تعمیر صندلی پلاستیکی شکسته، ساده و کاربردی!

لوازم خانگی

تعمیر صندلی پلاستیکی شکسته از جمله اموری است که احیانا بسیاری از ما با آن سروکار داشته‌ایم. امروزه به دلیل قابلیت‌های صندلی پلاستیکی در مصارف مختلف و در محیط باز، استقبال از آن رو به فزونی است. قابلیت‌هایی همچون سبکی و جابجایی آسان، عدم پوسیدگی در مجاورت آب و هوا، قیمت ارزان و تنوع تولیدات. اما مشکل اساسی صندلی پلاستیکی ترک برداشتن و شکستن آن خصوصا درقسمت پایه‌های صندلی است. در بعضی مواقع به دلیل ارزان قیمت بودن این محصول، تمایل چندانی برای تعمیر و ترمیم آن وجود ندارد. اما اگر چند راهکار ساده برای تعمیر آن بدانید، بی‌شک قبل از دور انداختن آن، برای تعمیر صندلی توانمندی خود را امتحان خواهید کرد. با مجله آچاره همراه باشید تا چند روش ساده و کاربردی برای تعمیر صندلی پلاستیکی شکسته آموزش ببینید.

آیا صندلی پلاستیکی شکسته قابل تعمیر است؟

برای پاسخ به این سؤال باید ابتدا بفهمیم مواد تشکیل‌دهنده پلاستیک چیست و اینکه این مواد قابلیت ترمیم دارند یا خیر. در واقع پلاستیک از هیدروکربن موجود در نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی ساخته می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده پلاستیک به طور کلی یکسان است. اما استحکام و دوام این محصول بستگی به میزان ضخامت آن در زمان قالب‌گیری و ریخته‌گری دارد. همچنین پلاستیک‌هایی که از مواد بازیافتی تهیه می‌شوند اصولا استحکام کمتری نسبت به پلاستیک‌های تولید شده از مواد اولیه دارند.

صندلی پلاستیکی شکسته قابل تعمیر

معنای لغوی کلمه پلاستیک به معنای شکل‌پذیر است. یعنی موادی که به‌راحتی با حرارت به شکل هر فرم و قالبی درمی‌آید. با توجه به این تعریف مشخص است که ذوب کردن می‌توان یک صندلی پلاستیکی شکسته را تعمیر و ترمیم کرد. اما این روش تنها یکی از روش‌های تعمیر صندلی پلاستیکی شکسته است.  در ادامه با روش‌های گوناگونی آشنا خواهیم شد.

روش‌های کاربردی تعمیر صندلی پلاستیکی شکسته

روش گرمایشی یا حرارت دادن

در این روش باید یک پیوند مولکولی بین قطعات پلاستیکی ایجاد شود. به بیان ساده‌تر باید گفت در این روش قطعه‌هایی که باید به هم بچسبند را حرارت می‌دهند. با این کار محل اتصال را ذوب کرده و با کمی فشار، دو قطعه پلاستیکی را به هم متصل می‌کنند. با خنک شدن قسمت ذوب شده، محل اتصال کاملا فیکس و محکم می‌شود.

بنابراین با توجه به خاصیت شکل‌پذیری بالای پلاستیک، می توان با حرارت دادن و هویه کاری پلاستیک را ترمیم کرد. این روش برای تعمیر و ترمیم قسمت‌های ترک‌ خورده مناسب است و حتی در مواردی اصلا قابل تشخیص هم نمی‌باشد. برای این کار شما به یک هویه نیاز دارید. حتی اگر چنین وسیله‌ای در دسترس شما نیست، یک میله داغ فلزی نیز کارراه‌انداز است. لازم است بعد از ترمیم محل ترک خورده برای بهتر شدن ظاهر کار با سنباده محل اتصال را صیقل دهید.

روش جوشکاری پلاستیک

این روش  کمی تخصصی بوده و بیشتر در صنایع از آن استفاده می‌شود. در این روش نیاز به هویه جوشکاری پلاستیک و نوار باریک پلاستیکی است. این روش نوعی لحیم‌کاری محسوب می‌شود و روشی بسیار مطمئن برای اتصال قطعه‌های پلاستیکی است. اما مصرف خانگی آن منوط به داشتن وسایل مورد نیاز است.

روش جوشکاری پلاستیک

تعمیر صندلی پلاستیکی شکسته با چسب پلاستیک

شاید برای افرادی که اطلاعات فنی کمتری دارند چسب‌ها با یکدیگر هیچ تفاوتی نداشته باشند. یعنی با دیدن هر نوع چسبی این تصور را داشته باشند که می‌توان تمام قطعات را به یکدیگر متصل کرد. اما امروزه ما شاهد انواع چسب برای متریال‌های متفاوت هستیم. مانند چسب چوب، چسب آهن، چسب پلاستیک و غیره. شما برای تعمیر صندلی پلاستیکی شکسته خود کافی است یکی از انواع چسب‌های پلاستیک را استفاده کنید. در این‌صورت مطمئن خواهید بود که صندلی پلاستیکی شما برای مدت‌های طولانی قابل استفاده خواهد بود.

تعمیر صندلی پلاستیکی شکسته با چسب پلاستیک

بهترین چسب برای چسباندن پلاستیک

از انواع چسب‌های پلاستیکی می‌توان به چسب پلی وینیل کلرایدPVC ، پلی اتیلن، پلی پروپیلن PP، آکریلونیتریل بوتادین- استایرن (ABS) اشاره کرد. بدیهی است برای تمیر صندلی پلاستیکی شکسته باید از یک چسب بسیار قوی استفاده کرد. به همین دلیل ما دو نوع چسب پلاستیکی سیمان پلی استایرن و چسب اپوکسی را معرفی می‌کنیم.

1. عملکرد چسب سیمان پلی استایرن

این چسب بسیار قوی تقریبا به روش گرمایشی عمل می‌کند. این چسب با حل کردن لبه‌های پلاستیک آن‌ها را به هم متصل می‌کند. عملکرد این چسب فوق‌العاده است. اما در هنگام مصرف این چسب رعایت چند نکته ضروری است؛

  • با توجه به خاصیت ذوب‌کنندگی این چسب، ممکن است به شیء پلاستیکی آسیب بزند. به همین دلیل در استفاده از آن باید دقت کنید و در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.
  • این چسب خاصیت پرکنندگی ندارد. بنابراین برای ترمیم ترک‌ها و شکاف‌ها انتخاب خوبی نیست. زیرا با ذوب کردن ترک‌ها، نه تنها شکاف را پر نمی‌کند، بلکه آن را عمیق‌تر خواهد کرد.

پلی استایرن

2. عملکرد چسب اپوکسی

چسب اپوکسی به عنوان یک چسب چند منظوره و بسیار کاربردی شناخته می‌شود. این چسب از ترکیب دو فرآوره شیمیایی رزین و هاردنر(ماده سخت‌کننده) به صورت سرنگ‌های دوقلو تولید می‌شود. باید دقت داشته باشید که از هر دو ماده به مقدار مساوی استفاده شود.

عملکرد چسب اپوکسی

برای استفاده از این چسب نکات زیر را رعایت فرمایید؛

  • بلافاصله بعد از مخلوط شدن چسب‌ها از آن استفاده کنید. زیرا در مجاورت هوا به سرعت سخت می‌شود.
  • این چسب در عرض حدودا 10دقیقه اتصال را ایجاد می‌کند. اما بهتر است تا 24 ساعت پس از تعمیر صندلی پلاستیکی شکسته خود از آن استفاده نکنید. اجازه دهید تا محل اتصال به خوبی محکم شود.
  • این چسب خاصیت پرکنندگی دارد و می توان برای ترمیم شکاف و ترک پلاستیک از این چسب استفاده نمود.
  • در مورد شکستگی‌های ناهموار این چسب عملکرد خوبی دارد. زیرا با پرکردن نقاط فرورفته و ناهموار سطح صافی را بعد از چسبیدن ایجاد می‌کند.
  • قبل از چسب‌کاری، لبه‌های شکسته را کاملا تمیز کنید تا چرب نباشد و مانع از چسبندگی کامل نشود.
  • پس از چسباندن دو لبه، با فشار دست یا گیره، برای چند دقیقه دو لبه را به یکدیگر فشار دهید.

چسب اپوکسی

نکته مهم در استفاده از چسب برای تعمیر صندلی پلاستیکی شکسته

آیا تابحال به علامتی که روی بعضی از فراورده‌های پلاستیکی حک شده است توجه کرده‌اید؟ تابحال کنجکاو نشده‌اید که این علامت نشانگر چیست؟

معمولا یک نماد مثلثی شکل در پشت محصولات پلاستیکی حک شده است که حاوی یک عدد و حروف است. این نماد نشان‌دهنده نوع پلاستیک و مواد اصلی وعمده تشکیل‌دهنده آن است. شما با کسب این اطلاعات می‌توانید بهترین چسب و نوع اتصال را برای این محصولات انتخاب کنید.

چسب برای تعمیر صندلی پلاستیکی شکسته

برای چسباندن پلاستیکی که نمادی حاوی شماره‌های 2، 4، یا 5 با حروف HDPE، LDPE، PP یا UMHW دارد، شما باید از  یک نوع پلی اتیلن یا پلی پروپیلن استفاده کنید. در نظر داشته باشید که چسباندن این پلاستیک‌ها بسیار سخت‌تر است و باید از چسبی استفاده کنید که عناوینی مانند  Loctite Plastics Bonding System یا Scotch Weld DP 8010 در آن ذکر شده باشد.

علامت حاوی 6 یا PS نشان دهنده این است که محصول پلاستیکی ما از نوع پلاستیک “پلی استایرن” است. چنانچه این نماد بر روی محصول پلاستیکی شما بود، می‌توانید از یک چسب سیمان پلی (سیمان پلاستیکی)، یا یک چسب پلاستیکی تخصصی دیگر نظیر سیانواکریلات (چسب فوری یا سیانو) یا چسب اپوکسی استفاده نمایید.

تعمیر صندلی پلاستیکی شکسته به روش دوختن پلاستیک

دوختن پلاستیک یکی دیگر از روش‌هایی است که برای اتصال دو تکه پلاستیک شکسته می‌توان بکار برد. در این روش حفره‌هایی مقابل وروبروی یکدیگر در دولبه پلاستیک شکسته ایجاد می‌شود. سپس با عبور نخ نایلونی و یا هر نخ مقاوم دیگر لبه‌ها به یکدیگر متصل می‌شود. البته ذکر یک نکته در این مورد ضروری است. سعی کنید این مرحله را بعد از چسباندن با چسب و فیکس شدن لبه‌ها انجام دهید. زیرا این کار باعث می‌شود اتصال چسب محکمتر شود و دوم اینکه در هنگام دوخت لبه‌ها لغزش نداشته باشند.

برای این کار شما به چند ابزار ساده نیاز خواهید داشت؛

  1. نخ نایلونی یا رشته سیم بسیار مقاوم همرنگ صندلی.
  2. مته دستی برای ایجاد حفره در لبه‌های شکسته. چنانچه مته دستی در اختیار نداشتید می‌توانید از یک میله داغ نیز استفاده نمایید. توجه داشته باشید که قطر حفره‌ای که ایجاد می‌کنید با سایز نخ مطابقت داشته باشد.

روش دوخت پلاستیک

برای دوخت پلاستیک مراحل زیر را انجام دهید؛

  1. همانگونه که اشاره شد، سعی کنید قبل از دوخت با چسب مناسب یا از طریق حرارت دادن محل را متصل نمایید.
  2. برای زیبایی کار، ناهمواری‌های حاصل از هویه‌کاری یا چسب را با سنباده هموار کنید.
  3. برای ایجاد حفره‌های دقیق و مقابل یکدیگر در لبه‌های شکسته، از قبل اندازه‌گیری کرده و علامت بزنید.
  4. برای فاصله بین حفره‌ها به ضخامت پلاستیک توجه داشته باشید. اگر پلاستیک ضخیم نبود فاصله بین حفره‌ها را بیشتر کنید.
  5. با استفاده از مته یا میله داغ حفره‌ها را به دقت ایجاد نمایید.
  6. حتی می‌توانید برای ایجاد جذابیت بیشتر کار، دوخت خاصی مانند دوخت مورب انجام دهید. برای این کار لازم است حفره‌های مقابل را کمی بالاتر از حفره‌ اولی در نظر بگیرید.
  7. اگر از سیم استفاده می‌کنید برای عبور آن از حفره‌ها مشکلی نخواهید داشت. در صورت استفاده از نخ نایلونی می‌توانید با چسباندن سر نخ به یک سوزن بلند کار را آسان‌تر کنید.
  8. توجه کنید که سروته نخ یا سیم را باید کاملا محکم کنید. برای این کار می‌توانید با استفاده از چند گره در قسمت پشت کار و یا عبور چند باره از حفره‌های ابتدایی و انتهایی این کار را انجام دهید.

روش دوخت پلاستیک

سوالات متداول

1. میزان مقاومت چسب گوریلا برای چسباندن پلاستیک چگونه است؟

چسب گوریلا جزء چسب پلاستیک‌های قوی محسوب می‌شود. اما نکته مهم برای استفاده از آن توجه به نوع پلاستیک است. زیرا این چسب برای چسباندن پلاستیک‌های نوع پلی اتیلن و پلی پروپیلن مناسب نیست.

2. برای تعمیر صندلی پلاستیکی شکسته‌ که تکه‌ای از آن کاملا خرد شده چه باید کرد؟

در مواقعی ممکن است تکه‌ای از پلاستیک کاملا از بین برود. به این ترتیب امکان چسباندن لبه‌ها فراهم نباشد. در چنین شرایطی لازم است برای لحیم‌کاری از یک تکه پلاستیک دیگرکه بهتر است همرنگ صندلی باشد استفاده کنید. در این روش تکه پلاستیکی را به میزان فضای خالی مانده اندازه کنید. سپس لبه‌های آن را با لحیم‌کاری و جوش پلاستیکی به لبه‌های صندلی شکسته متصل نمایید.

سخن پایانی

شاید تعمیر و ترمیم اشیاء پلاستیکی با هر یک از روش‌های فوق به تنهایی قابل انجام باشد. اما در خصوص تعمیر صندلی پلاستیکی شکسته کمی باید دقت بیشتری کرد. زیرا صندلی پلاستیکی یک وسیله پرکاربرد است که قرار است ظرفیت تحمل وزن یک انسان بالغ را داشته باشد. بنابراین تعمیر آن با تعمیر یک وسیله پلاستیکی دیگر مانند تکه شکسته یک قاب عکس پلاستیکی قطعا متفاوت خواهد بود؛ بنابراین لازم است در انتخاب روش تعمیر و ترمیم آن توجه بیشتری کرد. در این مقاله سعی شد در خصوص انواع روش‌ها اطلاعات تکمیلی ارائه شود. اما پیشنهاد آچاره استفاده از روش ترکیبی دوختن پلاستیک با یکی از روش‌های حرارت دادن یا چسب‌کاری می‌باشد. زیرا در این صورت اطمینان کامل خواهید داشت که کار تعمیر شما کامل بوده و استحکام لازم را دارد.

4.1/5 - (11 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا