انواع سیفون توالت فرنگی + علل عمده تنظیم نبودن سیفون‌ها

ساختمانسیفون و فلاش تانکلوله کشی و تاسیسات

سیستمی که در توالت و سرویس‌های بهداشتی به‌کار رفته، مثل همه فناوری‌هایی که در خدمت انسان امروزی است، با گذشت زمان پیشرفت‌های زیادی کرده است. سیفون یک قطعه بسیار مهم در توالت فرنگی است که از طریق یک پیچ از کف به مخزن توالت وصل می‌شود. سیفون؛ وظیفه تخلیه و شستشوی توالت فرنگی را برعهده دارد. بعضی از این محصولات قابلیت تنظیم ارتفاع هم دارند. سیفون دارای دکمه آبکاری شده تک زمانه و دو زمانه است و امکان نصب زنجیر هم دارد. با ما همراه باشید تا به معرفی انواع سیفون توالت فرنگی بپردازیم.

آچاره ارائه دهنده خدمات تعمیر فلاش تانک و سیفون است. اگر در این زمینه نیاز به خدمات دارید می‌توانید با ثیت سفارش رایگتن از تعمیرکاران قیمت بگیرید.

انواع سیفون توالت فرنگی

در سیفون توالت که در سیستم تخلیه فاضلاب کاربرد دارد همیشه مقداری آب وجود دارد و به آن آب‌بند گفته می‌شود. سیفون‌های فاضلاب انواع مختلفی دارند و با شکل‌های مختلف تهیه و تولید می‌شوند.

یکی از سیفون‌هایی که خیلی رایج و کاربردی است، سیفون P نام دارد و به سیفون شترگلو معروف هستند. یکی دیگر از انواع سیفون‌ توالت فرنگی، نوع S هست. این نوع سیفون در اتصالات سرویس بهداشتی، شیر آب‌خوری و موارد دیگر استفاده می‌شود و جریان فاضلاب نیز در آن کند است.

انواع سیفون توالت فرنگی

مطلب پیشنهادی: آموزش نحوه استفاده از توالت فرنگی

عمق آب‌بندی سیفون فاضلاب

عمق آب‌بندی فاضلاب متفاوت است و از همین فاکتور هم برای دسته‌بندی کردن سیفون‌ها استفاده می‌کنند. در آب‌بندی معمولی، عمق 5 سانتی‌متر و در آب‌بندی عمیق، 10 سانتی‌متری است که همین موضوع هم باعث جداسازی تفاوت کاربرد آن‌ها شده است. نوع دیگر سیفون‌ها که اغلب برای آشپرخانه استفاده می‌شود و کاربرد دارد، سیفون چربی‌گیر است.انواع سیفون توالت فرنگی

از این سیفون برای جلوگیری از ورود چربی‌های اضافی به لوله فاضلاب استفاده می‌شود که می‌تواند باعث گرفتگی آن نیز شود. این سیفون در بین لوله فاضلاب سینک ظرف‌شویی نصب می‌شود. چربی و روغن‌های اضافه که در این نوع سیفون نگه داشته می‌شود، به‌سادگی و تنها با بلند کردن سینی مشبک سیفون تمیز می‌شود.

گفتیم که انواع سیفون توالت فرنگی نوع P و S، سیفون‌های با عمق آب‌بندی متفاوت و سیفون‌های چربی‌گیر، سیفون راه‌بند هم نوع دیگری است که کاربرد مختص به خودش را دارد. سیفون‌های راه‌بند را در مسیر تخلیه فاضلاب ساختمان به شبکه فاضلاب شهری یا چاه فاضلاب قرار می‌دهند و استفاده می‌کنند. این‌کار از ورود گازهای مضر شبکه فاضلاب شهری به سیستم لوله‌کشی ساختمان جلوگیری می‌کند.

تعمیر شناور توالت فرنگی

شناور سیفون یا همان فلوتر توالت فرنگی، وظیفه تنظیم سطح آب داخل سیفون را برعهده دارد و دستور توقف پر شدن مخزن سیفون را می‌دهد. اما بعضی وقت‌ها به خاطر فرسوده بودن شناور یا سایر اجزای متصل به آن، شناور سیفون نمی‌تواند کارش را به‌درستی انجام دهد. برای همین نیاز است که تعمیرات و تنظیماتی روی شناور سیفون توالت فرنگی و مخصوصا شیر آن انجام شود. درواقع خرابی شیرهای شناور و تعمیرات متناظر آن‌ها به چندین دسته تقسیم می‌شود که شامل این موارد هستند:نصب سیفون توالت فرنگی

  • شکسته شدن و جدا شدن بوشن دنده شده گوی شناور

این مورد یکی از دلایل عمده سرریز شدن آب از مخزن است که باید نسبت به متصل بودن بوشن به بدنه گوی اقدام کنید.

  • سوراخ شدگی گوی توخالی شناور و نفوذ آب داخل آن

این مورد باعث عدم کنترل سطح آب و سرریز آب از مخزن می‌شود که باید پس از قطع آب، نسبت به تعویض گوی اقدام شود.

  • خورده شدن سطح نازل شیر سه راهه

این اتفاق باعث عدم آب‌بندی شیر شناور می‌شود که درنهایت منجر به سرریز شدن آب از مخزن می‌شود. اگر این اتفاق افتاد، باید شیر شناور را تعویض کنید.

انواع سیفون توالت فرنگی

  • خرابی واشر لاستیکی آب‌بندی واقع در انتهای سوپاپ

برای عوض کردن این واشر باید بعد از بستن شیر فلکه ورودی آب مخزن، با باز کردن شیر شناور از بدنه مخزن و پس از آن، خارج کردن پین از بدنه شیر سه راهه، اهرم و سوپاپ از شیر سه‌ماهه جدا می‌شود.

سپس می‌توان واشر لاستیکی آب‌بندی را عوض کرد. با تعویض واشر، سوپاپ و اهرم را داخل شیر سه راهه و پین را سرجای خود قرار داده و سپس شیر شناور را به مخزن متصل کنید. در آخر، آزمایش شیر شناور از نظر عملکرد، بعد از باز کردن شیر فلکه آب ورودی به مخزن انجام می‌شود.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.
  • گرفتگی مجرای شیر شناور و عدم امکان ورود آب به مخزن

با دیدن این مورد، پس از بستن شیر فلکه آب ورودی به مخزن، باز کردن شیر شناور از مخزن و خارج کردن پین و سوپاپ از شیر سه‌راهه توسط یک سوزن مناسب نسبت به باز کردن روزنه اقدام می‌شود.اجزا سیفون توالت فرنگی

مطالعه بیشتر: رهایی از بوی بد توالت و حمام در فصل تابستان

بررسی علل عمده تنظیم نبودن سیفون‌ها

در این بخش می‌خواهیم به بررسی برخی از دلایلی بپردازیم که باعث عدم کارکرد مناسب انواع سیفون توالت فرنگی می‌شوند. برای این مشکل علل‌های زیادی وجود دارد که عمده‌ترین آن‌ها شامل این موارد هستند:

  • یکی از عمده دلایلی که باعث عدم کارکرد انواع سیفون توالت می‌شود، تنظیم نبودن شدن جریان آب ورودی فلوتر است. این مورد عامل رایج و شایع خرابی و نشت آب از سیفون است. گیر کردن اهرم قطع‌کن شناور فلوتر به‌خاطر جرم گرفتگی نیز یکی دیگر از دلایلی است که باعث عملکرد نامناسب سیفون می‌شود.
  • یکی دیگر از دلایلی که باعث عدم کارکردن سیفون توالت می‌شود، آب‌بندی ناقص آن است. درصورت عدم آب‌بندی اصولی، شاهد تخلیه مدام آب مخزن می‌شود.
  • عملکرد نامناسب دریچه تخلیه آب و همچنین بسته نشدن سر وقت آن و درست کار نکردن پمپ تخلیه، باعث می‌شود سیفون عملکرد صحیحی نداشته باشد.
  • تحلیه نشدن آب به‌علت عیب پیچ‌ها، گیرکردن بدنه اهرم در تانک و همچنین بلند بودن طول زنجیر، باعث ایجاد اشکال در سیستم توالت فرنگی می‌شود.
  • عدم تخلیه سریع آب موجود در توالت هم می‌تواند به‌خاطر اشکال در شترگلو باشد. این مشکل با بستن زانویی اضافه در شترگلو یا نبود ونت خشک شکل می‌گیرد.
  • از آن‌جایی که نقش مخزن نگهداری از آب و در تخلیه بار از کاسه توالت فرنگی خیلی زیاد است، پس استفاده از توالت فرنگی‌هایی با حجم ذخیره‌سازی کم آب، در مخزن باعث ایجاد مشکل در سیفون توالت فرنگی می‌شود.دکمه سیفون توالت فرنگی

از کجا بفهمیم چه زمانی باید سیفون توالت را عوض کنیم؟

خرابی سیفون توالت فرنگی مشکلات زیادی به بار می‌آورد. یکی از این مشکلات که جزو بدترین آن‌ها هم هست؛ هدررفت آب به مقدار زیاد است. سیفون با هدر دان آب و رفتن آب به درون چاه توالت، تنها باعث افزایش هزینه آب خواهد شد. به خاطر همین هم بازدید کردن از سیفون‌ها، یک کار مهم است که باید به‌شکل ویژه‌ای به آن توجه کنیم.

نکته‌ای که وجود دارد این است که هدر رفتن آب همیشه با سروصدا همراه نیست. گاهی وقت‌ها ممکن است شما هیچ صدایی را نشنوید و با دیدن قبض آب متوجه شوید که آب از جایی درحال هدر رفتن است. بهتر است در این شرایط، سیفون را قبل از همه چیز مورد بررسی قرار دهید.

چگونه بوی بد سیفون را برطرف کرده و آن را تعمیر کنیم؟

یکی از نشانه‌های خرابی انواع سیفون توالت فرنگی، بوی بد آن است. این موضوع نشان‌دهنده این است که سیفون باید هرچه زودتر تعویض شود. نصب اشتباه سیفون به‌وسیله لوله‌کش یا کم شدن ارتفاع آب در سیفون هم باعث ایجاد این مشکل می‌شود. قبلا هم اشاره کردیم که هدر رفتن آب، یکی از نشانه‌های این است که باید نسبت به تعویض سیفون اقدام کنیم.

اما تعویض سیفون توالت فرنگی و ایرانی با هم فرق دارند. برای تعویض سیفون توالت ایرانی باید دردسرهای زیادی را متحمل شوید. چون سیفون توالت ایرانی هنگام ساخت و زمان بنایی تعبیه می‌شود و اگر قصد عوض کردن آن را دارید، باید کار بنایی انجام دهید.

با به تعویق انداختن این‌ کار، تنها باعث می‌شوید که مشکلات جدیدتری سر راهتان سبز شوند. با تعویض به موقع سیفون می‌توانید جلوی نمناک شدن توالت و ایجاد رطوبت در دیواره‌های توالت را بگیرید.سیفون توالت فرنگی قدیمی

چرا سیفون توالت درست عمل نمی‌کند؟

حالت‌های مختلفی ممکن است به وجود آورنده این وضعیت باشند. این موارد، نمونه‌هایی از این حالت‌هاست:

  • دریچه دوزمانه در حالت بسته قرار نگرفته است.
  • ورودی دور شور توالت فرنگی به خروجی آن متصل نشده است.
  • شناور فرنگی با دیواره مخزن آن برخورد می‌کند. این در حالی است که شناور باید بتواند حرکت آزادانه‌ای داشته باشد.
  • شلنگ سرریز در توالت فرنگی‌های واترجت، در محل خود تعبیه نشده‌ است.انواع سیفون توالت فرنگی

بررسی خرابی سیفون توالت

داخل آب مخزن سیفون چند قطره جوهر بریزید و آب آن را رنگی کنید. پس از آن در صورت هرگونه مشکل و ایرادی در کارکرد شناور و اجزای دیگر و درنهایت انتقال آب به درون چاه، مسیر آب رنگی روان، به‌شکل خطی روی سطح کاسه مشخص می‌شود. به این ترتیب می‌توانید با اطمینان‌خاطر به تعمیر و رفع خرابی بپردازید. دلایلی که باعث هدر رفت آب می‌شود، عبارتند از:

  • بسته نشدن دریچه خروجی آب
  • گیر کردن اهرم قطع کن شناور
  • خراب بودن فلوتر
از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

انواع سیفون توالت فرنگی

نتیجه‌گیری

سیفون یکی از مهم‌ترین بخش‌های توالت است که خراب شدن آن باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود. ما در این مقاله از مجله آچاره به بررسی و معرفی انواع سیفون توالت فرنگی و مدل‌های مختلف آن پرداختیم. در ادامه آن هم درباره مشکلاتی که ممکن است برای سیفون توالت پیش بیاید توضیحاتی دادیم. بهتر است درصورت خرابی سیفون توالت از شخص ماهری برای رفع مشکل کمک بگیرید تا با مهارت بیشتری به حل موضوع بپردازد. امیدواریم که این مقاله مفید واقع شده باشد.

استعلام قیمت تعمیر فلاش تانک و سیفون

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا