صفر تا صد آموزش نصب کلید تک پل چراغ‌دار به زبان ساده

برقکاریساختمانکلید و پریز

در این آموزش نصب کلید تک پل به بررسی ساده‌ترین روش برای انجام این کار می‌پردازیم. در واقع کلیدهای تک پل، از متداول‌ترین و ساده‌ترین ادوات برقی هستند که امکان ندارد در ساختمان‌ها وجود نداشته باشند. ازاین‌رو درصورتی‌که قصد راه‌اندازی و نصب کلید تک پل را دارید می‌توانید بر اساس روشی که در ادامه در مورد آن توضیح می‌دهیم، عمل کنید.

کلیدهای تک پل به شما اجازه قطع و وصل کردن مدار الکتریکی را می‌دهند. کلیدهای تک پل امروزه در مدل‌های چراغ‌دار در بازار موجود هستند. مدل چراغ‌دار کمی با مدل ساده متفاوت است. یعنی روی حالت خاموش، چراغ کلید روشن و روی حالت روشن لامپ، چراغ کلید قطع می‌شود. در هر ساختمانی، اگر سیم‌های ورودی خانه و یا محل کار را بررسی کنید، با دوشاخه مواجه می‌شوید. یکی از این شاخه‌ها سیم نول و دیگری سیم فاز نام دارد. هر دوی این سیم‌ها باید به کلید هدایت و روی آن متصل شوند. می‌توانید از فازمتر برای پیداکردن فاز و نول استفاده کنید. لازم است که پیش از هر کاری اتصال برق را قطع کنید. سپس با علم به این که کدام سیم نول و کدام فاز است، پشت کلید تک پل را باز کنید.

ابزارهای موردنیاز برای نصب کلید تک پل و دو پل

در مبحث برق‌کاری ساختمان شما نیاز به یک سری ابزار برقکاری خواهید داشت. در درجه اول باید این ابزار را فراهم کنید. انبردست، پیچ‌گوشتی، نوار و چسب برق و همین‌طور سیم‌لخت‌کن از جمله مهم‌ترین‌ها هستند. بهتر است همیشه برای جداکردن روکش عایق روی سیم‌ها از سیم‌لخت‌کن استفاده کنید. در این صورت آسیبی به رشته‌های سیم وارد نمی‌شود. تفاوتی ندارد که قصد نصب کلید تک پل یا دو پل و یا حتی پریز را دارید، چون در تمامی حالات شما به این ابزارها و لوازم نیاز پیدا می‌کنید. فازمتر یکی از مهم‌ترین موارد است که ترجیح دادیم به‌صورت جداگانه به آن اشاره کنیم. با استفاده از فازمتر شما می‌توانید جریان برق و همین‌طور فاز و نول بودن سیم برق را بررسی کنید. در ادامه به اهمیت این ابزار بیشتر پی می‌برید.

توجه کنید که برای یافتن جریان ولتاژ حتی می‌توانید از لوازمی نظیر مولتی متر نیز استفاده کنید. البته کار با مولتی متر نیز اصول و قواعد خاص خود را دارد.

آموزش نصب کلید تک پل

روش اتصال سیم به مدار کلید تک پل

کلیدهای تک پل مدار فوق‌العاده ساده‌ای دارند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را پیکربندی کرد. امروزه روی کلیدها از پیچ‌های رنگی برای تشخیص مدار استفاده می‌شود. سیم نول را باید به‌صورت مستقیم از جعبه تقسیم فیوز ساختمان به لامپ متصل کنید، سپس سیم فاز را باید وارد کلید تک پل کنید. در مرحله بعد باید سیم فاز را به سمت لامپ هدایت کنید. نصب کلید تک پل با بررسی رنگ پیچ‌ها انجام می‌شود. رنگ پیچ‌ها در کلیدهای تک پل معمولاً سفید و نقره‌ای یا سفید و قرمز یا سفید و طلایی است. در اینجا باید بدانید که پیچ غیرمفید در واقع محل اتصال و ورود سیم فاز ورودی خواهد بود.

مدار کلید تک پل

لازم است که برای جریان گرفتن سیستم، سیم فاز را به آن متصل کنید. پیچ را باز کنید، سیم را در محفظه مربوطه قرار داده و سپس پیچ را ببندید. سپس پیچ دوم که رنگی است را به محل اتصال سیم فاز ورودی از جعبه فیوز یا تابلو ساختمان متصل ‌کنید.

نصب کلید تک پل

پس از آن، سیم فاز ورودی به کلید تک پل خروجی دریافت می‌کند و پیچ سفیدرنگ باید بسته شود. در ادامه لازم است که چراغ را نیز متصل کنید. در برخی از کلیدها ال‌ای‌دی به‌صورت معمول روی پنل نصب شده است. روی بخش پشتی این کلیدها دو سیم آویزان وجود دارد. بدون توجه به ترتیب سیم‌ها، باید هر دوی آن‌ها را به‌صورت جداگانه به دوپیچ متصل کنید. درحالی‌که سیم‌کشی و نصب کلید تک پل پیش می‌برید، کاری به سیم نول نداشته باشد. در واقع اگر سیم نول را متصل کنید، چراغ همیشه روشن می‌ماند.

اتصال سیم به مدار تک پل

آموزش نصب کلید دو پل چراغ‌دار

قطع برق اولین کاری است که باید انجام دهید. سیم‌ها را به‌درستی بررسی کنید. سیم فاز در مدل‌های دو پل به رنگ قرمز یا مشکی خواهد بود. در این سیم جریان برق در حال حرکت است. سیم نول نیز سفید رنگ است و رنگ سیم ارث نیز ممکن است هر چیزی باشد. در واقع سیم ارث از برق‌گرفتگی جلوگیری می‌کند.

حالا پس از آموزش نصب کلید تک پل به سراغ نحوه نصب کلید دو پل خواهیم رفت. ابتدا باید سیم فاز و نول را پیدا کنید که برای این کار می‌توانید از فازمتر استفاده کنید. درصورتی‌که توانستید تشخیص دهید که کدام سیم نول و فاز است باید آن را به محل درست متصل کنید. کلیدهای دو پل بخشی مستطیل شکل دارند که نشانگر مکان درست اتصال سیم‌ها خواهد بود. برای کسب اطلاعات کامل سیم کشی کلید دوپل به روش ساده را مطالعه کنید.

پایانه سیم فاز نقره‌ای و مشکی، سیم نول مسی رنگ و سیم ارث نیز سبز خواهد بود. این رنگ‌ها را به‌خاطر بسپارید. معمولاً ترکیب این رنگ‌ها در تمامی سیستم‌های برقی این‌گونه است. پس از آن باید هرکدام را به‌درستی به زیر پیچ برده و محکم ببندید. پس از بستن مطمئن شوید که همه چیز درست انجام شده و سیم از زیر پیچ جدا نمی‌شود. همین‌طور بهتر است که اول سیم ارث متصل شود. در بخش نهایی قبل از اتصال به برق و راه‌اندازی کلید دو پل چراغ‌دار، همه چیز را به‌خوبی چک کنید.

آموزش نصب کلید دو پل

مدار کلید دو پل چراغ‌دار

در بحث نصب کلید تک پل در مورد شماتیک کلی و مدار کلیدها صحبت کردیم. حالا به سراغ مدل‌های دو پل می‌رویم. سری‌های دو پل شاید کمی پیچیده به نظر برسند اما در نهایت یک بخش اضافه دارند. از کلیدهای دو پل می‌توانید برای قطع و وصل کردن جریان دو لامپ استفاده کنید. سیم نول همواره در جریان قرار خواهد گرفت، اما سیم فاز که معمولاً می‌تواند قرمز رنگ باشد باید در حالت قطع و وصل باشد. به همین دلیل باید آن را در حالتی که کلید را درست در دست گرفته‌اید، روی کلید سمت راست متصل کنید.

در این مورد لازم است که بازهم بدانید که کدام سیم نول و کدام فاز است. در سیم‌کشی ساختمان و اتصال کلیدها اشتباهاتی می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. در نصب کلید تک پل باید از هرگونه اتصال بیرونی و همین‌طور دردسترس ‌بودن سیم از بخش زیرین جلوگیری شود. به ‌هیچ ‌عنوان امنیت را فدای صرفه‌جویی نکنید. برای پوشاندن سیم‌ها در محیط‌های بیرونی می‌توانید از داکت ولوله استفاده کنید.

توصیه‌های مهم در مورد نصب کلید تک پل و دو پل

توجه کنید که در برخی ساختمان‌ها اشتباه در سیم‌کشی وجود دارد و پریز و کلیدهای شما ممکن است همواره برق داشته باشند. حتی وقتی روی جعبه تقسیم داخل واحد جریان برق را قطع می‌کنید، ممکن است همچنان برق در کلید و پریزها در جریان باشد. در این وضعیت لازم است که برق را از کنتور اصلی چک کنید. البته امکان اتصال و جریان برق اضافه حتی در حالت قطع بودن کنتور نیز وجود دارد. به‌عنوان جمع‌بندی باید عرض کنیم که در تمامی شرایط قبل از این که به سیم‌های برق دست بزنید، باید آن‌ها را به‌خوبی با فازمتر چک کنید و سپس این کار را انجام دهید. دستکش‌های عایق نیز برای انجام برق‌کاری از ملزومات هستند.

نصب کلید تک پل

جمع‌بندی

در نهایت پس از بررسی کامل روش نصب کلید تک پل لازم است توضیحاتی در مورد انجام این‌گونه کارها و برق‌کشی ساختمان به شما شرح دهیم. گاهی عدم توجه و همین‌طور بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری در برق‌کاری، می‌تواند به قیمت جان افراد تمام شود. در نظر داشته باشید که سیم‌ها پس از اتصال باید به‌خوبی پیچ شوند. شل بودن پیچ‌ها یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که در پریزها و کلیدهای برق می‌تواند سبب بروز حادثه شود. حتماً از کلیدها و پریزهای باکیفیت استفاده کنید. پس از خرید کلیدهای چراغ‌دار، دو سیم اتصال لامپ LED آن را به‌خوبی چک کنید. در برخی از کلیدها ممکن است سیم‌ها از جا درآمده باشد که می‌توانید خودتان آن‌ها را مجددا متصل کنید.

4.6/5 - (23 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام
    سیم‌زمینو نمیشه به کلید وصل کرد؟؟
    اون سیم زمین آویرونه قبل سرپیچ چراغ نمیشه وصل کرد؟؟

    1. با سلام، سیم زمین یا ارت، به سرپیچ وصل نمی‌شود، فقط به چراغ‌های فلزی نصب می‌شود برای جلوگیری از برق گرفتگی، نصب کلید تک پل:سیم نول به صورت مستقیم به لامپ و سیم فاز وارد کلید و از سر دیگر خارج شده و به لامپ وصل می‌شود.
      شما می‌‍توانید برای امور برقکاری و سیم کشی خود از خدمات سیم کشی آچاره استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا