تعمیر، رگلاژ و تنظیم درب ضد سرقت

ساختمانتعمیرات ساختماندرب و پنجره

درب ضد سرقت دربی است قوی که از وسایل و دارایی‌های شما محافظت می‌کند. ایمنی مهم‌ترین ویژگی است که باعث تمایز درب ضد سرقت از دیگر درب‌ها می‌شود. اکثر افرادی که از این درب‌ها استفاده می‌کنند، بعد از مدتی متوجه می‌شوند که درب ضد سرقت از تنظیمات اولیه خود خارج شده است. این اتفاق حتی برای بهترین درب‌ها نیز ممکن است رخ دهد. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه تنظیم درب ضد سرقت را انجام دهید و مجدداً آن را به حالت دلخواه برگردانید.

درب ضد سرقت چیست؟

درب ضد سرقت نوعی از درب است که برای پوشش قسمت ورودی ساختمان‌ها به‌کار می‌رود. این درب چارچوبی قوی دارد و مجموعه‌ای از قفل‌های چندگانه را در خود جای داده است تا امنیت منازل و ساختمان‌های شما را افزایش دهد و از سرقت و ورود اجباری به درون ساختمان جلوگیری کند. درب‌های ضد سرقت در برابر طوفان و تغییرات آب و هوایی نیز از خود مقاومت نشان می‌دهند.

درب‌های ضد سرقت دو نوع اصلی دارند: یک نوع درب فولادی است که ظاهری شبیه آهن فرفوژه دارد و صفحه پشتی آن نیز شیشه‌ای است. نوع دوم ظاهری شبیه درب‌های چوبی معمولی یا فایبرگلاس دارد اما در حقیقت جنس آن از فولاد است و اتصالات جانبی محکمی دارد.

درب ضد سرقت را معمولاً به عنوان عامل افزایش دهنده سطح ایمنی به منازل اضافه می‌کنند. این نوع از درب علاوه بر استفاده خارجی، به عنوان محافظ در اتاق‌های وحشت، خروج‌های اضطراری، زیرزمین‌ها یا طاق‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درب ضد سرقت از چه چیزی ساخته شده است؟

علاوه بر موادی که ساختار اصلی درب ضد سرقت را تشکیل می‌دهند، از مواد دیگری نیز برای افزایش امنیت در این درب‌ها استفاده می‌شود. قطعاتی مانند قفل کلیدی، میله، آلارم‌ها و زنجیر از جمله اصلی‌ترین موادی هستند که ایمنی درب‌های ضد سرقت را ایجاد می‌کنند. از سوراخ چشمی نیز می‌توان استفاده کرد. این سوراخ لنز کوچکی است که به فرد اجازه می‌دهد پشت درب را ببیند.

نصب پیچ‌های لولا راه دیگری برای افزایش ایمنی درب ضد سرقت است. پیچ‌های لولا پیچ‌های بلندی هستند که در صورت برداشته شدن پین‌های لولا از هل داده شدن درب به داخل جلوگیری می‌کنند. در یک درب با امنیت بالا، لولاها از دید پنهان هستند که این ویژگی کار را برای ورود افراد مزاحم دشوارتر می‌کند. معمولاً از یک صفحه ضربه‌گیر نیز استفاده می‌شود.

جنس درب ضد سرقت

انواع قفل درب ضد سرقت

وقتی از درب به منظور افزایش امنیت ساختمان استفاده می‌کنید، توجه به کیفیت قفل اهمیت زیادی دارد. قفل خوب به‌اندازه‌ای بازدارنده است که سارق را از ورود به منزل شما پشیمان کرده و او را وادار می‌کند تا هدف دیگری را انتخاب کند. اگر قفل کیفیت مناسبی نداشته باشد، به‌راحتی می‌توان آن را سوراخ کرد.

مطلب پیشنهادی انواع روکش درب چوبی اتاق

برای اینکه نیاز به تعمیر قفل درب ضد سرقت پیدا نکنید، برخی نکات را هنگام خرید این قفل‌ها در نظر بگیرید. قفل‌هایی با کنترل کلید انتخابی ارزشمند برای درب ضد سرقت شما به‌شمار می‌آیند. این قفل‌ها کلیدهای مخصوصی دارند که تنها توسط سازنده آنها قابل کپی کردن است.

انواع قفل درب ضد سرقت

قفل‌های بدون کلید نیز در دسترس هستند. در این قفل‌ها باز کردن درب با استفاده از یک کد انجام می‌شود. هر چند وقت یک بار می‌توان کد را تغییر داد. قفل‌های اثر انگشت نیز وجود دارند که از اثر انگشت فرد به عنوان کلید استفاده می‌کنند. این نوع قفل‌ها نسبت به دیگر انواع قفل قیمت گران‌تری دارند و البته به دلیل منحصر به فرد بودن اثر انگشت، بسیار ایمن نیز هستند.

چه مشکلاتی ممکن است برای درب ضد سرقت به‌وجود بیاید؟

برخی مشکلات رایج در درب‌های ضد سرقت ایجاد می‌شوند که برای برطرف کردن آنها باید درب را مجدداً تنظیم نمود. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • خراب شدن قفل درب ضد سرقت
  • مشکل در یراق‌آلات
  • خرابی و شکستگی لولای درب
  • خرابی مغزی
  • مشکل در بسته شدن درب
  • خرابی چشمی
  • خرابی دستگیره

تنظیم درب ضد سرقت

حتی درب‌های باکیفیت نیز ممکن است نیاز به تنظیم مجدد داشته باشند. دانستن نحوه تنظیم درب ضد سرقت برای هر کاربری که از این درب‌ها استفاده می‌کند، ضروری است. البته استفاده درست و اصولی از این درب‌ها و همچنین نگهداری مناسب از آنها نیاز به تنظیم مجدد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. کاهش هزینه‌های تعمیر و تنظیم درب ضد سرقت از مهم‌ترین مزایای نگهداری درست و صحیح از آنها می‌‌باشد.

مطلب پیشنهادی انواع لولای درب یخچال

به محض مشاهده کوچکترین مشکل در عملکرد این درب‌ها به تنظیم آنها اقدام کنید. تنظیم درب ضد سرقت اگر در زمان مناسب انجام گیرد، از بسیاری از مشکلات بعدی جلوگیری می‌کند و نمی‌گذارد آسیب یک قطعه باعث آسیب دیدن قطعات دیگر درب شود.

تنظیم درب ضد سرقت

1. روغن کاری

روغن کاری درب ضد سرقت یکی از کارهایی است که عمر مفید این درب‌ها را افزایش می‌دهد. روغن کاری درب‌های ضد سرقت یکی از اصول نگهداری صحیح از آنها است که موجب می‌شود نیاز به تعمیر و تنظیم درب ضد سرقت تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

روغن کاری درب نیازی به داشتن دانش حرفه‌ای در زمینه قفل و کلید ندارد. برای دانستن زمان نیاز به روغن کاری به صدای درب هنگام باز و بسته شدن توجه کنید. اگر صدای جیرجیر از آن به‌گوش رسید، باید برای روغن کاری آن اقدام کنید.

قفل و لولای درب هر دو باید روغن کاری شوند. برای روغن کاری درب ضد سرقت نیاز به روغن مخصوص، دستمال، دستکش و بطری برای ریختن روغن در آن دارید. برای روغن کاری قفل، روغن را درون مغزی قفل اسپری کرده و کلید را درون قفل بچرخانید تا مطمئن شوید گرفتگی در آن وجود ندارد. برای روغن کاری لولا، روغن را به‌گونه‌ای روی لولا اسپری کنید تا کاملاً در آن نفوذ کند. درب را چندین بار باز و بسته کنید و بررسی کنید که آیا صدای جیرجیر از بین رفته است یا خیر.

برای تعمیر و نصب درب از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

به همین سادگی کار روغن کاری درب ضد سرقت انجام می‌شود. با روغن زدن به قفل و لولا گام مهمی در جهت تنظیم درب ضد سرقت برداشته‌اید.

2. تمیز کردن میخ‌ها

تمیز کردن میخ‌ها یکی دیگر از اقدامات در جهت تنظیم درب ضد سرقت است. این کار با سیم ظرفشویی، سمباده، سوزن، خلال دندان یا هر جسم نوک تیزی که بتواند آلودگی و کثیفی‌ها را از روی میخ پاک کند، قابل انجام است. اگر میخ کج باشد به کمک یک چکش آن را صاف و صیقلی کنید. میخ‌ها را می‌توانید با استفاده از صابون نیز تمیز

کنید. بعد از اینکه میخ‌ها را تمیز کردید، آنها را درون لولا قرار دهید.

3. تعویض لولا

ممکن است با وجود روغن کاری و تمیز کردن میخ‌ها باز هم صدای جیرجیر از درب به‌گوش برسد. در این شرایط برای تنظیم درب ضد سرقت باید لولا را تعویض کنید. تعویض لولا در درب ضد سرقت به تخصص بیشتری نسبت به درب‌های معمولی نیاز دارد، بنابراین از یک متخصص کمک بگیرید.

مطلب پیشنهادی تعویض درب قدیمی با درب ضد سرقت

لولای درب ضد سرقت

4. تعمیر قفل درب ضد سرقت

تعمیر قفل درب ضد سرقت یکی دیگر از اقدامات اساسی است که برای رگلاژ درب ضد سرقت باید انجام شود. قفل این درب‌ها بعد از مدتی استفاده کیفیت خود را از دست می‌دهد. مهم‌ترین قسمت در قفل‌های ضد سرقت مغزی آنها است. معمولاً خراب شدن قفل درب ضد سرقت در قسمت مغزی آن صورت می‌گیرد. در نتیجه با تعویض مغزی می‌توان کار تنظیم درب ضد سرقت را انجام داده و عملکرد آن را به حالت عادی بازگرداند.

بعد از عیب‌یابی و اطمینان از اینکه مشکل قفل از مغزی است، برای تعویض مغزی مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا از فروشگاه‌های معتبر مغزی جدید را خریداری کنید.
  • پیچ‌های قفل را باز کرده و مغزی آسیب دیده را خارج کنید.
  • مغزی معیوب را با نمونه تازه خریداری شده جایگزین کنید. پیچ‌ها را ببندید و محکم کنید.

سوالات متداول:

1. چرا نیاز به تنظیم درب ضد سرقت داریم؟

هر یک از قسمت‌های درب که دچار اختلال شوند، در روند کلی عملکرد درب مشکل ایجاد می‌کنند. با گذشت زمان و استفاده از درب ممکن است در لولاها، قفل، روکش، آلارم‌ها، لنگه درب و … اختلالاتی ایجاد شود که نیاز به تنظیم دارد. تنظیم و تعمیر هر یک از موارد به رگلاژ درب ضد سرقت و عملکرد بهینه آن منجر خواهد شد.

مطلب پیشنهادی روش‌های کاربردی برای جلوگیری از پوسیدگی درب دستشویی

2. انواع لولای درب ضد سرقت کدام‌اند؟

در مورد انتخاب لولای درب ضد سرقت با متخصص مشورت کنید. بهترین نوع لولای درب ضد سرقت نوع بلبرینگ‌دار است. این نوع لولا قادر است به‌سادگی وزن درب ضد سرقت را تحمل کند و مانند لولای معمولی بعد از استفاده درب را از حالت رگلاژ خارج نمی‌کند. در انتخاب لولای درب ضد سرقت دقت کنید؛ زیرا لولا در طول عمر و عملکرد درب نقش مهمی ایفا می‌کند.

3. برای رگلاژ درب ضد سرقت باید چه کارهایی انجام دهیم؟

روغن کاری، تمیز کردن میخ‌ها، تعویض و تعمیر قفل درب ضد سرقت و استفاده از صابون برای تمیز کردن دوره‌ای درب از جمله اقداماتی هستند که برای رگلاژ درب ضد سرقت انجام می‌شوند.

4. آیا حل مشکل خراب شدن قفل درب ضد سرقت را هر کسی می‌تواند انجام دهد؟

با توجه به بیشتر بودن تعداد زبانه‌های قفل درب ضد سرقت نسبت به درب‌های معمولی و عملکرد مغزی‌های موجود در این قفل‌ها بهتر است حل مشکل خراب شدن قفل درب ضد سرقت را به تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید. تعمیر قفل درب ضد سرقت یکی از مراحل مهم تنظیم درب ضد سرقت است که باید با دقت انجام گیرد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا