سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

هزینه تعمیر کولر آبی با مالک است یا مستأجر؟

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر آبی

با نزدیک شدن به فصل گرما و رسیدن موعد تعمیر کولرهای آبی، دغدغه هر مالک یا مستأجری این است که هزینه تعمیر کولر آبی باید با کدام یک از طرفین باشد؟ با این‌که در این خصوص قوانین کلی تصویب شده اما ممکن است همه از این قوانین اطلاع نداشته باشند. در ادامه این مقاله از مجله آچاره به‌طور دقیق بررسی می­‌کنیم که هزینه تعمیر کولر آبی با مالک است یا مستأجر. با ما همراه باشید.

قانون درباره هزینه تعمیر کولر آبی چه می­‌گوید؟

ماده 20 قانون روابط موجر و مستأجر 1356

تعمیرات کلی و اساسی مورد اجاره که مربوط به اصل بنا یا تاسیسات عمده منصوبه در آن از قبیل دستگاه‌های حرارت مرکزی و تهویه و‌ آسانسور باشد، برعهده مالک است و تعمیرات جزئی و همچنین تزئین و تعمیری که مربوط به استفاده بهتر از مورد اجاره باشد، با مستاجر خواهد بود.

همان‌طور که در متن این قانون مشخص است، می‌­توانیم بفهمیم که مسئولیت پرداخت هزینه نصب و تعمیر کولر آبی با چه کسی است. اگر هر یک از دستگاه‌­های اصلی ساختمان (مانند کولر، شوفاژ، آسانسور و…)، در طول مدت اجاره دچار نقص و ایراد فنی شوند، هزینه تعمیرات کلی و اساسی آن‌­ها برعهده مالک (موجر) خواهد بود. سؤالی که ممکن است پیش بیاید این است که چه تعمیراتی در دسته تعمیرات کلی و چه مواردی در دسته تعمیرات جزئی قرار می­‌گیرند؟

هزینه تعمیر کولر مستاجر

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

تعمیرات کولر آبی که هزینه آن‌ برعهده مستأجر است

این تعمیرات در شرایطی برعهده مستأجر هستند که مالک، کولر را کاملاً سالم و بدون نقص به مستأجر تحویل داده باشد:

  1. تعویض پوشال
  2. آب‌بندی کف کولر
  3.  شستشوی کولر (داخل و بدنه)
  4. تعمیر پمپ کولر
  5. تنظیم کردن محل قرار گرفتن الکتروموتور کولر
  6. تعویض تسمه کولر
  7. تنظیم کردن فلوتر کولر

تعمیرات کلی کولر آبی که هزینه آن‌ برعهده مالک است

تعمیرات کلی شامل مواردی می‌شود که کولر دچار نواقص جدی‌تر مانند تعویض موتور کولر، تعویض کولر، تعویض پمپ کولر و موارد این چنینی می‌شود. به‌طور کلی مالک موظف است که کولر را کاملاً سالم به مستأجر تحویل دهد و خرابی‌های کولر را تا جایی که خود مستأجر باعث به وجود آمدن آن‌ها نشده باشد، در طول دوران اجاره برطرف کند.

هزینه تعمیر کولر با مالک یا مستاجر

برخی از مواردی که در دسته تعمیرات کلی قرار می‌گیرند و هزینه آن‌ها برعهده مالک هست، از نظر اخلاقی بهتر است که مستأجر آن‌ها را انجام دهد؛ به‌عنوان مثال مستأجری که برای زمان نسبتاً طولانی در یک خانه ساکن است، عادلانه‌ترین حالت این است که هزینه‌های تعمیر کولر آبی (حتی هزینه‌های اساسی مانند تعویض پمپ یا موتور کولر) را برعهده بگیرد.

سرویس و تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی

نکات مهم پیش از عقد قرارداد اجاره

  • اگر مستأجر هستید، سالم بودن کولر و قطعات آن را پیش از عقد قرارداد بررسی کنید. بعضی از مستأجران که در فصل سرما اقدام به اجاره خانه می­‌کنند، ممکن است این مورد را فراموش کنند. پیش از امضای قرارداد، شما با بررسی کارکرد کولر و قطعات آن می­‌توانید مواردی از  هزینه‌­های تعمیرات که مربوط به مالک است را مشخص کنید.

مطالعه بیشتر: اجرت سرویس کولر آبی چقدر است؟

هزینه تعمیر کولر به عهده موجر است یا مستاجر

  • اگر مالک هستید بهتر است قبل از عقد قرارداد اجاره، تعمیرات اساسی و جزئی را مشخص کرده و با مستأجرِ خود سر آن­‌ها توافق کنید. همچنین بهتر است این موارد در اجاره‌نامه به‌صورت کامل قید شوند. با این کار در صورت به وجود آمدن اختلاف بین طرفین قرارداد در آینده، می‌­توانید با مراجعه به شورای حل اختلاف به این موضوع رسیدگی کنید.
  • در صورتی که برای سال­‌های طولانی مستأجر یک خانه هستید، اگر بر اثر استهلاک به موتور کولر آبی صدمه‌­ای وارد شود، هزینه تعمیر آن برعهده شما خواهد بود. همچنین اگر به‌عنوان مستأجر کاری کنید که باعث خرابی کولر شود، هزینه تعمیر آن با شما خواهد بود.
  • اگر مالک و مستأجر توافق کرده باشند، مستأجر می‌­تواند هزینه­‌های تعمیرات را پرداخت کرده و بعداً مبلغ آن را از اجاره ماهیانه کم کند. همچنین اگر مالک از پرداخت هزینه­ تعمیر کولر آبی امتناع کند، مستأجر با مراجعه به شورای حل اختلاف می‌­تواند آن مبلغ را از اجاره کم کند. (در صورتی که مجموع هزینه­‌ها از اجاره 6 ماه بیشتر نشود.)

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

نکته پایانی

توصیه آچاره به مالکین و مستأجرها این است که پیش از امضای قرارداد چه برای خرید خانه در تهران و سایر شهرها و چه برای اجاره آن، از سالم بودن تمامی وسایل منزل اطمینان کامل حاصل کنند. در صورت نیاز حتی می‌­توانید از این وسایل لیست تهیه کرده و برای پرداخت هزینه‌­ها با هم توافق کنید.

به این صورت طرفین از حقوق خود آگاهی پیدا می‌کنند تا از درگیری­‌های بی‌­جا جلوگیری شود. فراموش نکنید که کارشناسان آچاره از طریق بخش نظرات پاسخگوی سوالات شما راجع به هزینه تعمیر کولر آبی خواهند بود.

4.5/5 - (198 امتیاز)

14 دیدگاه

  1. سلام .اگر بدنه کولر بر اساس استهلاک خراب شده باشد .هزینه تعمیر ان بر عهده کیست ؟چهار سال مستاجر بودیم

      1. باسلام مستاجر حدودا ۲ماه است یه مغازه اجاره کرده و دینام کولر سوخته،هزینه بپای موجر است یا مستاجر،،،ضمنا موجر مدعی است که ،دینام کولر را سال قبل تعویض کرده،لطفا راهنمایی کنید.

      2. ۴سال میشه نشستم دینام کولر سوخته و بنده درست کردم مالک نمیده و آبگرمکن درست کردم مالک نمیده ضمنا درطول این سال یبار دیگ مشکل داشته ک ب ایشون نگفتم درست کردم .مالک ک ۷م کرایه میگیره نباید درست کنه؟؟؟

  2. کولر ابی سالم بوده ودرست کار میکرده بعد از ۲۷ روز موتورش خراب شده حالا تعمیر آن بعهده مالک است یا مستاجر ؟

    1. سلام، معمولا این موارد توافقی حل می‌شود. هزینه سرویس کولر، تهیه پوشال، تعویض پمپ و موارد جزئی بعهده مستاجر است و تعمیرات اساسی در تاسیسات بر عهده مالک است. عموما بعد از تنظیم قرارداد اجاره اصل بر این است که همه چیز سالم تحویل مستاجر گردیده و این مورد در قرارداد ذکر می‌شود. با توجه به اینکه شما به‌تازگی قرارداد اجاره منعقد کرده‌‌اید این موضوع با مذاکره با موجر قابل حل و فصل است. برای بررسی بیشتر نیاز است عمر کولر و میزان کارکرد آن مشخص باشد.

  3. سلام خونه مبله برای 2ماه اجاره کردم حالا بعد 40روز موتور اسپلیت سوخته .مالک میگه سالم تحویل دادم باید سالم تحویل بدی

    1. سلام بنده موتور کولر ابی 7000برای کولر4000خزیدم وتحویلل مستاجر دادم یکبارهزینه نصب ان را باقفل موتور وتعمیرات برععده گرفتم به عنوان مالک ویک ماه بعد زنگ زدن که کولر خراب شده دوباره به سرویسکار پول دادم که کولر رو چک کنه وایرادشوبرطرف کنه متوجه شدیم موتور نیم سوز شده اب خورده ویکسره استفاده وروشن بوده خراب شده حال مستاجر زیر بار نمیره وهر روز تماس وفحاشی و… من مالک چکارباید بکنم

  4. سلام 20روز عسلویه خونه کرایه کردم موتور اسپلیت سوخته مالک میگه باید نو بخری بزاری روش باید چیکار کنم

  5. سلام
    من دو سال یک خانه رو اجاره کردم، دو ماه زودتر اعلام کردم که میخوام خونه رو تحویل بدم و مستاجر جدید اومد.
    موقع تحویل خونه، موجر با تهدید عدم پرداخت پول رهن اعلام کرد که خونه خسارت دیده(نشتی لوله از سمت سقف همسایه، سوختن پمپ کولرابی) و باید من نقاشی شده و خریداری پمپ تحویل بدم.
    با حمایت مشاور املاک و تبانی با اون موجر با این بهانه من رو مجبور به نقاشی اون ستون و خرید پمپ کردن و مبلغ پیش رو پس دادن.
    در حال حاضر من متوجه شدم که این درخواست نابجا بود، با وجود ابطال قرارداد و تحویل پول پیش آیا من میتونم بابت مطالبه خسارت تحمیلی از موجر شکایت کنم.

    1. شماخانوم ندا چی رو متوجه شدید سالم تحویل مگه نگرفتید سالم باید تحویل بدید پمپ کولر اگر در حین اجاره خراب بود باید اطلاع می‌دادید ومالک طبق قانون باید درستش می‌کرد که در سال اول بیشتر مورد قبول هست وانسانی و شرافتا با مستاجر در سال دوم

  6. سلام من اجاره نشینم حدود ۹ ساله تو یه خونم هزینه کولر تا الان هرچی خراب شده پای من بوده تعویض دینام کولر پمپ اب همه چی ولی الان کلا پوسیده شده بعد ۹ سال کار(قبل این که بیایم مالک برای کمتر هزینه کردن کولر دست دوم انداخته) خراب شده طوری که نمیشه تعمیر کرد اون پره وسط کولر که توسط دینام میچرخه کلا پوسیده و شکسته شده الان تکلیف چه به مالک هم گفتیم با یک ادبیات بد و لحن تند بی ادبانه ایی با ما برخورد کرد و گفت خودتون باید کولر نو بخرین

  7. سلام بنده مغازه اجاره کردم بعد از ۶ ماه موتور کولر گازی امروز سوخته هزینه تعمیر با مستاجر هست با موجر ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید