تعویض ژیگلور آبگرمکن دیواری

گرمایشآبگرمکنسرمایش و گرمایش

همه ما برای شست‌و‌شو لباس‌ها، ظرف‌ها، استحمام و حتی شستن کوچک‌ترین وسایل خود به آب گرم نیاز داریم. به همین دلیل وجود آبگرمکن دیواری در خانه امری ضروری است. اما گاهی اوقات آب گرم نیست و این می‌تواند باعث ایجاد مشکل و اختلال در کارهای روزمره ما شود. یکی از دلایل آن، خرابی ژیگلور است؛ در این زمان بهترین کار این است که نسبت به تعویض ژیگلور آبگرمکن دیواری اقدام کنید.
در این مطلب از مجله آچاره قصد داریم طریقه تعویض ژیگلور یا نازل آبگرمکن را به شما آموزش دهیم و هم‌چنین نکاتی که باید قبل از تعویض آن بدانید را بازگو کنیم. پس همراه ما باشید.

ژیگلور آبگرمکن چیست؟

اوریفیس یا ژیگلور از جنس آلیاژ برنج است و وظیفه آن به‌عنوان آخرین قطعه انتقال و هدایت گاز از کپسول به درون مشعل است. روی سطح ژیگلور آبگرمکن یک سوراخ کوچکی قرار دارد که گاز با عبور از آن به درون شیپوره یعنی جایی که گاز و اکسیژن با هم مخلوط می‌شوند، وارد می‌شود و می‌تواند باعث شعله‌ور شدن مشعل آبگرمکن شود. محل ژیگلور آبگرمکن دیواری بعد از شیر کنترل‌ها است.

آبگرمکن دیواری برای سوخت به گاز مایع یا طبیعی نیاز دارد که این دو گاز با هم تفاوت‌های زیادی دارند. شما باید برای تعویض ژیگلور آبگرمکن دیواری با این دو گاز آشنایی کامل داشته باشید. نکته قابل‌توجه در این قسمت این است که آبگرمکن دیواری بوتان به گاز طبیعی نیاز دارد.

ژیگلور آبگرمکن چیست؟

تفاوت گاز مایع با طبیعی در چیست؟

گاز مایع در ابتدا غیرقابل رویت است. سپس با فشار زیاد به درون کپسول‌ها هدایت می‌شود که باعث می‌شود به حالت مایع در آید.

احتمالا می‌دانید که گاز طبیعی در لوله‌های گاز ساختمان‌ها استفاده می‌شود. بعد از حفر چاه‌ها، تصفیه این گاز انجام می‌شود و سپس ان را به لوله گاز پمپاژ می‌کنند. این گاز از مقداری متان، اتان، اگزان، پروپان، بوتان و … تشکیل شده است.

گاز مایع تفاوتی با گاز طبیعی ندارد. اصلی‌ترین کاربرد آنها قابلیت شعله‌ور شدن آنها است. هم‌چنین وسایلی که با این دو گاز کار می‌کنند تنها در وجود قطعه کوچک نازل با یکدیگر تفاوت دارند. وجود این قطعه می‌تواند باعث هدایت گاز به مشعل شود. درنتیجه با توجه به نوع سوخت، شعله خوبی در آبگرمکن ایجاد شود. گاز طبیعی فشار کمتری نسبت به گاز مایع دارد. به همین دلیل بیاد قطر ژیگلور در آبگرمکن دیواری که به گاز طبیعی وصل است، بیشتر از وسیله با گاز مایع باشد.

طریقه تعویض ژیگلور آبگرمکن دیواری

قبل از اینکه در خصوص تعویض ژیگلور آبگرمکن دیواری صحبت کنیم نیاز است بدانید تعمیر و تعویض این قطعه کار هر شخصی نیست و بهتر است این ‌کار را به یک تعمیرکار حرفه‌ای و متخصص بسپارید.

اما اگر می‌خواهید این کار را به تنهایی انجام دهید برای شروع کار نیاز به تعدادی ابزار دارید که معمولا این‌ها را نمی‌توانید در خانه و در بین ابزارآلات خود پیدا کنید. مجددا این نکته را یادآوری کنیم که بی‌تجربگی و عدم مهارت می‌تواند باعث ایجاد آسیب جبران‌ناپذیر به آبگرمکن و در نهایت به خود شما شود. پس دقت لازم را در زمان تعویض ژیگلور آبگرمکن دیواری داشته باشید.

طریقه تعویض ژیگلور آبگرمکن دیواری

  • در قدم اول نیاز است مطمئن شوید که این قسمت یعنی ژیگلور یا نازل آبگرمکن آسیب دیده است و ایراد از سمت قطعه دیگری نیست.
  • سپس درب آبگرمکن دیواری را جدا کنید و در گوشه‌ای قرار دهید.
  • شیر ورودی آب و شیر گاز را ببندید تا در وسط کار مشکلی ایجاد نشود.
  • ابتدا اطمینان حاصل پیدا کنید که آب آن به‌صورت کامل از لوله خارج شده است.
  • قطعه آسیب‌دیده ژیگلور را پیدا کنید و آن را با آچار فرانسه باز کنید. احتمالا پیدا کردن آن بعد از این خواندن این مطلب کار سختی نخواهد بود.
  • حالا نیاز است ژیگلور جدید را جای نازل آسیب‌دیده قرار دهید و آن را مثل قبل در جای خود محکم کنید.
  • درصورتی‌که به نظر می‌رسد قطعه ژیگلور به درستی تنظیم نشده است بهتر است با یک تعمیرکار متخصص مشورت کنید.

نکات مهم که باید زمان تعویض ژیگلور آبگرمکن دیواری بدانید!

  • قطعه ژیگلور آبگرمکن را خیلی سفت و محکم نبندید چراکه ممکن است نازل (ژیگلور) از ناحیه رزوه‌های پیچ بریده بریده شود.
  • اگر یکی از روزه‌های مشعل دچار مشکل شده بود باید ژیگور را داخل بگذارید و سپس با ضربه آن را به داخل هدایت کنید.

قطعه ژیگلور آبگرمکن

سخن آخر

تعویض ژیگلور آبگرمکن دیواری کار هر کسی نیست و بهتر است برای تعویض آن حداقل دانش و تجربه را در این زمینه داشته باشید. درصورتی‌که برای تنظیم یا تعویض ژیگلور آبگرمکن دیواری به کمک نیاز داشتید، می‌توانید از سرویس‌کاران آبگرمکن آچاره کمک بگیرید. در این قسمت سعی کردیم به ساده‌ترین شکل به شما یاد دهیم که چطور باید نسبت به تعویض این قطعه اقدام کنید. در نهایت منتظر سوالات شما هستیم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا