معرفی انواع لوستر برای بخش‌های مختلف خانه

بازسازی و دکوراسیونبرقکاریساختمانلوستر

بخش‌های مختلف خانه نیاز به سطوح متفاوتی از روشنایی دارند. از این رو نمی‌توان یک نوع لوستر را در قسمت‌های مختلف استفاده کرد و باید متناسب با هر بخش، ابزار مناسبی انتخاب نمود. در این مطلب به معرفی انواع لوستر و کاربردهای آن پرداخته‌ایم و مشخصات نصب لوستر مناسب برای بخش‌های مختلف خانه را بیان کرده‌ایم تا کار راحت‌تری در انتخاب لوستر داشته باشید.

نکات کلید

لوسترها از نظر جنس، سبک و نحوه نصب به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. لوسترهای کلاسیک، مدرن، سقفی و آویز از جمله انواع پرطرفدار لوستر هستند. در هنگام انتخاب لوستر باید به سبک دکوراسیون داخلی، اندازه اتاق و میزان نور مورد نیاز توجه کرد.

در ادامه با انواع لوستر و ویژگی‌های آن در انواع جنس کریستالی و برنزی آشنا خواهید شد. در اینجا به مدل‌های مختلفی که می‌توان در آشپزخانه، هال، پذیرایی، ناهارخوری، راهرو، اتاق کودک، حمام و سرویس بهداشتی استفاده کرد، پرداخته شده است.

چرا در خانه به لوسترهای مختلفی نیاز داریم؟

اتاق‌های منزل شما برای اهداف متفاوتی ساخته شده‌اند و طبیعتا نمی‌توان از نصب کریستال لوستر برای تمام فضاها استفاده کرد. ابزاری که برای روشنایی آنها انتخاب می‌شود نیز باید منعکس‌کننده این تفاوت باشد. به عنوان مثال نحوه نورپردازی در آشپزخانه که منطقه‌ای پرتردد و پرکاربرد به‌حساب می‌آید با نورپردازی اتاق نشیمن و یا اتاق خواب و یا پذیرایی متفاوت است.

نورپردازی غیر مستقیم برای بخش‌هایی از خانه مانند اتاق نشیمن مناسب‌تر هستند. جالب است بدانید حتی نوع اسباب و لوازم موجود در هر بخش خانه نیز در انتخاب نوع لوستر اثرگذار است. اهمیت این موضوع به‌قدری است که بعضی افراد از متخصصین دکوراسیون کمک می‌گیرند. در این مقاله نکات مفیدی در این خصوص ارائه شده است که با خواندن آنها می‌توانید خود را از مراجعه به دکوراتور بی‌نیاز کنید.

معرفی انواع لوستر برای بخش‌های مختلف خانه

در ادامه راهنمایی برای انتخاب لوستر برای بخش‌های مختلف ارائه خواهیم داد که کار شما را هنگام انتخاب راحت می‌کند.

معرفی انواع لوستر آشپزخانه

اکثر آشپزخانه‌ها، مخصوصاً آنهایی که کمی بزرگتر هستند، نیاز به چندین نوع منبع نورپردازی و انواع لوستر آشپزخانه دارند. برای نورپردازی فضای کار، چراغ‌های سقفی که نور را به طور متناسب و یکسان در فضا پخش می‌کنند، مناسب هستند. در این حالت باید منبع نور مستقیماً در بالای قسمتی که قرار است کار آشپزی و شستشو در آن انجام شود، نصب شود.

چراغ‌های زیر کابینت از جمله چراغ‌های محبوبی هستند که در آشپزخانه‌ها و با هدف روشنایی فضای پخت غذا در آشپزخانه استفاده می‌شوند. آویزهای آشپزخانه نیز از نمونه‌های محبوب نورپردازی فضای کار در آشپزخانه به‌شمار می‌روند که هم فضا را دلنشین می‌کنند و هم کاربردی هستند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیرات لوستر!

Types-of-kitchen-lighting

معرفی انواع لوستر مناسب اتاق ناهار خوری

اتاق ناهار خوری معمولاً محل گفتگو و معاشرت افراد خانواده است و باید به‌اندازه کافی روشن باشد. لوسترهای سقفی بهترین انتخاب برای فضای هال و نشیمن هستند و با ترکیب لامپ سفید و زرد می‌توان به نوری ملایم رسید.

اگر بخواهید در کنار تامین نور، ظاهری شیک به دکوراسیون منزل بدهید و از مهمان‌های خود با حس بهتری پذیرایی کنید، نمونه‌های شیک لوستر که در عین زیبایی نور مناسبی نیز ایجاد می‌کنند، انتخاب خوبی هستند. دقت کنید که لوستر باید حدوداً یک متر از میز غذاخوری فاصله داشته باشد.

A-variety-of-chandeliers-suitable-for-the-dining-room

معرفی انواع لوستر مناسب هال

بخش زیادی از زمان اعضای خانواده هنگام شب‌نشینی، مطالعه، دیدن فیلم و گفتگو با دوستان در این بخش صرف می‌شود. از این رو باید نورپردازی آن به‌گونه‌ای باشد که برای تمام این کارها مناسب باشد. اگر اتاق نشیمن شما دارای تلویزیون است، می‌توانید از نورهای ملایمی که سایه ایجاد نمی‌کنند استفاده کنید تا هنرمندانه شرایطی شبیه به سینما خلق کنید.

لوسترهای کریستالی و چند شاخه انتخاب مناسبی برای اتاق نشیمن و هال هستند.  در این حالت با توجه به اینکه امکان روشن کردن تعدادی از چراغ‌ها از طریق نصب کلید دو پل میسر است؛ می‌توان بنا به نیاز نور را کم و زیاد کرد و با استفاده از چراغ‌های تزئینی لوستر با رنگ سفید و زرد نور مناسبی در خانه ایجاد کرد.

انواع لوستر پذیرایی

انواع مختلفی از لوستر پذیرایی وجود دارد که می‌توان با توجه به سبک دکوراسیون داخلی، اندازه اتاق و میزان نور مورد نیاز، یکی از آنها را انتخاب کرد. در اینجا چند نمونه از انواع لوستر پذیرایی آورده شده است:

  • لوسترهای کلاسیک: این نوع لوسترها معمولاً از جنس کریستال، برنج یا شیشه هستند و دارای شاخه‌ها و حباب‌های متعددی هستند. لوسترهای کلاسیک برای دکوراسیون داخلی کلاسیک و سلطنتی انتخاب می‌شوند.
  • لوسترهای مدرن: این نوع لوسترها معمولاً از جنس فلز، چوب یا پلاستیک هستند و دارای طراحی ساده و مینیمالیستی هستند. لوسترهای مدرن برای دکوراسیون داخلی مدرن و مینیمال پیشنهاد می‌شوند.
  • لوسترهای سقفی: این نوع لوسترها به سقف متصل می‌شوند و شاخه یا حباب ندارند. لوسترهای سقفی برای فضاهای کوچک و متوسط مناسب هستند.
  • لوسترهای آویز: این نوع لوسترها از سقف آویزان می‌شوند و دارای شاخه یا حباب هستند. لوسترهای آویز برای فضاهای بزرگ مناسب هستند.

در هنگام انتخاب لوستر پذیرایی، باید به نکات زیر توجه کرد:

  • سبک دکوراسیون داخلی: لوستر باید با سبک دکوراسیون داخلی اتاق پذیرایی هماهنگ باشد.
  • اندازه اتاق: لوستر باید متناسب با اندازه اتاق باشد.
  • میزان نور مورد نیاز: لوستر باید نور کافی را برای اتاق تامین کند.
  • ارتفاع سقف: ارتفاع سقف اتاق نیز باید در نظر گرفته شود.
  • با توجه به نکات ذکر شده، می‌توانید لوستر مناسبی را برای اتاق پذیرایی خود انتخاب کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

نورپردازی حمام

حمام از مکان‌هایی است که وجود نور نامناسب در آن ناخوشایند است و حتی می‌تواند خطرناک باشد. برای ایجاد نور مناسب در حمام ابزاری مانند آویز یا چراغ‌هایی با حباب محافظ رطوبت استفاده کرد. حتی می‌توانید از نورهای قابل تنظیم دیمری استفاده کنید تا میزان نور را به دلخواه خود تغییر دهید. فارغ از مدلی که انتخاب می‌کنید به یک نکته باید توجه داشته باشید:

تمام ادوات برقی مورد استفاده در حمام از جمله چراغ‌های روشنایی باید مخصوص استفاده در محیط‌های مرطوب باشند و درجه حفاظت تجهیزات الکتریکی و یا IP (INGRESS PROTECTION) مناسب داشته باشند.

Bathroom-lighting - معرفی انواع لوستر

نورپردازی سرویس بهداشتی

اگر در خانه شما افراد سالمند با سن بالای شصت سال زندگی می‌کنند، نور بیشتری در  سرویس بهداشتي و دستشویی مورد نیاز است. قرار دادن لامپ‌های این قسمت از خانه در جهات مختلف، نور مناسبی در آن به‌وجود می‌آورد. در صورت تمایل می‌توانید از سقف کاذب شیشه‌ای مات استفاده کنید و از نور مهتابی در پشت سقف کاذب استفاده کنید.

Bath-lighting

نورپردازی راهروها

راهروها معمولاً اولویت پایین‌تری نسبت به سایر نقاط دارند. چراغ‌های آویز برای راهروهای دارای سقف بلند انتخاب مناسبی هستند. نمونه‌های زینتی آن علاوه بر روشنایی جلوه زیبایی به دکوراسیون خانه می‌دهند و به عنوان المانی دکوراتیو در نظر گرفته می‌شوند.‌

Corridor-lighting - معرفی انواع لوستر

گزینه‌ای دیگر برای ایجاد نور در راهرو لامپ نواری است. لامپ‌هایی که به صورت ردیفی در طول راهرو قرار می‌گیرند، روشنایی زیبا و دلپذیری را در آن ایجاد می‌کنند.

3-Branch-Chandelier

معرفی انواع لوستر

لوسترها انواع مختلفی دارند و در طرح‌ها، ابعاد و جنس‌های متفاوت ساخته می‌شوند تا پاسخگوی سلیقه‌های مختلف باشند. در معرفی انواع لوستر می‌توان به لوستر کریستالی، لوستر برنزی، لوستر کودک، لوستر سه شاخه، لوستر مدرن، لوستر دیوارکوب، لوستر شش شاخه، لوستر سه سیم، لوستر سقفي چشمه نور و … اشاره کرد. در زیر به صورت مختصر به توضیح آنها می‌پردازیم.

لازم به ذکر است هر لوستری را نمی‌توان در هر خانه‌ای نصب کرد و تنها زیبا بودن و مسائل ظاهری نمی‌تواند ملاک انتخاب باشد. یکی از نکات مهم در ارائه خدمات لوستر این است که روش نصب بسته به نوع سقف و شرایط ساختمان متفاوت است.

نصب لوستر در سقف آجری، نصب لوستر در سقف بتنی، طریقه نصب لوستر سقفی چشمه نور، نصب لوستر در سقف یونولیتی و نصب لوستر در سقف تیرچه بلوک هر کدام روش منحصر به خود را دارند. تنها با جستجو در اینترنت و مشاهده فیلم نصب لوستر در سقف یونولیت نمی‌توان از انجام درست کار مطمئن شد.

لوستر کریستالی

لوستر کریستالی یکی از محبوب‌ترین لوسترها هستند و از ظرافت خاصی برخوردارند. این نوع لوستر برای اتاق ناهار خوری، راه پله‌های مارپیچ در هانه‌های دوبلکس یا اتاق نشیمن انتخاب مناسبی هستند. لوستر کریستالی برای اتاق خواب چندان مناسب نیست، زیرا باعث می‌شود اتاق خواب بیش از حد باشکوه و نورانی شود که اصلا کاربردی و مطلوب نیست.

یکی از نمونه‌های محبوب انواع لوستر جدید مدل قطرات باران است. این سبک لوستر کریستال‌هایی دارد که نمایی شبیه قطرات باران در حال بارش به‌وجود می‌آورند. در زیر تصویر آن را مشاهده می‌کنید.

عیب‌یابی و تعمیر لوستر با تیم آچاره

Crystal-chandeliers -معرفی انواع لوستر

در ادامه معرفی انواع لوستر به لوستر کریستالی که به نام لوستر مارپیچ معروف است می‌رسیم. این نوع از انواع لوستر کریستالی به‌گونه‌ای طراحی شده است که به صورت مارپیچی از بالا تا پایین امتداد می‌یابد و به یک راه‌پله پیچ در پیچ شباهت دارد.

Ceiling-chandelier

لوستر برنزی

برنز از فلزات گران‌بها و محبوب در دکوراسیون منزل به‌شمار می‌رود. لذا طبیعی است که داشتن شمعدان و لوستری از جنس برنز می‌تواند احساس لوکسی در افراد به‌وجود بیاورد. لوسترهای برنزی معمولا به دو صورت دیواری و سقفی نصب می‌شوند. این نوع از انواع لوستر جدید به دلیل طراحی خاص و شیک اغلب در فضاهایی که نیاز است شکوه خاصی داشته باشد و اصطلاحا توی چشم هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

bedside-lamp - معرفی انواع لوستر

لوستر کودک

اتاق کودک از جمله اتاق‌هایی است که باید در مورد دکوراسیون آن حساسیت بیشتری به خرج داد. با توجه به اینکه کودکان معمولاً از تاریکی وحشت دارند، روشنایی در اتاق کودک به او احساس امنیت می‌دهد. لوسترهای کودک در طرح‌های عروسکی و متنوع بسیاری در بازار وجود دارند که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید.

در صورت امکان از کودک خود بخواهید تا لوستر مورد علاقه‌اش را با توجه به رنگ و طرح‌های مورد نظر انتخاب کند. با این کار اتاق خواب او در نظرش جذاب‌تر خواهد شد. برای نصب ایمن انواع لوستر کودک می‌توانید از خدمات لوستر آچاره با ضمانت نصب باکیفیت استفاده کنید.

Lampshade معرفی انواع لوستر

لوستر سه شاخه

یکی از انواع لوستر که کاربرد زیادی دارد، لوستر سه شاخه است. تعداد شاخه‌های لوستر در میزان نوری که در فضا ایجاد می‌کند مؤثر است. چگونگی جهت‌گیری شاخه‌ها، فاصله آنها از یکدیگر و سایز لامپ مورد استفاده در آنها در تعیین میزان روشنایی محیط تأثیر زیادی دارد.

انواع لوستر جدید مدرن

لوسترهای مدرن برای خانه‌های لوکس و مدرن مناسب است. لوسترهای مدرن می‌توانند از جنس‌های مختلفی مانند چوب، شیشه یا انواع فلزات ساخته شوند. یکی از انواع زیبای این لوستر، لوستر چوبی است. ترکیب طرح‌های مختلف چوب ظاهر زیبایی برای دکوراسیون شما ایجاد می‌کند.

Modern-chandelier

انواع لوستر دیوارکوب (دیواری)

لوستر دیوارکوب از جمله انواع لوستر است که به صورت دیواری نصب می‌شود. این نوع لوستر در مکان‌هایی مانند اتاق خواب که به نور مستقیم نیاز نداشته باشد انتخاب مناسبی است. لوسترهای دیواری در انواع مدرن، چوبی، کریستالی و فلزی موجود هستند. بعد از خرید لوستر دیواری مورد نظرتان برای آشنایی با نحوه نصب لوستر دیوارکوب کار ئشواری در پیش ندارید و نصب لوستر دیواری از نوع سقفی آسان‌تر است.

همچنین می‌توانید از خدمات لوستر آچاره استفاده کنید. لوستر دیواری و سقفی هر دو از انواع لوستر جدید هستند. لوستر دیواری به دیوار متصل می‌گردد و لوستر سقفی در سقف نصب می‌شود. لوستر دیواری برای نورپردازی ملایم و در شرایطی که نیاز به نور مستقیم نباشد مناسب است؛ در حالی که لوستر سقفی برای ایجاد نور مستقیم در فضای خاص به‌کار می‌رود.

Types-of-sconce-chandeliers

چراغ خواب یا آباژور

یکی از اقلام روشنایی پرطرفدار در اتاق خواب، آباژور است. این وسیله نور ملایمی ایجاد می‌کند و به همین دلیل به آن چراغ خواب نیز می‌گویند. سایزهای متفاوتی از آباژور در بازار وجود داردکه با توجه به اندازه اتاق خواب می‌توان از آن استفاده کرد. گاهی اوقات از آباژورها به عنوان چراغ مطالعه نیز استفاده می‌شود.

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا