انواع روکش درب چوبی اتاق

تعمیرات ساختماندرب و پنجرهساختمان

درب‌ها علاوه بر اینکه یکی از اجزای ضروری هر خانه‌ای به شمار می‌روند بلکه باعث نقش مهمی در دکوراسیون و استایل منزل شما نیز دارند. با استفاده از درب می‌توانید خانه را به بخش‌های مختلفی تقسیم کنید و حتی ظاهر آن را بسته به نیاز خودتان تغییر دهید. از همین روی آشنایی با انواع روکش درب چوبی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مقاله ما تمامی نکات لازم برای آشنایی با روکش درب چوبی اتاق را برای شما شرح خواهیم داد تا بتوانید بسته به سلیقه، نیاز و توان مالی خودتان بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید.

انواع روکش درب اتاق

عموما درهای مورد استفاده در ساختمان‌های امروزی از نظر نوع روکش به دو دسته روکش طبیعی و روکش مصنوعی تقسیم می‌شوند و انواع آن‌ها به شرح زیر است:

انواع روکش درب اتاق

۱. روکش PVC

روکش PVC یکی از انواع روکش درب اتاق مصنوعی است که در لایه‌ها، رنگ‌ها و ضخامت‌های متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شود. همچنین این نوع روکش ممکن است به صورت ساده یا نقش برجسته نیز به بازار عرضه شود. این روکش معمولا ضخامتی بین ۰.۱۵ تا ۰.۳۵ میلیمتر دارد و انعطاف‌پذیری بسیار زیادی هم دارد. به همین دلیل از آن برای روکش درب کابینت‌هایی که ماشین‌کاری عمیق دارند هم استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی روش‌های کاربردی برای جلوگیری از پوسیدگی درب دستشویی

انواع روکش درب چوبی

از روکش PVC بیشتر برای روکش درهای داخلی مثل در اتاق و در سرویس بهداشتی استفاده می‌شود؛ دلیل آن هم مقاومت بسیار بالای این روکش در برابر رطوبت و ضربه است. همچنین برخی از افراد از درهایی که دارای روکش PVC هشت میلیمتر هستند برای درب ورودی آپارتمان هم استفاده می‌کنند.

۲. انواع روکش درب چوبی؛ روکش ملامینه

ملامینه نیز یکی دیگر از انواع روکش درب چوبی است که هم برای درهای MDF و هم درهای نئوپان از آن استفاده می‌شود. روکش ملامینه فقط در نوع مات به بازار عرضه می‌شود و برخلاف روکش PVC دارای مدل براق نیست. همچنین این نوع در هیچ نیازی به رنگ شدن ندارد و می‌توانید با همان رنگ اولیه از آن استفاده کنید. داخل درهایی که دارای روکش ملامینه هستند، از شبکه بندی مقوایی یا چوبی استفاده می‌کنند و به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند.

روکش ملامینه

مزایای روکش ملامینه:

  • مقاوم در برابر رطوبت و حرارت و تابش
  • هماهنگی رنگ لبه‌ها با رنگ سطح
  • قیمت مناسب
  • تنوع در طرح و رنگ

مطلب پیشنهادی تعویض درب قدیمی با درب ضد سرقت

۳.انواع روکش درب چوبی؛ روکش HDF

روکش‌های HDF تقریبا شبیه به روکش MDF هستند و برای ساخت و تولید آن‌ها از مواد یکسانی استفاده می‌شوند. اما این نوع روکش با فشار و پرس بیشتری تولید می‌شوند و به همین دلیل مقاومت آن‌ها نسبت به MDF خیلی بیشتر است. روکش‌های HDF معمولا از ترکیه وارد می‌شوند و به صورت پیش ساخته هستند. با این وجود برخی نمونه‌های ایرانی نیز از این نوع روکش وجود دارد. مهم‌ترین مزیت روکش HDF قابلیت رنگ‌پذیری آن است که زیبایی چشم نوازی به درب‌ها و دکوراسیون منزل شما می‌بخشد.

انواع روکش درب چوبی

۴.روکش ABS

یکی دیگر از انواع روکش درب چوبی، روکش ABS است. ABS در واقع یک نوع پلاستیک می‌باشد که دارای قابلیت ضدآب است و با ضخامت حدودا سه میلیمتری تولید می‌شود. این نوع روکش نیز قابلیت رنگ‌آمیزی دارد و می‌توانید بسته به نیاز خودتان آن‌ها را رنگ کنید. به دلیل ضد آب بودن این نوع روکش، معمولا از آن برای درب سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود. لبه‌های این نوع در نیز که در برابر رطوبت آسیب‌پذیر است با استفاده از رزین پوشانده خواهد شد تا هیچگونه رطوبتی وارد قسمت‌های داخلی درب نشود.

مطلب پیشنهادی تعمیر، رگلاژ و تنظیم درب ضد سرقت

روکش ABS

۵.روکش پلی وود

پلی وود یکی از متنوع‌ترین روکش‌های چوبی است و در دسته چوب‌های مهندسی شده مثل MDF و نئوپان قرار می‌گیرد. این نوع چوب نسبت به چوب طبیعی قیمت خیلی کمتری دارد و در عین حال مقاومت و انعطاف‌پذیری بیشتری هم دارد. روکش‌های پلی وود دارای قابلیت ضدآب هستند و از آن‌ها برای تولید انواع درب‌های داخلی و ضد آب استفاده می‌شود. همچنین بر روی برخی درهایی که دارای روکش پلی وود هستند یک لایه روکش PVC هم کشیده می‌شود که باعث خواهد شد مقاومت درب در برابر رطوبت به شکل چشمگیری افزایش یابد.

برای نصب درب از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

روکش پلی وود

انواع روکش درب چوبی ضد سرقت

در درهای ضد سرقت، مقاومت در برابر ضربه از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است و به همین خاطر معمولا از چوب‌های طبیعی که مقاومت بیشتری دارند برای این نوع در استفاده می‌شود. برخی از روکش‌های درب ضد سرقت به شرح زیر هستند:

  • روکش چوب گردو: این نوع روکش همانطور که از اسم آن هم مشخص است به صورت کامل از چوب گردو ساخته می‌شود. این نوع چوب مقاومت بالایی در برابر نفوذ دارد و به همین دلیل از آن برای درهای ضد سرقت استفاده می‌شود. امکان حکاکی روی روکش چوب گردو نیز باعث می‌شود که درهای دارای این نوع روکش زیبایی چشم نوازی داشته باشند.
  • روکش چوب راش: چوب راش نیز یکی دیگر از انواع روکش درب چوبی می‌باشد که برای درهای ضد سرقت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثل چوب گردو، چوب راش هم مقاومت بالایی در برابر خم شدگی و ضربه دارد و ظاهر آن نیز نسبت به انواع دیگر روکش خیلی زیباتر است.
  • روکش لمینت: روکش‌های لمینت از چندین لایه چوب فراوری شده مثل HDF تولید خواهند شد و به همین خاطر مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند. مقاومت بالای روکش لمینت در برابر اشعه فرابنفش خورشید باعث شده که از این نوع روکش برای درهایی استفاده شود که قرار است در فضاهای بیرونی قرار بگیرند.
  • روکش هایگلاس: هایگلاس یکی از انواع MDF است و از جنس پلی کربنات شفاف تولید می‌شود. شما می‌توانید این نوع روکش را در انواع مختلفی نظیر مات، براق و… سفارش دهید.

انواع روکش درب چوبی ضد سرقت

سوالات متداول در مورد انواع روکش درب چوبی

1- پرطرفدارترین روکش درب ضد سرقت کدام روکش است؟

برای درهای ضدسرقت می‌توانید از انواع مختلفی از روکش‌ها استفاده کنید اما با توجه به اینکه درهای ضدسرقت معمولا همگی طرحدار هستند و با دستگاه CNC تراش می‌خورند، از روکش PVC برای آن‌ها استفاده می‌شود. این روکش در شرایط مختلف آب و هوایی هم ماندگاری و دوام بسیار بالایی دارد.

2- قیمت روکش درب چوبی چقدر است؟

بسته به نوع روکش قیمت آن نیز متفاوت است. برای انتخاب روکش درب چوبی شما باید به موارد مختلفی مثل کیفیت روکش، مقاومت آن، محل استفاده و… توجه کنید و در نهایت به سراغ قیمت بروید تا بتوانید بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد انواع روکش درب چوبی و مزایا و معایب هرکدام صحبت کردیم. با در نظر گرفتن این نکات، شما می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین گزینه ممکن را برای منزل خودتان انتخاب نمایید.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا