رهایی از بوی بد توالت و حمام در فصل تابستان

نظافت و شستشوخانه‌داری

آیا اخیرا متوجه شده‌اید که توالت و حمام خانه شما بوی بدی می‌دهد؟ آیا این بو پس از چند ساعت عدم استفاده از سیفون بیشتر می‌شود؟ بوی بد توالت و حمام در فصل تابستان مشکل رایج مربوط به لوله ‌کشی است و خوشبختانه رفع آن کار دشواری نخواهد بود. اگر با بوی بد سرویس بهداشتی و حمام در فصل تابستان مواجه هستید، به احتمال زیاد گاز فاضلاب از سیستم تخلیه خارج می‌شود.

این گاز نه تنها بوی بدی دارد، بلکه متان و باکتری موجود در آن می‌تواند برای سلامتی افراد خطرناک باشد. همچنین باعث ایجاد سردرد یا حتی بیماری‌های جدی‌تر خواهد شد.

متان گازی قابل احتراق است که می‌تواند باعث انفجار شود. اگر متوجه این بوی متمایز و متعفن شدید، آن را نادیده نگیرید. در این مقاله، با هم علت بوی بد فاضلاب را بررسی خواهیکم کرد تا ببینیم چه کاری می‌توانیم برای رفع این مشکل انجام دهیم.

بوی فاضلاب چگونه بویی است؟

بوی فاضلاب شبیه بوی تخم مرغ فاسد است. این بو نتیجه ترکیب گازهای معدنی است که توسط باکتری‌های بی‌هوازی موجود در فاضلاب و لجن ایجاد می‌شود. گاز حاصل حاوی آمونیاک، سولفید هیدروژن، دی اکسید کربن، هیدروژن و نیتروژن است.بوی فاضلاب چگونه بویی است

اما همه این گازها بوی بدی ندارند. عامل ایجاد بوی تخم مرغ فاسد، سولفید هیدروژن است که گاهی اوقات آمونیاک به آن اضافه می‌شود. بقیه گازهای موجود در گاز فاضلاب بی‌بو هستند.

حس بویایی انسان گازهای فاضلاب را به صورتی زننده حس می‌کند. غلظت سولفید هیدروژن که بینی ما می‌تواند تشخیص دهد، بسیار کم است. آستانه بو بین 001/0 تا 01/0 واحد در میلیون است که غلظت بسیار پایینی است. جای تعجب نیست که بوی فاضلاب به این سرعت در حضور باکتری‌های فاضلاب شکل می‌گیرد.

اما واقعاً گاز فاضلاب چگونه تولید می‌شود؟ سولفید هیدروژن زمانی تولید می‌شود که رادیکال سولفات به سولفید هیدروژن و آب کاهش یابد. این واکنش در محیط‌های میکروبی بدون اکسیژن انجام می‌شود.

برای از بین بردن حیوانات موذی سم‌پاشی چاه فاضلاب باید انجام گرفت.

آیا گاز فاضلاب خطرناک است؟

در شرایط معمول سولفید هیدروژن سمی است اما در غلظت‌های موجود در زهکشی فاضلاب، نمی‌تواند به افراد آسیب برساند. با این حال اگر در معرض مقدار زیادی گاز فاضلاب قرار بگیرید ممکن است دچار مشکلاتی مانند موارد زیر شوید:

  • سردرد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • خستگی
  • سبکی سر
  • عدم تمرکز
  • سرگیجه

علل احتمالی بوی بد توالت و حمام در فصل تابستان

حالا که می‌دانیم بوی فاضلاب چگونه ایجاد می‌شود، بیایید دلایل احتمالی بوی بد فاضلاب در فصل تابستان را مورد بررسی قرار دهیم:

1. تله P خشک

تله P یکی از موثرترین راه‌حل‌ها برای رفع بوی فاضلاب است. برای کارکرد خوب تله P باید حاوی مقدار کمی آب باشد که از خروج گازهای فاضلاب در خارج از لوله تخلیه جلوگیری کند. تله‌های P به دلایل مختلفی ممکن است بدون آب شوند. اگر تله P خالی باشد، گازهای فاضلاب راه فرار پیدا می‌کنند و بوی نامطبوع را احساس می‌کنید.بوی بد توالت و حمام در فصل تابستان

می‌توانید مقاله شترگلو فاضلاب چیست و چه کاربردی دارد؟ را مطالعه کنید.

2. شکسته شدن لوله‌های هواکش

بوی بد توالت و حمام در فصل تابستان یا زمانی که هوا گرم است، اغلب نشانه شکستگی دریچه است. لوله‌های هواکش، گاز و بو را از فاضلاب حذف و در عین حال هوای تازه را وارد سیستم لوله‌کشی می‌کنند.

در نتیجه آب به‌آرامی از طریق لوله‌های تخلیه جریان می‌یابد. زمانی که دریچه هواکش به‌درستی کار نکند، انتشار بوی فاضلاب از سیستم لوله تخلیه شروع خواهد شد.

3. نشتی فاضلاب

آسیب دیدن لوله‌های فاضلاب می‌تواند باعث نشتی از جمله نشت گاز فاضلاب شود. علت اصلی این آسیب زنگ‌زدگی، خوردگی، گرفتگی و اتصالات نامناسب لوله‌ها است.

4. انسداد سپتیک

گرفتگی لوله‌ها می تواند باعث ایجاد بوی فاضلاب در داخل و خارج خانه شود. در این شرایط، فاضلاب در هنگام استفاده از آب سنگین یا هنگام وزش باد بوی بیشتری می‌دهد. اتفاقی که می‌افتد این است که گاز به مناطقی وارد می‌شود که در حالت عادی به آن‌ها راه ندارد.

5. تانک سپتیک کامل

آیا وقتی باران می‌بارد، بیرون خانه شما بوی فاضلاب می‌دهد؟ وقتی باران می‌بارد، جاذبه آن را به پایین‌ترین نقطه در حیاط هدایت می‌کند و این می‌تواند مخزن سپتیک شما باشد. افزایش حجم آب در سپتیک تانک باعث می‌شود گاز به سمت بالا و بیرون حرکت کند.

ممکن است این بو را قبل از باران هم احساس کنید. هوای بارانی با سنگین‌تر شدن هوا باعث تغییر فشار اتمسفر می‌شود. گازهای موجود در سپتیک تانک از دریچه خارج نمی‌شوند و به زمین می‌چسبند. در نتیجه ممکن است بوی تخم مرغ فاسد را در حیاط خود احساس کنید.تانک سپتیک کامل

6. توالت شل و سست

اگر کاسه توالت به‌خوبی روی زمین ثابت نشده باشد، می‌تواند دلیل بوی بد توالت در فصل تابستان باشد. اتصالات شل و پیچ و مهره‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که گاز فاضلاب به حمام شما راه پیدا نکرده است.

برای رفع بو 14 علت رایج گرفتگی لوله فاضلاب را می‌توانید مطالعه بفرمایید.

چگونه بوی گاز فاضلاب را از بین ببریم؟

برای از بین بردن بوی بد توالت و رفع بوی بد حمام در فصل تابستان روش های مختلفی وجود دارد، که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  1. 1/4 فنجان جوش شیرین را در چاه بریزید.
  2. یک فنجان سرکه سفید اضافه کنید.
  3. بگذارید 2 ساعت با درب حمام بسته بماند.
  4. 3 لیتر آب داغ را به‌آرامی در فاضلاب بریزید.
  5. بعد از 15 دقیقه آب سرد را به مدت 10 دقیقه اضافه کنید تا سرکه کاملاً شسته شود. این مرحله بسیار مهم است پس آن را نادیده نگیرید.
  6. 1/2 فنجان سفیدکننده کلر را در لوله بریزید و بگذارید 2 ساعت دیگر بماند.
  7. مقداری آب داغ را به‌آرامی بریزید تا سفیدکننده شسته شود.
  8. اجازه دهید آب خنک به مدت 10 دقیقه جاری شود. در این زمان آب کافی باید در منحنی “U” تله P جریان داشته باشد.
  9. آخرین مرحله این است که مقدار کمی روغن معمولی را درون لوله بریزید. روغن در تله روی آب شناور می‌شود و تبخیر را کند می‌کند.
  10. اگر می‌خواهید تله را تعویض کنید، از یک پیچ‌گوشتی برای برداشتن آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید تله را بردارید و آن را تمیز کنید.

نکته مهم این که هیچ وقت سفیدکننده و سرکه برای رفع بوی بد حمام و توالت را مخلوط نکنید. کلر و گاز کلرامین سمی ایجادشده بسیار خطرناک است.


خدمت پیشنهادی آچاره به شما : نظافت منزل


چرا حمام بوی فاضلاب می‌دهد؟

لوله تخلیه حمام می‌تواند باعث بوی فاضلاب شود. در ادامه با دلایل بوی بد حمام در تابستان آشنا می‌شویم.

1. تخلیه نشدن، علت بوی بد حمام

وقتی دوش می‌گیریم، هدف ما پاک کردن کثیفی از بدنمان است. با این حال آیا می‌دانستید محصولاتی که ما استفاده می‌کنیم می‌توانند باعث تشکیل زیست‌لایه شوند؟ این زیست‌لایه علت اصلی بوی بد حمام است. تمیز کردن این زیست لایه مهم است؛ زیرا حاوی باکتری هست.

بوی بد توالت و حمام در فصل تابستان

چگونه وقتی حمام بوی فاضلاب می‌دهد، زیست لایه را تمیز کنیم؟

  • با یک پیچ‌گوشتی درپوش روی فاضلاب را بردارید.
  • با کمک مسواک و آب داغ درپوش را ضدعفونی کنید.
  • در صورت لزوم این کار را تکرار کنید و پوشش را در آب گرم و ضدعفونی‌کننده قرار دهید.

2. حمام وان جکوزی علت بوی بد حمام

اگر وان جکوزی دارید ممکن است متوجه بیرون آمدن پوسته‌های سیاه از آن شوید. این هم می‌تواند بخاطر تجمع زیست لایه باشد؛ درست مانند آنچه در بالا ذکر شد. تجمع زیست‌لایه می‌تواند باعث بوی بد حمام شما شود. در اسرع وقت برای تمیز کردن زیست لایه‌ها برای رفع بوی بد حمام اقدام کنید.

3. سینک

انباشته شدن کپک در سینک روشویی می‌تواند باعث بوی بدن حمام شود. رفع این مشکل به این روش امکان‌پذیر است:

  1. از ½ فنجان جوش شیرین و ½ فنجان سرکه سفید مقطر استفاده کنید.
  2. این مخلوط را در سینک بریزید.
  3. سینک را به مدت 30 دقیقه در حالی که کف تشکیل می‌شود، به حال خود بگذارید.
  4. زمانی که 30 دقیقه تمام شد، درپوش را بیرون بیاورید و از یک پیستون استفاده کنید.
  5. با پیستون سینک را ببندید و چندین بار آن را بالا و پایین ببرید تا مسدود شود.
  6. سپس آب گرم را برای چند دقیقه در سینک بریزید.
  7. در صورت باقی ماندن گرفتگی، مراحل پیستون و آب را تکرار کنید.

اگر گرفتگی باقی ماند، بهتر است با متخصص تماس بگیرید تا به شما کمک کند. فراموش نکنید که کارشناسان آچاره به این منظور در کنار شما خواهند بود!

برای انواع روش‌های لوله‌بازکنی و تخلیه چاه بر روی مقاله مربوطه کلیک کنید.

جمع‌بندی

بوی بد توالت و حمام در فصل تابستان امری ناخوشایند است و حتی می‌تواند مضر باشد. بنابراین به محض استشمام آن باید موارد مشکل‌ساز را بررسی کنید. همان‌طور که در این مطلب ذکر شد، چند قسمت مهم باید در اسرع وقت بررسی شده و موارد گرفتگی رفع شوند. اگر در تعمیر گرفتگی‌ و قطعات معیوب سررشته‌ای ندارید، برای تشخیص و رفع بوی بد حمام مشکلات بهتر است با متخصصان باتجربه تماس بگیرید. بوی بد حمام و توالت چیزی نیست که بتوانید آن را تحمل کنید. پس بهتر است هر چه زودتر برای رفع آن دست به کار شوید.

امیدواریم که مطالعه این مقاله از مجله آچاره برای شما مفید واقع شده باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا