تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

بررسی 6 علت کم و زیاد شدن باد کولر گازی

سرمایشسرمایش و گرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

گاهی اوقات ممکن است به علت کم و زیاد شدن باد کولر گازی عملکرد دستگاه دچار اختلال شود و این امر قطعا مطبوع کاربران نخواهد بود. تصور روزهای گرم تیر و مرداد با یک کولر گازی معیوب و خراب واقعاً عذاب‌آور است.

هم‌زمان با شروع ماه‌های گرم سال، نخستین اقدامی که باید انجام دهید، بررسی سیستم سرمایشی خانه و در صورت نیاز سرویس آن است. معمولاً کاهش و افزایش خودبخود باد کولر گازی امری رایج در بین کولرها است که به‌مرور زمان اتفاق می‌افتد.

با مجله آچاره همراه باشید تا علت کم و زیاد شدن باد کولر گازی و روش رفع این مشکل را بررسی کنیم.

چنانچه در این زمینه نیاز به مشاوره و خدمات تخصصی دارید، می‌توانید از طریق ثبت سفارش در بخش تعمیر کولر گازی و همچنین سرویس ویژه شارژ کولر گازی درخواست خود را ثبت کرده و مشاوره رایگان دریافت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • گرفتگی فیلتر هوا معمول‌ترین علت کم و زیاد شدن باد کولر گازی محسوب می‌شود.
  • سرویس به‌موقع کولر گازی می‌تواند از پرداخت هزینه‌های بالا و یا خرید کولر جدید جلوگیری کند.
  • عدم توجه به نوسان باد کولر می‌تواند زمینه‌ساز اختلالات جدی باشد.

6 علت کم و زیاد شدن باد کولر گازی

علت نوسان باد کولر گازی(اسپیلت) می‌تواند وابسته به نوع اختلال متفاوت باشد و بهترین راه برای شناخت عیوب رایج در میان کولرهای گازی سرویس آن‌ها قبل از شروع فصول گرم سال است.

 گرمای بیش‌ازحد این روزهای گرم ماهای تابستان موجب عدم تمرکز در شرایط بحران خواهد شد.

پس اگر دریکی از روزهای نه‌چندان گرم بهاری متوجه نوسان باد کولر شدید، حتماً پس از شناخت علت کم و زیاد شدن باد کولر گازی اقدام به سرویس آن کنید.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

1. از دست دادن شارژ مبرد

به‌خاطر داشته باشید که رگ حیاتی یک کولر گازی، ترکیب شیمیایی مبرد است که در سیستم حرکت می‌کند و موجب انتقال گرما از داخل به خارج می‌شود.

مبرد تا زمانی که سیستم تهویه مطبوع به‌طور معمول کار می‌کند، در یک سطح تنظیم‌شده باقی می‌ماند که به‌عنوان “شارژ” شناخته می‌شود.

جالب است بدانید که مبرد هم چون یک آنزیم عمل می‌کند در طول چرخه خنک‌کننده “استفاده” نمی‌شود. در برخی مواقع نشتی گاز مبرد می‌تواند علت کم و زیاد شدن باد کولر گازی باشد.

اگر گاز مبرد دچار نشتی شود، کولر توانایی جذب گرمای محیط را ندارد و عدم توجه به این اختلال می‌تواند موجب تخریب کمپرسور و سوختن آن شود.

علت نوسان باد کولر گازی

2. مسدود شدن فیلتر هوا

وظیفه فیلتر هوا در کولر، محافظت از آن در برابر گردوغبار، آلودگی‌ها و زباله‌هایی است که از طریق دریچه قصد دارند، وارد کولر شوند. در اغلب موارد مسدود شدن فیلتر هوا مهم‌ترین علت نوسان باد اسپلیت شمرده می‌شود.

 در اغلب مواقع مسدود شدن یا گرفتگی فیلترها سبب کاهش جریان هوا به کولر می‌شود و این موضوع عامل تلاش مضاعف کولر برای حذف گرمای حاکم بر خانه است.

 تلاش مداوم کولر در چنین وضعیتی باعث می‌شود که از بازدهی آن کاسته شود. ازاین‌رو بهتر است هر یک ماه یک‌بار فیلترهای کولر به کمک آب گرم و مقداری ماده شوینده تمیز شوند.

این عمل بسیار ساده علاوه‌بر رفع علت کم و زیاد شدن باد کولر گازی، در بهبود کارایی کولر نیز بسیار مؤثر است.

علت کم و زیاد شدن باد کولر گازي

3. از کار افتادن فن بیرونی

از کار افتادن فن‌های بیرونی کولر هم می‌تواند علت کم و زیاد شدن باد کولر اسپیلت گری (و دیگر کولر اسپیلت‌ها) باشد. فن، هوای گرم بیرون را از طریق کویل کندانسور می‌کشد و باعث می‌شود مبرد داغ داخل، گرما آزاد کند.

بدون فن، مبرد به‌اندازه کافی خنک نمی‌شود. هنگامی‌که مبرد از طریق کویل اپراتور وارد کابینت داخلی می‌شود، نمی‌تواند گرمای کافی را از هوا بکشد تا سطح خنک‌کننده موردنظر شما را فراهم کند.

در چنین مواقعی تکنسین‌ها و تعمیرکاران حرفه‌ای می‌توانند موتور، خازن، تسمه، فن شکسته یا هر چیزی که باعث ازکارافتادن فن شده است را تعویض کنند. 

چرا باد کولر گازی کم و زیاد می شود

4- خرابی و فرسودگی کنترل الکتریکی

گاهی ممکن است کنترل‌های کمپرسور و فن در اثر گذر زمان فرسوده و از کارافتاده شوند. این پدیده معمولاً در کولرهایی که بیش‌ازاندازه خاموش و روشن می‌شوند، بیشتر رایج است.

 فرسودگی کنترل الکتریکی در درازمدت می‌تواند موجب خوردگی سیم و اتصالات شود و متعاقب آن می‌تواند علت کم و زیاد شدن باد کولر گازی باشد.

ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود، در صورت فرسودگی کنترل الکتریکی حتماً قبل از هر اقدامی با یک تعمیرکار حرفه‌ای مشورت کنید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

5- اختلالات سنسور

همه کولرها در پشت صفحه کنترل خود دارای سنسور ترموستات هستند که معمولاً دمای هوای ورودی به کویل تبخیری را اندازه‌گیری می‌کند. خروج سنسور از موقعیت و مدار خود علت کم و زیاد شدن باد کولر گازی می‌تواند باشد.

عیب‌یابی و تعمیر اختلال سنسور باید در اسرع وقت انجام شود، چراکه عدم توجه به این موضوع می‌تواند خطر از کار افتادن کامل کولر را به‌دنبال داشته باشد.

6- اختلالات زهکشی

مشکلات زهکشی رایج‌ترین علت کم و زیاد شدن باد کولر گازی در نقاط شرجی و نسبتاً مرطوب محسوب می‌شود.

همه کولرهای گازی دارای یک لوله تخلیه میعان هستند که در برخی مواقع ممکن است دچار گرفتگی شوند. در چنین مواقعی وارسی این لوله و رفع گرفتگی آن می‌تواند مشکل کم و زیاد شدن باد کولر را رفع کند. 

چرا باد کولر گازی کم و زیاد می شود

علت خراب شدن کولر گازی

معمولاً کولرهای گازی به‌علت سیستم پیچیده خود دچار اختلالات زیادی می‌شوند که هرگونه بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند زمینه‌ساز یک هزینه نسبتاً بالا برای خانواده باشد که صدالبته این پایان ماجرا نیست.

تحمل گرما و اختلالات مداوم در صورت نابلد بودن تعمیرکار می‌تواند از دیگر موضوعاتی باشد که یک خانواده را در فصل تابستان با چالش مواجه کند.

به‌طورکلی نصب نادرست کولر، روش‌های ضعیف سرویس، عدم نگهداری صحیح کولر، بی‌توجهی به نشتی‌ها، مشکلات شارژ مبرد، عدم توجه به گرفتگی‌ها ازجمله عمده‌ترین دلایل خراب شدن کولر گازی شمرده می‌شوند.

بهترین راهکار برای رفع علت نوسان باد اسپلیت، سرویس آن قبل از شروع تابستان است.

سرویس کردن کولر با هزینه منصفانه علاوه‌بر کارایی بهتر کولر می‌تواند منجر به پیشگیری از بسیاری از خرابی‌ها نظیر سوختن کولر در ظهر یکی از روزهای گرم مردادماه باشد.

 اقدامات لازم پس از خراب شدن کولر

اگرچه برندهای معروف اسپلیت سعی برساخت کولرهای باکیفیت و با طول عمر بالا دارند، اما اگر به هر دلیلی کولر خانه شما از کار افتاد، نخستین اقدام این است که با بررسی فیوزها یا قطع‌کننده مدار شروع کنید.

قبل از تنظیم مجدد قطع‌کننده‌ها، اجازه دهید دستگاه حدود پنج دقیقه خنک شود. اگر کمپرسور تهویه مطبوع مرکزی در یک روز گرم متوقف شود، به‌احتمال ‌زیاد کلید حد فشار بالا خاموش شده باشد.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

شاید بتوانید با فشار دادن دکمه واقع در پانل دسترسی، کمپرسور را مجدداً راه‌اندازی کنید.

کاهش و افزایش خودبخود باد کولر گازی

 نکاتی برای افزایش طول عمر کولر

  • بهتر است پنل کولر دور از تابش نور مستقیم خورشید نصب شود؛ زیرا گرمای زیاد می‌تواند موجب کاهش گاز کولر شود.
  • قرار دادن یک کاور بر روی کندانسور در فصول پاییز و زمستان به‌منظور کاهش تجمع گردوغبار و زباله‌ها ضروری است.
  • روشن کردن کولر در فواصل زمانی مشخص پس از اتمام فصل گرما از رسوب گرفتن دستگاه جلوگیری خواهد کرد.
  • سرویس کولر قبل از شروع تابستان از خرابی‌های وسیع جلوگیری می‌کند.

 جمع‌بندی

تحقیقات نشان می‌دهد گرفتگی فیلتر هوا یا گرفتگی لوله تخلیه میعان ازجمله رایج‌ترین علت کم و زیاد شدن باد کولر گازی شمرده می‌شود که با بررسی دقیق می‌توان نسبت به عیب‌یابی و تعمیر آن اقدام کرد.

بااین‌حال بهتر است قبل از هر اقدامی در جهت رفع علت کم و زیاد شدن باد کولر گازی با تعمیرکاران حرفه‌ای در حوزه تعمیر کولر گازی در تماس باشید و در صورت نیاز از آن‌ها کمک بخواهید.

سؤالات متداول

مهم‌ترین علت کم و زیاد شدن باد کولر گازی چیست؟

اختلال سنسور، گرفتگی لوله میعان، اختلال در عملکرد فن بیرونی ازجمله مهم‌ترین علت کم و زیاد شدن باد کولر گازی محسوب می‌شوند که نباید نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت بود.

چرا باید کولر را قبل از شروع تابستان سرویس کنیم؟

عیب‌یابی به‌موقع کولر و پرداخت هزینه نسبتاً کمتر نسبت به سرویس کولر در روزهای گرم تابستانی یکی از مهم‌ترین دلایل سرویس کولر قبل از شروع تابستان است.

طول عمر کولر گازی معمولاً چقدر است؟

اگرچه این موضوع کاملاً بستگی به شیوه نگهداری کولر گازی دارد؛ اما به‌طورکلی عمر مفید یک کولر گازی حدوداً 15 سال است که این مدت می‌تواند وابسته به شیوه نگهداری افزایش یا کاهش داشته باشد.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید