از آچاره این است که به نکات مهم آموزش پذیرایی و تشریفات اداری نگاه مفصلی داشته باشیم. اگر شما هم در حرفه خدمات پذیرایی فعالیت می‌کنید یا علاقه‌مند به این مبحث هستید ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

چنانچه در این زمینه نیاز به مشاوره و خدمات دارید می‌توانید با شماره 1471 تماس بگیرید یا با مراجعه به صفحه خدمات پذیرایی با مهماندار خانم و آقا در سایت آچاره ضمن کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه‌‎ها، سفارش خود را ثبت نمایید.

نکات کلیدی

  • میزبان یک رستوران یا مهماندار یک مهمانی رسمی باید موقع برخورد با ارباب‌رجوع احساس صمیمیت و مهربانی را به آنها القا کند.
  • در اصول تشریفات و پذیرایی اداری و رسمی اگر قصد دارید برای همکاران یا مهمانان خود نوشیدنی آماده کنید بستگی به فصل و هوایی که در آن قرار دارید نوشیدنی مناسب تهیه کنید.
  • غذا خوردن یا جویدن هر چیزی هنگام صحبت با مشتری و مهمان توسط مهماندار حرکتی زشت و ناپسند و مغایر اصول تشریفات و پذیرایی است.

فهرست مطالب

تشریفات به چه معناست؟

تشریفات نه به معنای تجمل‏‌گرایی، بلکه به معنای نظم‌‌دهی و نظم‏‌بخشی در روند فعالیت‌ها است و از اصول اولیه ارتباطات اجتماعی به‌شمار می‏‌رود. به بیان دیگر، تشریفات رعایت مجموعه‌ای از قوانین رفتاری و حرفه‌ای جهت خدمات‌رسانی و انجام صحیح امور است.

معمولا اصول تشریفات و پذیرایی در کنار یکدیگر معنا می‌شوند و شامل خدمات‌رسانی در زمینه مهمانداری است که موضوع اصلی ما در این مطلب است و ما قصد داریم به‌طور اختصاصی به اصول تشریفات و پذیرایی در مهمانی های رسمی و سازمانی و رستوران بپردازیم.

مهماندار کیست؟

مهماندار فردی است که درآغاز ورود به رستوران برای خوش آمدگویی به استقبال شما می‌آید. با شما صحبت می کند و شما را به سمت میز مورد نظر هدایت می‌فرماید. منو را در اختیارتان می‌گذارد و سفارش شما را دریافت می‌کند. وظیفه سرو غذاها بر روی میز هم برعهده میزبان است.

او در آخر رضایت شما از خدمات ارائه شده را می‌پرسد و تا درب خروجی شما را بدرقه می‌کند. میزبان کسی است که تمامی اصول تشریفات و پذیرایی یک رستوران را به خوبی یاد گرفته است و آنها را در برخورد با مشتری رعایت می‌کند.

اصول پذیرایی از مهمان

آیا مهماندار باید فردی حرفه‌ای باشد؟

پاسخ این سوال بدون هرگونه درنگ بله است. میزبان در واقع تنها کسی است که مشتری او را می‌بیند. او نماینده کل پرسنل رستوران است و اگر رفتار او نادرست و غیرحرفه ای باشد، قطعا زحمات باقی پرسنل هدر خواهد رفت.

پذیرایی مراسم و تشریفات
پذیرایی مراسم و تشریفات

اگر فردی آموزش تشریفات و پذیرایی ندیده باشد و او را به‌عنوان کادر میزبانی رستوران انتخاب کنید، قطعا نمی‌تواند رضایت مشتریان را جلب نماید. رفتار صحیح و حرفه‌ای پرسنل میزبانی سبب جلب رضایت ارباب‌رجوع شده و آن‌ها را به مشتریان دائم شما مبدل می‌کند.

اصول تشریفات در رستوران چیست؟

میزبان در هنگام برخورد با مشتریان باید آدابی را رعایت می‌کند. این آداب و اصول تشریفات و پذیرایی برای هر مشتری و متناسب با نوع رستوران شما کمی متفاوت هستند. به مجموعه این رفتار‌ها اصول تشریفات و پذیرایی در رستوران می‌گویند. در ادامه مروری کلی بر آنها خواهیم داشت.

1. خوشرویی یکی از اصول تشریفات و پذیرایی است

خوش رویی و وجود لبخند بر لب میزبان اصل مهمی است. مشتری و مهمان با میزبان و مهماندار عبوس، ناراحت یا عصبانی ارتباط برقرار نمی‌کند.

2. رفتار صمیمی از اصول پذیرایی از مهمان است

میزبان یک رستوران یا مهماندار یک مهمانی رسمی باید موقع برخورد با ارباب‌رجوع احساس صمیمیت و مهربانی را به آنها القا کند. این حس خوب سبب افزایش احساس راحتی آنها در رستوران و مهمانی خواهد شد.

3. ارتباط چشمی برقرار کند.

میزبان باید هنگام صحبت کردن با مشتری‌ها، مخصوصا حین خوش‌آمد گویی به چشمان آنها نگاه کند. ارتباط چشمی اثر زیادی دارد و نباید آن را دست کم بگیریم.

4. از صحبت‌های اضافه پرهیز کند.

فرد باید در زمان خوش آمدگویی، سفارش گیری و بدرقه با مهمان‌ها صحبت کند. میزبان باید از هر صحبت غیرضروری اجتناب کند.

اصول تشریفات و پذیرایی در رستوران

5. حفظ آرامش توسط میزبان

مشتری و مهمان آرامش و متانت را از میزبان انتظار دارد. در نتیجه هرگونه رفتار خلاف این، مانند صحبت کردن با صدای بلند، بگو مگو، استفاده از الفاظ و کلمات نامناسب و… واقعا ناخوشایند است.

6. هرگز مهمان‌ها را مجبور به رفتن نکنید

حتی اگر ظرفیت رستوران شما تکمیل است، نباید هیچ مهمانی را به رفتن یا سریع تر رفتن مجبور کنید. این رفتار بی احترامی بزرگی است که با اصول تشریفات و پذیرایی کاملاً مغایرت دارد.

محاسبه رایگان هزینه پذیرایی مراسم و تشریفات

7. چیدمان درست میز و قرار دادن وسایل شخصی و کاری در جای درست

میزبان و مهماندار هرگز نباید وسایل میزبانی خود مانند خودکار را در جای نادرست مانند پشت گوش یا زیر بغل قرار دهد. این رفتار از شخصیت یک میزبان حرفه‌ای بعید است. همچنین باید میز را به‌درستی بچیند و در کنار زیبایی میز، باید رفاه مهمانان را در نظر بگیرید.

اصول تشریفات و پذیرایی در مهمانی های رسمی و سازمانی

8. از خوردن یا جویدن خوراکی ها پرهیز کنید

غذا خوردن یا جویدن هر چیزی هنگام صحبت با مشتری و مهمان توسط مهماندار حرکتی زشت و ناپسند است و باید از حرکات نامناسب پرهیز کند.

9. شمارش پول توسط میزبان در حضور مشتری ممنوع

یکی دیگر از اصول تشریفات و پذیرایی در رستوران این است که میزبان پول را در حضور مشتری نشمارد. برخی مهمان‌ها این کار را توهین می‌دانند.

اصول تشریفات و پذیرایی در رستوران

در این بخش به‌طور اختصاصی به چند نکته اساسی که جزء اصول تشریفات و پذیرایی در رستوران است اشاره می‌کنیم.

اصول تشريفات و پذيرايي

1. برای برداشتن مواد غذایی یا یخ از دست استفاده نکند

این کار بهداشت رستوران را نشان می‌دهد. پس میزبان هرگز نباید به مواد غذایی‌ای که مشتری می‌خواهد آن‌ها را میل کند، دست بزند.

2. میزبان باید از میهمانان تشکر کند

صرف نظر از دریافت یا عدم دریافت انعام از مشتریان، تشکر کردن از آنها خیلی مهم است. تشکر کردن باید با لحنی محترمانه و مودبانه باشد.

3. وقت‌شناس باشد

میزبان باید بداند که چه زمان منوی غذا را در اختیار مشتری بگذارد، چه زمان منوی نوشیدنی را ببرد و چه زمان صورتحساب را ارائه دهد. هیچ یک از این اقدامات نباید زودتر یا دیرتر از زمان مشخص صورت بگیرد.

4. نیازهای مهمانان و مشتریان را رفع کند

میزبان باید در چارچوب اختیاراتش و امکانات رستوران، برای کمک به مهمان و فراهم کردن نیازهایش اقدام کند.

پذیرایی مراسم و تشریفات با آچاره

آموزش پذیرایی و تشریفات اداری

آموزش پذیرایی و تشریفات اداری با سایر مهمانی‌ها مانند دورهمی‌های خانوادگی و پذیرایی مراسم ترحیم و سایر مراسم‌ها متفاوت است و شامل چند مبحث مهم است که مطابق چک لیست تشریفات اداری باید اجرا شود. در ادامه به چند نکته مهم اشاره می‌کنیم.

  • مهم‌ترین کاری که شما به عنوان نیروی پذیرایی باید بدانید این است که نحوه پذیرایی و همچنین محل گذاشتن ظروف در کدام بخش است.
  • تمامی نوشیدنی‌ها (لیوان) باید در سمت راست بشقاب مهمانان آماده و گذاشته شود.
  • اگر برای غذاها نان ضروری است باید در سمت چپ بشقاب گذاشته شود.
  • بشقاب غذا دقیقاً باید روبروی صندلی که مهمان می خواهد بنشیند روی میز گذاشته شود.
  • قاشق، چنگال و چاقو را آماده در بشقاب بگذارید و برای اینکار حتماً قاشق و چاقو را در سمت راست بشقاب و چنگال را در سمت چپ بشقاب بگذارید.
  • دستمال کاغذی را به تعداد مناسبی در سر میز بگذارید تا این مورد پیش نیاید که اگر کسی لازم داشت قرار باشد دست خود را دراز کند یا اینکه از فرد دیگری درخواست کند که به ایشان بدهد.

آموزش پذیرایی و تشریفات اداری

آداب و نحوه پذیرایی و تشریفات اداری و رسمی

  • در میانه و آخر غذا خوردن مدیران، مهمانان و سایر کارکنان اداری از آن‌ها سؤال کنید که اگر کم و کاستی وجود دارد بگویند تا شما برایشان فراهم سازید.
  • یکی از اصول تشریفات و پذیرایی این است که مهماندار تا حدامکان تردد کمی در میان مهمانان داشته باشد.
  • همیشه غذا و نوشیدنی را کمی بیشتر از تعداد افراد تهیه کنید.
  • زمانی که ظروف سرو خالی شدند، ظرف غذا یا نوشیدنی خالی سر میز را با ظرف پر جایگزین کنید.
  • به تعداد صندلی‌ها در چیدمان رسمی توجه داشته باشید و متناسب با تعداد مهمانان صندلی مناسب در نظر بگیرید.
  • حتماً تعداد ظروف و تعداد دسرهای غذا چک شود و این ظروف باید از تعداد مهمانان بیشتر باشد و با دقت ظروف را نگاه کنیم که مبادا آسیب دیدگی داشته باشند یا کثیف باشند.
  • در اصول تشریفات و پذیرایی اداری و رسمی اگر قصد دارید برای همکاران یا مهمانان خود نوشیدنی آماده کنید بستگی به فصل و هوایی که در آن قرار دارید نوشیدنی مناسب تهیه کنید.

نتیجه‌گیری

اصول پذیرایی از مهمان با توجه به نوع مهمانی متفاوت است. اگر مهمانی رسمی و اداری است، طبیعتا باید اصول تشريفات و پذيرايي با مکان و موقعیت مهمانان مناسبت داشته باشد؛ اما این اصول مسلما در رستوران یا دورهمی‌های خانوادگی کاملا متفاوت خواهد بود.

تلاش کردیم نکات اساسی و مهم اصول تشریفات و پذیرایی اداری، رسمی و رستورانی را در این مطلب بیان کنیم. اگر در این حرفه مشغول هستید توصیه می‌کنیم یک چک لیست از وظایف و مسئولیت‌های مهمانداری تهیه کنید تا نکات مهم حرفه‌ای خود را فراموش نکنید.

سوالات متداول

منظور از اصول تشریفات چیست؟

تشریفات نه به معنای تجمل‏گرایی، بلکه به معنای نظم‌‌دهی و نظم‏‌بخشی در روند فعالیت‌ها است و از اصول اولیه ارتباطات اجتماعی به‌شمار می‏رود. به بیان دیگر، تشریفات رعایت مجموعه‌ای از قوانین رفتاری و حرفه‌ای جهت خدمات‌رسانی و انجام صحیح امور است.

اصول کلی تشریفات و پذیرایی اداری با سایر خدمات پذیرایی چه تفاوتی دارد؟

در مهمانی‌ها و جلسات اداری، با توجه به شرایط رسمی، میزبانی شرایط خاصی دارد و باید تا حدامکان تمامی وسایل پذیرایی از قبل آماده باشد و از تردد بیش از حد مهمانداران در میان جلسه جلوگیری شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

پذیرایی مجالس و تشریفات
پذیرایی مجالس و تشریفات را به ما بسپارید!

 

کلیک کنید