نگهداری از حیوانات نگهداری از حیوانات

بهترین نژاد سگ در ایران کدام است؟ (معرفی 4 نژاد)

حیوانات خانگینگهداری از حیوانات خانگی

بسیاری از افراد دوست دارند که زندگی خود را به‌واسطۀ حضور حیوانات خانگی پرشور و هیجان کنند. یکی از این موجودات دوست‌داشتنی که نژادهای زیادی دارد، سگ است. هر نژاد دارای ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فردی است که باعث تمایزش نسبت به سگ‌های دیگر می‌شود. برای یافتن بهترین نژاد سگ در ایران باید ببینید که نیاز خودتان دقیقاً چیست. ابتدا باید خصوصیات شخصیتی هر سگ را مورد بررسی قرار دهید تا درنهایت بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید. برای بررسی بیشتر این موضوع، با این مقاله از مجله آچاره همراه باشید.

اسامی بهترین نژادهای سگ در ایران، ویژگی‌ها و خصوصیات هر کدام

بهترین نژاد سگ در ایران از نظر هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. این که اصالتِ نژاد یک سگ چیست، اهمیت زیادی دارد؛ دلیل آن هم این است که شما می‌توانید تشخیص دهید که تاریخ شکل گرفتن این نژاد در چه زمان و کجا بوده است و برای نگهداری از آن به چه نکای باید توجه کنید. نژاد تمامی سگ‌ها، چه در ایران و چه در کشورهای دیگر، نشان‌دهنده خصلت آن‌ها است.

در واقع از آنجایی که نژاد سگ‌های ایرانی در جایی ثبت نشده‌، کمتر کسی آن‌ها را می‌شناسد. به همین دلیل است که اصالتشان از بین رفته و خصلت و ویژگی‌های آن‌ها تا حدودی مغفول مانده است. نژاد سگ‌های ایرانی ثبت جهانی نشده‌ و در واقع گفته می‌شود که یافتن و گلچین کردن بهترین آن‌ها کمی دشوار است. اما ما در این بخش قصد داریم برترین نژادها را نام ببریم تا شما بتوانید بهترین نژاد سگ در ایران را شناسایی کرده و بسته به سلیقه و نیاز خود، آن‌ها را انتخاب کنید.

سگ قهدریجانی، سگی قوی، شجاع و با معرفت

دلیل نهادن این نام برای سگ اصیل ایرانی این است که در اصل زادگاه حقیقی آن، در منطقه‌ای به نام قهدریجان واقع در شهر اصفهان است. برای این‌که دقیق‌تر جایگاه آن را بررسی کنیم، باید بگوییم که این منطقه، در 25 کیلومتری اصفهان و 5 کیلومتر مانده به فلاورجان قرار دارد. از آنجایی که زادگاه سگ قهدریجانی در این منطقه است، پس می‌توان آن را در همان‌ نواحی پیدا کرد. برای این‌که بتوان نام این سگ اصیل ایرانی را راحت‌تر و بهتر تلفظ کرد، به آن سگ قدرجانی یا قدرجونی هم می‌گویند.

تمامی حیوانات روزی به مرحله انقراض می‌رسند؛ از این رو پرورش‌دهندگان زیادی در این منطقه وجود دارند که کار پرورش سگ قهدریجانی را انجام می‌دهند. می‌توان گفت بهترین نژاد سگ در ایران از نظر جثه این سگ است. این حیوان، بزرگ و قوی بوده و در رنگ‌های خاکستری، خاکستری و سفید، کاملاً سیاه و سیاه‌وسفید که رنگ خالص و اصیل آن‌ها است، یافت می‌شود. البته دقت داشته باشید که تمامی این اطلاعات از افراد محلی ساکن در منطقه قهدریجان گرفته شده و این نژاد سگ در هیچ منبع موثقی یافت نمی‌شود.

لازم به ذکر است که این حیوان تا زمانی که کاملاً تربیت نشود، بسیار پرخاشگر است و نمی‌تواند وظایف خود را به‌درستی انجام دهد. این کار باید به فردی ماهر و نترس سپرده شود تا بتواند از این سگ خارق‌العاده، یک حیوان قوی و شجاع بسازد. از ویژگی‌های ظاهری سگ قهدریجانی می‌توان قد 65 تا 75 سانتی متری آن‌ها در نرها و قد 70 سانتی متری در ماده‌ها را نام برد. بهترین نژاد سگ در ایران برای نگهبانی، این نوع است؛ چراکه بسیار جسور است و حتی از گرگ هم نمی‌ترسد. این حیوان نسبت به صاحب خود بسیار وفادار است و در شرایط خاص، از او حفاظت می‌کند.

بهترین نژاد سگ جنگی در ایران

مطلب پیشنهادی: نکات مهم شستشو و حمام کردن سگ

سگ قفقازی شاهسون، سگ بسیار مهربان و هوشیار

در ابتدا بهتر است به پیشینه سگ قفقازی یا شاهسون، بپردازیم. به این منظور لازم است بگوییم که این حیوان دارای انواع گوناگونی هست اما با این اوصاف، بیشترین محل کثرت آن، در شهری به نام مشکین شهر بوده که واقع در استان اردبیل است. اطلاعاتی که از این سگ ثبت شده، نشان می‌دهد که محل اصلی زندگی آن در کشور بوده اما این موضوع به اشتباه گفته شده؛ در واقع سگ قفقازی در حاشیه دریای خزر و مناطق شمالی کشور ما زندگی می‌کند. احتمال دارد دلیل این اشتباه قرارداد ترکمانچای باشد.

نگهداری از حیوانات
نگهداری از حیوانات

در این قرارداد، سرزمین قفقاز که بخشی از خاک ایران بود، به کشور روسیه تعلق گرفت. در آن زمان روسی‌ها از وجود این سگ با خبر نبودند. می‌توان از سگ‌های قفقازی گرجی، آذری و ارمنی، به‌عنوان انواع سگ قفقازی نام برد و به آن به‌عنوان بهترین نژاد سگ در ایران که برای نگهداری از کودکان مناسب است، اشاره کرد. قد این حیوان با جثه عظیم، چیزی حدود 65 تا 75 سانتی‌متر است. چشم‌های این گونه از سگ، کوچک بوده و حالت تخم‌مرغی دارد. همچنین رنگ چشم‌های آن‌ها معمولاً تیره است، اما دیده شده که چشم برخی از آن‌ها قرمز بوده.
وزن سگ‌های قفقازی نر با وزن ماده فرق دارد. نرها وزنی بین 50 تا 150 کیلوگرم و ماده‌ها وزنی بین 40 تا 140 کیلو دارند. می‌توان از گوش‌های بلند و دم پر پشت با موهای زیاد، به‌عنوان دیگر ویژگی‌های ظاهری آن‌ها نام برد. سگ قفقازی بسیار قدرتمند بوده که از این رو برای نگهبانی بسیار مناسب است. با داشتن این حیوان می‌توانید به‌راحتی به آن اعتماد کنید و فرزندان خود را به او بسپارید. بهترین نژاد سگ در ایران از نظر مهربانی، با وفایی و با محبتی، سگ قفقازی است.

مشاهده هزینه نگهداری از حیوانات خانگی

بهترین نژاد سگ در ایران

ماستیف ایرانی، سگ سرابی!

دلیل گذاشتن این اسم برای سگ سرابی، جثه بزرگ آن است. این حیوان اصیل ایرانی، برای چوپانی بسیار معقول بوده و خود را با هر نوع آب‌و هوایی وفق می‌دهد. از آنجایی که سگ سرابی از 14 ماهگی به بلوغ می‌رسد و چیزی حدود 12 تا 17 سال عمر می‌کند، فواید زیادی برای صاحب خود به ارمغان خواهد آورد. اهمیت این سگ در ایران باستان به‌قدری زیاد بوده که شواهد نشان می‌دهد یک مجسمه بزرگ از آن در کاخ آپادانا، واقع در تخت‌جمشید، نهاده شده بود. نظریه‌های زیادی در مورد محل پیدایش سگ سرابی یافت شده اما بهترین و نزدیک‌ترین نظر به واقعیت‌ها، پیدا شدن آن‌ها از زمان آشوریان است.

سگ سرابی که بهترین نژاد سگ در ایران برای چوپانی است، در آذربایجان زندگی می‌کند. می‌توان به سر و اندام بزرگ، عضلات تراشیده، فک و پنجه‌های قوی، رنگ (زرد، قرمز، کرم و سیاه)، وزن 50 تا 80 کیلوگرم برای نرها و 40 تا 60 کیلوگرم برای ماده‌ها، قدی حدود 70 تا 90 سانتی‌متر و شباهت با سگ کانگال ترکی، به‌عنوان خصوصیات ظاهری سگ سرابی اشاره کرد.

درخواست خدمات مراقبت از حیوانات خانگی

این حیوان بسیار شجاع، قوی و نترس بوده و به همین دلایل است که می‌تواند از گله در برابر حمله حیوانات وحشی مانند گرگ و گراز، حفاظت کند. سگ سرابی بسیار وفادار بوده و از آنجایی که هوش بالایی دارد، می‌تواند به‌راحتی صاحب خود و اعضای خانواده آن را بشناسد. از این رو با این افراد بسیار مهربانانه برخورد می‌کند؛ اما اگر شخصی غریبه وارد این جمع شود، واکنش خوبی نداشته و به آن فرد اعتماد نخواهد کرد.

اگر قصد دارید این سگ را خریداری کرده و آن را بزرگ کنید، باید بدانید که کار شما در این راه بسیار راحت است. سگ سرابی به‌عنوان بهترین نژاد سگ در ایران، بسیار تربیت‌پذیر بوده و فرمان‌های شما را به‌درستی انجام می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: واکسن سگ و ضرورت استفاده از آن!

بهترین نژاد سگ ایرانی برای نگهبانی

سگ تازی، سگی قدیمی، اهلی و بسیار زیبا

به این حیوان، سگ سالوکی هم گفته می‌شود. اصالت این سگ، مربوط به منطقه خاورمیانه و ایران باستان است. تاریخچه پدیدار شدن سگ تازی به سکونت بشر در دشت باز می‌گردد. شواهد موجود در استخوان‌های یافت‌شده از سگ تازی در تپه سیلک شهر کاشان، نشان می‌دهد که این سگ در هزاره چهارم قبل از میلاد هم می‌زیسته است.

این سگ در رنگ‌های حنایی، قرمز، سفید، کرم، برنز، طلایی، خاکستری و سیاه و برنز یافت می‌شود. سگ تازی، پا، سینه، سر، گردن و دمِ باریک و کشیده‌ای دارد. بهترین نژاد سگ در ایران که جثه ظریف اما قدرتی بالا دارد، سگ تازی است. اطاعت این سگ از صاحب خود به‌درستی انجام می‌شود و این حیوان بسیار آرام است؛ اما با این حال برای همبازی بودن کودک توصیه نمی‌شود. سگ سالوکی بسیار چابک و سریع بوده و اخت‌گیری سگ تازی معمولاً با یک نفر صورت می‌گیرد.

بهترین نژاد سگ در ایران

مطلب پیشنهادی: آموزش دستشویی سگ

 سخن پایانی

با دانستن ویژگی‌های ظاهری و خصوصیت رفتاری هر سگ، می‌توانید بهترین آن را برای خود انتخاب کنید. در این مقاله از مجله آچاره چند نوع از بهترین نژاد سگ در ایران را نام برده و در مورد هر کدام توضیحاتی دادیم و ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر کدام را برشمردیم.

گاهی وجود حیوانات خانگی و شیطنتشان و مراقبت از آن‌ها یا حتی ترس بعضی از حیوانات از صدای جاروبرقی و ماشین لباسشویی مانع نظافت منزل می‌شود. خدمات آچاره این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا با خیال راحت مراقب حیوانات خانگیتان باشید و هم به تمیزی منزلتان رسیدگی کنید.

4.3/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا