آموزش تعویض پایه صندلی چرخدار + تعمیر صفحه متصل به چرخ

لوازم و تجهیزات اداری

آنچه در این مقاله می‌خوانید توضیحاتی کلی درباره نحوه تعویض پایه صندلی چرخدار است. اگر صندلی چرخدار شما به یک طرف خم شده در چند مرحله می‌توانید آن را تعمیر کنید. اگر این کار را نکنید به دلیل ناهماهنگی صندلی ممکن است فشار زیادی به کمر شما وارد شود.

برای تعويض پايه صندلي چرخدار کافی است کمی وقت بگذارید و چند ابزار ساده را آماده داشته باشید. در بیشتر مواقع تعویض یا تعمیر پایه صندلی چرخدار از خرید صندلی جدید به صرفه‌تر است.

شما می‌توانید از طریق ثبت درخواست در وبسایت آچاره، تعویض پایه صندلی چرخدار و سایر تعمیرات تخصصی از جمله تعمیر و تعویض مکانیزم صندلی‌های چرخدار اداری خود را به تعمیرکاران باتجربه آچاره بسپارید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از قیمت تعمیر صندلی اداری روی لینک کلیک کنید.

با ساختار پایه صندلی چرخدار آشنا شویم!

قبل از بررسی مراحل مختلف تعویض پایه صندلی چرخدار بهتر است با ساختار پایه‌های آن آشنا شویم. پایه‌های صندلی‌های چرخدار در دو نوع فلزی و پلاستیکی تولید می‌شوند. در این میان پایه‌های فلزی نسبت به انواع پلاستیکی استحکام و دوام بیشتری دارند.

پایه‌های صندلی چرخدار به پایه پنج پر هم معروف هستند. این پایه‌ها از بالا به جک صندلی متصل می‌شوند و در قسمت پایین پنج چرخ دارند. گاهی کج شدن صندلی و عدم تعادل آن به شل شدن این چرخ‌ها مربوط است.

پایه‌ها نقش مهمی در عملکرد صندلی‌های چرخدار ایفا می‌کنند؛ چون فشار ناشی از وزن افراد روی آن‌ها است. بنابراین باید سالم و محکم باشند. برای تعمیر و تعويض پايه صندلی چرخدار ابتدا باید چرخ‌ها را مورد بررسی قرار دهید و اگر لازم است آن‌ها را روغن کاری کنید.

نحوه تعویض پایه صندلی چرخدار

بسیاری از ما ساعت‌های زیادی را روی صندلی‌های چرخدار می‌گذرانیم و مشغول کار هستیم. خم یا کج شدن صندلی به پهلو یا جلو ممکن است فشار شدیدی به کمر و مفاصل ما وارد کند. همچنین پوسیدگی و پارگی روکش صندلی نیز علاوه بر ظاهر نازیبا، ممکن است آزاردهنده باشد.

تعويض پايه صندلي چرخدار

بنابراین آشنایی با نحوه تعمیر و تعویض پایه صندلی چرخدار برای سلامت ما بسیار مهم و حیاتی است و با تعویض روکش صندلی اداری می‌توانیم ظاهر آن را بهبود ببخشیم. در ادامه مقاله با مراحل تعمیر و تعویض پایه‌ صندلی چرخدار آشنا خواهیم شد.

استعلام هزینه تعمیرات انواع صندلی‌های اداری

1. تعویض چرخ‌های کاستور

قبل از تعویض پایه صندلی چرخدار و بررسی کاستورهای صندلی باید ابتدا چک کنید که تمام چرخ‌ها با سطح زمین تماس دارند. سپس صندلی را به صورت وارونه روی زمین قرار دهید. اگر یکی از چرخ‌های صندلی که قابلیت چرخش عمودی و افقی را دارند تغییر شکل داده باشد صندلی در همان جهت خم می‌شود.

چرخ‌های کاستور ممکن است به دلیل وزن نامتعادل، ساختار ضعیف و فرسودگی و کهنگی خم شوند یا بشکنند. اگر صندلی را روی سطح ناهمواری قرار دهید چرخ‌ها با زمین تماس ندارند و در حالت نشسته به سمت «پایین» خم می‌شوید. بهتر است صندلی را در موقعیت متعادلی قرار دهید.

تعويض پايه صندلي چرخدار

  • مراحل تعویض پایه صندلی چرخدار

برای تعویض پایه صندلی چرخدار لازم است هر چرخ را مستقیما به بیرون بکشید تا خارج شود. اکثر چرخ‌های صندلی‌های اداری با اتصال محکم ساقه چرخ‌دار به قسمت اصلی محکم می‌شوند. چرخ را با یک دست و پایین صندلی را با دست دیگر بگیرید و محکم بکشید تا کاستور بیرون بیاید.

اگر چرخ با دست آزاد نشد پیچ گوشتی دوسو را در شکاف کوچکی که در محل اتصال کاستور و صندلی قرار دارد فرو کنید. برای تعویض پایه صندلی چرخدار از پیچ گوشتی به عنوان اهرم استفاده کنید و به آرامی آن را جلو و عقب ببرید.

تعویض پایه صندلی چرخدار

وقتی حدود 1 سانتی متر از ساقه چرخ را از صندلی خارج کردید چرخ را دوباره به بیرون بکشید. در مواردی چرخ‌ها با پیچ به پایین صندلی ثابت می‌شوند. هنگام تعویض پایه صندلی چرخدار در صورت مشاهده سر پیچ‌ها در محل اتصال کاستور به صندلی، با کمک پیچ گوشتی پیچ‌ها را باز کرده و کاستور را بردارید.

مقدار کمی از اسپری روان‌کننده را به هر ساقه کاستر بمالید. برای این کار از روان‌کننده اسپری همچون WD-40 استفاده کنید. نی را داخل نازل اسپری قرار دهید، آن را به هر ساقه کاستر بچسبانید و هر کدام را اسپری کنید.

تعویض پایه صندلی چرخدار

چرخ‌ها معمولاً راحت‌تر از ساقه کاستور بیرون می‌آیند. روغن کاری ساقه کاستر این فرآیند را آسان‌تر می‌کند. اگر اسپری روان‌کننده ندارید برای خارج کردن و تعویض پایه صندلی چرخدار، مقداری ژله نفتی مانند وازلین را به اندازه یک نخود روی ساقه هر چرخ بمالید.

در زمان تعویض پایه صندلی چرخدار از چکش پلاستیکی برای محکم کردن چرخ‌های جدید داخل ساقه کاستور استفاده کنید. اگر امکان ضربه زدن اطراف ساقه کاستور را به جای پایین چرخ دارید این کار را انجام دهید. با این کار احتمال تغییر شکل یا شکستن کاستور جدید کمتر خواهد شد.

در این مرحله از تعویض پایه صندلی چرخدار، صندلی را برگردانید و چرخ‌های جدید را تست کنید. روی صندلی بنشینید. اگر به راحتی می‌چرخد و دیگر به یک طرف خم نمی‌شود کارتان تمام شده است. اما اگر صندلی هنوز خم می‌شود برای بررسی صفحه صندلی آماده شوید.

ثبت سفارش تعمیرات تخصصی انواع پنکه کنترل دار ، دیواری

2. تعمیر صفحه متصل به چرخ

اگر علاوه بر تعویض پایه صندلی چرخدار خود، قصد تعمیر صفحه متصل به چرخ را هم دارید مطابق مراحل زیر عمل کنید؛

صندلی را به پهلو بخوابانید و صفحه فلزی صندلی را پیدا کنید. صفحه صندلی معمولاً قطعه فولاد سیاه رنگی به شکل مربع است که در قسمت زیرین صندلی قرار دارد. ستون استوانه‌ای که به عنوان تک “پای” صندلی عمل می‌کند، به صفحه صندلی متصل می‌شود.

در مرحله بعد پیچ‌های شل را ببندید، پیچ‌های شکسته را تعویض کنید و صندلی را تست نمایید. اکثر صفحات صندلی با 4 پیچ به قسمت زیرین صندلی محکم می‌شوند. اگر هر یک از این پیچ‌ها شل شده است با پیچ گوشتی در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا سفت شوند.

صندلی را به صورت عمودی بچرخانید و پس از سفت کردن یا تعویض هر پیچ روی آن بنشینید. اگر هنوز خم می‌شود و نامتعادل است به عیب یابی مشکل ادامه دهید.

اگر صندلی هنوز خم می‌شود صفحه متصل به چرخ را بررسی کنید. شاید قطعه فلزی خمیده شده یا شکسته باشد. صفحات صندلی اداری کاملاً مسطح نیستند ولی خمیدگی‌ها، فرورفتگی‌ها، برآمدگی‌ها و سوراخ‌های روی آن باید متقارن و یکنواخت باشند.

اگر صفحه تغییر شکل داده، آسیب دیده یا فرسوده به نظر می‌رسد باید تعویض شود. در این مرحله شاید تصمیم بگیرید یک صندلی اداری جدید بخرید. با این حال اگر هزینه برایتان اهمیت دارد برداشتن و تعویض صفحه متصل به چرخ مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

با چکش پلاستیکی روی پایه و ستون استوانه‌ای صندلی ضربه بزنید. ستون استوانه‌ای را محکم با یک دست بگیرید و با دست دیگر به صفحه صندلی نزدیک به محل اتصال آن به جک ضربه بزنید.

ضربه زدن به صفحه صندلی با چکش ممکن است باعث فرورفتگی آن شود. اما نگران نباشید چون در حال تعویض صفحه هستید. با این حال اگر قصد دارید از همان صفحه صندلی استفاده کنید به جای آن به قسمت زیرین صندلی درست در کنار صفحه ضربه بزنید.

تمام پیچ‌ها را بردارید و صفحه صندلی را از روی صندلی جدا کنید. همانطور که قبلا ذکر شد صفحات صندلی با 4 پیچ در جای خود ثابت می‌شوند. پیچ‌ها را با پیچ گوشتی در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا باز شوند و صفحه صندلی را آزاد کنید.

صفحه صندلی را نگه دارید چون برای خرید صفحه جدید باید آن را همراه داشته باشید. مارک و شماره مدل صندلی را یادداشت کنید. صفحات صندلی در همه مدل‌ها یکسان و مشابه نیستند بنابراین پیدا کردن نمونه‌ای جدید به درستی جا بیفتد کمی مشکل است.

صفحه جدید را در قسمت زیرین صندلی پیچ کنید. سوراخ‌های پیچ در صفحه صندلی را با سوراخ‌های زیر صندلی مطابقت دهید. یکی از پیچ‌ها را با پیچ گوشتی در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا در جای خود محکم شود. سپس سراغ پیچ‌های دیگر بروید و آن‌ها را هم محکم کنید.

نحوه تعویض پایه صندلی چرخدار

جک و پایه را به صفحه جدید وصل کنید. برای این کار کمی فشار و زور بازو لازم دارید. نیمه پایینی جدا شده صندلی را به صورت عمودی روی زمین نگه دارید. طوری که پایه‌ها رو به پایین و ستون استوانه‌ای به سمت بالا باشد.

نیمه بالایی صندلی را روی نیمه پایین نگه دارید و آن را محکم فشار دهید تا زمانی که ساقه کاستر در جای خود قرار بگیرد. اگر در قرار دادن ساقه کاستر در جای خود مشکل دارید مقدار کمی روان کننده اسپری یا مقداری ژله نفتی را روی ساقه بمالید.

حالا می‌توانید صندلی را تست کنید. اگر به پهلو خم نمی‌شود باید به شما تبریک بگوییم. کارتان را درست انجام داده‌اید. اما اگر چرخ‌ها و صفحه صندلی را تعویض کرده‌اید و صندلی همچنان کج و کوله می‌شود به فکر خرید صندلی جدیدی باشید.

کلام آخر

آنچه در این مقاله خواندیم نکاتی درباره نحوه تعویض پایه صندلی چرخدار بود که با هم بررسی کردیم. انواع مختلفی از صندلی‌های اداری در بازار وجود دارد و نمی‌توان روش تعویض پایه صندلی را برای همه آنها عملی کرد.

اما روند ارائه شده در این مقاله به شما کمک می‌کند تا مشکل را درک کرده و ایده اولیه رفع آن را به دست آورید. برای این کار کافیست آچار، پیچ گوشتی و فیلیپس داشته باشید. این سه ابزار کوچک به شما کمک می‌کنند تا تعویض پایه صندلی چرخدار برای شما آسان‌تر شود و به راحتی صندلی خود را تعمیر کنید.

منبع: https://www.wikihow.com

سوالات متداول

چرا صندلی من مدام به یک طرف خم می‌شود؟

برای بررسی مشکل کج شدن صندلی چرخدار ابتدا چرخ‌ها را بررسی کنید. چون گاهی ممکن است شل شوند یا بشکنند. اگر چرخ‌ها شل هستند پیچ‌های آن‌ها را محکم کنید و در صورت شکستگی آن‌ها را تعویض نمایید.

چرا صندلی اداری من نامتعادل است؟

در بیشتر موارد دلیل نامتعادل بودن صندلی چرخدار شکستگی چرخ یا شل شدن صفحه صندلی یا تنظیم نبودن مکانیزم آن است. برای عیب‌یابی مشکل صندلی را برگردانید و قطعات را بررسی کنید. اگر می‌توانید خودتان مشکل را حل کنید. در غیر این صورت یکی جدید بخرید!

شیب صندلی به عقب باید چقدر باشد؟

شیب تکیه گاه صندلی باید به حدی باشد که بتوانید با وجود بالاتنه کمی خمیده روی صندلی بنشینید. این مقدار معمولاً 110 درجه توصیه می‌شود. شیب تکیه گاه صندلی را می‌توان برای راحتی افراد تنظیم کرد.

1.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا