استاندارد نصب رادیاتور در منزل [نحوه نصب، چیدمان و ارتفاع محل نصب]

رادیاتور شوفاژسرمایش و گرمایشگرمایش

رادیاتور شوفاژ یکی از اجزای مهم سیستم گرمایشی منزل است که برای تأمین گرمای مورد نیاز در فصل سرما استفاده می‌شود. در این مقاله به بررسی و مطالعه استاندارد نصب رادیاتور در منزل و همچنین چیدمان و ارتفاع استاندارد نصب آن در نقاط مختلف خواهیم پرداخت.

چنانچه برای عیب‌یابی و تنظیم رادیاتور و شوفاژ منزل یا محل کار خود، نیاز به خدمات تخصصی با قیمت مناسب دارید با مراجعه به وبسایت آچاره می‌توانید از طریق ثبت سفارش در بخش تعمیر و سرویس رادیاتور و شوفاژ، از متخصصان مشاوره رایگان دریافت کنید.

نکات کلیدی

  • محل نصب رادیاتور شوفاژ باید در نزدیکی سیستم گرمایشی و در محلی با دسترسی آسان قرار گیرد.
  • نحوه چیدمان رادیاتور در منزل باید به گونه‌ای باشد که گرما در بهترین شکل ممکن در منزل توزیع و پخش شود.
  • ارتفاع استاندارد نصب رادیاتور در منزل بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر از سطح زمین است.
  • ارتفاع رادیاتور زیر پنجره باید حداقل ۱۵ سانتی‌متر باشد تا عملکرد مطلوبی را به دنبال داشته باشد.

محل نصب رادیاتور شوفاژ کجاست؟

محل نصب رادیاتور در منزل یا سایر مکان های مدنظر باید به گونه ای باشد که با استانداردهای آن مطابقت داشته باشد.

نحوه چیدمان رادیاتور

برای این امر ابتدا باید چند نکته را در خصوص استاندارد نصب رادیاتور در منزل در نظر بگیرید تا به خوبی به این شاخص دست یابید که شامل موارد زیر است:

  • توجه کنید که رادیاتور را در نزدیکی وسایل بزرگ قرار ندهید به طور مثال شوفاژ را در کنار مبلمان و یا کابینت نصب نکنید چرا که جریان هوای گرم مسدود می شود و امکان رفت و برگشت این جریان وجود ندارد.
  • توجه نمایید تا رادیاتور را در پشت یا زیر پرده‌هایی که ارتفاع زیادی دارند نصب نکنید؛ چرا که علاوه‌بر احتمال آتش‌سوزی، از جریان هوای گرم و سرد به داخل رادیاتور جلوگیری می‌شود. هر چند که برای این امر می توانید از انواع پرده به صورت کرکره ای و غیره استفاده نمایید.
  • توجه کنید که محل نصب رادیاتور شوفاژ مطابق با نقشه ساختمان باشد؛ چرا که در صورت عدم توجه به این مسئله باید لوله‌کشی را تغییر دهید که هزینه های سنگین و سرسام‌آوری را به دنبال دارد.
  • از جمله استاندارد نصب رادیاتور در منزل، نزدیک بودن محل نصب به پکیج است که باعث افزایش میزان بازدهی و عملکرد می‌شود و می‌تواند گرما مناسبی را در محل توزیع و پخش نماید.
  • دقت به عدم نصب رادیاتور در مکان های مرطوب گزینه ای دیگر است که نهایت توجه را می طلبد، چرا که معمولاً رادیاتورها قابلیت تنظیم رطوبت محیط و همچنین درجه حرارت را ندارند و نمی توانند به خوبی نشان‌دهنده گرما در محیط باشند.
  • سعی کنید تا در صورت نیاز رادیاتور را در پشت درب نصب کنید این دستور العمل مختص فضاهایی است که مساحت محدودی دارند هر چند که به محض باز کردن درب، هوای گرم خارج می گردد و تا مدتی سرما محیط را فرا می‌گیرد.

محاسبه رایگان هزینه خدمات رادیاتور و شوفاژ در محل!

نحوه چیدمان رادیاتور در منزل یا سایر مکان‌ها چگونه باشد؟

توجه به استاندارد نصب رادیاتور در منزل و دقت به چند نکته در زمان چیدمان باعث افزایش راندمان و عملکرد رادیاتور شوفاژ در منزل یا سایر مکان‌ها شود که شامل سنجش و در نظر گرفتن نسبت بین رادیاتور و منافذ خروجی مانند درب و پنجره یکی از آنهاست. برای این امر خوب است این مقاله را درباره استاندارد نصب رادیاتور در منزل را مورد مطالعه قرار دهید.

شایان ذکر است که به محل نصب پرده‌ها که بسیار مهم است، دقت کنید که مانعی برای پخش گرما و نیز مسدود شدن جریان هوا وجود نداشته باشد.

محل نصب رادیاتور شوفاژ

همچنین دقت کنید که فاصله بین رادیاتور و لوله‌های گرمایشی به خوبی رعایت شده باشد تا در عملکرد و راندمان توزیع و پخش گرما خللی ایجاد نگردد.

البته ناگفته نماند که باید حد فاصله بین رادیاتور با تمامی سیستم برق‌کشی رعایت شده باشد چرا که احتمال بروز آتش‌سوزی وجود داشته و خطرات جانی و مالی بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

لازم به ذکر است که دقت به کیفیت و کارآیی شیرآلات و قطعات و همچنین پمپ‌ها بسیار مهم است چرا که این مورد مانند موارد دیگر باعث افزایش سطح کیفیت عملکرد آن خواهد شد.

سرویس و تعمیر رادیاتور و شوفاژ با تیم آچاره

ارتفاع نصب رادیاتور چقدر است؟

ارتفاع استاندارد محل نصب رادیاتور در منزل و مکان‌های دیگر متفاوت است. اغلب در مکان‌هایی که پنجره وجود ندارد، ارتفاع نصب رادیاتور باید در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر از سطح زمین باشد.

ولی در مکان‌هایی که پنجره وجود دارد، ارتفاع نصب رادیاتور باید در حدود ۸۰ تا ۹۰ سانتی‌متر از سطح زمین باشد که متخصصین این امر میانگین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر را به طور کلی دانسته‌اند.

در مورد استاندارد نصب رادیاتور در منزل و مکان‌های مختلف نیز باید گفت که ارتفاع نصب رادیاتور باید طوری باشد که جریان هوای گرم به راحتی به بالای اتاق جریان پیدا کند و همچنین از دیدگاه زیبایی‌شناسی، رادیاتور در ارتفاع مناسبی نصب شود. همچنین باید فاصله مناسبی بین رادیاتور و دیوار رعایت شود تا جریان هوا و پخش گرما به طور بهینه انجام شود.

شایان ذکر است که فاصله مناسب بین رادیاتور و دیوار باید حداقل ۵ سانتی‌متر باشد که این خود علاوه‌بر زیبایی، باعث اشغال فضای کمتری از محیط و در نهایت راندمان بالا خواهد شد.

البته طبق نظر کارشناسی و مطابق با استاندارد نصب رادیاتور در منزل می تواند این رقم متغیر باشد و بین ۳ تا ۵ سانتی‌متر آن را در نظر گرفت بدون آنکه از کیفیت کارآیی و راندمان آن کاسته شود.

استانداردترین ارتفاع رادیاتور زیر پنجره چقدر است؟

در مورد ارتفاع نصب رادیاتور زیر پنجره به صورت کاملا استاندارد و مطابق با اصول فنی مهندسی باید گفت که اولاً این مکان برای نصب رادیاتور مناسب نیست، چرا که جریان هوای سرد از پنجره وارد محیط می‌شود و باعث کاهش بازدهی رادیاتور می‌شود.

ثانیاً در صورتی که نصب رادیاتور زیر پنجره ضروری است و محل مناسب دیگری وجود نداشت طبق استاندار نصب رادیاتور در منزل باید از رادیاتور با ارتفاع کمتر و با عرض بیشتر استفاده کرد تا جریان هوای سرد به راحتی از پنجره وارد محیط نشود.

لازم به ذکر و یادآوری است که ارتفاع استاندارد نصب رادیاتور زیر پنجره باید حداقل ۱۵ سانتی‌متر باشد.

ارتفاع رادیاتور زیر پنجره

این ارتفاع به دلیل این است که در هوای سرد زمستان و هنگام استفاده از رادیاتور، هوای گرم و سبک به وسیله هوای سرد به طرف بالا (سقف) رانده می شود و هوای سرد و پنجره سنگین یا دیوار سرد به پایین (کف اطاق) جریان پیدا می کند.

به همین دلیل است که در زمستان با آن که پنجره کاملا بسته بوده و هوای خارج به داخل اطاق نفوذ نمی‌کند، احساس سرما می کنیم؛ بنابراین، نصب رادیاتور زیر پنجره به دلیل نزدیکی به سردترین نقطه و از طریق درزهای پنجره، امکان نفوذ هوا به داخل اتاق وجود دارد.

البته در این مورد لازم است دلایل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ هم بررسی شود؛ زیرا ممکن است علاوه‌بر عدم رعایت استاندارد نصب رادیاتور در منزل، دلایل فنی دیگری نیز مطرح باشند که مانع از گرم شدن آن می‌شوند.

اما برای جلوگیری از این مشکل، ارتفاع نصب رادیاتور زیر پنجره لازم است حداقل ۱۵ سانتی متر باشد تا بتوان از گرما مطبوع آن نهایت استفاده را برد.

سخن پایانی

رعایت استاندارد نصب رادیاتور در منزل به بازدهی بیشتر و بهتر آن کمک می‌کند. به همین دلیل باید به شاخص‌های تعریف شده و استاندارد در این زمینه توجه شود. توصیه می‌کنیم برای نصب رادیاتور و راه‌اندازی سیستم گرمایشی آن، قبل از هر اقدامی با تکنسین‌های باتجربه در این زمینه مشورت نمایید.

سوالات متداول

آیا می‌توان رادیاتور را در محلی نصب کرد که به لوله‌های سیستم گرمایشی دسترسی نداشته باشد؟

خیر، برای نصب رادیاتور، باید در محلی با دسترسی آسان به لوله‌های سیستم گرمایشی قرار گیرد. در صورت عدم دسترسی به لوله‌های سیستم گرمایشی، نصب رادیاتور دشوار خواهد بود و احتمالاً نیاز به تغییر مسیر لوله‌ها وجود خواهد داشت که مقرون به صرفه نخواهد بود.

آیا ارتفاع نصب رادیاتور در همه مناطق یکسان است؟

خیر، ارتفاع نصب رادیاتور باید بر اساس شرایط محیطی و نوع سیستم گرمایشی تعیین شود. در برخی موارد ممکن است نیاز به تنظیم ارتفاع داشته باشد. به طور کلی، ارتفاع استاندارد نصب رادیاتور باید در ارتفاعی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر از زمین باشد.

آیا می‌توان رادیاتور را در محلی با دسترسی به پنجره نصب کرد؟

بله، می‌توان رادیاتور را در محلی با دسترسی به پنجره نصب کرد، اما باید مطمئن شد که ارتفاع نصب آن حداقل ۱۵ سانتی‌متر باشد تا رادیاتور از زیر پنجره خارج شده و بهترین عملکرد را برای پخش گرما داشته باشد.

آیا می‌توان رادیاتور را در محلی با دسترسی به درهای کابینت نصب کرد؟

خیر، نصب رادیاتور در محلی با دسترسی به درهای کابینت توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است باعث مسدود شدن درهای کابینت و یا دیگر محل‌های دسترسی شود.

حداقل میزان فاصله رادیاتور با دیوار چند سانتی‌متر است؟

طبق نظر متخصصین رادیاتور را می‌توان به فاصله بین ۳ تا ۵ سانتی‌متر از دیوار نصب کرد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا