آموزش تعمیر آیفون تصویری تابا

برقکاریآیفون صوتی و تصویریساختمان

تابا یکی از قدیمی‌ترین برندهای آیفون است که در زمینه تولید آیفون تصویری هم به خوبی عمل کرده است و آیفون‌ تصویری تابا، یکی از پرطرفدارترین آیفون‌های ایرانی است. با همه ویژگی‌ها و مزایای مثبتی که این آیفون دارد، باز هم ممکن است چند وقت بعد از نصب آیفون تصویری تابا دچار ایراد و خرابی شود. به همین دلیل ما قصد داریم تا در این مقاله تخصصی نحوه تعمیر آیفون تصویری تابا را برای شما توضیح دهیم.

فهرست مطالب

مشکلات مانیتور آیفون و نحوه تعمیر آیفون تصویری تابا

تمامی آیفون‌های تصویری از دو بخش پنل بیرونی و مانیتور تشکیل شده‌اند. آیفون تصویری تابا هم از این موضوع مستثنا نیست. در این قسمت بخش‌های مختلف مانیتور را به شما معرفی می‌کنیم و نحوه تعمیر آیفون تصویری تابا را شرح می‌دهیم.

تعمیر آیفون تصویری تابا

شناخت بخش‌های اصلی مانیتور برای تعمیر آیفون تصویری تابا عبارت‌اند از:

1. برد تغذیه

برد تغذیه سوییچینگ، وظیفه تأمین تغذیه مانیتور آیفون تصویری تابا را بر عهده دارد. برد تغذیه، مدار صوت و تصویر را در مانیتور راه‌اندازی می‌کند و دستگاه را روشن می‌کند.

مشکلات آیفون تصویری تابا در صورت خرابی برد تغذیه

  • تصویر نویز دارد.
  • چراغ آیفون چشمک می‌زند.
  • آیفون صدای تق‌تق می‌دهد.

خرابی برد تغذیه

در صورت بروز هر یک از این مشکلات، برای تعمیر آیفون تصویری تابا باید قطعات برد تغذیه را بررسی و تعمیر کنید.

خازن

خازن وظیفه برطرف کردن نوسان برق در ولتاژ خروجی مدار الکتریکی DC آیفون تصویری را بر عهده دارد. برای بررسی سالم بودن این قطعه، باید از روش تست خازن استفاده کنید. در صورت خراب بودن خازن، باید آن را تعویض کنید.

دیود یا پل دیودی

دیود یک‌سوساز و یا پل دیودی، جریان را در برد تغذیه یکسو می‌کند. دیود یا پل دیودی، ولتاژ AC را به جریان DC تبدیل می‌کند و مانع از برگشت جریان می‌شود. برای بررسی خرابی این قطعه باید از مولتی متر استفاده کنید. مولتی متر را روی حالت ولتاژ AC قرار دهید و دو پایه ورودی را اندازه‌گیری کنید.

اگر ولتاژی که مولتی متر نشان می‌دهد، بین 12 تا 24 ولت باشد، ولتاژ خروجی را بررسی کنید. سپس مولتی متر را روی ولتاژ DC قرار دهید و مجدداً دو پایه خروجی را اندازه‌گیری کنید. مولتی متر باید عدد 5 تا 12 را نشان دهد.

اگر ولتاژ ورودی همان مقدار ولی ولتاژ خروجی وجود نداشت، برای تعمیر آیفون تصویری تابا باید پل دیودی برد تغذیه را تعویض کنید.

ترانس

ترانس ولتاژ 220 ولت را AC به ولتاژ 24 الی 12 ولت AC تبدیل می‌کند و سپس از این ولتاژ برای تبدیل به ولتاژ DC استفاده می‌کند.

اگر فکر می‌کنید مشکلات آیفون تصویری تابا بر اثر خرابی ترانس باشد، باید قبل از اتصال به برق مدار، سیم پیچ‌ها را به وسیله بازر چک کنید. برای بررسی سیم پیچ‌ها، مولتی متر را روی حالت اهم دهید و مقاومت سیم پیچ را اندازه گیری کنید.

نشانه‌های سلامت ترانس:

  • سیم پیچ دارای مقاومت است.
  • سیم پیچ اولیه به ثانویه از طریق مولتی متر به یکدیگر راه ندهند.
  • مقاومت صفر نباشد.

در صورت نبود نشانه‌های بالا، ترانس خراب است.

2. برد صدا

وظیفه برد صدا، برقراری ارتباط بین قسمت‌های مختلف آیفون است. وظایف برد صدا عبارت‌اند از:

  • رگوله کردن ولتاژ برای تغذیه برد تصویر
  • سوئیچ کردن همه بخش‌ها
  • برقرار کردن ارتباط بین برد تغذیه با سایر بخش‌ها
  • ارتباط دهنده دهنی آیفون با مدارات آمپلی‌فایر

خرابی برد صدا

برد صوت یا صدا دو نوع SMD و DIP دارد. برد SMD کمی نویز تولید می‌کند و حرارتی کمتری دارد. در حالی که برد DIP راحت‌تر قابل تعمیر است، ایجاد نویز صدا در این برد بیشتر است و هدر رفت حرارتی بیشتری دارد.

بررسی مشکلات قسمت‌های مختلف برد صدا و تعمیر آیفون تصویری تابا:

میکروسوییچ یا هوک

میکروسوئیچ یا هوک وظیفه سوئیچ کردن صدا و تصویر در مانیتور آیفون را بر عهده دارد.

نشانه‌های خرابی میکرو سوییچ یا هوک:

  • ضعیف شدن صدای رفت و برگشت
  • قطع شدن صدای رفت و برگشت
  • قطع شدن صدای زنگ در مانیتور
  • یکسره شدن تصویر در مانیتور

در صورتی که هر یک از مشکلات بالا به وجود آمد، ابتدا میکرو سوئیچ را بشویید شاید مشکل برطرف شود. می‌توانید از الکل و افشانه‌های مخصوص نیز برای این کار استفاده کنید. اگر با شستشوی میکرو سوییچ مشکل برطرف نشد، برای تعمیر آیفون تصویری تابا، باید قطعه را تعویض کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش نصب آیفون صوتی تابا + عکس مدار و سیم کشی

رگولاتور

وظیفه رگلاتور، رگلاتور کردن ولتاژ مانیتور آیفون تصویری است، در صورت نداشتن تصویر و یا یکسره شدن تصویر در مانیتور آیفون تصویری یعنی این قطعه دچار مشکل شده است. در صورت بروز هر یک از این مشکلات، ابتدا رگولاتور را با مولتی متر تست کنید. در صورت سالم بودن قطعه، رگلاتور LM7812 باید ولتاژ ثابت 13 ولت و رگلاتور LM7805 باید ولتاژ ثابت 5 ولت را نشان دهد. در غیر این صورت برای رفع اشکال آیفون تصویری تابا باید قطعه را تعویض کنید.

تقویتی و یا تنظیم کننده صدا

خازن‌های تقویتی و یا تنظیم کننده صدا نقش مهمی در میزان خروجی صدا و صدای زنگ دارند.

نشانه‌های خرابی تقویتی و یا تنظیم کننده صدا:

  • قطع شدن صدای زنگ در داخل واحد
  • کم بودن صدای دریافتی در داخل واحد

3. آی سی تقویت صدا آیفون تصویری تابا

آی سی تقویت صدا همان‌طور که از نامش مشخص است، وظیفه تقویت صدای زنگ مانیتور در داخل واحد را بر عهده دارد. در صورتی که صدا ضعیف یا قطع باشد، یعنی مشکل از این قطعه است. برای تعمیر آیفون تصویری تابا در این حالت، باید قطعه را تعویض کنید. در صورت تعویض آی سی تقویت صدا، باید سه خازن اصلاح‌کننده کناری را هم تعویض کنید.

تعمیر آیفون تصویری تابا

4. برد تصویر آیفون تصویری تابا

وظیفه برد تصویر، تبدیل تصویر به سیگنال قابل پخش در مانیتور است. در صورت خرابی برد تصویر، برای تعمیر آیفون تصویری تابا، باید قطعه را تعویض کنید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر آیفون تصویری!

شناخت اجزای اصلی پنل آیفون و نحوه تعمیر آیفون تصویری تابا

پنل آیفون تصویری تابا از سه بخش مهم تشکیل شده است و خرابی هر بخش می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد.

1. برد اصلی

وظیفه برد اصلی در پنل بیرونی آیفون، سوئیچ کردن تصویر و صدا و باز کردن درب و فرمان گرفتن از برد تغذیه مانیتور است. برد تصویر مثل برد صدا، در دو مدل برد DIP و برد SMD است.

خرابی برد اصلی می‌تواند به دلیل خرابی یکی از قطعات زیر باشد:

اجزای اصلی پنل آیفون

رله

رله برد اصلی پنل آیفون تصویری تابا مدل 12 ولت DC است و با دو پایه NO و NC همراه است. وظیفه رله برد اصلی، دریافت فرمان از برد تغذیه داخلی مانیتور و اتصال به تیغه NO ترانس درب بازکن است. در صورت خرابی رله، در باز کن کار نمی‌کند.

برای تست رله باید پایه‌های رله را با استفاده از هویه از روی مدار برد بازکنید و ولتاژ 12 ولتی را از ترانس به بو بین رله وارد کنید تا تیغه‌ها را تحریک کنید. سپس مولتی متر را روی حالت بازر قرار دهید و تیغه‌های نرمالی باز و نرمالی بسته رله را بررسی کنید.

آی سی صدا

آی سی صدا یا تقویت کننده صدا، وظیفه تقویت صدای خروجی را دارد.

نشانه‌های خرابی آی سی صدا در پنل بیرونی آیفون عبارت است از:

  • صدای خروجی از پنل به طور کامل قطع می‌شود.
  • صدای خروجی از پنل بسیار ضعیف شنیده می‌شود.

در صورتی خرابی این قطعه، صدای خروجی از پنل برای همه واحدها ضعیف و یا قطع می‌شود. در این حالت برای تعمیر آیفون تصویری تابا، باید آی سی تقویت کننده صدا و خازن‌های اطراف آن تعویض شود.

رگلاتور

رگلاتور کردن ولتاژ در برد اصلی پنل بیرونی بر عهده رگلاتور است. رگلاتور در تغذیه بوبین رله و تنظیم صدای برد آمپلی‌فایر و در کل روند کارکرد پنل تأثیرگذار است.

برای تست کردن رگلاتور، مولتی متر را در حالت ولتاژ مستقیم قرار دهید و ورودی و خروجی آن را بررسی کنید. اگر رگلاتور ورودی 12 تا 24 ولت ثابت داشته باشد و پایه‌های خروجی آن هیچ ولتاژی را نشان ندهند یا ثابت 12 و خروجی مستقیم نداشته باشد، به این معنی است که این قطعه سوخته است و برای تعمیر آیفون تصویری تابا باید تعویض شود.

2. دوربین

تعمیر آیفون تصویری تابا

یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین و گران‌ترین قطعه در پنل آیفون تصویری تابا، دوربین آن است. به همین دلیل خرابی این قطعه هزینه زیادی را به دنبال دارد. دوربین آیفون تصویری معمولاً در معرض سوختگی است. دوربین پنل آیفون تصویری تابا 3 عدد سیم دارد که هر یک از آن‌ها در یک سوکت قرار دارند.

سیم مثبت به مثبت برد اصلی، سیم G به G برد اصلی و سیم V به V برد اصلی متصل شود. میزان ولتاژ بین پایه‌های G و مثبت باید مقدار ثابت 12 ولت و مستقیم باشد، در غیر این صورت دوربین پنل می سوزد.

3. کیبورد یا برد دکمه‌ها

تنها مشکلی که ممکن است برای کیبورد یا همان برد دکمه‌ها پیش بیاید، خراب شدن شستی آن است. زمانی که شستی کیبورد خراب شود، مشکلی که پیش می‌آید زنگ نزدن و یا زنگ زدن خودکار پنل است. در این حالت بهترین راه برای تعمیر آیفون تصویری تابا، تعویض کیبورد است.

مشکلات رایج آیفون تصویری و نحوه تعمیر آیفون تصویری تابا

نحوه تعمیر آیفون تصویری تابا

در بخش قبلی، با نحوه تعمیر آیفون تصویری تابا آشنا شدید، در این قسمت برخی دیگر از مشکلات آیفون تصویری تابا و نحوه تعمیر آیفون تصویری تابا را توضیح می‌دهیم.

1. با زنگ خوردن آیفون تصویر قطع می‌شود و درب بازکن کار نمی‌کند

  • خرابی برد صدا
  • خرابی قطعه هوک یا میکروسوئیچ

2. درب بازکن به صورت یکسره کار می‌کند

اگر این مشکل برای یک واحد باشد، برای تعمیر آیفون تصویری تابا، باید برد تغذیه را بررسی کنید. اگر این مشکل برای همه واحدها اتفاق بیفتد، برای رفع اشکال آیفون تصویری تابا، برد پنل را بررسی کنید.

3.تعمیر آیفون تصویری تابا در صورت ضعیف شدن صدای زنگ

دلایل افت صدای زنگ و صدای رفت و برگشت عبارت‌اند از:

  1. خراب شدن میکروسوئیچ یا هوک
  2. خراب شدن پتانسیومتر
  3. خراب شدن آی سی
  4. خراب شدن خازن‌های اطراف آی سی 386

4. آبی شدن تصویر آیفون تصویری تابا

دلایل آبی شدن تصویر آیفون عبارت است از:

  1. خرابی سیم کشی
  2. ایراد در برد صدا
  3. خرابی خازن‌ها در برد تصویر
  4. خرابی برد اصلی، برد دوربین و یا کیبورد در پنل خارجی

5. پرش و یا نویز شدید در تصویر

دلایل پرش یا نویز تصویر عبارت است از:

  1. قطعی سیم شماره 3 در سیم‌کشی این وسیله
  2. خرابی برد تغذیه
  3. خرابی برد دوربین پنل
  4. خرابی برد اصلی پنل

6. تعمیر آیفون تصویری تابا در صورت نداشتن تصویر

دلایل تصویر نداشتن آیفون تصویری عبارت‌اند از:

  1. قطع شدن سیم بین گوشی و پنل
  2. خراب شدن برد الکترونیکی
  3. خراب شدن برد تغذیه مانیتور یا گوشی آیفون
  4. خراب شدن دوربین پنل
  5. سوختن ترانس تغذیه
  6. خراب شدن نمایشگر مانیتور داخلی واحد

7. تعمیر آیفون تصویری تابا در صورت باز نشدن درب هیچ کدام از واحدها

پنل آیفون تصویری دچار مشکل شده است. برای رفع اشکال آیفون تصویری تابا ترانس تغذیه را بررسی کنید تا مطمئن شوید ولتاژ AC به پنل می‌رسد. در مرحله بعدی برای تعمیر آیفون تصویری تابا سیم کشی آیفون تصویری به ویژه اتصال سیم‌های F و E را بررسی کنید.

8.آیفون خاموش شده است و روشن نمی‌شود

در اکثر مواقع علت این مشکل، خراب شدن منبع تغذیه است. در این حالت برای رفع اشکال آیفون تصویری تابا، ولتاژ منبع تغذیه و رسیدن ولتاژ به پنل را بررسی کنید.

9. تصویر نداشتن آیفون تابا

تصویر نداشتن آیفون

دلایل تصویر نداشتن آیفون تصویری تابا عبارت‌اند از:

  • قطعی سیم بین گوشی و پنل
  • نقص در نمایشگر گوشی
  • خراب شدن برد الکترونیکی
  • سوختن ترانس تغذیه
  • خراب شدن برد پاور گوشی
  • خراب شدن دوربین (چشمی) پنل

10. نرسیدن صدای آیفون تصویری تابا از پنل به داخل

معمولاً مشکل از سیم کشی است به ویژه قطع بودن سیم A. اشکال در یونیت صوت پنل هم می‌تواند دلیل بروز این مشکل باشد. اگر صدا از داخل به پنل نمی‌رسد احتمالاً سیم B دچار مشکل شده است.

11. زنگ هیچ واحدی به صدا در نمی­‌‌آید

برای تعمیر آیفون صوتی تابا در این حالت خروجی D در تغذیه و یا یونیت صوت را بررسی کنید.

12. نویز داشتن صدا در همه واحد­ها

برای تعمیر آیفون تصویری تابا، میکروفن پنل و سیم شماره 2 را بررسی کنید.

13. وجود ارتباط صوتی با قطع شدن تصویر در همه واحدها

معمولاً مشکل از سیم کشی­ها به ویژه سیم 4 است.

14.برفک داشتن تصویر همه واحدها

خرابی برد تصویر آیفون

15. بعد از باز کردن درب ساختمان تصویر جمع می‌شود

این مشکل معمولاً به خروجی­های DA  و Ac مربوط است که به جای هم به کار رفته‌­اند.

16. مانیتور پنل خاموش نمی­‌شود و یکسره روشن می‌ماند

مشکل از برد صوت مانیتور  آیفون تصویری Taba است.

17. باز نشدن درب

معمولاً در این حالت مشکل درب باز کن آیفون است.

18. تعمیر آیفون تصویری تابا برای سوت کشیدن پنل

در این حالت مشکل از میکروفون است. میکروفون یا شل شده است یا از جا درآمده است.

اگر پرسشی درباره تعمیر آیفون تصویری Taba دارید کافی است در بخش نظرات بنویسیوپد تا تعمیرکاران و نصاب‌های آیفون تصویری به شما پاسخ دهند.

3/5 - (13 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. سلام. آیا می‌توان برد تصویری تابا را به جای برد صوتی تابا استفاده نمود ؟ در صورت مثبت بودن سرهای A ,B, C برد صوتی چگونه با 1,2,3,4 برد تصویری معادل می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا