با 5 راهکار صدای آب رادیاتور شوفاژ را قطع کنید!

رادیاتور شوفاژسرمایش و گرمایشگرمایش

یکی از مشکلاتی که تقریبا می‌توان گفت تمام افرادی که شوفاژ دارند، تجربه می‌کنند شنیدن صدای آب رادیاتور شوفاژ است. این مسئله بدین معنا نیست که شنیدن چنین صداهایی عادی و طبیعی است. اگر شما صدایی از درون رادیاتور شوفاژ خود می‌شنوید گویای این است که شوفاژ دچار مشکل شده است.

ولی تشخیص این که منشاء این صدا، کدام بخش از رادیاتور شوفاژ است از عهده هر کسی بر نمی‌آید و لازم است از یک متخصص کمک بگیرید. مشکلاتی مانند تراز نبودن رادیاتور به‌هنگام نصب یا عدم‌توجه به سرویس دوره‌ای آن می‌توانند سبب ایجاد صدا در درون رادیاتور شوفاژ شوند.

پس کاملاً واضح است که شما برای رفع این ایراد باید از افرادی که دانش و مهارت کافی دارند، کمک بگیرید.

در ادامه قصد داریم تا بیشتر درباره شنیدن صدای آب رادیاتور شوفاژ، علت صدای شرشر آب در رادیاتور شوفاژ و همچنین مشکلات ناشی از آن صحبت کنیم.

نکات کلیدی

  • به این توجه داشته باشید که در حین هواگیری ممکن است که همزمان با هوا، آب نیز با فشار از رادیاتور بیرون آید و محیط اطراف را خیس نماید.
    برای پیشگیری از خروج آب در حین هواگیری رادیاتور شوفاژ، پیچ را به‌سرعت باز نکنید و با حوله و ظرف، مانع از خیس شدن اطراف شوید.
  • اگر سیستم لوله کشی رادیاتور از روی چوب یا کفپوش پارکت حرکت کرده باشد، ایجاد صدای تولیدشده در آن‌ها به‌مراتب بیشتر خواهد شد.
  • توصیه می‌شود که سرویس پکیج را حداقل سالی یک‌بار در برنامه‌ریزی حفظ و مراقبت از سیستم گرمایش خانه خود قرار دهید.

حل مشکل صدای آب رادیاتور شوفاژ

اگر داخل رادیاتور صدای شر شر آب وجود دارد ولی در هواگیری فقط آب به‌صورت یکنواخت خارج می‌شود؛ برای رفع مشکل با یک آچار ال یا آلن شماره ۸ شیر پایین (شیر تخلیه) رادیاتور را مقداری ببندید تا صدا کاملا قطع شود. بعد از چند لحظه با آچار چهار گوش پیچ هواگیری را شل کنید و اجازه دهید آب خارج شود. این بار متوجه خواهید شد که همراه آب حباب‌های هوا نیز خارج می‌شوند.

این کار را اینقدر ادامه دهید تا هیچ حبابی دیگر خارج نشده و جریان آب یکنواخت شود. ممکن است آب زیادی همراه هوا تخلیه شود و فشار آب داخل پکیج افت کرده و به همین خاطر پکیج خاموش شود. بنابراین پس از هواگیری، ابتدا شیر هواگیری را بسته، شیر تخلیه را بر اساس نیاز کم یا زیاد نموده و درپوش آن را ببندید. سپس با باز کردن شیر مشکی زیر پکیج فشار آب را بین ۱و نیم و ۲ تنظیم کنید و شیر مشکی را ببندید. مشکل صدا به‌همین راحتی حل خواهد شد.

دلایل صدا دادن داخل رادیاتور و راه حل رفع آن‌ها

در حالت طبیعی و زمانی که رادیاتور به‌درستی کار می‌کند و باعث انتشار حرارت حاصل از آب گرم درون لوله‌های خود به محیط می‌شود، هیچ‌گونه صدایی نباید از درون رادیاتور شوفاژ شنیده شود.

در نتیجه وجود هرگونه صدا از رادیاتور علتی بر وجود ایراد در این وسیله در نظر گرفته می‌شود، که در ادامه به بررسی ایرادات آن می‌پردازیم.

سرویس و تعمیر رادیاتور و شوفاژ را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • نصب رادیاتور و شوفاژ
  • سرویس و شستشوی رادیاتور و شوفاژ
  • هواگیری رادیاتور و شوفاژ
  • تعویض شیرهای رفت و برگشت رادیاتور و شوفاژ

سرویس و تعمیرات رادیاتور و شوفاژ با تیم آچاره

سرویس و تعمیر رادیاتور و شوفاژ را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • نصب رادیاتور و شوفاژ
  • سرویس و شستشوی رادیاتور و شوفاژ
  • هواگیری رادیاتور و شوفاژ
  • تعویض شیرهای رفت و برگشت رادیاتور و شوفاژ

سرویس و تعمیرات رادیاتور و شوفاژ با تیم آچاره

1. تراز نبودن رادیاتور شوفاژ؛ علت اصلی صدای آب رادیاتور شوفاژ

در رادیاتور‌های بخار به‌محض جریان یافتن بخار آب در درون لوله‌های رادیاتور، شیر تخلیه هوا در گوشه رادیاتور شروع به تولید صدای هس هس خواهد کرد. ولی این صدا تا مدت زمان زیادی ادامه‌دار نخواهد بود و زمانی که لوله های رادیاتور پر از بخار آب شوند، شیر تخلیه هوا بسته می‌شود و بخار هوای آزادشده در رادیاتور محیط را گرم می‌کند.

در حین انجام این عملیات، هنگامی‌که بخار آب سرد شود، شیر تخلیه هوا به‌شکل اتوماتیک باز خواهد شد و با این عمل به بخار آب سردشده در درون رادیاتور که حالا تبدیل به آب سرد شده است، اجازه برگشت به سمت پکیج یا موتورخانه را می‌دهد تا دوباره گرم شود.

اگر رادیاتور به‌صورت تراز بر روی دیوار نصب نشده باشد، آب درون آن گیر می‌کند و زمانی که بخار آب به رادیاتور شوفاژ وارد می‌شود، به‌دلیل عدم‌ گــردش آب در رادیاتور شوفاژ، آب محبوس‌شده درون لوله‌ها را با فشار به سمت جلو حرکت می‌دهد.

این حالت باعث برخورد محکم آب با شیر پایین رادیاتور، زانویی و دیگر بخش‌های سیستم لوله‌کشی رادیاتور می‌شود و صداهایی مانند ضربه را در درون آن به وجود می‌آورد.

صدای آب رادیاتور شوفاژ به‌دلیل تراز نبودن رادیاتور

نحوه برطرف‌سازی مشکل تراز نبودن رادیاتور

برای رفع مشکل تراز نبودن رادیاتور شوفاژ و قطع صدای آب رادیاتور شوفاژ، در ابتدا لازم است روش تشخیص تعــادل شوفاژ و بالانس کردن رادیاتورها را بدانید.

برای این کار سعی کنید قسمت گوشه پایین آن را کمی به سمت بالا بیاورید تا مسیر حرکت آن درون لوله‌های رادیاتور بازگردد. به این منظور سیستم حرارت مرکزی، یعنی پکیج یا موتورخانه را خاموش کنید و اجازه دهید تا رادیاتور سرد شود. سپس مغزی بزرگی که رادیاتور را به لوله آب گرم متصل کرده است را کمی شل نمایید.

پایین رادیاتور را کمی به سمت بالا ببرید و تراز بنایی را در بالای آن قرار دهید تا هنگامی که رادیاتور به‌طور کامل هم‌راستا با تراز قرار گیرد.

پس از این‌که از تراز بودن رادیاتور اطمینان حاصل کردید، مغزی پایین آن را دوباره سفت کنید و پکیج را روشن نمایید. همزمان لوله رادیاتور را از جهت نشتی مورد بررسی قرار دهید.

 2. وجود هوا در لوله‌های رادیاتور؛ علت صدای آب رادیاتور شوفاژ

تشکیل هوا در درون لوله‌های رادیاتور شوفاژ از رایج‌ترین مشکلاتی است که باعث ایجاد صدای آب رادیاتور شوفاژ هم می‌شود. این موضوع به‌علت جریان آب درون لوله‌های رادیاتور صورت می‌گیرد. در چنین حالتی به‌دلیل حرکت آب گرم درون سیستم، رادیاتور شروع به ایجاد سروصداهایی شبیه به تق‌تق کردن خواهد کرد.

بهتر است با شناخت نشانه‌های هــوا گرفتن رادیاتور شوفاژ در اسرع‌وقت برای رفع آن اقدام نمایید؛ زیرا در صورت عدم‌ تخلیه هوای موجود داخل لوله‌های رادیاتور علاوه‌بر تولید سر‌و‌صداهای ایجادشده، لوله‌های انتقال‌دهنده آب رادیاتور منبسط می‌شود و از حالت طبیعی خود خارج خواهد شد.

همین‌طور این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز سرد بودن نقطه‌ای در رادیاتور باشد؛ بنابراین باید هرچه سریع‌تر به‌دنبال رفع این مشکل بود.

دلایل صدای آب رادیاتور شوفاژ

نحوه رفع مشکل وجود هوا در لوله‌های رادیاتور

برای هواگیری شوفاژ و برطرف‌سازی وجود هوا در لوله‌های رادیاتور که در بعضی مواقع موجب تولید صدای آب رادیاتور شوفاژ می‌شود، باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. شوفاژ را روشن کنید و تنظیمات پنل را روی حالت زمستانه قرار دهید.
  2. پایین پکیج را باز کنید تا فشار زیاد و در نهایت 2 بار شود.
  3. شیر خروجی و ورودی تمام رادیاتور‌ها باز باشد.
  4. باید تمام شوفاژ را به‌شکل جداگانه موردبررسی قرار دهید و از نبود لکه خنکی در هر یک از قسمت‌های آن مطمئن شوید. همین‌طور هیچ صدای غیر معمولی از شوفاژها نباید شنیده شود.
  5. برای هواگیری پکیج از نزدیک‌ترین شوفاژ به شیر تغذیه کار را شروع کنید و تا آخرین شوفاژ پیش روید.
  6. لازم است بدانید که در وهله اول خروجی هوا و آب با فشار و همراه با سر و صدا است؛ بنابراین هواگیری را تا هنگامی که خروج آب به‌صورت جریان یکنواخت و بدون فشار باشد ادامه دهید.
  7. در قدم بعد پیچ پروانه‌ای مانند را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و سراغ رادیاتور بعدی بروید.
  8. پس از تــخلیه رادیاتور شوفاژ، فشار پکیج افت پیدا خواهد کرد. حالا با باز کردن شیر زیر پکیج دوباره فشار را تا 2 بار برسانید.
  9. در صورتی که هواگیری رادیاتور شوفاژ درست انجام شده باشد، می‌توانید رادیاتورها را به‌آرامی روشن کنید تا فضای اطراف را گرم کنند.

محاسبه رایگان هزینه خدمات رادیاتور و شوفاژ در محل!

3. تاب برداشتن لوله‌های شوفاژ

از عوامل دیگر وجود صدای آب رادیاتور شوفاژ تاب برداشتن لوله‌های آن است. در صورتی که کیفیت لوله‌های رادیاتور کم باشد، به‌علت گرمای حاصل از آب گرم، دچار انبساط طولی و حتی عرضی می‌شوند.

این موضوع علاوه‌بر ایجاد تغییر حالت در لوله‌ها، سبب ترک‌خوردگی و بروز نشتی در لوله کشی رادیاتور و تولید صدای آب رادیاتور شوفاژ خواهد شد.

بنابراین اگر سیستم لوله‌کشی رادیاتور از روی چوب یا کفپوش پارکت حرکت کرده باشد، صدای آب رادیاتور شوفاژ به‌مراتب بیشتر خواهد شد.

چگونگی رفع تاب برداشتگی لوله‌های رادیاتور شوفاژ

هنگامی که با مشکل تاب برداشتن لوله‌های رادیاتور رو‌به‌رو شده‌اید، در وهله اول بهتر است میزان تاب برداشتن لوله‌ها توسط فرد لوله‌کش مورد بررسی قرار گیرد؛ چون گاهی‌ اوقات ممکن است لوله‌های منبسط‌شده تنها از بخش بست خود کمی آویزان شده باشد، در این‌صورت زیرساخت‌سازی برای سیستم لوله‌کشی رادیاتور بسیار کارآمد است.

در صورتی که سیستم لوله‌کشی رادیاتور به‌صورت روکار است، می‌توان با تعویض بست‌ها یا استفاده از داکت مشکل تغییر شکل دادن لوله‌های رادیاتور را خنثی نمود. ولی اگر میزان آسیب واردشده به لوله‌ها آنقدر زیاد بود که دچار ترک‌خوردگی و نشتی شدند، راهی به‌جز اقدام برای بازسازی لوله‌کشی شوفاژ نیست.

به‌علت بروز چنین مشکلاتی است که بیشتر متخصصین در زمینه لوله‌کشی، استفاده از لوله‌های چند لایه را به مصرف‌کنندگان توصیه خواهند کرد، زیرا این نوع لوله‌ها هرگز در برابر گرما دچار انبساط نخواهند شد؛ در نتیجه دچار تاب‌گرفتگی نمی‌شوند.

(برای آشنایی بیشتر با نحوه تعمیــر رادیاتور شوفاژهای قدیمی کلیک کنید.)

تعمیر لوله‌های شوفاژ و رفع علت صدای شرشر آب در رادیاتور شوفاژ

4. تجمع رسوبات در پکیج؛ علت صدای داخل رادیاتور شوفاژ

یکی از شایع‌ترین دلایل صدای آب رادیاتور شوفاژ مشکلات در مناطق دارای آب با سختی بالا تجمع رسوبات در لوله است.

همچنین از آن جایی که سیستم لوله‌کشی پکیج در تماس مستقیم با لوله‌کشی رادیاتورها است، رسوبات جمع‌شده در آن وارد لوله‌های رادیاتور خواهند شد.

در نتیجه این رسوبات مانع از حرکت سریع آب گرم و سرد درون لوله‌ها می‌شوند و در این‌ حالت صدای تق تق از رادیاتور شنیده خواهد شد.

 نحوه رفع مشکل تجمع رسوبات در پکیج

شستشوی رســوب و لجن رادیاتور شوفاژ یا اسید‌شویی پکیج راه‌حل اصلی برای برطرف‌سازی مشکل تجمع رسوبات در پکیج و رفع صدای آب رادیاتور شوفاژ است.

به‌ همین علت توصیه می‌شود که سرویس پکیج را حداقل سالی یک‌بار در برنامه‌ریزی حفظ و مراقبت از سیستم گرمایش خانه خود قرار دهید تا در طول این روند سیستم به‌وسیله سرویس‌کار پکیج، مورد شستشو قرار گیرد.

5. خراب شدن شیر تخلیه هوا در رادیاتورهای بخار

در صورتی که از رادیاتور بخار استفاده می‌کنید و صدای آب رادیاتور شوفاژ شبیه به سوت زدن است، به‌ احتمال زیاد شیر تخلیه هوای رادیاتور تعبیه‌شده در بخش پایین لوله آن دچار مشکل است و باید تعویض گردد.

نحوه تعویض شیر تخلیه هوا در رادیاتور

برای عوض کردن شیر تخلیه هوای رادیاتور ابتدا باید سیستم حرارت مرکزی (پکیج یا موتورخانه) را خاموش کرده و تا سرد شدن کامل سیستم صبر کنید. سپس نوار تفلن را چند دور بر روی دنباله شیر تخلیه هوای جدید ببندید.

در قدم بعد شیر تخلیه هوای قبلی را با پارچه‌ی ضخیمی بگیرید و با چرخاندن دست آن را از محل خود خارج نمایید. پس از آن شیر تخلیه هوا را که نوار تفلن را از قبل به دور آن بسته‌اید به رادیاتور متصل کنید. برای این کار شیر را با کمک فشار دست ببندید.

توجه کنید که برای بستن شیر از آچار استفاده نکنید؛ چرا‌که فشار اضافی واردشده به شیر سبب شکستن آن خواهد شد. حال با نصب شیر تهویه هوا یا سوپاپ هوا صدای سوت زدن دائمی در رادیاتور قطع می‌شود. البته گاهی‌ اوقات علت صدای آب رادباتور شوفاز باز بودن سوپاپ هوا است.

از همین‌ رو پیش از اقدام به تعویض شیر تخلیه هوا، آن را مورد بررسی قرار دهید تا به‌خوبی بسته شود، اما اگر علائمی مانند ترک‌خوردگی روی شیر وجود داشته باشد، مطمئن باشید که باید برای تعویض و تعمیر شیر رادیاتور شوفاژ اقدام نمایید تا از صدای آب رادیاتور شوفاژ و خرابی آن جلوگیری کنید.

رفع صدای داخل رادیاتور شوفاژ با تعمیر شیر تخلیه هوا

بهترین زمان برای هواگیری رادیاتور شوفاژ چه زمانی است؟

  • بهترین زمان هــواگیری رادیاتور زمان شروع فصل سرما و هنگامی که پس از مدت‌زمانی از توقف جریان آب درون رادیاتور‌ها گذشته است و قصد راه‌اندازی دوباره شوفاژ را دارید.
  • هنگامی که شوفاژ را روشن نموده‌اید اما با روشن شدن پکیج و گردش آب درون رادیاتور‌ها، شوفاژ و شیرآلات صدای غیرمعمولی دارند یا صدای درون شوفاژ شبیه به صدای شرشر آب شنیده می‌شود.
  • زمانی که دما در نقاط مختلف رادیاتور به‌شکل یکنواخت نیست. مانند نواحی بالای رادیاتور که نسبت به بخش پایین‌تر آن سرد‌تر است، این تفاوت دما نشانه این است که شوفاژ نیازمند هواگیری است.
  • اگر قسمتی از اطراف رادیاتور یا تمام قسمت‌های آن همزمان با هم دچار مشکل شود، نشتی هم در رادیاتور وجود دارد. بنابراین باید ابتدا اتصالات آن را بررسی کنید و ایراد آن را بر‌طرف نمایید و پس از آن هواگیری پکیج انجام گردد. در غیراینصورت مشکل همچنان باقی خواهد ماند.
  • در صورتی که پس از هواگیری شوفاژ، باز هم پکیج گرما ایجاد نمی‌کند، باید از تعمیر‌کار پکیج کمک بگیرید تا با توجه به مدل و برند اقدامات تخصصی را برای تعمیر آن انجام دهد.
    لازم است پیش از هرگونه اقدامی برای تعمیر حتماً عیب یابی پکیج به‌وسیله کارشناس صورت بگیرد و سپس پکیج تعمیر گردد.
  • دقت کنید، در صورتی که هیچ‌یک از رادیاتورها پس از راه‌اندازی پکیج مشکلی نداشتند؛ به‌احتمال زیاد ایراد در پکیج یا سیستم لوله‌کشی آن خواهد بود که با هواگیری شوفاژ مشکل حل می‌شود.
    در این شرایط شما باید نسبت به تعمیر رادیاتور اقدام کنید و از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

رفع صدای آب رادیاتور شوفاژ با هواگیری شوفاژ

جمع‌بندی

طبق آنچه که گفته شد علت صدای آب رادیاتور شوفاژ ممکن است به‌دلیل عدم‌ توجه به سرویس کردن شوفاژ و استفاده از لوله و اتصالات بی‌کیفیت در نصب و راه‌اندازی رادیاتور باشد. همچنین امکان دارد فردی که شوفاژ را نصب می‌کند یا شخص لوله‌کش کارش را به‌درستی انجام ندهد و رادیاتور را تراز نکرده باشد که این عامل سبب اختلال در جریان حرکت آب خواهد شد.

بنابراین اولین توصیه ما به شما این است که برای نصب و راه اندازی رادیاتور شوفاژ علاوه‌بر استفاده کردن لوله و اتصالات استاندارد و باکیفیت و توجه به سرویس مرتب شوفاژ، از افراد متخصص و مجرب در این زمینه کمک بگیرید تا دیگر صدای آب رادیاتور شوفاژ آزاردهنده نباشد و مشکلی در سیستم گرمایش ایجاد نشود.

شما می‌توانید برای سرویس دوره‌ای و عیب‌یابی سریع و دقیق صدای آب در رادیاتور شوفاژ، درخواست خود را در صفحه سرویس تعمیــر رادیاتور و شوفاژ آچاره ثبت نمایید یا با شماره 1471 تماس بگیرید. کارشناسان آچاره در اسرع‌وقت با شما تماس می‌گیرند و ضمن ارائه مشاوره، جهت انجام خدمات با هزینه مناسب در محل حاضر خواهند شد.

سوالات متداول

دلیل تولید صدا در رادیاتور شوفاژ به‌محض راه‌اندازی شوفاژ چیست؟

در رادیاتور‌های بخار به‌محض جریان یافتن بخار آب در درون لوله‌های رادیاتور، شیر تخلیه هوا در گوشه رادیاتور شروع به تولید صدای هس هس خواهد کرد.
ولی این صدا تا مدت زمان زیادی ادامه‌دار نخواهد بود و زمانی که لوله های رادیاتور پر از بخار آب شوند، شیر تخلیه هوا بسته می‌شود و بخار هوای آزادشده در رادیاتور محیط را گرم می‌کند.

دلیل تاب برداشتن لوله‌های شوفاژ چیست؟

در صورتی که کیفیت لوله‌های رادیاتور کم باشد، به‌علت گرمای حاصل از آب گرم، دچار انبساط طولی و حتی عرضی می‌شوند.
این موضوع علاوه‌بر ایجاد تغییر حالت در لوله‌ها، سبب ترک‌خوردگی و بروز نشتی در لوله‌کشی رادیاتور و تولید صدای آب رادیاتور شوفاژ خواهد شد.

چه زمانی برای هواگیری رادیاتور شوفاژ مناسب است؟

شروع فصل سرما و هنگامی که پس از مدت‌ زمانی از توقف جریان آب درون رادیاتور‌ها گذشته است و قصد راه‌اندازی دوباره شوفاژ را دارید، بهترین زمان برای هواگیری شوفاژ است.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا