سیم کشی کلید دوپل به روش ساده

برقکاریساختمانکلید و پریز

در صنعت ساختمان استفاده از کلید دوپل بسیار رایج بوده و از این نوع کلید، برای خاموش یا روشن کردن دو لامپ از یک نقطه مشترک استفاده می‌شود ولی در مکان‌هایی که تعداد لامپ‌ها از 2 عدد بیشتر است، هر کدام از پل‌ها مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند. از آنجایی که استفاده از کلید دوپل در تمامی‌ساختمان‌ها رایج است، امروز روش ساده سیم کشی کلید دوپل را به شما آموزش خواهیم داد.

لوله گذاری برای سیم کشی کلید دو پل

برای شروع سیم کشی ساختمان، ابتدا باید لوله گذاری آن انجام شود. یکی از رایج ترین راه‌های لوله گذاری که صرفه جویی بسیاری در مقدار مصرف لوله و سیم نول می‌کند، لوله گذاری پلکانی است. در این روش در ابتدا از جعبه فیوز برق تا محل کلید را لوله گذاری کرده و سپس یک لوله برق یا لوله رابط را به کلید دو پل وارد می‌کنند. سپس از نزدیک ترین کلید دو پل یک لوله به نزدیک ترین لامپ وصل کرده و از آن لامپ به لامپ دیگر لوله گذاری می‌شود.

سیم کشی کلید دوپل

راه دیگری که برای این کار وجود دارد لوله گذاری مستقیم از هر لامپ به کلید دو پل است. توجه داشته باشید در لوله گذاری فاصله سرپیچ لامپ از سقف بین 30 تا 50 سانتی متر، ارتفاع جعبه کلید از کف ساختمان 110 تا 120 سانتی متر و فاصله جعبه کلید از چهارچوب‌ها 15 تا 25 سانتی متر می‌باشد.

سیم کشی کلید دو پل

برای شروع سیم کشی باید به کمک پیچ گوشتی یک کاور و دو شاسی کلید را باز کرد. این نوع کلید شامل یک ورودی و دو خروجی است که می‌تواند برای قطع و وصل کردن دو لامپ مورد استفاده قرار بگیرد.

مطلب پیشنهادی 5 مشکل رایج در عیب یابی سیم کشی تلفن

در سیم کشی باید توجه بسیاری به رنگ سیم‌ها داشت زیرا اگر این نکته رعایت نشود در هنگاه تغییر در کل سیستم سیم کشی مشکل ایجاد می‌شود. معمولا برای فاز ورودی از سیم‌های قرمز یا مشکی استفاده می‌شود که باید پیچ فاز ورودی را باز کرده و بعد از قرار دادن سیم ورودی مجدد آن را ببندید.

سیم کشی کلید دوپل

سپس باید دو سیم برگشتی از کلید را از دو ترمینال خروجی به طرف لامپ متصل کرد. ابتدا یکی از پیچ‌های خروجی که در کنار هم قرار دارند را باز و سیم اول را در آن قرار دهید. یک طرف سیم دوم خروجی را از ترمینال زیر لامپ به آن وصل و طرف دیگر سیم را از قوطی رد کنید و به خروجی دیگر نصب کنید. کلید را به کمک پیچ به قوطی متصل کرده و قاب کلید را بر روی آن قرار دهید.

برای سیم کشی ساختمان از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

فاز ورودی و خروجی در کلید دوپل

کلیدهای دوپل دارای دو خروجی و یک ورودی برای سیم فاز می‌باشند. بنابراین در سیم کشی کلید دوپل باید این مسئله را در نظر داشت. پیچی که معمولاً به صورت تکی بر روی مغزی کلید قرار دارد و با رنگ طلایی یا رنگی متفاوت مشخص شده است ورودی سیم فاز از ساختمان می‌باشد.

کلید دوپل

دو پیچی که در کنار یک دیگر قرار دارند خروجی سیم فاز از کلید به سمت لامپ‌ها می‌باشند. در صورتی که فازهای ورودی و خروجی را اشتباه متصل کنید، کلیدها به درستی عمل نمی‌کنند.

مطلب پیشنهادی آموزش سیم کشی روکار تلفن

 سیم کشی کلید تبدیل دوپل چگونه انجام می شود؟

  1. برای یادگیری نحوه سیم‌کشی کلید تبدیل دوپل، ابتدا باید دو شاسی کلید و سپس کاور روی آن را توسط پیچ‌گوشتی جدا کنید.
  2. کلید دوپل از سه کنتاکت برخوردار می‌باشد که یک فاز آن ورودی و دو فاز دیگرش خروجی است. به‌وسیله این کنتاکت‌ها می‌شود دو عدد لامپ را روشن کرد.
  3. برعکس کلید تک‌پل که شما می‌توانید فاز ورودی را در بخش بالا و پایینش قرار دهید، در کلید دوپل باید فاز ورودی، به محل مربوطه متصل باشد.
  4. سیم فاز ورودی را لخت کنید. رنگ‌بندی سیم‌ها بسیار مهم است. انتخاب اشتباه یک رنگ باعث می‌شود که در زمان تعمیر، به مشکل بربخورید
  5. معمولا برای فازهای ورودی از سیم‌هایی با رنگ مشکی و زرد و قرمز استفاده می‌شود. ابتدا باید پیچ ترمینال را باز کنید، سیم فاز را در جایگاه خودش قرار دهید و پیچ را ببندید.
  6. پس از آن باید سر دیگر سیم فاز ورودی را از قوطی رد کنید.
  7. در این قسمت دو سیم برگشتنی از کلید را از دو ترمینال خروجی به سمت لامپ متصل کنید.
  8. اول از همه، یکی از پیچ‌های ترمینال را باز کنید و سیم اول را در آن قرار دهید.
  9. یک بخش از سیم دوم خروجی را از طریق ترمینال زیر لامپ به آن متصل کنید. طرف دیگر سیم را از قوطی عبور دهید و به یکی دیگر از ترمینال‌های خروجی نصب کنید.
  10. کلید را توسط دو پیچ کناره، به قوطی وصل کنید و قاب کلید را رویش بگذارید. سپس شاسی‌های کلید را به‌هم وصل کنید.
  11. لامپ دیگری را بیاورید و سر آزاد سیم خروجی دیگر را به ترمینال پشت لامپ وصل کنید.
  12. سر آزاد سیم فاز ورودی را لخت کنید و به ترمینال وصل کنید.
  13. به سراغ سیم نول بروید؛ سیم را لخت کنید و به ترمینال وصل کنید.
  14. سیم نول به هیچ کلیدی وصل نمی‌شود و به‌سمت مصرف‌کننده می‌رود.
  15. سر دو سیم نول را بهم متصل کنید و بپیچانید. سپس آن را زیر ترمینال لامپ گذاشته و با پیچ‌گوشتی سفتش کنید
  16. بعد از متصل‌شدن دوشاخه به پریز برق، با فازمتر چک کنید که فاز ورودی به‌طرف کلید رفته باشد. سپس روشن و خاموش شدن لامپ را توسط کلید تست کنید

مطلب پیشنهادی نحوه اتصال دو سیم تلفن به هم

سیم کشی کلید دوپل 

کلیدهای دوپل چند نوع هستند؟

کلید دوپل دو نوع دارد و هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خودشان است.

  1. کلید دوپل توکار:

این کلید به شکل قوطی‌هایی که از قبل کار شده است در ساختمان نصب می‌شود

  1. کلید دوپل روکار:

این کلید هم به‌صورت روکار، روی دیوار نصب می‌شود و برای نصب احتیاج به قوطی ندارد.

انواع کلید دوپل

 نتیجه گیری

امروزه برق درهر کار ریز و درشتی در زندگی همه ما انسان‌ها نقش دارد. از برق در صنایع بسیار بزرگ تا منازل و … استفاده می‌شود. زندگی‌کردن بدون وجود الکتریسیته اصلا قابل تصور نیست و قطعا سخت خواهد بود. پیرو همین قضیه، الان دیگر موقع استفاده‌کردن از برق در منزل، از پریزهای برق استفاده می‌کنیم.

مطلب پیشنهادی تعمیر سیم کشی تلفن توسط افراد متخصص

نصب کردن کلید، کاری بسیار تخصصی می‌باشد و شما به تنهایی قادر به انجام آن نیستید. طریقه نصب کلید برق روکار را نیز توضیح دادیم. البته نصب کلید برق هم به‌صورت روکار و هم توکار قابل انجام است و هرکدام ویژگی‌های خاص خودش را دارد. شما با توجه به نیاز خود می‌دانید که کدام را باید استفاده کنید. اگر هم تصمیم ندارید شخصا برای انشعاب گرفتن از کلید برق اقدام کنید، می‌توانید از نیروهای متخصص و مجرب آچاره کمک بگیرید که تنها به اندازه یک ثبت درخواست با شما فاصله دارند. آچاره همواره در خدمت شماست. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

4/5 - (26 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا