پاکسازی پوست و لایه برداری پاکسازی پوست و لایه برداری

آیا راهی برای درمان خال قرمز پوست وجود دارد؟

زیبایی و سلامتپوست

احتمالا برایتان پیش آمده باشد که لکه‌های قرمز رنگی را روی بدن خود یا اطرافیانتان دیده باشید و سوالی که پیش می‌آید آن است که این لکه‌های قرمز رنگ روی پوست چیست؟ به چه علت ایجاد شده؟ و مهم‌ترین سوالی که پیش می‌آید؛ آیا روش درمانی وجود دارد یا کدام روش درمان خال قرمز پوست کم درد‌تر است؟

خال های گیلاسی چیست؟

خال قرمز روی پوست زمانی به‌وجود می‌آید که رگ‌های خونی یا مویرگ‌ها در زیر پوست گشاد شوند و تجمع پیدا کنند، آن وقت به شکل خال قرمز روی پوست شما نمود پیدا می‌کنند.

خال گیلاسی

اندازه و اشکال آن‌ها به تعداد مویرگ‌های خونی در آن ناحیه بستگی دارد؛ یعنی هرچه مویرگ‌های بیشتری در این ناحیه قرار گرفته باشد خال شما بزرگتر و بلعکس، هرچه تعداد مویرگ‌ها کمتر، خال شما کوچک‌تر خواهد شد. به این نوع خال، خال گیلاسی یا خال آنژیوم نیز گفته می‌شود. در واقع این خال‌ها تومور‌های خوش خیم هستند.

خال‌های گیلاسی بیشتر در افراد بالای 30 سال ظاهر می‌شود و کمتر در کودکان دیده شده به بیانی دیگر می‌توان گفت این خال‌ها بیشتر مربوط به افزایش سن هستند.

درمان خال قرمز پوست به روش‌های محتلفی صورت می‌گیرد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های بالینی همانژیوم گیلاسی چیست؟

همانژیوم گیلاسی یک پاپول سفت به رنگ‌های قرمز، آبی یا بنفش و بدون علامت است که قطر آن حدودا به 0.1 تا 1 سانتی متر می‌رسد. شکل خال های گوشتی قرمز، دایره ای یا بیضی‌شکل و کوچک است برخی از آن‌ها صاف و یکدست به نظر می‌رسند، در صورتی که برخی دیگر کمی برجسته هستند. آن‌ها معمولاً در همه قسمت‌های سطح بدن مانند تنه، بازوها، پاها و شانه ها پراکنده می‌شوند، در صورتی که به ندرت روی دست‌ها، پاها، صورت یا غشاهای مخاطی یافت می‌شوند.
پاکسازی پوست و لایه برداری
پاکسازی پوست و لایه برداری

علت ایجاد آنژیوم گیلاسی چیست؟

علت دقیق خال های قرمز هنوز ناشناخته است، اما در ادامه برخی موارد که ممکن است باعث بروز آن‌ها شود اشاره می‌کنیم:

  1. عامل ژنتیکی
  2. بارداری
  3. اختلالات هورمونی
  4. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی
  5. شرایط خاص پزشکی
  6. شرایط آب و هوا مرتبط
  7. افزایش سن: از آنجایی که این ضایعات بیشتر در سنین بالا دیده می‌شوند، روند پیری می‌تواند عامل ایجاد آن‌ها باشد. همچنین با افزایش سن اندازه و تعداد آن‌ها افزایش می‌یابد.

درمان خال قرمز پوست کتف و کمر

درمان خال قرمز پوست

همانطور که در بالا نیز اشاره شد خال قرمز روی پوست خطرناک نیست و در اکثر موارد نیز به درمان جدی‌ نیاز نخواهند داشت؛ اما ممکن است محلی قرار گیری آن‌‌ها باعث ایجاد ظاهری آزار دهنده شوند که در این صورت اقدام به درمان خال خواهیم کرد.

1.     الکترودسیکیشن برای از بین بردن خال گیلاسی

الکترودسیکیشن یا الکتروکوتری روشی است که برای سوزاندن زائده پوستی استفاده می‌شود.

ابتدا بی حسی موضعی به بیمار تزریق می‌شود سپس با استفاده از یک سوزن الکتریکی بافت غیر طبیعی لمس می‌شود تا مویرگ‌های خونی و خال از بین برود؛ و در انتها نیز پزشک جای زخم را پانسمان می‌کند و برای بهبود باید به همان صورت باقی بماند.

روش الکترودسیکیشن کمی درد و ناراحتی ایجاد می‌کند، همچنین پس از بهبودی جای زخم سفید رنگ کوچکی نیز برجای می‌گذارد.

محاسبه رایگان هزینه خدمات پاکسازی و لایه‌برداری پوست!

2.     لیزردرمانی خال قرمز پوست

در این روش از لیزر PDL (PULSED DYE LASER) برای درمان خال قرمز پوست استفاده می‌شود.

پزشک متخصص نور لیزر را از پوست عبور می‌دهد تا رگ‌های خونی موجود در خال اشعه لیزر را جذب کنند. پس از آن خال از بین می‌رود، یا به رنگ‌های تیره مانند خاکستری درمی‌آید و حدودا طی ۲ الی ۴ هفته کاملا ازبین خواهند رفت. بسته‌ به تعداد خال‌های قرمز روی پوست هر فرد، به ۱ تا ۳ جلسه درمان لیزر نیاز خواهد داشت. به‌صورت میانگین، بهتر است هر فرد برای رسیدن به بهترین نتیجه ۲ جلسه درمان را انجام دهد اما برای درمان خال‌های کوچک ۱ جلسه نیز معمولا کافی است. پس از هر جلسه، حتما خال‌های تحت درمان را چک کنید تا از روند بهبودی باخبر شوید. البته نتیجه درمان بسته به رنگ پوست متفاوت است.. این جراحی ممکن است موجب کبودی مختصری شود که ممکن است تا ۱۰ روز ادامه یابد.

لیزردرمانی خال قرمز پوست

بهتر است برای اینکه نتیجه بهتری از لیزر درمانی خال قرمز پوست بگیرد در طول مدت درمان یعنی ۲ الی۴ در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

3.     برش برای درمان خال قرمز پوست

در روش برش مانند الکترودسیکیشن از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود و پس از تمام شدن بی‌حس، ممکن است درد و سوزشی را به همراه داشته باشد. روش کار برش به این صورت است که پزشک با بریدن یا تراشیدن خال های گوشتی قرمز را از روی پوست بر‌می‌دارد. این برش همچنین منجر به ایجاد اسکار یا جای زخم می‌شود.

مقاله پیشنهادی مواد غذایی مفید برای پوست

4.     کرایوسرجری

احتمالا کلمه فریز بیشتر از کرایوسرجری به گوشتان آشنا بیاید. در واقع کرایوسرجری همان فریز کردن همانژیوم گیلاسی است که یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای از بین بردن زائده‌های پوستی نیز محسوب می‌شود. در این روش پزشک نیتروژن مایع را بر روی ناحیه مورد نظر می‌مالد یا اسپری می‌کند تا آن ناحیه فریز شود. معمولا فقط به ۱ جلسه سرماجراحی نیاز دارید و نیتروژن مایع نیز فقط حدود ۱۰ ثانیه اسپری می‌شود. زخم ایجادشده نیز به مراقبت زیادی نیاز ندارد.

در روش کرایوسجری آنژیوم پیش از افتادن، تاول می‌زنذ و پوست اندازی می‌کند. در برخی موارد نیز ، خال قرمز روی پوست پیش از اینکه از بین برود پوسته پوسته می‌شود. اما از معایب این روش این است که ممکن است کمتر از سایر روش‌ها موثر باشد.

خدمات لایه‌برداری و پاکسازی پوست در منزل با تیم آچاره

5.     درمان خال قرمز پوست در خانه

برداشتن یا درمان خال قرمز روی بدن به سبک روش‌هایی که در بالا به آن اشاره شد، در خانه امکان پذیر نیست. ممکن است برخی افراد به روش‌های خانگی یا سنتی اقدام به برداشتن این خال‌ها بکنند که در اکثر موارد عوارضی را به همراه خواهد داشت؛ یا ممکن است محل خال به دلیل استریل نبودن ابزاری که مورد استفاده قرار گرفته است، چرک کند. پس اگر قصد درمان را دارید حتما به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

بعضی نیز ادعا می‌کنند که با استفاده از سرکه سیب، یُد یا روغن درخت چای از بین برد. اما هیچ شواهد علمی وجود ندارد که بتواند این موارد را تایید کند، پس استفاده از آن‌ها با ریکس زیادی همراه است.

چه زمانی برای درمان این مشکل به دنبال درمان پزشکی باشیم

اگر تغییراتی در ظاهر خال قرمز ایجاد شد، بهتر است به پزشک معالج خود مراجعه کنید. زمانی که زائده‌های پوستی مانند خال قرمز روی پوست تغییر رنگ، اندازه و… بدهند مانند یک زنگ خطر است و فورا باید به پزشک مراجعه کرد زیرا ممکن است بیماری پوستی جدی مانند سرطان باشد.

نتیجه گیری

همانژیوم گیلاسی به خودی خود از بین نمی رود و در صورتی که محل قرار گیری آزار دهنده‌ای نداشته باشد زیاد دردسر ساز نیست پس نگران نباشید . اما گهگاهی ممکن است در صورت تحریک شدن خونریزی کند. افرادی که قصد درمان خال قرمز پوست را داشته باشند بیشتر برای جنبه زیبایی آن است که به روش به پنج روش انجام می‌شود.

سوالات متداول

  1. خال گیلاسی چیست؟

خال قرمز روی پوست زمانی به‌وجود می‌آیند که رگ‌های خونی یا مویرگ‌ها در زیر پوست گشاد شوند و تجمع بیابند، آن وقت به شکل خال قرمز روی پوست شما نمود پیدا می‌کنند.

  1. روش‌های درمان خال قرمز پوست چیست؟
  • الکترودسیکیشن
  • لیزر
  • برش
  • کرایوسرجری
  • درمان در خانه
  1. چه زمانی برای درمان خال قرمز پوست به دنبال درمان پزشکی باشیم؟

اگر تغییراتی در ظاهر خال مانند تغییر در رنگ، اندازه و… ایجاد شد، بهتر است به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

  1. علت ایجاد همانژیوم گیلاسی چیست؟

– عامل ژنتیکی

– بارداری

– قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

– شرایط خاص پزشکی

– شرایط آب و هوا مرتبط

– افزایش سن

بیشتر بخوانید  بیماری پوستی خوش‌خیم

نتیجه گیری

همانژیوم گیلاسی به خودی خود از بین نمی رود و در صورتی که محل قرار گیری آزار دهنده‌ای نداشته باشد زیاد دردسر ساز نیست پس نگران نباشید . اما گهگاهی ممکن است در صورت تحریک شدن خونریزی کند. افرادی که قصد درمان خال قرمز پوست را داشته باشند بیشتر برای جنبه زیبایی آن است که به روش به پنج روش انجام می‌شود.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا