آموزش نحوه استفاده از توالت فرنگی

توالت فرنگیساختمانلوله کشی و تاسیسات

احتمالاً تا به حال فکر نکرده‌اید که درست‌ترین و بهداشتی‌ترین روش استفاده از توالت فرنگی چیست؟ با ما همراه باشید. در این مقاله به شما تمام نکاتی که باید برای استفاده از توالت فرنگی در خانه و اماکن عمومی بدانید بازگو خواهیم کرد.

نحوه درست استفاده از توالت فرنگی

امروزه استفاده از توالت فرنگی در خانواده‌های ایرانی افزایش یافته است، با این وجود هنوز هم تعداد زیادی از افراد ترجیح می‌دهند از توالت ساده ایرانی استفاده کنند. افراد به دلایل مختلف از جمله اینکه فکر می‌کنند توالت فرنگی بهداشتی نیست یا استفاده از آن سخت است، توالت ایرانی را بر می‌گزینند. اگر شما هم جزء این گونه افراد هستید، شاید این مقاله برایتان مفید نباشد.

نکاتی در مورد کاربرد توالت فرنگی وجود دارد که اکثر افراد از آن آگاه نیستند. استفاده از دستشویی فرنگی هم شیوه خاص خود را دارد. عدم رعایت نکات آن موجب بروز مشکلاتی از جمله احساس درد در عضلات کمر و باسن، عدم تخلیه مدفوع و مشکلات بهداشتی … می‌شود.

در استفاده از توالت فرنگی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

نحوه نشستن روی توالت فرنگی، مدت زمان نشستن، تمیز کردن توالت قبل از استفاده، روش طهارت و … برخی نکاتی هستند که در استفاده از توالت فرنگی باید رعایت کنید. در ادامه به تفکیک هر یک را بررسی می‌کنیم.

آموزش نحوه استفاده از توالت فرنگی

نشستن روی توالت فرنگی

اکثر افراد توجه نمی‌کنند که در هنگام استفاده از دستشویی فرنگی چطور روی آن می‌نشینند. توجه به نحوه نشستن روی صندلی توالت مهم است. نشستن روی توالت‌ها در دهه 19 میلادی در اروپا اغاز شد. نشستن روی توالت مشکلاتی مانند یبوست، بواسیر، مشکلات روده بزرگ، عفونت‌های ادراری و مشکلات مربوط به لگن را ایجاد کرد. چمباتمه زدن به جای نشستن کمک می‌کند که از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

هیچ‌گاه با زاویه 90 درجه روی توالت فرنگی ننشینید. در این حالت دفع مدفوع سخت شده و به مرور زمان باعث ایجاد بیماری‌های مختلف می‌شود. بهتر است زاویه پاهایتان در حدود 35 یا 45 درجه باشد. برای نشستن روی توالت فرنگی مراحل زیر را طی کنید:

  • روی صندلی توالت بنشینید، به نحوی که زانوهای شما بالاتر از باسنتان قرار گیرد
  • دست‌ها یا آرنج‌هایتان را روی ران‌های خود قرار دهید
  • با زاویه 35 درجه به جلو خم شوید
  • در حین خم شدن به جلو مطمئن شوید که ستون فقرات شما صاف است
  • به شکم خود کمی حالت برآمده بدهید
  • آرام باشید.

بیشتر بخوانید : علت قطع نشدن آب سیفون توالت فرنگی

مدت زمان استفاده از توالت فرنگی

اینکه هر روز سر ساعت مشخصی احساس نیاز به دفع مدفوع کنید، کاملاً طبیعی است. این زمان می‌تواند صبح یا عصر باشد. نکته قابل توجه این است که باید زمان کافی برای استفاده از توالت داشته باشید. اکثر مردم برای رفتن به توالت در خانه خود احساس راحتی بیشتری دارند. بنابراین در نظر بگیرید که بدن شما معمولاً چه مواقعی نیاز به رفتن به توالت دارد تا استرس بر شما وارد نشود.

اگر احساس نیاز به دفع مدفوع می‌کنید، آن را نگه ندارید. نگه داشتن مدفوع منجر به یبوست مزمن می‌شود. در این شرایط مدفوع به تدریج خشک و سخت شده و خروج آن با دشواری انجام می‌شود. اگر در محل کار، بیرون از فروشگاه یا حتی در داخل رستوران احساس کردید نیاز به رفتن به دستشویی دارید، خجالت نکشید! بروید! در کل نشستن روی توالت فرنگی به مدت طولانی توصیه نمی‌شود. بهتر است 10 دقیقه بیشتر در این حالت نمانید؛ زیرا ممکن است بر زانوهای شما فشار وارد شود.

تمیز کردن توالت فرنگی قبل از استفاده

قبل از اینکه از توالت فرنگی استفاده کنید، درپوش آن را باز کرده و محل نشستن را به کمک یک دستمال تمیز کنید. اگر نواحی اطراف آن خیس است، آن را با دستمال کاملاً خشک کنید.

بیشتر بخوانید : نظافت سرویس بهداشتی و از بین بردن آلودگی

استفاده از دستمال توالت

اگر از توالت فرنگی استفاده می‌کنید که به تمیزی آن شک دارید، بهتر است اطراف محل نشستن را با دستمال توالت بپوشانید. اینکار از نظر بهداشتی بهتر است و از انتقال آلودگی‌ها به قسمت‌هایی از بدنتان که با توالت در تماس است، جلوگیری می‌کند. اگر از توالت خانه خود استفاده می‌کنید و به تمیزی آن مطمئن هستید، نیازی به این کار نیست.

مزایای استفاده از توالت فرنگی

توالت فرنگی مزایایی دارد که استفاده از آن را نسبت به توالت ایرانی به‌صرفه‌تر می‌کند. از جمله این مزایا عبارتند از:

  • اشغال فضای کمتر نسبت به توالت ایرانی: استفاده از توالت فرنگی به فضای کمتری نیاز دارد؛ بنابراین در صورتی که شما در منزل خود با کمبود فضا روبه‌رو هستید، توالت فرنگی انتخاب مناسبی است.
  • بزرگ جلوه دادن فضای حمام و سرویس بهداشتی: در صورتی که حمام و سرویس بهداشتی شما فضای کوچکی دارد، استفاده از دستشویی فرنگی در آن باعث بزرگتر به نظر رسیدن فضا می‌شود.
  • برخی افراد عقیده دارند که توالت فرنگی نسبت به توالت ایرانی بهداشتی‌تر است؛ زیرا شستشوی راحت‌تری دارد و بهتر می‌توان آن را تمیز کرد. عده‌ای نیز اعتقاد دارند که توالت ایرانی به دلیل عدم برخورد هیچ یک از قسمت‌های بدن با توالت، بهداشتی‌تر است. از این رو این مورد جای بحث دارد.
  • توالت فرنگی در ارتفاعات مختلف قابلیت نصب دارد و همه اعضای خانواده می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • برخی از انواع مرغوب این توالت‌ها خاصیت عایق بودن دارند؛ بدین صورت که صدای پر و خالی شدن مخزن را به بیرون انتقال نمی‌دهند.
  • در طرح‌های مختلفی ساخته شده‌اند و قابلیت ست شدن با دکوراسیون‌های مختلف را دارند.

بیشتر بخوانید : بهترین روش‌های ترمیم لعاب کاسه توالت

مضرات استفاده از دستشویی فرنگی

توالت فرنگی با وجود داشتن مزایای بسیار، مضراتی نیز دارد. از جمله:

  • در استفاده از این توالت دریچه بین روده کوچک و بزرگ تحت فشار قرار می‌گیرد و دفع به‌راحتی و به صورت کامل انجام نمی‌شود.
  • استفاده از توالت فرنگی به نسبت توالت ایرانی به میزان بیشتری افراد را مستعد ابتلا به یبوست می‌کند.
  • استفاده از توالت فرنگی امکان انتقال ویروس تبخال تناسلی را فراهم می‌کند. به علت اینکه در این نوع از توالت بخشی از بدن با توالت در تماس است، امکان انتقال قارچ‌های پوستی، کورک، انواع دمل و تبخال در صورت استفاده فرد آلوده وجود دارد.

انواع مختلف توالت فرنگی از نظر شیوه نصب

نصب توالت فرنگی انواع مختلفی دارد. بسته به اینکه بخواهید آن را به صورت زمینی نصب کنید یا دیواری، نمونه‌های متنوعی از آن در بازار موجود است. در زیر به اختصار هر یک را معرفی می‌کنیم.

1. توالت فرنگی یک تکه

در توالت فرنگی یک تکه مخزن و کاسه توالت به یکدیگر وصل هستند. این توالت از نظر بهداشتی از نمونه‌های دیگر بهتر است؛ زیرا شکاف‌های کمتری دارد و تمیز کردن آن راحت‌تر انجام می‌شود.

2. توالت فرنگی دو تکه

در این مدل از توالت فرنگی مخزن و کاسه توالت جدا از یکدیگر هستند و نصب آنها نیز به صورت مستقل انجام می‌گیرد. این مدل به دلیل داشتن درز و شکاف‌های بیشتر نسبت به مدل یک تکه نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری دارد. این مدل نسبت به دیگر مدل‌های توالت فرنگی قیمت مناسب‌تری داشته و در تنوع زیاد به بازار عرضه شده است.

3. توالت فرنگی دیواری

یکی از مدل‌های جدید و شیک توالت فرنگی، توالت فرنگی دیواری است. به دلیل اینکه پایه ندارد و نصب آن روی دیوار انجام می‌شود، به توالت فرنگی دیواری معروف است. در این مدل به دلیل اینکه مخزن توالت درون دیوار قرار گرفته است، فضای بسیار کمی از سرویس بهداشتی اشغال می‌شود. به دلیل اینکه تجهیزات آن درون دیوار قرار گرفته‌اند، سر و صدای خیلی کمی ایجاد می‌کند.

آموزش نحوه استفاده از توالت فرنگی

انواع مختلف توالت فرنگی از نظر ارتفاع

توالت فرنگی از نظر ارتفاع نیز انواع مختلفی دارد. افراد مختلف برای استفاده از توالت فرنگی باید از انواع گوناگونی از آن استفاده کنند. اگر شما فردی هستید که مشکل زانو یا کمر دارید، بهتر است از توالت فرنگی با ارتفاع زیاد در حدود 45 تا 60 سانتی‌متر استفاده کنید.

اگر قصد خرید توالت فرنگی کودک را دارید، ارتفاع 35 سانتی‌متر مناسب است. البته ارتفاع مناسب برای کودک به سن او نیز بستگی دارد. اگر می‌خواهید تنها یک توالت فرنگی تهیه کنید، بهتر است شرایط اعضای خانواده را در نظر گرفته و با توجه به آن ارتفاع مناسب را انتخاب کنید.

انواع مختلف توالت فرنگی از نظر نحوه شستن

توالت فرنگی‌ها از نظر نحوه شستن به دو نوع ساده و بیده‌دار تقسیم می‌شوند. در نوع ساده خود فرد شستشو را انجام می‌دهد، اما در نوع بیده‌دار دستگاهی روی توالت نصب شده که به طور خودکار آب می‌پاشد و شستشو را انجام می‌دهد. بیده‌های موجود در بازار دو نوع مکانیکی و دیجیتالی دارند. مدل مکانیکی همانند شیر آب با باز کردن دسته، آب را می‌پاشد. در مدل دیجیتالی تعدادی دکمه تعبیه شده که وظیفه کنترل دما، فشار و … را بر عهده دارند.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

کدام نوع از توالت فرنگی برای استفاده بهتر است؟

هیچ قانون مشخصی وجود ندارد. اگر قصد خرید توالت فرنگی کودک دارید و می‌خواهید توالت فرنگی را برای استفاده کودک خود تهیه کنید، باید انواعی از آن که ارتفاع کوتاهی دارند را انتخاب کنید. همچنین بسته به اینکه طراحی و دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی شما چگونه باشد، توالت فرنگی مناسب را از نظر ظاهر و نحوه نصب انتخاب کنید. در کل بهترین نوع توالت فرنگی وجود ندارد و بستگی دارد هدف شما از استفاده از توالت فرنگی چه باشد.

جمع‌بندی مطالب در مورد نحوه استفاده از توالت فرنگی

در این مقاله نحوه استفاده از توالت فرنگی آموزش داده شد. توالت فرنگی‌ها اگر چه انواع مختلفی دارند، اما نحوه استفاده از آنها تقریباً یکی است. با در نظر گرفتن نکات گفته شده می‌توانید استفاده بهتر، بهداشتی‌تر و راحت‌تری از توالت فرنگی حتی در مکان‌های عمومی داشته باشید.

4.5/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا