نحوه تعویض فیوز برق

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

جعبه‌های فیوز، جعبه‌های فلزی یا پلاستیکی متصل به کابل برق هستند که در اکثر خانه‌های مسکونی دیده می‌شود. این جعبه ها را معمولا در پارکینگ منازل، زیرزمین، راهرو و … می‌توان پیدا کرد. جعبه فیوز وظیفه دریافت و رساندن برق به کلیه قسمت‌های ساختمان را به عهده دارد. درون جعبه‌های فیوز با توجه به ظرفیت آن تعدادی فیوز قرار گرفته است که ابزاری برای جلوگیری از تأثیر نوسانات برق مضر هستند؛ در مواقع ورود جریان برق خطرناک، فیوزها اجازه وقوع آتش‌سوزی یا انفجار را نمی‌دهند. دانستن نحوه تعویض فیوز برق در سیم کشی ساختمان بسیار پر اهمیت است.

در مواقعی که فیوز دچار سوختگی شود، نیاز است که آن را با یک فیوز جدید جایگزین کنید. در این مقاله نحوه تعویض فیوز برق را در 6 قدم اصلی بررسی خواهیم کرد.

نحوه فیوز مینیاتوری

نحوه کار فیوز

ساختار فیوز یک سیم فلزی است. این سیم فلزی مقاومت پایینی دارد و به‌سادگی در برابر جریانات شدید ذوب می‌شود. از این طریق جریان برق قطع شده و به مدار برق ساختمان آسیبی وارد نخواهد شد. از این رو فیوز از دسته وسایل محافظتی محسوب می‌شود. گاهی ممکن است فیوز نیز دچار اتصالی شود و برق‌رسانی به همه یا قسمت‌هایی از خانه مختل شود؛ از این رو تعویض فیوز برق یا تعمیر آن بهترین کار برای رفع مشکل برق­رسانی است.

بیشتر بخوانید بررسی سیم کشی ساختمان

دلایل تعویض فیوز برق

عواملی که باعث بروز آسیب به مدار برق ساختمان می‌شود و تعویض فیوز برق را تبدیل به امری لازم می­کند، در موارد زیر خلاصه شده است:

  • اضافه‌بار یا OverLoad: عبور جریانی شدید از یک سیم
  • اتصال کوتاه در مدار: برخورد بخش فلزی دوسیم و عبور نادرست جریان برق در مسیر دیگر
  • معیوب شدن وسایل برقی که مصرف برق بالایی دارد

در این‌گونه موارد فیوزهای بخش‌هایی از ساختمان می‌پرد و یا دچار سوختگی می‌شود. برای رفع مشکل فیوزهای معیوب، نیاز است که آن‌ها را با نمونه‌ای یکسان و جدید جایگزین کرد.

فیوز مینیاتوری

محاسبه رایگان هزینه خدمات سیم‌کشی و برقکاری ساختمان!

مراحل تعویض فیوز برق در جعبه فیوز

  • قدم اول: اولین کار برای تعویض فیوزها چه از نوع پیچی و چه از نوع کارتریج، این است که فیوز اصلی را قطع کنید تا جریان برق برقرار نباشد و خطری شما و وسایل برقی را تهدید نکند.
  • قدم دوم: اگر به درون جعبه‌های فیوز توجه کنید، برخی از آن‌ها برچسب‌های راهنمایی دارند که تعیین می‌کند کدام فیوز مربوط به کدام بخش از ساختمان است. برای همین فیوزی که مربوط به بخش موردنظر ساختمان است، به‌راحتی قابل پیدا شدن است. با این فیوزها می‌توان جریان برق را در هر قسمت از ساختمان کنترل کرد.
  • قدم سوم: برای تعویض فیوز برق، باید میزان آمپر فیوزی که از قبل تهیه کرده‌اید با سیم جریان برق آن یکسان باشد. توجه داشته باشید اگر این دو مقدار یکسان نباشد با مشکلات جدی یا آسیب مجدد فیوز مواجه خواهید شد. به طور مثال در وسایل روشنایی معمولا فیوز زیر 10 آمپر برای ست شدن با سیم جریان برق استفاده می‌شود.
  • قدم چهارم: برای تعویض فیوز پیچی باید به نوار فلزی درون آن توجه کرد. اگر رنگ اطراف فیوز کدر و تیره‌رنگ شده باشد نشان‌دهنده این است که فیوز به خاطر اتصال کوتاه سوخته است. پس باید با یک فیوز پیچی دیگر در همان رنج آمپر جایگزین شود. معمولا از فیوزهای آمپر 15، 20 و 30 استفاده می‌شود.
  • قدم پنجم: اگر فیوز معیوب شما از نوع فیوز کارتریج باشد، باید از وسیله مخصوصی به نام فیوزکش برای خارج کردن آن استفاده کنید. می‌توانید با سادگی با یک مولتی متر، مقاومت آن را بررسی کنید و اگر مقاومت آن بسیار بالا باشد یعنی از بین رفته و نیاز به تعویض دارد. به این ترتیب یک فیوز کارتریج جدید با آمپر یکسان را در جای فیوز قبلی بنشانید. ولی اگر مقاومت فیوز پایین باشد نیازی به تعویض و تعمیر ندارد و معیوب نیست.
  • قدم ششم: برق اصلی را وصل کنید تا مطمئن شوید برق­رسانی ساختمان به صورت عادی انجام می‌شود و تعویض فیوز برق، باعث رفع مشکل شده است.

مقاله پیشنهادی فاز برگشتی چیست؟شناخت نول برگشتی

فیوز مینیاتوری

جمع‌بندی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که گاهی اوقات به دلایل نامشخصی در قسمت‌هایی از ساختمان دچار قطعی برق ناگهانی شوید. معمولا هنگام استفاده از وسایل پرمصرف این اتفاق رایج‌تر است. در این مقاله نحوه تعویض فیوز برق در جعبه فیوز به شما آموزش داده شد تا در ابتدا بتوانید مشکل اصلی فیوز خود را تشخیص دهید و متناسب با نوع فیوز، آن را تعویض نمایید.

4.5/5 - (17 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام من از محافظ کولر انشعاب گرفتم برای برق تلویزیون وماهواره ایا تاثیری روی کار کرد کولر دارد؟

    1. در صورتی که از کابل نازک یا نامناسب و حتی سیم پوسیده و بدون محافظ استفاده کرده باشید احتمال اتصالی وجود دارد. اگر جایی مربوط به داخل کولر آبی باشد به دلیل وجود آباحتمال برق‌گرفتگی بالا است و خطر برق گرفتگی شما را تهدید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا