مواد غذایی مفید برای پوست: 22 غذای مفید برای سلامت پوست

زیبایی و سلامتتغذیهسبک زندگی و تندرستی

مصرف مواد غذایی مستقیما روی ظاهر ما تاثیر می‌گذارند. یک رژیم غذایی سالم، نه تنها عملکرد بدن را بهبود می‌دهد بلکه تاثیر واضحی روی پوست و موی شما دارد. جوش‌های درشت و آزاردهنده بی‌دلیل روی صورت شما ظاهر نمی‌شوند. اگر دائما با لک، جوش و قرمزی پوست مواجه می‌شوید، وقت آن رسیده که در رژیم غذایی‌تان تجدید نظر کرده و از مواد غذایی مفید برای پوست استفاده کنید. در این مقاله از مجله آچاره 22 ماده غذایی فوق‌العاده مفید برای پوست را به شما معرفی خواهیم کرد که استفاده مرتب و به اندازه آن‌ها پوست شما را از شر جوش و لک خلاص خواهد کرد!

معرفی مواد غذایی مفید برای پوست

1. ماهی سالمون یکی از مواد غذایی مفید برای پوست

یک رژیم غذایی خوب برای پوست بدون شک شامل مصرف سالمون می‌شود. احتمالا از خواص این ماهی بی‌نظیر زیاد شنیده‌اید. ماهی سالمون سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث کاهش التهاب می‌شوند. اسیدهای چرب آزاد به عنوان بلوک‌های ساختمانی برای سلول‌های سالم پوستی عمل می‌کنند. از آنجایی که بدن ما توانایی تولید اسیدهای چرب را ندارد، دریافت این اسیدها از طریق خوردن مواد غذایی مناسب باعث تقویت پوست و حفظ رطوبت آن می‌شود.

مواد غذایی مفید برای پوست

2. هندوانه

هندوانه یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای پوست است. جالب است بدانید حجم زیاد آب موجود در هندوانه باعث کاهش تجمع آب و پف دور چشم می‌شود. باتوجه به اینکه هندوانه در مقایسه با بسیاری از میوه‌ها قند کمتری دارد منجر به گلیکاسیون (واکنش آنزیمی قند با پروتئین در افراد مبتلا به دیابت که منجر به ایجاد چین و چروک می‌شود) نخواهد شد.

21 روغن روشن کننده پوست

3. چای سبز

در بین مواد غذایی مفید برای پوست چای سبز کمتر مورد توجه قرار گرفته است. وجود پلی فنول‌ها در چای سبز آن را به خوراکی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالا و ضد التهاب تبدیل کرده است. یکی از کاربردهای چای سبز استفاده از آن به عنوان تونر برای پوست‌های مستعد آکنه است. چای سبز در ترمیم زخم و لکه‌ها، دفع سموم و افزایش نرمی پوست تاثیر بسزایی دارد. ویتامین K موجود در چای سبز به از بین بردن سیاهی دور چشم کمک می‌کند. برای بهبود سیاهی دور چشم می‌توانید چای سبز کیسه‌ای (استفاد شده) را در یخچال گذاشته و سپس آن را به مدت 15 دقیقه زیر چشم‌هایتان بگذارید.

4. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی از بهترین مواد غذایی مفید برای پوست و سرشار از ماده‌ای به نام لیکوپن است که از پوست در مقابل اشعه ماورای بنفش محافظت می‌کند. نتایج تحقیقاتی در بریتانیا نشان داد پوست افرادی که روزانه 5 قاشق غذاخوری سس گوجه (پوره گوجه) مصرف می‌کنند 33 درصد کمتر از افراد دیگر در مقابل اشعه ماورا بنفش دچار آسیب می‌شود.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

گوجه: مواد غذایی مفید برای پوست

5. هویج

سطح بالای بتاکاروتن (موثر در ساخت ویتامین A) موجود در هویج باعث رنگ نارنجی آن است. ویتامین A موجود در هویج به کاهش تولید چربی پوست کمک می‌کند و شواهدی وجود دارد که نشان از تاثیر این ویتامین بر بیماری پوستی پسوریازیس دارد.

هویج: مواد غذایی مفید برای پوست

6. آووکادو

استفاده زیاد از آووکادو در ساخت ماسک و محصولات پوستی بی‌دلیل نیست. این ماده غذایی از بهترین مواد برای پوست است. آووکادو عمیقا به سلول‌های پوست نفوذ کرده و نیاز آن به چربی‌های مفید و ویتامین‌های A، D و E را تامین می‌کند.

آووکادو: مواد غذایی مفید برای پوست

7. روغن زیتون

75 درصد چربی روغن زیتون از اسیدهای چرب غیر اشباع تشکیل شده است که تاثیر بسزایی در افزایش جوانی پوست دارند. پلی فنول‌های آنتی اکسیدان موجود در روغن زیتون همچنین باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد و مخرب شده و آن را تبدیل به یکی از بهترین مواد برای پوست کرده است.

8. گردو

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در گردو به کلاژن سازی کمک می‌کنند. همانطور که می‌دانید کلاژن نوعی پروتئین است که باعث افزایش خاصیت ارتجاعی و جلوگیری از شل شدگی پوست شده و بر جوانی و پر شدن صورت اثرگذار است. سطح بالای امگا 3 موجود در گردو همچنین به کاهش استرس و افزایش سلامت قلبی نیز کمک شایانی می‌کند.

گردو: مواد غذایی مفید برای پوست

9. پرتقال  از جمله مواد غذایی مفید برای پوست

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به طور روزانه ویتامین C دریافت می‌کنند، کمتر از سایرین دچار چین و چروک و خشکی پوست ناشی از افزایش سن خواهند شد. از دیگر منابع غنی ویتامین C می‌توان به توت فرنگی، فلفل دلمه قرمز و گریپ فروت اشاره کرد.

طرز تهیه پالم خانگی

10. کلم پیچ

کلم پیچ غنی از ویتامین A است. آنتی اکسیدان موجود در این نوع کلم به افزایش سلامت پوست شما کمک می‌کند. ویتامین A یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده رتین‌آ است که معمولا برای درمان آکنه تجویز می‌شود. مصرف مداوم این کلم به درمان زخم، ترک‌های پوستی و واریس کمک می‌کند.

11. بادام

بادام سرشار از ویتامین E است که به جلوگیری از علایم پیری پوست توسط رادیکال‌های آزاد و همچنین کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست کمک می‌کند. مصرف روزانه بادام در کاهش خشکی پوست نیز اثر گذار است.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

مواد غذایی مفید برای پوست : بادام

12. تخم مرغ

تخم مرغ یکی دیگر از خوراکی‌های مفید برای پوست است. آمینو اسید موجود در مواد غذایی با پروتئین بالا مثل تخم مرغ یا گوشت به تولید کلاژن کمک می‌کند. مصرف روزانه 1 عدد تخم مرغ برای دریافت آمینواسید مورد نیاز بدن کافی است.

13. شیر

شیر علاوه بر تامین نیاز کلسیم بدن، منبع بسیار خوب ویتامین D است. دریافت میزان مناسب ویتامین D به طور روزانه باعث افزایش سطح محافظت پوستی در برابر آفتاب و در نتیجه کاهش ایجاد چین و چروک پوست می‌شود. اگر از دسته افرادی هستید که مصرف لبنیات سیستم گوارشی‌تان را به هم می‌زند، می‌توانید برای تامین ویتامین د مورد نیازتان از سایر مواد غذایی و یا مکمل‌ آن استفاده کنید. یکی از این مواد غذایی ماهی سالمون است.

14. روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان سرشار از لینولئیک اسید است که از غشای پوستی محافظت می‌کند. این ماده همچنین به کاهش التهاب سلولی که بر پیری پوست اثر گذار است کمک می‌کند.

15. فلفل دلمه

فلفل دلمه زرد و قرمز با داشتن کاروتنوئیدها (نوعی آنتی اکسیدان که از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کند) از مواد غذایی مفید برای پوست به شمار می‌آیند. مصرف این ماده مانع از پیری پوست و ایجاد چین و چروک در اطراف چشم و دور لب می‌شود.

16. توت‌ها

توت‌ها بهترین مواد برای پوست هستند. این میوه‌های خوشمزه سرشارند از آنتی اکسیدان که از پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. بنابراین توت‌ها را در هنگام خرید مواد غذایی مفید برای پوست فراموش نکنید.

توت‌ از مواد غذایی مفید برای پوست

17. کلم بروکلی از مواد غذایی مفید برای پوست

اگر قرار باشد فقط یک نوع سبزیجات مصرف کنید بهتر است بروکلی را انتخاب کنید. کلم بروکلی با داشتن ویتامین‌های مورد نیاز پوست، مانند K ، A و C از بهترین مواد برای پوست است. این ماده غذایی به کلاژن سازی و کاهش تیرگی دور چشم نیز کمک می‌کند.

18. ماهی ساردین

ماهی ساردین یکی دیگر از خوراکی‌های مفید برای پوست است. این نوع ماهی با داشتن میزان بالای امگا 3 در کاهش التهاب و همچنین آکنه پوستی اثر گذار است. اسیدهای چرب موجود در ماهی ساردین به کاهش استرس و در نتیجه کاهش آکنه کمک می‌کنند. مصرف هفتگی 4 تا 5 ماهی ساردین در درمان آکنه و افزایش کلسیم بدن موثر است.

ماهی ساردین: مواد غذایی مفید برای پوست

19. شکلات تلخ

شکلات تلخ علاوه بر سلامت پوست بر سلامت قلب و عروق نیز اثر گذار است. ماده فلاونول موجود در شکلات تلخ یک آنتی اکسیدان قوی است. برای بهره بردن از خواص شکلات بهتر است از شکلات‌های تلخ با میزان کاکائوی بالای 70 درصد استفاده کنید. شکر کمتر موجود در درصدهای بالاتر نیز از عوامل دیگری است که به حفظ سلامت پوست شما کمک می‌کند.

20. ماست از جمله مواد غذایی مفید برای پوست

برای داشتن یک تغذیه مناسب برای پوست باید از مواد غذایی مختلف به طور روزمره استفاده کنید. ماست یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای پوست است که به عنوان ضد چروک شناخته می‌شود. ماست سرشار از ویتامین‌های گروه B است که باعث سم‌زدایی پوست می‌شود.

ماست: مواد غذایی مفید برای پوست

21. انار

انار یکی از بهترین مواد برای پوست است و به همین دلیل از آن در تهیه ماسک و کرم‌های مخصوص صورت استفاده بسیاری می‌شود. پلی فنول موجود در انار با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و به افزایش جریان خون در پوست و در نتیجه افزایش شفافیت و زیبایی آن کمک می‌کند.

آبمیوه های مفید برای مراقبت از پوست

22. لوبیا قرمز

این ماده پر از فیبر و پروتئین از دیگر مواد غذایی مفید برای پوست است. لوبیا قرمز سرشار از زینک است که به درمان آکنه کمک می‌کند.

 

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا