سیستم گرمایش از کف تابشی هیدرونیک چیست؟

سرمایش و گرمایشگرمایشگرمایش از کف

گاهی اوقات وارد خانه‌ای می‌شوید که دمای آن توسط دریچه‌ها، رادیاتورها یا هر چیزی که برای شما قابل مشاهده باشد کنترل نمی‌شود، اما محیط از گرمای مطبوعی برخوردار است. سیستم گرمایش از کف تابشی هیدرونیک روشی است که بدون اشغال کردن فضا با لوازم جانبی می‌تواند به‌خوبی گرمای مورد انتظار شما را تأمین کند.

گرمایش از کف تابشی هیدرونیک چگونه کار می‌کند؟

گرمایش از کف تابشی هیدرونیک از انعطاف‌پذیری لوله‌های (Cross-Linked Polyethylene) PEX بهره می‌برد. لوله‌های انعطاف‌پذیری که از کف اتاق می‌گذرد و ابتدا و انتهای آن به منیفولد (Manifold) متصل می‌شود. از آنجا که بستر آب‌بندی می‌شود، هیچ اتصالی بین لوله وجود ندارد. حلقه لوله‌ها تقریباً 20 تا 25 سانتی‌متر از هم فاصله دارد و با منگنه‌های مخصوص در جای خود ثابت نگه داشته می‌شود.

سطح زیرین و لوله‌ها با ملات بتنی، گچ بتنی یا خمیری خشک پوشانده شده‌ که باعث می‌شود لوله‌ها کاملا مهر و موم شوند. این مواد، گرما را نگه می‌دارند و اجازه می‌دهند گرما به‌طور یکنواخت در محیط پخش شود. در بیشتر موارد، با استفاده از کاشی و سرامیک، کف سازی به پایان می‌رسد، این متریال گرما را به‌خوبی حفظ و پخش می‌کنند.

منیفولد که از اتاق به سمت سیستم حرکت می‌کند، به توزیع یکنواخت آب در طول لوله‌های PEX و تخلیه سیستم کمک می‌کند. در انتهای دیگر سیستم یک دیگ بخار یا آبگرمکن اختصاصی قرار دارد. یک پمپ آب را به داخل سیستم می‌کشاند و آن را به دیگ برمی‌گرداند تا دوباره گرم شود. از آنجا که دمای آب به طور کلی فقط ده درجه کاهش می‌یابد، سیستم می‌تواند گرما را به‌خوبی حفظ می‌کند.

گرمایش از کف تابشی هیدرونیک چگونه کار می‌کند؟

مزایای سیستم گرمایش از کف تابشی هیدرونیک

از جمله مزایای استفاده از این سیستم محبوب در محیط‌های مسکونی و تجاری می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • برخلاف سیستم‌های گرمایشی دیگر، در سیستم گرمایش از کف Hydronic گرما به طور مساوی و یکنواخت در محیط پخش می‌شود و نقاط سرد را از بین می‌برد.
  • مهم‌ترین مزیت این روش این است که این سیستم‌های بی‌صدا، 10 تا 30 درصد کمتر از استاندارد HVAC (Heating, ventilation, and air conditioning)  انرژی مصرف می‌کنند و پس از قطع برق ساعت‌ها خانه را گرم نگه می‌دارند.
  • با استفاده از سیستم گرمایش از کف تابشی هیدرونیک، افراد نگران آلرژن‌های موجود در هوا نخواهند بود.
  • سیستم‌های گرمایشی معمولی هوا را خشک می‌کنند و مشکلات زیادی را برای پوست و بدن ایجاد می‌کنند، این موضوع در سیستم گرمایش از کف تابشی Hydronic دیده نمی‌شود.
  • از آنجا که آب در انتقال حرارت نسبت به سایر روش‌ها برتری دارد، دیگ‌های بخار و گرمایش از کف، برق کمتری برای راه‌اندازی و حفظ فرایند گرمایش مصرف می‌کنند.

مزایای سیستم گرمایش از کف تابشی هیدرونیک

معایب سیستم گرمایش از کف هیدرونیک

تا اینجا از مزایای این روش گرمایشی گفتیم اما این سیستم‌ها خالی از اشکال نیستند.

  • بزرگ‌ترین مشکل سیستم گرمایش از کف تابشی Hydronic این است که محدودیت زیادی برای پوشش کف دارید. برای مثال فرش‌ها می‌توانند جلوی گرما را بگیرند. وقتی سیستم برای اولین بار روشن می‌شود زمان بیشتری برای گرم شدن محیط لازم است و می‌تواند رطوبت اتاق در نزدیکی کف را افزایش دهد.
  • دردسر دیگر هنگام نصب رخ می‌دهد. به دلیل روش خاص نصب این نوع سیستم گرمایشی، حتما به یک پیمانکار آموزش دیده نیاز دارید.
  • تعمیر سیستم گرمایش Hydronic هم کار پیچیده‌ای است، البته به ندرت ممکن است که این سیستم دچار مشکل شود.

هزینه گرمایش از کف تابشی هیدرونیک چقدر است؟

نصب و راه اندازی سیستم گرمایش از کف تابشی هیدرونیک تجربه‌ای بسیار متفاوت نسبت به نصب سایر سیستم‌های گرمایشی است؛ بنابراین، مشخص کردن هزینه‌ها کار چندان قابل پیش بینی نیست.

مصالح مورد استفاده، دستمزد پیمانکار و سایر عوامل ممکن است هزینه‌های کمتر یا بیش‌تری را برای شما به همراه داشته باشند. اجرای این سیستم گرمایش بهتر است در طول بازسازی یا ساخت و ساز انجام شود تا از خراب شدن کفپوش موجود جلوگیری شود. بسته به متریال و اندازه اتاق، هزینه برداشتن کفپوش موجود متفاوت خواهد بود.

نصب و راه‌اندازی سیستم گرمایش Hydronic نسبت به سیستم‌های برقی ارزان‌تر است. نصب این سیستم در مساحت‌های بالا به طور کلی ارزان‌تر از مساحت‌های کوچک‌تر خواهد بود، زیرا محدودیت‌های فضا می‌تواند کار را پیچیده کند. یکی دیگر از عواملی که بر هزینه نصب تأثیر می‌گذارد، نوع کاربری فضا است. برخی از اتاق‌ها بیشتر از اتاق‌های دیگر استفاده می‌شود و این اتاق‌ها نسبت به مناطق کم رفت و آمد خانه اغلب به دمای متوسط بالاتری نیاز دارند. چنین مناطقی به سیستم‌های پیچیده‌تری نیاز دارند و این موضوع می‌تواند هزینه را افزایش می‌دهد.

هزینه گرمایش از کف تابشی هیدرونیک چقدر است؟

بهترین مکان‌ برای نصب

شما در حالت ایده‌آل می‌خواهید سیستم را در حین ساخت یا بازسازی خانه خود نصب کنید، اما مهم است تعیین کنید می‌خواهید کل خانه را به این سیستم مجهز کنید یا فقط یک یا دو اتاق را. مسلما اتاق‌های بزرگ‌تری که خانواده شما بیشتر وقت خود را در آن می‌گذرانند، در اولویت هستند.

به‌طور کلی حمام، اتاق خواب‌های بدون موکت و اتاق نشیمن، راهروها یا آشپزخانه متداول‌ترین قسمت‌هایی هستند که باید پوشش داده شوند. به یاد داشته باشید، یک سیستم گرمایش از کف تابشی هیدرونیک می‌تواند برای تقویت یا جایگزینی سیستم HVAC استفاده شود بنابراین همه جزییات را با دقت برنامه‌ریزی کنید.

بهترین کف‌پوش برای متد گرمایشی هیدرونیک

نوع کف‌پوش مورد استفاده شما تأثیر عمده‌ای بر کارایی سیستم گرمایش کف تابشی شما خواهد داشت. خوشبختانه شما چند گزینه برای انتخاب دارید.

کاشی چینی یا سرامیکی: کاشی شاید محبوب‌ترین راه حل باشد چون دارای نرخ انتقال حرارت بالا و توانایی ادامه تابش گرمای ذخیره شده در سطح زیرین را دارد.

سنگ طبیعی: گزینه بعدی کاشی ز جنس سنگ طبیعی است. کاشی‌های سنگی بسیار شبیه به سرامیک عمل می‌کنند و در ترکیب با سایر متریال ها به خوبی کار می‌کنند.

لمینت: کف‌پوش‌های لمینت نیز یک انتخاب عالی هستند، اگرچه که باید به هرگونه محدودیت حرارتی تعیین شده توسط سازنده توجه کنید. همین‌طور نشتی آب از زیر می‌تواند لمینت را به راحتی خراب کند. از آنجا که بیشتر تولیدکنندگان محدودیتی تا 85 درجه فارنهایت را برای لمینت‌ها مشخص می‌کنند، احتمال آسیب دیدن لمینت بر اثر حرارت امری نادر است.

چوب: کف‌پوش چوبی می‌تواند باعث کاهش کارایی این سیستم گرمایشی شود، اما هنوز هم می‌توان از آن استفاده کرد. در هر صورت، با استفاده از چوب برای گرم شدن کف به زمان بیشتری نیاز است و گرما را به خوبی مانند سایر مواد نگه نمی دارد.

بهترین کف‌پوش برای متد گرمایشی هیدرونیک

بدترین کف‌پوش‌ها برای متد گرمایشی هیدرونیک

ما چندین نوع کف‌پوش هم داریم که می‌تواند کارایی سیستم گرمایش از کف تابشی Hydronic شما را کاهش دهد.

فرش: یکی از ضعیف‌ترین انتخاب‌ها فرش است چون برای جذب گرما طراحی شده اما رسانایی بسیار ضعیفی دارد.

بتن: بتن در واقع هنگامی که به عنوان پوشش اصلی کف استفاده می شود، کارایی خود را از دست می‌دهد. سیستم‌های تابشی برای توزیع و ذخیره گرما به کمک کف‌پوش نیاز دارند. بتن کم‌ترین کارایی را در انتقال گرما به محیط را دارد.

لاستیک: اگرچه معمولاً از لاستیک برای کف‌پوش استفاده نمی‌شود ولی باید بدانید که کف‌پوش لاستیکی یکی دیگر از انتخاب‌های بد است، زیرا بر اثر گرم شدن بوی نامطبوعی را در محیط پخش می‌کند.

طول عمر سیستم گرمایش از کف تابشی هیدرونیک

سیستم گرمایش از کف تابشی Hydronic دارای طول عمر حدودی 15 تا 20 سال هستند. اکثر صاحب‌خانه‌ها بر این عقیده‌اند که این سیستم چون می‌تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد، ارزش هزینه نصب اولیه را دارد. در مقایسه با یک بخاری معمولی می‌تواند از طول عمر 35 سال تجاوز کند. در مورد هزینه، سیستم هیدرونیک بسته به نوع خانه متفاوت خواهد بود. سیستم زیر کف به‌اندازه سایر سیستم‌ها خراب نمی‌شود، اما وقتی خراب شود هزینه تعمیر آن بیشتر است زیرا برای رسیدن به محل مشکل باید کفپوش به طور کامل برداشته شود.

جمع‌بندی

سیستم گرمایش از کف تابشی هیدرونیک روشی است موثر که با توجه به اینکه تاثیر منفی روی دکوراسیون منزل ندارد و فضا را با لوازم جانبی اشغال نمی‌کند، بسیار محبوب است. این سیستم در کنار مزایای فراوانی مانند توزیع یکنواخت گرما، عملکرد گرمایشی موثر و عدم تولید آلرژن معایبی نیز دارد. از جمله معایب این متد گرمایشی تعمیرات دشوار و محدودیت استفاده از برخی کفپوش‌ها مانند فرش است.

اگر پرسشی در خصوص این روش گرمایشی دارید در بخش نظرات درج کنید تا تاسیساتی‌های متبحر آچاره پاسخگوی شما باشند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا