تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

5 دلیل یخ زدگی رادیات و لوله‌های بیرونی کولر گازی

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

با وجود این که کارکرد اصلی کولر گازی کاهش دمای محیط است اما کاهش بیش از حد دمای خود دستگاه و ایجاد یخ‌زدگی در ساختار آن، عملکرد کولر گازی را مختل خواهد کرد. اگر شما هم از کولر گازی به عنوان سیستم تهویه مطبوع خود استفاده می‌کنید، احتمال روبه‌رو شدن شما با یخ‌زدگی قسمت‌های مختلف این دستگاه دور از انتظار نیست. از آنجایی که در این شرایط بازدهی کولر گازی به شدت کاهش می‌کند، شما باید در مدت زمان کوتاهی اختلال موجود را شناسایی و اقدامات لازم در جهت رفع آن را در نظر بگیرید. شاید بپرسید که چه عواملی باعث یخ زدگی رادیات و لوله‌های بیرونی کولر گازی می‌شوند؟ در این مقاله با بررسی این مشکل، به شما در روند عیب‌یابی و رفع یخ زدگی کولر گازی کمک خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

دلایل یخ زدگی رادیات و لوله‌های بیرونی کولر گازی

اگر کولر گازی شما بر روی حالت سرمایش قرار دارد و برخی از قسمت‌های آن مثل کندانسور و یا لوله‌های بیرونی دچار یخ‌زدگی شده است، باید با بررسی عوامل رایج، ریشه بروز اختلال را شناسایی کرده و تدابیر لازم برای رفع آن را در سریع‌ترین زمان ممکن بیاندیشید. در این بخش با مرور رایج‌ترین دلایل یخ زدگی رادیات و لوله‌های بیرونی کولر گازی، اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

1. کاهش سطح مبرد کولر گازی

رایج‌ترین عاملی که باعث یخ زدگی کولر گازی می‌شود، کم بودن سطح مبرد این دستگاه است که بر اثر عواملی مثل وجود نشتی در مسیر حرکت مبرد ایجاد می‌شود.
مبرد یا گاز کولر گازی یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث کارایی داشتن این دستگاه در فصول سرد و گرم می‌شود و اگر میزان این مبرد به هر دلیل از سطح مجاز کمتر شود، یخ‌زدگی بخش‌هایی مثل لوله‌های رفت کولر (کوچک) گازی را به همراه دارد.
وجود نشتی در مسیر حرکت مبرد اصلی‌ترین عامل ایجاد این اختلال بوده و شما با پیدا کردن محل نشتی و رفع آن می‌توانید عملکرد صحیح کولر گازی خود را بازیابی کنید.

کاهش سطح مبرد کولر گازی

2. اختلال در عملکرد کمپرسور

در صورتی که کمپرسور کولر گازی در زمان‌های مشخصی عملکرد خود را متوقف نکند، احتمال ایجاد یخ زدگی رادیات کولر گازی و دیگر بخش‌های این دستگاه وجود دارد. از عواملی که باعث ایجاد این اختلال در عملکرد کمپرسور می‌شوند، می‌توانیم به 3 عامل اشاره کنیم که عبارتند از:

  • وجود ایراد در برد الکتریکی
  • نیم سوز شدن کمپرسور کولر گازی
  • خرابی سنسور دمای دستگاه و …

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

اگر پس از بررسی کمپرسور متوجه کارکرد بدون وقفه آن شدید، باید در طی چند مرحله روند عیب‌یابی را پشت سر گذاشته و اقدامات لازم برای تعمیر این قطعه را در نظر بگیرید. به دلیل پیچیدگی ساختار کمپرسور کولر گازی توصیه می‌کنیم که برای عیب‌یابی و تعمیر آن از کمک افراد دارای صلاحیت استفاده کنید.

اختلال در عملکرد کمپرسور

3. اختلال در عملکرد فن بلوور یا فن دمنده کولر گازی (نبود جریان هوا در کویل اواپراتور)

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که کولر گازی چگونه قادر به کاهش دمای هوای محیط اطراف شماست؟ این دستگاه با مکش هوای گرم موجود در محیط، این هوا را به سمت اواپراتور هدایت می‌کند تا اواپراتور با استفاده از مبردی که درون آن وجود دارد، دمای این هوا را کاهش دهد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

مطلب پیشنهادی:نحوه رفع نشتی لوله مسی کولر گازی

پس از این که دمای هوای مکش‌شده توسط اواپراتور کاهش پیدا کرد، این هوا مجددا به سمت محیط اطراف دمیده خواهد شد. قطعه‌ای که وظیفه کشیدن هوا به داخل و هدایت مجدد آن به سمت بیرون را برعهده دارد، فن دمنده یا فن بلوور داخلی کولر گازی نام داشته که یکی از قطعات بسیار مهم در این دستگاه در نظر گرفته می‌شود.

اگر فن بلوور داخلی هوای مکش‌شده را پس از کاهش دمای آن به سمت بیرون هدایت نکند، اواپراتور دچار یخ‌زدگی شده و به مرور زمان این یخ‌زدگی به دیگر نقاط نیز سرایت پیدا می‌کند. البته خرابی فن بلوور داخلی کولر گازی تنها عامل ایجاد این اختلال نیست. به صورت کلی عواملی که باعث یخ زدگی اواپراتور کولر گازی می‌شوند، به شرح ذیل هستند:

  • خرابی فن بلوور داخلی
  • کثیفی بیش از حد فیلترها
  • سوختن موتور فن داخلی
  • کثیفی پنل اواپراتور
  • وجود ایراد در برد الکتریکی

در این شرایط شما باید با بررسی بخش‌هایی از کولر گازی که در این قسمت به آن‌ها اشاره کردیم، اختلال موجود را شناسایی کرده و اقدامات لازم به منظور رفع آن را در نظر بگیرید.

 

عملکرد فن بلوور یا فن دمنده کولر گازی

4. بازه دمایی نامناسب

هر سازنده کولر گازی برای استفاده از محصولات خود یک بازه دمایی را در نظر گرفته و شما باید با توجه به این بازه دمایی از کولر گازی خود استفاده کنید.

به عنوان مثال اگر کاهش دمای محیط اطراف باعث تخطی از این بازه دمایی شود و شما کماکان به استفاده از کولر گازی خود در حالت سرمایش بپردازید، ایجاد یخ‌زدگی در بخش‌های مختلف دستگاه دور از انتظار نیست. معمولا اگر دمای محیط از 15 درجه سانتی‌گراد کمتر شود، شما مجاز به استفاده از کولر گازی نیستید و در این شرایط عملکرد این دستگاه به صورت جدی مختل خواهد شد.

5 ایجاد انسداد در لوله‌های کولر گازی

یکی دیگر از دلایلی که می‌توان برای یخ زدگی رادیات و لوله‌های بیرونی کولر گازی در نظر گرفت، مسدود شدن مجاری و لوله‌های این دستگاه است. انسداد یا کیپ شدن بخش‌هایی مثل شیر برقی، لوله مویی و یا لوله‌های رفت و برگشت می‌تواند باعث یخ زدن رادیات داخلی و یا دیگر بخش‌های کولر گازی شود.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

به منظور پیدا کردن این انسداد پیشنهاد می‌کنیم که از کمک یک فرد متخصص استفاده کنید تا در طول روند عیب‌یابی به این مجاری آسیب بیشتری وارد نکنید.

ایجاد انسداد در لوله‌های کولر گازی

عیب‌یابی و رفع یخ زدگی رادیات و لوله‌های بیرونی کولر گازی

معمولا زمانی که افراد غیرمتخصص نسبت به عیب‌یابی و تعمیر کولر گازی اقدام می‌کنند، مدت زمان بسیار زیادی صرف طی کردن این روند می‌شود. به همین دلیل در این بخش با مرور چند مرحله به شما کمک می‌کنیم که علت یخ زدگی رادیات و لوله‌های بیرونی کولر گازی خود را در مدت زمان کوتاه‌تری شناسایی کنید.

  • در اولین قدم کافی بودن سطح مبرد دستگاه را چک کنید و اگر سطح مبرد کاهش پیدا کرده بود، نسبت به شارژ مبرد اقدام کنید.
  • در قدم بعد شرایط فیلتر کولر گازی را بررسی کرده و در صورت نیاز اصلاحات لازم را اعمال کنید.
  • سپس کویل‌های اواپراتور را مورد بررسی قرار داده و آن‌ها را کاملا تمیز کنید.
  • در صورتی که فن بلوور داخلی کولر گازی عملکرد صحیحی از خود به نمایش نمی‌گذاشت، آن را با یکی فن بلوور جدید اصلی جایگزین کنید.
  • مسیر عبور جریان هوا در کولر گازی را چک کرده و از مسدود نبودن مسیر و مجاری اطمینان حاصل کنید.
  • اگر دمای هوای محیط بیرون از ساختمان سردتر از بازه مجاز است، از قرار دادن کولر بر روی حالت سرمایش خودداری کرده و در این شرایط از این دستگاه صرفا بر روی حالت فن استفاده کنید.

یخ زدگی رادیات و لوله‌های بیرونی کولر گازی

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم تا با بررسی دلایل یخ زدگی رادیات و لوله‌های بیرونی کولر گازی، به شما در رفع این مشکل کمک کنیم. شما با توجه به مطالبی که مرور کردیم می‌توانید علت ایجاد این اختلال را شناسایی کرده و اقدامات لازم برای تعمیر کولر گازی خود را در نظر بگیرید.

فراموش نکنید که عیب‌یابی و تعمیر این دستگاه یک روند تخصصی محسوب شده و برای افراد بی‌تجربه دارای خطرات بالقوه است.
اگر در این زمینه تجربه ندارید، تعمیر کولر گازی خود را حتما به افراد متخصص بسپارید. همچنین شما می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات با کارشناسان مجرب آچاره در میان گذاشته و پاسخ خود را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید