نحوه سری كردن ال ای دی LED

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

اگر به دنبال سری كردن ال ای دی یا اتصال چندین نوار LED هستید این مقاله مخصوص شما نوشته شده است. یکی از رایج‌ترین سوالاتی که مردم در مورد اتصال چراغ‌های LED خود دارند این است که چه روش‌هایی برای اتصال نوارهای ال اي دي وجود دارد؟ بسته به توان خروجی نوار و منبع تغذیه می‌توانید تعدادی نوار LED را به هم وصل کنید. سری كردن ال ای دی با استفاده از کانکتورها، کابل‌ها یا با لحیم کاری اتصالات انجام می‌شود. نصب لامپ‌های LED شاید کار دشواری به نظر برسد اما با چند قدم ساده می‌توانید شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

نحوه اتصال چند لامپ LED

برای سری كردن ال ای دی باید نوار را برش دهید و آن را به چراغ‌های دیگر وصل کنید. این یکی از بهترین ویژگی‌ها در مورد نوارهای LED است. می‌توانید دو نوار را به هم متصل کنید و فضای بزرگتر یا گوشه یا سوراخ غیر قابل دسترسی را روشن کنید.

دو راه برای اتصال نوارهای LED به یکدیگر وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

نحوه اتصال نوارهای نور LED با استفاده از گیره

ساده‌ترین راه برای سری كردن ال ای دی استفاده از گیره است. قسمت نر گیره باید روی یک نوار نصب شود و قسمت ماده گیره روی نوار دیگر قرار بگیرد. سه نوع گیره وجود دارد:

  1. کانکتور نوار Hippo Buckle: این کانکتور به شما امکان می‌دهد دو نوار LED را با هم اجرا کنید. این کانکتور در هر انتها فضایی برای یک نوار دارد. انتهای اول را با اتصال آن به کانکتور نصب کرده و سپس آن را با گیره‌ای محکم کنید تا هر دو قطعه را در جای خود نگه دارد.
  2. اتصالات سیم LED بدون لحیم کاری: شاید لازم باشد از نوارهای نور LED خود برای دور زدن گوشه یا شکلی غیر معمول استفاده کنید. اینجاست که این کانکتورهای سیمی به کار می‌آیند.

این کانکتورهای سیمی دارای گیره هایی در دو سر هستند بنابراین می‌توانید از آنها برای اتصال دو نوار نور LED به یکدیگر و سری كردن ال ای دی استفاده کنید. این کانکتورها برای افزایش طول نوارهای نور LED عالی هستند.

  1. کانکتور چراغ‌های نوار LED بدون لحیم کاری: گیره‌های Hippo برای اتصال نوارهای LED جداگانه به یکدیگر عالی هستند اما فضای کافی برای اتصال نوارهای LED موازی به یکدیگر را ندارند.

اینجاست که کانکتور چراغ‌های نواری LED بزرگتر بدون لحیم کاری برای سری كردن ال ای دی وارد عمل می‌شود زیرا فضای کافی برای اتصال چند نوار LED به یکدیگر را دارد. گیره‌های پلاستیکی، نوارهای LED را در جای خود محکم کرده و اتصال را ایمن نگه می‌دارند.

نحوه اتصال نوارهای نور LED با استفاده از لحیم کاری

استفاده از گیره یک راه آسان و راحت برای اتصال و سری كردن ال ای دی است اگرچه همیشه امکان پذیر نخواهد بود. به عنوان مثال اگر می‌خواهید دو نوار را که با استفاده از فریم‌های آلومینیومی نصب می‌شوند به هم وصل کنید نمی‌توانید از گیره برای اتصال آنها استفاده کنید.

اگر این اتفاق افتاد باید نوارهای LED را به جای گیره زدن به یکدیگر، لحیم کنید. لحیم کاری نوارهای LED به یکدیگر ممکن است کمی دشوار باشد زیرا به وسایل خاصی نیاز دارد و یادگیری نحوه انجام آن نیز زمان بر است.

سري كردن ال اي دي

آیا می‌توانید نوارهای LED مارک‌های مختلف را به هم متصل کنید؟

سری كردن ال ای دی با مارک‌های مختلف امکان پذیر است مشروط بر اینکه ولتاژ یکسانی داشته باشند. فرض کنید می‌خواهید دو نوار با ولتاژهای مختلف را به هم وصل کنید. به دلیل نیازهای ولتاژ متفاوت برای هر نوار آنها کار نمی‌کنند و ممکن است به آن‌ها آسیب برسانید.

همچنین باید مطمئن شوید که هنگام اتصال آنها، قطبیت را به درستی تراز می‌کنید. نوارهای نور با مارک‌های مختلف ممکن است دارای قطبیت داشته باشند. اطمینان حاصل کنید که کانکتورهای مثبت تراز هستند. یک علامت مثبت و منفی در کنار پدهای مسی می‌ببینید که شما را هدایت می‌کنند.

شایان ذکر است که مارک‌های مختلف چراغ‌های نوار LED با کیفیت‌های مختلف تولید می‌شوند. اگر تصمیم به سری كردن ال ای دی با برندهای مختلف دارید شاید بعد مدتی متوجه شوید که یکی سریعتر فرسوده می‌شود یا شروع به کم رنگ شدن می‌کند.

مطلب پیشنهادی : نصب کلید هوشمند کولر آبی

آیا اتصال چند چراغ ال ای دی بی خطر است؟

شاید بی‌معنی به نظر برسد که از محصولات ارزان قیمت انتظار کیفیت و ایمنی بالا داشته باشید. نوارهای LED ارزان قیمتی که به صورت سری متصل می‌شوند مستعد آتش سوزی هستند زیرا از مواد نازکی ساخته می‌شوند که نمی‌توانند جریان‌های بالا را تحمل کنند و خیلی سریع گرم می‌شوند.

از آنجایی که سری كردن ال ای دی روی سطوح چوبی یا پلاستیکی انجام می‌شود گرما می‌تواند خطر آتش سوزی را افزایش دهد. حال با توجه به اینکه از یک محصول معتبر استفاده می‌کنید هنوز هم باید جوانب احتیاط را رعایت نمایید.

از آنجایی که ممکن است انواع مختلفی از نوارهای LED در اطراف شما وجود داشته باشد که می‌خواهید به هم متصل کنید برای سری كردن ال ای دی باید تفاوت‌های آنها را در نظر بگیرید.

به عنوان مثال یک نوار LED RGB حدود 3 برابر بیشتر از یک نوار LED سفید برق مصرف می‌کند. همه چراغ‌های نواری را نمی‌توان به هم متصل کرد زیرا نمی‌توانند با یک منبع برق کار کنند. PSU و ولتاژ نوار LED باید مطابقت داشته باشند.

اگر نوار LED به 5 ولت DC (VDC) نیاز دارد PSU شما باید 5 VDC باشد. همین امر برای نوارهای LED 12 ولت و 24 ولت نیز صدق می‌کند. به غیر از ایمنی همچنین باید به مقرون به صرفه ترین راه برای تغذیه نوارهای متصل را پیدا کنید.

نحوه اتصال نوارهای نور LED به منبع تغذیه

بعد از سری كردن ال ای دی ببینیم چگونه می‌توانید چراغ‌های نواری را به منبع تغذیه وصل کنید. راه‌های زیادی برای اتصال نوارهای ال اي دي به برق وجود دارد. می‌توانید هر نوار را مستقیماً به سوکت وصل کنید این کار به ویژه در هنگام نورپردازی فضاهای کوچکتر یا پروژه‌ها مفید است.

برای ایجاد اتصال می‌توانید از گیره‌های نوار LED استفاده کنید. یا می‌توانید ال ای دی‌های خود را مستقیماً به منبع برق اصلی خانه یا ساختمان وصل کنید.

این مورد آخر معمولا برای پروژه‌های بزرگتر مانند روشنایی کل ساختمان یا دفتر کار توصیه می‌شود. مهم نیست که چه راهی را برای اتصال لامپ‌های LED خود به منبع تغذیه انتخاب می‌کنید. مراحل خاصی وجود دارد که باید انجام دهید تا مطمئن شوید همه کارها به درستی انجام می‌شوند.

 

سري كردن ال اي دي

مرحله 1: محاسبه وات نوار LED

در حالت ایده‌آل شما باید قبلاً تصوری از میزان انرژی لازم برای اجرای نوارهای نور LED خود داشته باشید. با این حال ممکن است پس از بریدن و سری كردن ال ای دی، اعداد تغییر کنند. بنابراین وات کلی مورد نیاز برای تغذیه مجدد نوارهای نور LED را به دقت محاسبه کنید.

این کار را می‌توان با ضرب طول نوار در وات بر متر نوار انجام داد. به عنوان مثال اگر از یک نوار به طول 3.8 متر با توان 5 وات بر متر استفاده می‌کنید برای تغذیه آن به یک ترانسفورماتور با ظرفیت حداقل 19 وات نیاز دارید.

یکی دیگر از نکات مهم در زمان محاسبه وات نوار، ولتاژ مورد نیاز برای سری كردن ال ای دی است. به طور کلی نوارهای LED دارای ولتاژ 12 ولت یا 24 ولت هستند. شما باید منبع تغذیه‌ای را انتخاب کنید که با ولتاژ نوار نور LED سازگار باشد در غیر این صورت ممکن است کار نکند.

مطلب پیشنهادی : آموزش ساخت لامپ رشد گیاه در خانه

اگر از همان نوار LED برای کل پروژه خود استفاده می‌کنید طول کل نواری را که می‌خواهید از یک منبع تغذیه کند در وات بر متر ضرب کنید. اگر از انواع مختلف چراغ‌های LED استفاده می‌کنید میزان وات مورد نیاز هر یک از آنها را محاسبه کرده و همه را جمع کنید.

مرحله 2: منبع تغذیه سازگار را پیدا کنید.

حال که می‌دانید چقدر برق برای نوارهای LED خود نیاز دارید قدم بعدی انتخاب منبع تغذیه مناسب است. شما باید منبع تغذیه‌ای را انتخاب کنید که تنها 80 درصد از توان کلی خود را برای اجرای نوارهای LED مصرف کند. این برای طول عمر منبع تغذیه و نوارهای LED شما مهم است.

مثلا اگر وات مورد نیاز نوار LED شما 19 وات باشد به منبع برقی نیاز دارید که حداقل خروجی 23 وات (19/0.8) داشته باشد. با این کار منبع تغذیه شما بیش از حد گرم نمی‌شود. زمانی که حداقل وات مورد نیاز را کاهش دادید یکی از سه گزینه را برای تامین برق ال ای دی خود انتخاب کنید:

  1. سوکت‌ها یا دوشاخه‌ها: می‌توانید اتصال به پریز برق را در زمان سری كردن ال ای دی خود انتخاب کنید. برای این کار به یک منبع تغذیه LED رومیزی خوب نیاز دارید. کافی است یک سر منبع تغذیه را به نوارهای LED و سر دیگر را به سوکت وصل کنید تا نوارهای شما روشن شوند.
  2. سیم کشی سخت: می‌توانید نوارهای LED خود را مستقیماً به سیم کشی برق در فضای مورد نظر خود وصل کنید. این روشی موثر برای تغذیه چراغ‌های ال ای دی شما است به خصوص اگر قصد روشنایی یک فضای صنعتی یا تجاری را دارید. برای سیم کشی نوارهای LED خود به منبع تغذیه ال ای دی کیس آلومینیومی نیاز دارید و بهتر است این فرآیند توسط متخصصان انجام شود.

  1. باتری‌ها: می‌توانید از باتری‌ها برای روشن کردن چراغ‌های LED خود استفاده کنید. اگر می‌خواهید یک بخش از فضا را برجسته تر کنید یا چراغ‌های LED شما قابل جابجایی باشند استفاده از باتری بهترین گزینه است.

ثبت درخواست سیم کشی ساختمان

مرحله 3: نوار LED را به منبع تغذیه وصل کنید

در پروسه سری كردن ال ای دی پس از انتخاب منبع تغذیه مناسب، نوبت به اتصال نوارهای LED به آن می‌رسد. همانطور که قبلا ذکر شد می‌توانید چراغ‌های نوار LED خود را از طریق پریز برق یا سیم کشی به منبع تغذیه وصل کنید.

اگر می‌خواهید نوارهای LED را به یک سوکت وصل کنید دو راه برای این کار وجود دارد:

  • اولین مورد این است که هر طول نوار را به یک منبع تغذیه رومیزی متصل کنید که بعدا به سوکت متصل شود.
  • دومین مورد این است که چراغ‌های LED موازی را با استفاده از یک گیره سیم و اتصال گیره سیم به سوکت به یکدیگر متصل کنید. هر دوی این راه‌ها به شما کمک می‌کند تا با سری كردن ال ای دی فضای خود را بدون نگرانی در مورد افت ولتاژ روشن کنید.
  • همچنین می‌توانید از کانکتورهای پلاگین نوار نور LED برای اتصال مستقیم نوارهای ال ای دی خود به منابع برق استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی : آموزش تعویض لامپ یخچال

نتیجه گیری

پروسه سری كردن ال ای دی یک راه عالی برای نورپردازی پروژه‌های ساختمانی است. لامپ‌های ال ای دی به اندازه کافی انعطاف پذیر هستند تا در فضاهای تنگ جا شوند و نصب آن‌ها نیز راحت است. این لامپ‌ها اثرات کربن بسیار کمی به جای می‌گذارند و گرمای زیادی ساطع نمی‌کنند.

در مورد سری كردن ال ای دی نیازی نیست نگران هزینه‌های تعمیر و نگهداری باشید چون نسبت به منابع سنتی روشنایی انرژی، کارآمدتر هستند. می‌توانید به راحتی نوارهای لامپ LED را به هم وصل کنید و متناسب با فضای خود از روشنایی آن‌‌ها لذت ببرید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا