شستن حوله در ماشین لباسشویی

نظافت و شستشوخشکشویی
شستن حوله در ماشین لباسشویی به صورت منظم و دقیق، از ملزومات بهداشت فردی می‌باشد. اما با توجه به صرفه اقتصادی، بسیاری از افراد از شستشوی سریع آن امتناع می‌کنند. حتی برخی معتقدند که بدن بعد از استحمام کاملاً تمیز است؛ پس شستن حوله با فاصله‌های کم و کوتاه مدت ضروری نیست. جالب است بدانید که در هر اینچ از بدن انسان حدود 19 میلیون سلول پوستی و 650 غده تعریق وجود دارد.
با مرگ روزانه بسیاری از این سلول‌ها و جایگزین شدن سلول‌های جدید، بخش زیادی از سلول‌ها در هنگام استحمام از پوست جدا می‌شوند. اما در عین حال بخش زیادی هم روی پوست باقی می‌مانند و هنگام خشک کردن بدن با حوله، از بدن جدا شده و به پرزهای روی حوله می‌چسبند. با این حساب شستشوی زود هنگام حوله‌ها ضروری است.
در ادامه این مقاله، به راهکارهایی اشاره خواهیم کرد که شستن حوله در ماشین لباسشویی کمترین آسیب را به حوله شما برساند.
شما می‌توانید برای نظافت منزل خود از نظافتچیان آچاره کمک بگیرید. 
 

شستن حوله با ماشین لباسشویی

سازمان‌های بین‌المللی توصیه می‌کنند که حوله بعد از سه یا چهار بار استفاده شسته شود. حتی در مواردی مثل موارد زیر، شستشوی حوله پس از یک بار هم توصیه می‌شود:

  1. حوله‌هایی که در محیط سرویس بهداشتی قرار می‌دهید. این حوله‌ها به علت این که برای خشک کردن دست و صورت استفاده می‌شوند، خیس هستند و آلودگی را به سادگی و خیلی سریع جذب می‌کنند.
  2. حوله‌هایی که در باشگاه از آن استفاده می‌کنید. این حوله‌ها به سبب این که برای خشک کردن عرق بدن استفاده می‌شود ضروری است حتماً در اولین فرصت شسته شوند.
  3. حوله‌هایی که افراد دارای بیماری اگزما و بیماری‌های پوستی از آن استفاده می‌کنند. این حوله‌ها را بعد از هر بار استفاده بشویید.

خشک کردن حوله

به عنوان اولین توصیه، برای شستن حوله آن را از سایر لباس‌ها جدا کنید. زیرا الیاف حوله متفاوت است و نیاز است با دمای متفاوتی شسته شود. از آب گرم برای شستن حوله در ماشین لباسشویی استفاده کنید. در این صورت میکروب‌هایی که در تماس با پوست و به سبب رطوبت حوله به آن جذب شده‌اند، از بین می‌روند.

دقت کنید که دمای حوله به جنس الیاف آن بستگی دارد. حوله‌ها اکثراً از الیاف مصنوعی درست می‌شوند. در ماشین‌های لباسشویی هم 3 دمای 30، 40 و 60 درجه برای الیاف مصنوعی وجود دارد. دمای مناسب حوله را باید با توجه به مارکی که به حوله متصل است، انتخاب کنید. اگر جنس حوله از پنبه باشد هم روند به همین صورت است و باید از بین دمای 40 و 60 مخصوص البسه پنبه، یکی را با توجه به توصیه مارک، انتخاب کنید.

برای شستن حوله در ماشین لباسشویی، از نصف مواد شوینده‌ای که برای سایر لباس‌ها استفاده می‌کنید، استفاده کنید. از مواد شوینده مناسب استفاده کنید. مواد شوینده پودری برای حوله مناسب نیست و پس از چند بار استفاده، به حوله حالت ضخامت می‌دهد. نرم‌کننده‌ها هم تاثیر مورد نظر شما را روی حوله ندارند. این نرم‌کننده‌ها روی لباس‌ها حالت واکس مانند دارند اما الیاف حوله‌ها صاف نیستند به همین سبب، پس از مدتی باعث ایجاد زبری روی حوله شما می‌شوند. 

شستشوی حوله در ماشین

در صورتی که حوله شما لک شد، از سفیدکننده یا وایتکس برای شستن آن استفاده نکنید. این شوینده‌ها فقط سبب کدر شدن رنگ حوله می‌شوند. به جای آن، شوینده خود را عوض کنید و از یک نوع قوی‌تر استفاده کنید.

از توپ تنیس استفاده کنید. برخی اعتقاد دارند اگر توپ تنیس را همراه با حوله درون ماشین لباسشویی بیاندازید، باعث نرم شدن حوله‌ها می‌شود. همچنین زمان خشک شدن حوله هم به حداقل می‌رسد. حوله نو را حتماً جدا از سایر لباس‌ها و در ماشین لباسشویی پر از آب بشویید.

خشک کردن حوله در خشک کن

جهت حفظ کیفیت و جلوگیری از رفتن رنگ حوله، می‌توانید یک قاشق غذاخوری سرکه به آب لباسشویی اضافه کنید.

از خشک‌کن با دور کند استفاده کنید. استفاده از دور تند خشک‌کن برای آبگیری بیش‌تر، هم باعث مچاله شدن حوله شما می‌شود، و هم باعث عدم تعادل دیگ ماشین لباسشویی می‌شود که این عدم تعادل به مرور سبب شستگی و خرابی دیگ و سایر قسمت‌های داخلی ماشین لباسشویی می‌شود.

از خشک شدن کامل آب حوله مطمئن شوید. بعد از این که حوله را از ماشین بیرون آوردید آن را در محیط باز و ترجیحاً زیر آفتاب بیاندازید تا کامل خشک شود. حوله مرطوب جای بسیار مناسبی برای رشد انواع میکروب‌هاست. زمانی که می‌خواهید حوله را خشک کنید، آن را بتکانید تا پرزهای حوله به حالت عادی برگردند. خشک شدن بیش از حد حوله در خشک‌کن یا جلوی آفتاب هم می‌تواند سبب از دست رفتن لطافت و زبری جنس حوله شود.

اگر حوله شما پس از خشک شدن بوی نامطبوعی داشت، آن را با سرکه و آب داغ (بالاترین دما و حرارتی که حوله شما تحمل می‌کند.) بشویید و سپس جلوی نور آفتاب بیاندازید. بوی نامطبوع حوله به سبب قرار گرفتن آن در جای مرطوب است. پس بعد از خشک شدن، حتماً آن را به دور از رطوبت و در جای خشک نگه دارید.

مواد شوینده برای شستن حوله

شستن حوله تن‌پوش

شستشوی حوله تن‌پوش هم به همین صورت پیش می‌رود. فقط در هنگام آویزان کردن روی بند رخت، برای جلوگیری از کدرشدن رنگ آن، بعد از خارج کردن از ماشین باید آن را از سرشانه بگیرید و تکان دهید. سپس روی بند بیاندازید تا کامل خشک شود.

شستن حوله در ماشین لباسشویی

هر کدام از برندهای ماشین‌های لباسشویی، برنامه مخصوصی را برای شستشوی حوله‌ها دارند. در ادامه به برنامه برخی از برندها اشاره خواهیم کرد.

برای استفاده از برنامه‌های ماشین لباسشویی‌ها باید بدانید جنس حوله شما چیست. حوله‌ها به نسبت کیفیت و نوع آن‌ها، از مواد گوناگونی درست شده‌اند. مثل الیاف مصنوعی (پلی‌استر)، پشم و حتی پنبه که بهترین جاذب آب است. بنابراین برنامه انتخابی شما، باید به نسبت جنس حوله‌تان متغیر باشد. همچنین باید جنس‌های مشابه را با یکدیگر داخل ماشین بیاندازید.

شستن حوله تن‌پوش

1. ماشین لباسشویی سامسونگ

ماشین‌های سامسونگ برای هر دسته از لباس‌ها برنامه خاصی دارند.

  1. لباس‌های پشمی با علامت wool مشخص شده‌اند. دمای مناسب برای لباس‌های پشمی 40 درجه است و باید از مواد شوینده مورد نظر با توجه به توصیه‌های ذکر شده استفاده کنید.
  2. برنامه البسه پنبه‌ای یعنی cotton هم می‌تواند برای حوله‌هایی که از جنس پنبه هستند، مورد استفاده قرار بگیرد.
  3. برنامه سینثتیک با synthetic برای شستشوی پارچه‌هایی از جنس الیاف مصنوعی، یعنی پلی‌استر و … مناسب است.
  4. برخی از مدل‌های ماشین لباسشویی سامسونگ، برنامه شستشوی حوله با نوشته towel را هم دارند. در این صورت با توجه به گفته‌های بالا، کار شما برای شستشوی حوله‌ها راحت‌تر است.
برای نظافت منزل از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

2. ماشین لباسشویی دوو

در برنامه‌های شستشوی این برنامه، برنامه مخصوص شستشوی لباس‌های کتان، cotton با دمای 65 تا 90 درجه سانتی‌گراد برای حوله از همه مناسب‌تر است.

طرز کار با ماشین لباسشویی

3. ماشین لباسشویی پاکشوما

در این برند، برنامه duvet که برای شستشوی انواع لباس‌های مخمل، ملحفه، پتو، حوله و… که الیاف مصنوعی دارند مناسب‌تر به نظر می‌رسد. برنامه‌های ذکر شده در برندهای قبلی هم برای این ماشین، کاربرد دارند.

4. ماشین لباسشویی بکو

در این ماشین هم با شستشو توسط برنامه woolen، cotton و synthetic می‌توان حوله‌ها را با دمای مناسب شست. تفاوت این ماشین لباسشویی در این است که برنامه‌ای به نام شستشوی بهداشتی یا Hygiene 20 دارد که می‌توان برای شستن حوله‌ها و البسه به صورت بهداشتی به کار برد. دقت کنید که تمام این برنامه‌ها باید با دما، سرعت چرخش و خشک‌کن مناسب استفاده شود.

با استفاده از موارد ذکر شده و شستن درست و قاعده‌مند حوله در ماشین لباسشویی، می‌توان از حوله و همین‌طور از ماشین لباسشویی، به صورت بهینه و درست استفاده کرد.
2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا