نگهداری از حیوانات نگهداری از حیوانات

7 نکته مهم برای آموزش پارس نکردن سگ

تربیت حیوانات خانگیحیوانات خانگی

پارس کردن سگ‌ها بخشی از رفتار طبیعی آن‌ها برای برقراری ارتباط است. اما اگر بیش از حد یا غیرضروری باشد آزاردهنده خواهد شد. در این شرایط آشنایی با نحوه آموزش پارس نکردن سگ می‌تواند تا حد زیادی مشکل را حل کند.

واکنش طبیعی پارس کردن سگ را نمی‌توان از این حیوان گرفت؛ اما می‌توانید به سگ خود آموزش دهید که کمتر پارس کند. در این رابطه توصیه می‌کنیم ضمن انجام تمرینات آموزش پارس نکردن سگ که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، با یک متخصص در رابطه با تربیت و آموزش سگ در ارتباط باشید و با گذارندن یک دوره آموزشی، تغییرات اساسی در رفتار سگ خود ایجاد نمایید.

شرکت خدماتی آچاره با همکاری تیم متخصص تربیت سگ، اقدام به راه‌اندازی سرویس تربیت، فرمان‌پذیری و آموزش سگ با نژادهای مختلف کرده است. شما می‌توانید برای مشاوره رایگان و دریافت خدمات، به صفحه خدمات آموزش سگ مراجعه کرده یا با شماره 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • برای آموزش پارس نکردن سگ، حیوان خانگی خود را فعال نگه دارید تا انرژی او تخلیه شود.
  • برای توقف پارس کردن سگ خود، عوامل تحریک حساسیت را از محیط دور کنید.
  • کلمه دستوری “ساکت” را برای کاهش پارس کردن به سگ خود آموزش دهید.
  • برای اثربخشی بیشتر آموزش پارس نکردن سگ، به حیوان خانگی خود تشویقی بدهید.

دلایل پارس کردن سگ چیست؟

قبل از اینکه به آموزش پارس نکردن سگ بپردازیم، بهتر است بدانیم چرا سگ‌ها پارس می‌کنند. طبق تحقیقات انجام‌شده شایع‌ترین دلایل پارس کردن سگ شامل موارد زیر است.

  • پارس دفاعی: پاسخی به متجاوزان، افراد و حیوانات.
  • پارس هشدار: پاسخی به صداها یا مناظر خاص.
  • نیاز به توجه: پارس کردن برای به دست آوردن جایزه یا توجه.
  • سلام و احوالپرسی: سگ در زمان مواجهه با شخص پارس می‌کند و معمولاً پارسی آرام و بدون تقابل است.
  • پارس کردن اجباری: این پارس کردن ممکن است بدون دلیل باشد. اما اگر سگ عصبانی شود ممکن است پارس کردن خود را ادامه دهد.
  • واکنش اجتماعی: پاسخی به پارس سگ دیگر.
  • ناامیدی: پاسخی به زندانی بودن یا جدایی.

اموزش پارس نکردن سگ در تنهایی

سگ از چند ماهگی پارس میکند؟

سگ‌ها معمولا از حدود هفت یا هشت هفتگی، حالت‌هایی مانند جیغ یا پارس کردن را شروع می‌کنند. با این حال در برخی از نژادها پارس کردن از 16 هفتگی شروع می‌شود.

تا اینجا با دلایل مختلف پارس کردن سگ آشنا شدیم. حالا نوبت آن است که بدانیم چگونه سگ را تربیت کنیم که پارس نکند؟ یادتان باشد برای اموزش پارس نکردن سگ به غریبه ‌ها به زمان و صبر زیادی نیاز داریم.

نگهداری از حیوانات
نگهداری از حیوانات

اگر تربیت حیوانات خانگی‌‌ شرایط خوبی داشته باشد، در اماکن عمومی و زمان ورود غریبه یا مهمان آرامش بیشتری خواهیم داشت. بنابراین به نفع ما است که بدانیم چطوری پارس سگ رو کنترل کنیم؟

در ادامه، مراحل اموزش پارس نکردن سگ در تنهایی و در مواجهه با غریبه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

7 نکته برای آموزش پارس نکردن سگ

زمانی که علت پارس کردن مشخص شد می‌توانید آموزش پارس نکردن به سگ را شروع کنید.

1. کاهش حساسیت سگ

در مرحله اول به آنچه سگ شما به آن پارس می‌کند توجه کنید. برای نمونه به رهگذری که هر روز در ساعتی مشخص می‌آید یا کودکی که هر روز در کوچه شما دوچرخه‌سواری می‌کند. در این موارد باید حساسیت سگ خود را نسبت به این محرک‌ها به‌صورت مثبت کاهش دهید.

برای کاهش حساسیت سگ خود به افراد، در همان ساعت مشخص کنار سگ خود بنشینید و منتظر بمانید. همزمان با عبور افراد غریبه به سگ خود تشویقی بدهید و با لحنی آرام‌بخش با او صحبت کنید. اگر سگ شما پارس کرد، دادن تشویقی را متوقف کنید.

برای اموزش پارس نکردن سگ به غریبه‌ها این کار را باید تکرار کنید تا سگ شما یاد بگیرد. حتی می‌توانید به‌عنوان یک حرکت مثبت دوستانه، برای افراد رهگذر دست تکان دهید. حتی ممکن است این افراد بایستند و صحبت کنند و سگ شما بتواند آنها را بشناسد.

در نهایت سگ شما متوجه خواهد شد که رفتارهای دوستانه بهتر از پارس کردن است. حیوانات اساساً از روی عادت آموزش خواهند دید.

اموزش پارس نکردن سگ به غریبه ها

2. استفاده از عبارات دستوری

بیشتر سگ‌ها در مقابل جملات دستوری آموزش‌پذیر هستند. اما نکته اینجاست که با این روش، چگونه از واغ واغ کردن بی موقع سگ جلوگیری کنیم؟

راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. گاهی می‌توانیم با نگاه، لحن صدا یا ژست خاصی به سگ خود بگوییم که پارس نکند.

در واکنش به این رفتارها، سگ شما ممکن است ساکت بماند و بلافاصله به کاری که انجام می‌داده ادامه دهد. در واقع بدنش آرام می‌شود؛ اما مغزش همچنان در حالت آماده باش است. قبل از ادامه آموزش پارس نکردن سگ صبر کنید تا سگتان آرام شود.

مشاهده هزینه نگهداری از حیوانات خانگی

بعد از آرام شدن شرایط، نگاه یا جمله دستوری را ادامه کنید تا سگ شما پارس کردن را متوقف کند. برای این کار صبور، آرام و پیگیر باشید.

برای این آموزش، از روشی دیگر هم می‌توانید استفاده کنید. در ابتدای کار با جملات دستوری به سگ خود پارس کردن را آموزش دهید؛ یعنی به او دستور دهید که پارس کند و وقتی این کار را انجام داد می‌توانید به او تشویقی بدهید. بعد از مدتی یاد می‌گیرد که فقط به دستور شما پارس کند.

3. استفاده از وسایل ضداسترس

یکی از روش‌های تربیتی برای پارس نکردن سگ‌ها در زمان تنها ماندن در خانه و جلوگیری از استرس آن‌ها استفاده از وسایل ضداسترس است. برای مثال می‌توانید از قلاده‌های کاهنده استرس استفاده کنید که حاوی ترکیبات گیاهی برای کاهش اضطراب هستند.

به یاد داشته باشید می‌توانید قسمتی از خانه، حیاط یا گاراژ را به‌عنوان منطقه‌ای امن برای سگ خود مجهز کنید. یک جعبه با تشک، اسباب بازی و ظرف آب می‌تواند به سگ شما احساس امنیت و آرامش بدهد.

پارس نکردن سگ ها در زمان تنها ماندن در خانه

4. حذف عوامل محرک

یکی دیگر از مهم‌ترین راهکارها برای آموزش پارس نکردن سگ، حذف موارد تحریک‌کننده است. برای این کار می‌توانید محرک بصری را حذف کنید. با کشیدن پرده‌ها یا بستن پنجره‌ها و دور نگه داشتن سگ از اتاقی خاص، عامل محرک را از دید حیوان دور کنید.

برای حذف عوامل دیگر مانند صدای اتومبیل‌ها یا بچه‌هایی که در کوچه بازی می‌کنند می‌توانید از رادیو یا موسیقی آرامبخش استفاده کنید. با این کار سگ شما ساکت‌تر و آرام‌تر خواهد شد.

گاهی مشکلات جسمانی و بیماری، موجب بی‌قراری حیوان می‌شوند. یکی از شایع‌ترین آن‌ها، وجود کنه در میان موها و روی پوست سگ است. در اینصورت لازم است که نحوه جدا کردن کنه از سگ را بدانید و برای بهبود شرایط جسمی و روانی به حیوان خانگی خود کمک کنید.

5. بازی با سگ و تخلیه انرژی او

بسیاری از سگ‌ها برای تخلیه انرژی خود، پارس می‌کنند؛ بنابراین در راستای آموزش پارس نکردن سگ لازم است قبل از خروج از منزل مطمئن شوید که سگ شما به اندازه کافی فعالیت داشته و خسته است. می‌توانید سگ خود را با پیاده‌روی یا بازی و پرتاب توپ خسته کنید.

چطوری پارس سگ رو کنترل کنیم؟

6. استفاده از قلاده یا اسپری ضدپارس

بعضی از سرپرستان سگ، روش استفاده از دارو برای پارس نکردن سگ را موثر می‌دانند؛ اما این روش اصلا پیشنهاد نمی‌شود. بهتر است از قلاده‌ یا اسپری ضدپارس که جایگزینی نسبتاً بی‌ضرر هستند استفاده کنید. با این کار وقتی سگ شما پارس می‌کند قلاده مقداری مایع را به صورت او می‌پاشد و حواس او را پرت می‌کند.

درخواست خدمات مراقبت از حیوانات خانگی

به این ترتیب سگ شما از ادامه پارس کردن منصرف می‌شود. بیشتر سگ‌ها از بوی اسپری خوششان نمی‌آید و از بستن قلاده اجتناب می‌کنند. برای آموزش پارس نکردن سگ باید آن را شرطی کنید که پارس کردن را متوقف کند تا قلاده را جدا کنید.

چگونه سگ را تربیت کنیم که پارس نکند؟

7. از مربی حرفه‌ای کمک بگیرید

امیدواریم با صبر و حوصله بتوانید مراحل آموزش پارس نکردن سگ را با موفقیت پشت سر بگذارید. اما به‌عنوان آخرین راه حل در جهت آموزش پارس نکردن سگ ، بهتر است از مربیان و افراد حرفه‌ای کمک بگیرید.

تمام روش‌هایی که در این مقاله توضیح دادیم برای آموزش پارس نکردن سگ امتحان‌شده و موثر هستند. اینکه کدام یک از آنها را به‌کار می‌گیرید به خلق و خوی سگ شما، دلیل پارس کردن و محدودیت زمانی و بودجه شما بستگی دارد.

جمع‌بندی

هیچ وقت از روش‌های خشن مانند ضربه فیزیکی یا تهدید به زدن و استفاده از قلاده شوک یا فریاد زدن مکرر برای کاهش پارس کردن سگ استفاده نکنید؛ زیرا می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

می‌توانید با آموزش پارس نکردن سگ به روش اصولی و درست، شدت و تعداد دفعات پارس کردن حیوان خانگی خود را کنترل کنید.

گاهی وجود حیوانات خانگی و شیطنتشان و مراقبت از آن‌ها یا حتی ترس بعضی از حیوانات از صدای جاروبرقی و ماشین لباسشویی مانع نظافت منزل می‌شود. خدمات آچاره این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا با خیال راحت مراقب حیوانات خانگیتان باشید و هم به تمیزی منزلتان رسیدگی کنید.

سوالات متداول

چطوری می‌توانم سگم را وادار کنم که برای هر چیزی پارس نکند؟

سعی کنید پارس کردن سگ را نادیده بگیرید. در ابتدا ممکن است سگ شما به پارس کردن ادامه دهد یا بدتر شود اما این طبیعی است. به کار خود ادامه دهید و در نهایت متوجه خواهد شد که پارس کردن توجه شما را جلب نمی‌کند. فقط زمانی با سگ خود ارتباط برقرار کنید که آرام باشد.

آیا می‌توان سگ را طوری تربیت کرد که پارس نکند؟

با آموزش فرمان پارس و سکوت می‌توانید به سگ خود یاد دهید که ساکت باشد. می‌توانید با استفاده از تشویقی یا اسباب‌بازی، پارس کردن سگ را متوقف کنید.

چگونه فرمان سکوت را به سگم بیاموزم؟

بعد از 3 تا 4 بار پارس کردن، وقتی دیگر پارس نکرد به سگ خود خوراکی بدهید. بگویید "ساکت" (لازم نیست داد بزنید). سپس بگویید "آفرین" و به او تشویقی بدهید. هر بار این کار را 5 یا 6 بار تکرار کنید.

اگر سگم با هر صدایی پارس می‌کند چه کار کنم؟

فقط کافیست جمله دستوری را واضح و آرام بگویید. به سراغ سگ خود بروید، پوزه او را به‌آرامی با دست خود ببندید و عبارت "ساکت" را تکرار کنید. پوزه سگ را رها کنید، دور شوید و او را از در یا پنجره دور کنید. سپس از سگ خود بخواهید بنشیند و به او تشویقی بدهید.

3.3/5 - (13 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. با سلام و تشکر از مطالب آموزشی خوبتون فقط خواستم یاد آور بشم ک استفاده از کلمه پارس کردن سگ توهینیست ک اعراب در زمان حمله به ایران به پارسی حرف زدن ما می‌کردند ومتاسفانه کما بیش تا به امروز خواسته یا ناخواسته ادامه داشته لطفن از همان صدای سگ یا واق واق سگ بجای کلمه پارس استفاده کنید با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

نگهداری و تربیت حیوانات خانگی
درخواست نگهداری و تربیت حیوانات خانگی!

 

کلیک کنید