آموزش تصویری تعمیر چکه شیر آب: [شیر کارتریج و شیر کمپرشن]

ساختمانشیرآلاتلوله کشی و تاسیسات

چکه کردن شیر آب، می‌تواند بسیار اعصاب خرد کن باشد! چون علاوه بر صدای آزاردهنده‌، بر افزایش قیمت قبض آب و آسیب به خانه هم تاثیر زیادی می‌گذارد. بنابراین هر زمان که شیر آب به چکه کردن افتاد، یعنی قسمتی از آن شل یا فرسوده شده و بهتر است آن را تعمیر کنید یا از تعمیرکار و لوله‌کش بخواهید به وضعیت شیرها رسیدگی کند. از آن‌جا که افراد زیادی ترجیح می‌دهند در منزل این کار را انجام دهند، ما در این مقاله با آموزش تعمیر چکه شیر آب در خدمتتان هستیم تا بتوانید راحت‌تر این کار را انجام دهید. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دلایل چکه کردن شیر آب

  1. زنگ زدگی و استهلاک: این مشکل برای شیرآلات به کرار رخ می‌دهد. اتصال میان سر شیر و پایه آن در شیرآلات کمپرشن، به مرور دچار فرسودگی می‌شود و لازم است که تعویض یا تعمیرشان کنید.
  2. حلقه O یا اورینگ: تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه چیزی شیر را در جای خود نگه داشته؟ این قسمت، ساقه نام دارد و دیسک گرد کوچکی به نام حلقه O به آن وصل است. این دیسک، در اثر استفاده زیاد شل و مستهلک می‌شود.
  3. واشر: واشر پوسیده، یکی از دلایل رایج نشتی آب است. هنگام تعویض واشر، واشری به همون اندازه پیدا کنید. 
  4. نامناسب بودن سوراخ سینک: اگر سوراخ روی سینک ظرفشویی زیادی بزرگتر از علمک باشد، چکه شیر آب اجتناب ناپذیر است. بهتر است هنگام نصب، حواستان به اندازه قطعات و تناسب آن‌ها با یکدیگر باشد.

اقدامات لازم پیش از تعمیر چکه آب

۴ مدل شیر آب وجود دارد: کارتریج، کمپرشن، سرامیکی، و توپی. شیر آب کمپرشن، متکی به واشرهای لاستیکی است که به مرور زمان پوسیده می‌شوند و آب از آن‌ها نشت می‌شود. در سه مدل دیگر هم، حلقه O یا نئوپرن می‌تواند منجر به نشتی آب شود و لازم است در چنین زمانی، این قطعات تعویض شوند. 

پیش از آغاز کار، آب را از زیر سینک ببندید. سپس، کهنه یا حوله‌ای را روی چاه سینک بیندازید تا اگر پیچ یا مهره‌ای از دستتان افتاد، از چاه پایین نرود. قطعات را بعد از باز کردن، به ترتیب جایی قرار دهید و در صورت امکان، از مراحل کار فیلم بگیرید که در پایان، در خاطرتان بماند که چه قطعه‌ای به چه بخشی از کار تعلق داشته است.آچار را با چسب برق بپوشانید که حین کار، به سطح شیر آسیب نزند و خش نیندازد.کمی سرکه سفید و پد یا الکل دم دست داشته باشید که بعد از باز کردن قطعات، نقاطی که رسوب گرفته‌اند را رسوب زدایی کنید. در ادامه، مراحل تعمیر چکه آب شیرهای مختلف را بررسی می‌کنیم.

تعمیر چکه انواع شیر آب

1. تعمیر شیر کارتریج

بعد از این که آب را بستید و چاه سینک را پوشاندید، دسته را باز کنید. برای این کار، از آچار آلن استفاده کنید. پیچ دسته را باز کنید و و در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا بتوانید به راحتی آن را جدا کنید. 

چکه شیر آب

پیچ دیگری زیر دسته می‌بینید که کارتریج سینک را نگه داشته است. با چرخاندن انبردست در جهت عکس عقربه‌ها، این پیچ هم شل می‌شود و می‌توانید جدایش کنید. 

برای تعمیر شیرآلات از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

مطلب پیشنهادی:رفع چکه کردن آب از انواع شیرآلات 

شیر کارتریج چیست

کارتریج را بالا بکشید تا جدا شود. احتمالا لازم باشد با آن کمی بازی کنید تا شل شود و بتوانید راحت جدایش کنید. 

تعمیر شیرآلات در تهران

کمی گریس سیلیکون به بدنه کارتریج جدید بزنید.

تعمیر چکه شیر آب

پیچی که باید زیر کارتریج قرار بگیرد را سر جایش بگذارید و کارتریج را روی آن سوار کنید. سپس مجددا با آچار آلن دسته را ببندید. سپس شیر آب را از زیر سینک باز کنید و وضعیت چکه شیر آب را چک کنید.

بستن شیر آب

2. تعمیر شیر کمپرشن

بعد از این که آب را بستید و چاه سینک را بستید، دسته شیر را با آچار آلن باز کنید. روی بعضی پیچ‌ها، ممکن است یک درپوش تزئینی هم باشد. با کمک آچار دو سو، می‌توانید آن درپوش را هم باز کنید.

شیر کمپرشن

با آچار، پیچ‌های واشر را باز کنید و با ناخن، یا یک شی تیز، حلقه زیر واشر را در بیاورید. سپس، حلقه جدید را جا بیندازید. 

چکه آب

سپس قطعات را از آخر به اول وصل کنید و درپوش را قرار دهید. آب را باز کنید. بگذارید یک دقیقه باز باشد. اگر نشتی نداشت، یعنی مشکلی وجود ندارد و کار به درستی انجام شده است. 

برای تعمیر شیرآلات از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

مطلب پیشنهادی:تعویض کارتریج شیر آب اهرمی

بستن شیر کمپرشن

پایان

تعمیر چکه شیر آب، کار سختی نیست و اگر تا حدودی آچار به دست هستید، می‌توانید این کار را خودتان انجام دهید. تعمیر شیر آب، بین نیم ساعت الی یک ساعت زمان می‌برد. اما اگر خودتان نتوانستید این کار را انجام دهید و ترجیح دادید کسی این کار را تعمیرکاری برایتان انجام دهد، می‌توانید از نیروهای متخصص آچاره کمک بگیرید. برای ارتباط با ما و ثبت سفارش، کافیست وارد وبسایت و یا اپلیکیشن آچاره شوید و سفارش خود را برای روز و ساعت مورد نظر، مشخص کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا