آموزش گام به گام مراحل نصب ترانکینگ

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمانکلید و پریز

به مجرای عبور سیم برق و کابل‌های جریان ضعیف، ترانکینگ گفته می‌شود. ترانکینگ در دو نوع دیواری و کف خواب وجود دارد و می‌تواند برای نصب پریزهای برق، پریز شبکه کامپیوتری و کلید استفاده شود. در این مقاله به نوع کاربری و ویژگی‌هیا ترانکینگ و متعلقات آن می‌پردازیم و مراحل نصب ترانکینگ را شرح خواهیم داد.

اگر شما در زمینه سیم‌کشی ساختمان و همچنین نصب داکت و ترانکینگ نیاز به مشاوره و خدمات تخصصی دارید، می‌‍توانید از طریق سایت آچاره در بخش خدمات سیم‌کشی ساختمان، درخواست خود را ثبت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • در ترانکینگ به‌سادگی می‌توان تعداد پریزها را افزایش داد.
  • برای نصب پریز برق ترانک، باید پریز برق را درون ماژول خاصی قرار داد و ماژول را در بدنه ترانک نصب کرد.
  • نصب ترانکینگ در نواحی مختلف با هم متفاوت است؛ ترانکینگ نصب‌شده در کف و ترانکینگ نصب‌شده در سقف با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

ترانکینگ چیست؟

ترانکینگ محفظه‌ای با ساختار محکم جهت حفاظت از کابل‌ها و دیگر وسایل الکتریکی است که برای پنهان کردن کابل‌ها و محافظت از آنها در برابر نفوذ آب و گردو‌غبار استفاده زیادی دارد. با نصب ترانکینگ می‌توان مدیریت اتصالات برق و کابل‌ها را در محیط‌های مختلف ساده‌تر کرد و از خرابی و بی‌نظمی کابل‌ها جلوگیری نمود.

درون ترانکینگ قابلیت تقسیم‌بندی شدن به وسیله پارتیشن را دارد؛ در نتیجه می‌توان کابل‌های مربوط به برق، تلفن و شبکه را از محفظه‌های جداگانه عبور داد. برخی مدل‌های ترانکینگ دارای بست نگهدارنده است تا جلوی پراکندگی کابل‌ها را بگیرد.

نصب ترانک شبکه

مزایای نصب ترانکینگ

نصب ترانکینگ مزایای زیادی دارد، اما مهم‌ترین مزیت آن جلوگیری از آسیب، بی‌نظمی و به‌هم‌ریختگی کابل‌ها است و دیگر نیازی به تعویض کلید و پریز متعدد نخواهد بود. برای داشتن ظاهر بهتر سیستم برق‌کشی، استفاده از این محفظه ضروری است. از ویژگی‌های ترانکینگ که آن را برای کاربردهای بسیاری مناسب می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با نصب ترانکینگ امکان دسترسی آسان به تمامی نقاط سیستم کابل‌کشی وجود دارد.
  • می‌توان پریز مخصوص برای سیستم تلفن، شبکه و برق نصب کرد.
  • با توجه به فضای درون محفظه‌های ترانکینگ، افزایش سیم‌ها و کابل‌ها با سهولت بیشتری نسبت به سیستم لوله‌کشی انجام می‌شود.
  • در ترانکینگ به‌سادگی می‌توان تعداد پریزها را افزایش داد.
  • با تغییر نحوه چیدمان مبلمان می‌توان مکان کلیدها و پریزها را تغییر داد.
  • ترانکینگ دارای قابلیت پارتیشن‌بندی و جداسازی کابل‌های برق و دیتا و کاهش نویزپذیری است (رد کردن کابل‌ها از کنار هم در برخی موارد باعث ایجاد نویز و کاهش کیفیت و سرعت ارتباطات می‌شود و نصب ترانکینگ از این معضل پیشگیری می‌کند).
  • عمر مفید کابل‌ها مخصوصا در مناطق پر رفت‌وآمد را افزایش می‌دهد.
  • با دادن نظم و ترتیب به کابل‌ها محل قرار گرفتن آنها را زیبا می‌کند.

آموزش نصب ترانکینگ

متعلقات ترانکینگ

تجهیزاتی که در مراحل نصب ترانکینگ جهت اتصال، انشعاب و خم ترانکینگ مورد استفاه قرار می‌گیرند، عبارتند از:

  • پارتیشن (جدا کننده): برای تفکیک مسیر داخل ترانک به دو یا چند قسمت
  • رابط: اتصال دو شاخه ترانک به یکدیگر
  • مسدود کننده (ته‌بند): جهت بستن ابتدا و انتهای مسیر داکت‌کشی به‌منظور حفظ ایمنی و نمای ظاهری
  • زانوی داخل: ساخته شده در دو نوع زاویه ثابت و زاویه متغیر برای اتصال ترانکینگ در گوشه داخلی دیوار
  • زانوی خارج: جهت اتصال ترانکینگ در گوشه خارجی دیوار
  • زانوی تخت: جهت اتصال دو ترانک عمود بر هم در یک سطح صاف
  • سه راه: برای انشعاب از ترانکینگ در یک مسیر
  • فریم قاب تکی
  • فریم قاب دو تایی
  • سوکت کامپیوتر
  • سوکت تلفن
  • پریز برق سفید و قرمز

محاسبه رایگان هزینه خدمات سیم‌کشی و برقکاری ساختمان!

ابعاد استاندارد ترانکینگ

ترانکینگ‌ها در ابعاد استاندارد 35*50، 80*50، 100*50، 120*50 و 150*50 ساخته می‌شوند (ابعاد بر حسب میلی‌متر).

مراحل نصب ترانکینگ

اگر در زمان نصب، تمامی نکات مهم مراحل نصب ترانکینگ را رعایت کنید در آینده مشکلی در شبکه سیم‌کشی ساختمان ایجاد نخواهد شد. برای نصب ترانکینگ مراحل زیر را طی کنید:

  1. تعیین محل تجهیزات برقی با توجه به نقشه
  2. برآورد اجزای داخلی مورد نیاز ترانکینگ
  3. علامت‌گذاری مسیر نصب ترانکینگ: بدین منظور ترانکینگ را در محل نصب بگذارید. در گام بعدی روی ترانکینگ‌ها تراز قرار داده و آنها را در مسیر مورد نظر تراز کنید. نهایتا با استفاده از یک مداد محل سوراخکاری برای نصب کردن ترانکینگ را علامت بزنید.
  4. انتقال اندازه‌ها بر روی ترانکینگ و علامت‌گذاری برای برش‌کاری.
  5. سوراخ کردن محل‌های علامت‌گذاری‌شده با مته مناسب و قرار دادن رولپلاک داخل آن متناسب با قطر سوراخ
  6. قرار دادن ترانکینگ در محل خود و نصب ترانکینگ روی دیوار با پیچ خودکار و یک عدد واشر مناسب (در حین نصب دقت کنید لبه بالایی ترانکینگ منطبق بر خطی باشد که با مداد کشیدید)
  7. فارسی‌بر کردن لبه‌های دو ترانکینگ برای گوشه‌های داخلی
  8. نصب زانوی داخلی روی ترانکینگ پس از فارسی‌بر کردن و نصب ترانکینگ
  9. نصب زانوی خارجی برای گوشه‌های بیرونی
  10. استفاده از رابط برای اتصال دو ترانکینگ
  11. بستن درب ترانکینگ پس از انجام سیم‌کشی (ساخت درب به‌گونه‌ای است که درون شیارهای روی ترانکینگ قرار می‌گیرد)
  12. نصب پریزها و سوکت تلفن: برای این کار از کادری که به همین منظور ساخته شده استفاده کنید. برای هر کدام از پریزهای برق یک کادر یک خانه و برای هر دو سوکت تلفن و شبکه نیز یک کادر یک خانه در نظر بگیرید. یک کادر یک خانه به‌طور استاندارد ابعاد 45 در 45 میلی‌متر دارد.

نصب پریز برق ترانک

نکاتی در ارتباط با آموزش نصب ترانکینگ

برای رعایت تمامی اصول مراحل نصب ترانکینگ به نکات زیر توجه کنید:

  • نصب ترانکینگ در نواحی مختلف با هم متفاوت است؛ به‌عنوان مثال ترانکینگ نصب‌شده در کف و ترانکینگ نصب‌شده در سقف با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.
  • در زمان نصب به سایز اتصالات دقت داشته باشید. اتصالات با سایز متفاوت نمی‌توانند روی ترانکینگ نصب شوند.
  • تمامی مراحل نصب ترانکینگ تخصصی هستند و بهتر است برای نصب ترانکینگ از تکنسین‌های باتجربه کمک بگیرید تا قطعات به بهترین شکل در مسیرهای تعیین‌شده نصب شوند.

انواع اتصالات ترانکینگ

اتصالات ترانکینگ به قطعاتی گفته می‌شود که درطی مراحل نصب ترانکینگ به وسیله آنها دو یا چند ترانکینگ به یکدیگر متصل می‌شوند. با استفاده از اتصالات ترانکینگ می‌توان انشعابات زیادی در یک شبکه به هم پیوسته ترانکینگ ایجاد کرد. اتصالات ترانکینگ از انواع مختلفی هستند، از جمله:

  • اتصالات زانویی
  • اتصالات سه راهی
  • اتصالات چهارراهی

در ادامه هر یک را به اختصار توضیح خواهیم داد.

1. اتصالات ترانکینگ زانویی

اتصالات زانویی یکی از انواع اصلی اتصالات ترانکینگ هستند و توانایی ایجاد تغییر 90 درجه در مسیر کابل‌ها را دارند. این نوع از اتصالات تغییر مسیر تدریجی ایجاد می‌کنند؛ بدین معنی که انحراف را با شیب ملایم در کابل‌ها ایجاد می‌کنند. در نتیجه کابل‌ها هیچ آسیبی نمی‌بینند.

در صورت عدم استفاده از این زانوها در پروژه‌های کابل‌کشی ممکن است کابل‌ها بیش از حد خم شوند و بدنه آنها آسیب جدی ببیند. اتصالات زانویی در ترانکینگ‌های استفاده شده در دیوارها کاربرد دارند.

اتصالات ترانکینگ

2. اتصالات ترانکینگ سه راهی

این نوع از اتصالات برای ایجاد دو مسیر مختلف انشعاب در کابل‌ها ایجاد می‌شوند؛ یعنی کابل‌ها از یک مسیر وارد و از دو مسیر خارج می‌شوند. از این نوع اتصالات برای نصب روی دیوار و کف سازه استفاده می‌شود. استفاده از اتصالات سه راهی باعث کاهش استفاده از زانوها می‌شود.

اتصالات ترانکینگ

3. اتصالات ترانکینگ چهار راهی

اتصالات چهار راهی می‌توانند کابل‌های برق را به‌صورت متقاطع در چهار مسیر متفاوت هدایت کنند. اغلب زمانی از آنها استفاده می‌شود که شبکه کابل‌کشی پیچیده و گسترده باشد. این اتصالات در مرکز سازه نصب می‌شوند.

اتصالات ترانکینگ | مراحل نصب ترانکینگ

مراحل نصب ترانکینگ؛ نصب پریز برق ترانک

برای نصب پریز برق ترانک باید پریز برق را درون ماژول خاصی قرار داد و ماژول را در بدنه ترانک نصب کرد. بدین منظور سیم مفتولی را به اندازه 10 میلی‌متر روکش‌برداری کنید. سیم فاز را به ترمینال سمت راست، سیم نول را به ترمینال سمت چپ و سیم ارت را به ترمینال ارت وصل کنید.

مراحل نصب ترانکینگ؛ نحوه نصب داکت شبکه

نصب داکت شبکه از مهم‌ترین مراحل خدمات شبکه است. داکت کانالی است دارای درب و اغلب از جنس پلاستیک و PVC که برای قرار دادن کابل روکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. داکت از گره خوردن و در هم پیچیدن کابل‌ها جلوگیری می‌کند.

نصب داکت شبکه باید توسط افراد متخصص انجام شود تا زاویه‌ها و کنج‌ها به‌صورت صحیح برش زده شوند. توصیه می‌کنیم اگر در این حوزه تازه‌کار هستید، کار نصب داکت شبکه را خودتان انجام ندهید.

سخن پایانی

در این نوشتار تلاش کردیم مراحل نصب ترانکینگ را به‌صورت کاملا کاربردی شرح دهیم. اگر شما اطلاعات کمی در حوزه سیم‌کشی داشته باشید، می‌توانید با رعایت نکات گفته‌شده ترانکینگ را شخصا نصب کنید.

در غیراینصورت بهتر است جهت جلوگیری از صرف هزینه اضافی و همچنین مشکلات احتمالی در قطع شدن و اختلاط سیم‌ها، از یک برقکار باتجربه کمک بگیرید.

سوالات متداول

نصب ترانک شبکه چگونه انجام می‌شود؟

برای نصب ترانک شبکه ابتدا باید تعداد و نوع پریزهای مورد نظر را جهت نصب شناسایی کرد. سپس باید ترانکی را انتخاب کرد که بتواند تعداد کابل مورد نظر را پوشش دهد. در مرحله بعد مسیر ترانک‌کشی را مشخص می‌کنیم. جزئیات و نحوه نصب ترانک شبکه در متن مقاله به‌طور کامل ذکر شده است.

داکت چیست؟

داکت کانالی است دارای درب و اغلب از جنس پلاستیک و PVC که برای قرار دادن کابل روکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. داکت‌ها برای زیبایی فضای قرارگیری کابل‌ها و جلوگیری از درهم‌پیچیدگی کابل‌ها استفاده می‌شوند.

نصب داکت شبکه توسط خودم امکان‌پذیر است؟

اگر سابقه فعالیت در حوزه داکت‌کشی و ترانکینگ را دارید، می‌توانید کار داکت‌کشی منزل را خودتان انجام دهید. در غیر این صورت توصیه می‌کنیم کار نصب داکت شبکه و نصب ترانکینگ را به یک تکنسین ماهر بسپارید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا