بررسی دلایل زرد شدن گچ دیوار و روش‌های برطرف کردن آن

ساختمانتعمیرات ساختمانگچ‌ کاری و رابیتس کاری

یکی از مشکلات رایجی که بعد از گچ کاری کردن پیش می‌آید، زرد شدن گچ دیوار است. این مشکل قابل حل است و از طریق روش‌های مختلفی قابل برطرف کردن است. در این مقاله قصد داریم تا دلایل ایجاد این مشکل و روش‌های برطرف کردن آن را بررسی کنیم.
زرد شدن گچ دیوار باعث زشت شدن ظاهر دیوار می‌شود و برای جلوگیری از بروز این مشکل باید در هنگام گچ کاری و زمان خشک شدن آن برخی از نکات را رعایت کنید. در صورتی که با مشکل مواجه شدید هم نگران نباشید، با استفاده از چند روش ساده می‌توانید مشکل را حل کنید.

دلایل زرد شدن گچ دیوار

معمولاً زرد شدن گچ بعد از پایان سفیدکاری اتفاق میفتد و ظاهر زیبایی ندارد. در این قسمت دلایل بروز این اتفاق را بررسی می‌کنیم.

زردی دیوار

1. مرطوب بودن دیوار در زمان کار کردن

در صورتی که در هنگام گچ کاری سطح زیر کار مرطوب باشد، این طوبت منجر به زرد شدن گچ دیوار می‌شود. در صورتی که دیوار مرطوب است، از انجام گچ کاری خودداری کنید و اجازه دهید سطح زیر کار به طور کامل خشک شود و سپس گچ کاری را انجام دهید. در این صورت دیگر رطوبت نمی‌تواند موجب زرد شدن گچ دیوار شود.مرطوب بودن

در بعضی مواقع ممکن است در زمان گچ کاری و یا بعد از آن دیوار مرطوب باشد و همین موضوع باعث می‌شود تا دیوار زرد شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل می‌توانید یک وسیله گرمایشی. مانند بخاری یا اجاق گاز را در محیط روشن بگذارید تا گچ را به طور کامل خشک کنید و از زرد بروز این مشکل جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد ابزار گچ کاری

2. پایین بودن کیفیت گچ استفاده شده

یکی دیگر از عواملی که باعث زرد شدن گچ دیوار  و یا ترک گچ دیوار می‌شود، پایین بودن کیفیت گچی است که برای گچ کاری استفاده می‌شود. گچ تشکیل شده از مقادیر مختلف مواد شیمیایی است و تغییر در میزان این ترکیبات می‌تواند موجب زرد شدن گچ دیوار شود. انیدیریت یکی از این موادی است که می‌تواند باعث زرد شدن رنگ دیوار می‌شود. انیدیریت به طور مستقیم در زرد شدن رنگ گچ مؤثر است. هر چه میزان این ماده بیشتر باشد، میزان زرد شدن گچ دیوار هم بیشتر می‌شود.پایین بودن کیفیت گچ

اگر انیدیریت موجود در گچ مصرفی زیاد باشد، گزینه خوبی برای سفید کاری محسوب نمی‌شود و حتماً زرد رنگ می‌شود. در صورتی که می‌خواهید از این گچ استفاده کنید، برای زیر کار از این گچ استفاده کنید و برای روی کار از گچ بدون انیدیریت استفاده کنید. ضخامت گچ سفیدکاری باید 3 میلی‌متر باشد تا زردی گچ زیر کار به روی کار منتقل نشود.

مطلب پیشنهادی : سقف کاذب کناف

3. نشت رطوبت از لایه‌های زیرین

نشت رطوبت یکی دیگر از مواردی است که با گذر زمان در گچ کاری بروز می‌کند. معمولاً یکی از دلایل بروز این مشکل، شکستن لوله‌های زیر و یا روکار آب است. موارد دیگر مانند از بین رفتن عایق و نفوذ کردن آب باران از سقف، کف و دیوارها نیز منجر به ایجاد رطوبت می‌شود.نشت کردن رطوبت

روش برطرف کردن زرد شدن گچ دیوار

راهکارهای مختلفی برای از برطرف کردن زرد شدن دیوارها وجود دارد. در این قسمت روش‌های مختلف را برای شما توضیح خواهیم داد.

1. پاک کردن زردی به کمک مواد شوینده

یکی از روش‌هایی که می‌توان با آن مشکل زرد شدن گچ دیوار را برطرف کرد، استفاده کردن از مواد شوینده است. یک ماده شوینده مثلاً مایع سفید کننده لباس را با 4 لیتر آب مخلوط کنید. سپس با استفاده از یک دستمال آغشته شده به این ترکیب، سطوح زرد شده را پاک کنید تا زردی گچ پاک شود.پاک کردن زردی به کمک مواد شوینده

2. پاک کردن زردی گچ دیوار با استفاده از سرکه

سرکه یکی از مواد طبیعی است که در خیلی از موارد تمیزکاری استفاده می‌شود و برای از بین بردن زردی گچ نیز قابل استفاده است. برای پاک کردن زردی دیوار با استفاده از سرکه، یک قاشق غذاخوری سرکه را با یک فنجان آب ترکیب کنید و سپس یک دستمال را به این محلول آغشته کنید و روی لکه‌ها بکشید تا لکه‌ها پاک شود.

بیشتر بخوانید : آشنایی با اصول و روش‌های نصب سنگ روی دیوار

3. از بین بردن زردی دیوار با استفاده از بوراکس

بوراکس یکی دیگر از مواد تمیزکننده طبیعی است که میزان سم موجود در آن نسبت به سایر مواد شوینده کمتر است. همین موضوع بوراکس به یک انتخاب خوب برای ازبین بردن زرد شدن گچ دیوار تبدیل کرده است. برای تمیز کردن زردی گچ دیوار، دو قاشق بوراکس را در دو لیوان آب جوش و یا یک چهارم لیوان سرکه سفید مخلوط کنید و با استفاده از یک دستمال آغشته به این محلول، لکه‌های زرد را پاک کنید.


سرویس پیشنهادی آچاره : بازسازی ساختمان با متخصصین مجرب


 

زرد شدن گچ دیوار

4. برطرف کردن زردی گچ به کمک جوش شیرین

جوش شیرین یکی از بی خطرترین مواد برای از بین بردن لکه‌ها و جرم است. برای رفع زرد شدن گچ دیوار فقط کافی است که یک قاشق جوش شیرین را با یک پیمانه آب مخلوط کنید. سپس با استفاده از یک دستمالی که آغشته به این ترکیب است، شروع به پاک کردن قسمت‌های زرد دیوار کنید.زرد شدن گچ دیوار

5. از بین بردن زرد شدن با زنگ کردن

چنانچه هیچ یک از راه حل‌های گفته شده در بالا، نتواند مشکل را برطرف کند، باید دیوار را رنگ کنید. برای این کار، ابتدا قسمت‌های دارای لکه را با رگ روغن رنگ کنید. سپس دیوار را رنگ پلاستیک بزنید.

برای بازسازی و دکوراسیون از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

لایه‌برداری کردن از دیوار

6. لایه‌برداری کردن از دیوار و گچ کری کردن مجدد آن

اگر میزان زرد شدن زیاد باشد، در قدم اول باید علت بروز این مشکل را پیدا کنید و سپس آن را برطرف کنید. بعد از رفع کردن علت بروز مشکل، قسمت‌هایی از دیوار که زرد شده است را بتراشید و دوباره گچ کاری را انجام دهید.

بیشتر بخوانید : آشنایی با انواع سنگ مصنوعی کف ساختمان

3.8/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا